Gå til innhold

Når en hund angriper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde en veldig skremmende opplevelse i dag, som fikk meg til å tenke på hva man egentlig bør gjøre når en hund angriper. Jeg gikk på tur med hunden min, og da vi nesten hadde kommet hjem kom traff vi på en stor, løs rottweiler. Jeg tok først situasjonen med ro, for hunden virket nokså rolig til å begynne med, men da den var kommet ganske nært min hund angrep den og tok tak i nakken på min hund. Hunden min veier mindre enn halvparten så jeg ble livredd for at den kunne gjøre skade. Angrepet virket også ganske voldsomt, og hunden min kom seg ikke løs fra denne rottweileren. Jeg begynte derfor å skrike etter hjelp ettersom jeg var alene og jeg ikke er så sterk selv. Jeg prøvde å få rottweileren løs, og klarte det heldigvis etter litt. Jeg tror panikken i meg gjorde at jeg fikk frem alle kreftene jeg hadde. Da kom også eieren løpende og tok hunden. Jeg ble både forbanna og lei meg, for jeg synes det er så utrolig dumt at hunden min skal få slike opplevelser. Jeg er redd for at dette kommer til å påvirke henne. 

Men hva bør man egentlig gjøre i slike situasjoner? Når hunder kommer alene og er løs? Og hva når de angriper? Jeg handlet bare insinktivt. 

Anonymkode: 50775...759

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ærlig talt, jeg har kjøpt og oppdratt hundene mine. De stoler på meg og jeg gjør alt jeg kan for å beskytte de. Jeg har både sparket bort hund som ikke ga seg, og jeg har også brukt mitt kobbel til å dra bort den andre hunden. Mine er heller ikke de største, 15-18 kg.

Normalt steller jeg meg imellom, da jeg har en selv som knurrer på andre hunder og gjerne trigger de. Hjelper ikke det, har jeg tatt tak i bakbeina på den store hunden, ofte blir de så fortjamsa at de slipper, og jeg vet hundene mine går bort om jeg ber de om det. Har null problem med å bli bitt selv om det er det som skal til for å skjerme hundene mine, og det har skjedd. De fleste hundene jeg har møtt blir da så overrasket at de slipper heldigvis. Har også løftet de opp/bort.

Skrevet

Litt rar historie. Jeg har sett utallige hundeangrep. At en tispe blir angrepet er høyst uvanlig. Var den angripende hunden også en tispe?

Så har vi selve angrepets karakter. Det TS beskriver her er også uvanlig. Her var der ingen innledning - altså denne vanlige måten hunder hilser på hverandre. Noe som forøvrig, med veldig få unntak, ender bra. Denne rottweileren angrep umiddelbart.

En annen ting som skurrer litt her er at TS ikke beskriver noen skader. Vanligvis vil en hund som går til angrep på denne måten gjøre skader. Av en rottweiler ville jeg forvente dype bitt i nakken. Noe som kan betraktes som betydelige skader på en hund på under halve størrelsen.

Så jeg har litt vanskelig å se for meg episoden.

Var din hund fremdeles i bånd da den ble angrepet?

• Liker 1
Skrevet

Anmeld bikkjen til politiet og få den avlivet. Et slik dyr har ingenting ute i verden å gjøre.

Anonymkode: 259ec...ae2

Skrevet

Anmeld bikkjen til politiet og få den avlivet. Et slik dyr har ingenting ute i verden å gjøre.

Anonymkode: 259ec...ae2

:rolleyes:

Evt få den evneveike eieren til å bare begynne å bruke bånd kanskje? Er det virkelig nødvendig å ta livet av et dyr for noe som er eieren sin skyld? Herregud..

Anonymkode: f3367...a99

• Liker 2
Skrevet

Hunden min er bitteliten og hadde han blitt angrepet av en rottweiler hadde det ikke vært mye som skulle til før han ble alvorlig skadet eller drept, så i en sånn situasjon hadde jeg ikke prøvd å redde ham, jeg ville gjort alt som skulle til for at han skulle være trygg. Hadde sikkert tatt nakkegrep på angriperhunden og bendt kjeven dens fra hverandre. Har dog ikke vært i akkurat den situasjonen men har opplevd at hunden min ble angrepet av en hest, og da løp jeg i mellom og sparket til hesten da den ikke sluttet å gå etter hunden. Særlig dyrevennlig er det ikke men det er nu en gang sånn det fungerer i dyreverdenen. 

Anonymkode: afe3c...720

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...