Gå til innhold

Endelig er jeg lykkelig!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns det er så rart å tenke på hvor mye livet mitt har forandret seg de siste årene. Jeg ble diagnostisert med depresjon i 5.klasse, og slet også med en mild sosial angst etter at jeg ble utsatt for en gruppevoldtekt da jeg var elleve. I flere år la jeg meg hver kveld og ba til Gud om ikke han kunne ta livet mitt mens jeg sov, for alle selvmordsforsøkene mine gikk ikke gjennom. Jeg hadde store problemer med mat og min egen kropp, og jeg var på grensa til å være sykelig overvektig da jeg var 17. Da vekta bikket 94 kilo, bestemte jeg meg for å ta grep, og jeg begynte å trene og spise riktig. 

Det var på den tiden jeg også bestemte meg for at jeg skulle flytte sammen med kjæresten min som bodde i Oslo. Jeg kommer fra en veeeldig liten bygd i Nord-Norge. To dager etter 18-årsdagen min, satte jeg meg på flyet til Oslo med fire kofferter i bagasjen, men med ei vekt som viste 35 kilo mindre enn den gjorde året før. Nesten alle jeg kjente frarådet meg til å flytte så lang hjemmefra uten å ha noen venner i byen. Jeg hadde jo tross alt bare vært i et avstandsfohold med kjæresten min i fire år, så jeg visste ikke hvordan det var å bo sammen med ham, sa de. Jeg smilte bare til dem da de med bekymrede blikk frarådet meg en siste gang fra å flytte. "Dette kommer til å bli bra," tenkte jeg. "Dette blir mitt år".

Nå er jeg 19 år, og jeg studerer juss ved universitetet i Oslo. Jeg har snart gått et helt semester her, og jeg stortrives! Sisteåret på videregående gikk jeg i Oslo, og jeg fikk raskt venner her. I tillegg har jeg en helgejobb ved en klesbutikk, og selv om det kan være hektisk til tider, er jeg veldig glad i jobben min.

Kjæresten min er fem år eldre enn meg, og ble ferdigutdannet for cirka et halvt år siden. Han har vel og merke ikke tatt en like lang utdanning for meg, men jeg vet at han elsker jobben sin, og det er jeg så glad for! I kveld er faktisk den første kvelden i den nye leiligheten  vår, og det er helt surrealistisk at vi faktisk eier noe eget. Leiligheten er på 81kvm, og vi betalte litt over 3 millioner for den. Jeg hadde spart opp litt egenandel etter å ha hatt sommer- og deltidsjobb i flere år, i tillegg til at jeg tar opp fullt studielån og kjæresten er i full jobb.

Jeg tror hele grunnen til at jeg faktisk skriver det her, er fordi jeg blir veldig emosjonell av å mimre tilbake til hvordan livet mitt var for noen år siden. Jeg var så langt nede, og jeg så virkelig ikke for meg at jeg noensinne skulle greie å oppnå noe i livet. I hvert fall ikke bli så lykkelig som jeg er nå. Så jeg føler meg litt teit her jeg sitter, med ullsokkene på føttene, kakao i koppen og tårer trillende ned kinnet mitt mens kjæresten kjører rundt i byen for å kjøpe paprikapotetgull til vi skal se film. Jeg skulle ønske jeg kunne snakket med mitt yngre jeg, og fortelle henne at ting ville endre seg. At jeg ville greie det, at jeg ville få venner, gode nok karakterer til å slippe inn på juss, en fin kropp og en stabil hverdag. Og ikke minst; bli psykisk frisk! 

Jeg sier ikke at livet mitt er perfekt eller at det er forgitt at ting kommer til å holde seg så her bra for alltid for jeg er jo bare 19, men fyfaen, jeg er så evig takknemlig. Klapp på skuldra, kjære deg: du greide det!

Anonymkode: 1da6e...52a

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer! Alltid inspirerende når folk skjønner at vekta tar overhånd og så tar grep for å fikse ting. Å trene og å være tynn har gjort underverker for min psykiske helse.

Skrevet

Åh, så glad jeg ble av å lese det! 

• Liker 1
Skrevet

Så godt å høre! Veldig glad på dine vegne. 

Anonymkode: 1f2bb...8e1

Skrevet

Dette er et godt eksempel på at selv om situasjonen føles håpløs, så er det ikke sikkert at det er umulig å endre på ting og det trenger ikke forbli håpløst. Du har gjort noen gode grep med livet ditt og jeg skulle ønske jeg var så voksen og moden som deg da jeg var 19. Lykke til!

• Liker 3
Skrevet

For et fantastisk innlegg! :) Gratulere så mye TS! :) Du er beundringsverdig, og er jammen noen å se opp til! 

Håper winning-streaken din bare fortsetter og fortsetter for deg! Det har du fortjent!

Tusen takk for at du delte! :)   Gratulerer igjen...!

Gjest supernova_87
Skrevet

Takk for at du delte! Jeg skjønner at du blir emosjonell av å tenke tilbake, og også over å kjenne på stoltheten over å ha kommet så langt som du har kommet! Jeg ble til og med emosjonell av å lese dette. Sitter med tårer i øynene, og sånn rar følelse i nesa, som man får før man begynner å gråte. Veldig ofte leser man innlegg fra mennesker som er midt i dritten, men det er sjelden man får lese noen som beskriver det "fra andre siden" (av dritten), men det er viktig! Det er viktig å høre om de gangene det ordner seg, og der ting blir bedre. Gratulerer, klapp på skuldra, du har gjort en fantastisk jobb, jeg håper ting fortsetter slik. Å lese hvordan du har klart det, gir meg troa på at også jeg kan klare å komme meg ut av "min dritt", det minner meg på at det er håp, du inspirerer! Takk. :jepp: :grine: 

Skrevet

Dette var et kjempefint innlegg! Gratulerer TS! Klem :klem:

• Liker 1
Skrevet

åh så koselig!!

Gjest Franke Ann
Skrevet

Skulle gjerne vært storsinnet nok til å slenge meg på gratulasjonene. Men nei, du har tippet over til å bli for lykkelig, og det må jeg nesten hate deg litt for.

Skrevet

Skulle gjerne vært storsinnet nok til å slenge meg på gratulasjonene. Men nei, du har tippet over til å bli for lykkelig, og det må jeg nesten hate deg litt for.

Hehe, er ikke meningen å fremstille som for lykkelig, for jeg har jo absolutt dårlige dager! Syns også det er irriterende med folk som skal fremstille livet sitt perfekt og være med på å øke dette "livslykkepresset"

Gjest Franke Ann
Skrevet

Hehe, er ikke meningen å fremstille som for lykkelig, for jeg har jo absolutt dårlige dager! Syns også det er irriterende med folk som skal fremstille livet sitt perfekt og være med på å øke dette "livslykkepresset"

Det var nå uansett bare et blodteit forsøk på humor. Godt at ting går bra!

Skrevet

Kjempe koselig å lese :) Gleder meg for deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...