Gå til innhold

Får ikke hentet pakke på posten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Foreldrene mine fikk en hentelapp, pakke, til meg, men sendt til deres adresse (hvor jeg bodde i fjor). De dro på posten for å hente pakken, men den krevde min legitimasjon.

Jeg vet at det er 14 dager frist for å hente en pakke, og jeg leste på postens sider at denne ikke kan utvides.

Problemet mitt er da, at jeg har flyttet langt unna, og skal ikke til foreldrene mine innen to uker. Det er lang reisevei, så jeg kan ikke bare ta en svipptur. Og litt dumt å betale masse i togbillett "bare" for å hente en pakke uansett om jeg hadde klart det.

Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: 50fd7...8f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Send fullmakt til foreldrene dine i brev.

• Liker 7
Skrevet

Send fullmakt til foreldrene dine i brev.

Jeg googlet det og forsto det sånn at foreldrene mine da må ha med min legitimasjon? Kjenner at jeg ikke føler meg helt trygg på å sende pass eller bankkort i posten, i tillegg trenger jeg bankkortet mitt også :/

Skrevet

Jeg tror det funker om du tar bilde av bankkortet ditt og legger ved fullmakten? :)

• Liker 3
Skrevet

Foreldrene mine fikk en hentelapp, pakke, til meg, men sendt til deres adresse (hvor jeg bodde i fjor). De dro på posten for å hente pakken, men den krevde min legitimasjon.

Jeg vet at det er 14 dager frist for å hente en pakke, og jeg leste på postens sider at denne ikke kan utvides.

Problemet mitt er da, at jeg har flyttet langt unna, og skal ikke til foreldrene mine innen to uker. Det er lang reisevei, så jeg kan ikke bare ta en svipptur. Og litt dumt å betale masse i togbillett "bare" for å hente en pakke uansett om jeg hadde klart det.

Hva kan jeg gjøre?

Er det mulig at du kan få videresendt pakken?

Ring postkontoret der pakken er og be dem om å videresende pakken, og ring i tillegg avsenderen og oppgi din nye adresse

Anonymkode: 270e7...8a2

• Liker 2
Skrevet

Eventuelt kan du oppsøke det postkontoret som er der du nå bor, legitimere deg, og be dem om å kopiere passet ditt og sende fullmakten til dine foreldres postkontor

• Liker 5
Skrevet

Eventuelt kan du oppsøke det postkontoret som er der du nå bor, legitimere deg, og be dem om å kopiere passet ditt og sende fullmakten til dine foreldres postkontor

Ps

Be også ditt postkontor om å signere på kopien av passet ditt

• Liker 1
Skrevet

Jeg har tidligere hentet pakker til samboeren min med fullmakt. Han tok kopi av legitimasjonen sin, skrev på at jeg hadde lov til å hente hans pakker og signerte. Det var ikke noe problem. Ellers kan du sikkert få de til å videresende pakken.

• Liker 3
Skrevet

Tror det er vanskelig med videresending av pakker.

Normalt sjekker de ikke hverken fullmakt eller ID på en vanlig pakke. De leverer den ut, og får en signatur. Det er på rekommanderte og andre spesialforsendelser de har legitimasjonskrav. Trolig har dine foreldre kommet ut for en litt overivrig post-i-butikk-ansatt eller noe i den dur. Hvis din mor går inn og leverer hentelappen, og signerer uten å fortelle livshistorien sin, bør alt gå helt knirkefritt. Ber de om legitimasjon, kan hun bare levere dem bankkortet sitt. Er det ikke rekommandert eller verdipost, bør det funke fett i ni av ti tilfeller.

• Liker 3
Skrevet

Oki hvis det funker med kopi av legitimasjon så skal jeg prøve det:) takk:) 

• Liker 1
Skrevet

Jeg klarte å bestille en pakke til min gamle addresse en gang. Hadde akkurat flyttet og det gikk litt fort i svingene. Jeg ringte bare postkontoret hvor pakken havnet, forklarte situasjonen og de videresendte den til mitt "nye" postkontor. Tror det kostet 100kr.

• Liker 1
Skrevet

hvilken type pakke er det?
er kun REK og PUM sendinger det er legitimasjonsplikt på.
de kan kreve legitimasjon på vanlige pakker ved mistanken om svindel.

har foreldrene dine den originale henteseddelen?
har dere felles etternavn?

btw, det er ikke normalt å be om legitimasjon om personen har henteseddelen.(har jobba med PiB - post i butikk i 5 år selv)

• Liker 2
Skrevet

Skriv en fullmakt på et bilde av legitimasjon, ta bilde og send MMS. Verre er det ikke.

Anonymkode: 560e0...1a2

• Liker 2
Skrevet

Videresending av pakke er mulig. Gå inn på ditt lokale postkontor, ha med legitimasjon, og forklar saken og at du ønsker å få ditsendt en pakke som ligger på xxx postkontor.

Skrevet

Du kan jo også la din mor prøve å hente pakken igjen på et annet tidspunkt. Stor sjanse for at en annen ansatt leverer den ut uten problemer :P

Min far henter stadig vekk pakker for meg i hjembyen min, uten noen form for fullmakt fra meg. Det gjelder pakker sendt både med Posten og MyPack/Tollpost og med og uten hentelapp.

Anonymkode: 47555...828

Skrevet

Du kan få pakken videresendt, men da koster det 100NOK å hente ut pakken. Få foreldrene dine til å prøve igjen. Er som sagt ikke legitimasjonsplikt på pakken.

Skrevet

Jeg har ofte hentet samboers ting og legitimert meg som meg. Og underskrevet som meg. ingen har regagert på at det er et annet navn, de har bare spurt hvem det er jeg skal hente pakke til. Så det burde gå at de bare sier navnet ditt når de blir spurt, men viser sin leg, og evt sier det er datteren deres.

Anonymkode: a415e...5b8

Skrevet

Eller ring Postens kundeservice, 04004 og spør om hjelp?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...