AnonymBruker Skrevet 29. november 2015 #1 Skrevet 29. november 2015 er under vurdering om å skaffe meg hund over nyåret. jeg er sykemeldt i lang tid og har god tid på hjemmetrening osv. jeg er vokst opp med hund så jeg er fullstendig klar over ansvaret. MEN jeg har aldri hatt økonomisk ansvar for en så jeg lurer på hvor mye dere bruker i mnd på hund og hva slags utgifter dere har til faste tider (vaksiner osv) sånn at jeg ca kan ta det med i budsjettet. kommer til å bruke dyrlegefor. Anonymkode: fa75a...ae9 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2015 #2 Skrevet 29. november 2015 Vi betaler ca 400kr i måneden i faste avgifter, altså fôr og forsikring. Så bruker vi i tillegg 4-500kr i måneden på godbiter, tyggebein og leker. Vaksiner og helsesjekk en gang i året setter vi av 600kr til. Ellers koster det oss ikke så mye, men de første månedene var dyre med alt av utstyr, vaksiner og chip. Det begynner å bli en stund siden, men jeg tror vi brukte en 5-6000 de første par månedene.Vi har en sunn og frisk hund på omtrent 4kg, så mat er billig og vi er sjeldent hos veterinær. En god venn av meg har en større hund som stadig vekk er hos veterinær på grunn av forskjellige sykdommer og allergier. Jeg er usikker på nøyaktig sum, men hun har brukt rundt 10 000kr på hunden bare det siste halvåret, i tillegg til at hun må kjøpe spesialfôr som koster mye mer enn vanlig. Man kan altså være uheldig og ende opp med mye mer i utgifter enn man ser for seg. Anonymkode: af921...a6d
AnonymBruker Skrevet 29. november 2015 #3 Skrevet 29. november 2015 Har en hund på 3 kg. Hun spiser for ca 80 kroner i mnd. Forsikringen er på ca 375 i mnd, dyrlege kommer vel på ca 50 kroner i mnd om jeg skal fordele det. Bortsett fra det koster ikke hunden noe særlig mer i mnd. Det hender jo at hun må ha ny sele/bamse/snop osv, men det er ikke ofte. En bør i tillegg ha en buffer på noen kroner i tilfelle hunden blir syk og må til dyrlege. De første 6 mnd koster jo selvfølgelig hunden en god del mer, da det er dyrlegesjekk, chipping og alt utstyr som skal kjøpes inn, men etter alt er i boks koster det ikke all verden med hund. Anonymkode: 4836d...e2d
Tinuwiel Skrevet 29. november 2015 #4 Skrevet 29. november 2015 Varierer fra 8-12.000 i året. Hunden er bare 3 kg og har ikke vært syk på 9 år så jeg har vært veldig heldig😊 6.000 på mat, godbiter og forsikring. Men han er en slåsskjempe med store utsatte øyne, så hvis han havner i slåsskamp å får et risp på øyet så koster det 3.000 å få sjekket det hos Dyrlege på en helligdag... Pusser også tannstein med noen års mellomrom hos Dyrlege og så har vi en årlig helsesjekk😊 men det er verdt hver krone når jeg våkner av at hen ligger å ser på meg når jeg våkner om morgenen og stryker meg og koser på meg til jeg står opp😊
Gjest Margit Spat Skrevet 29. november 2015 #5 Skrevet 29. november 2015 Jeg har en hund på 40 kg, og til denne hunden koster foret fra veterinær ca 800 kr per mnd. To ganger i året tar vi tannstein og klipper klør. Da er hunden bedøvet så den sover. Husker ikke nøyaktig hva vi betaler per gang, men tror det er ca 1500 kr. Dette er en kostnad som mange hundeeiere ikke har, fordi de klipper klør selv, og hvis hunden ikke så lett får tannstein. Her er det både rase- og individforskjeller. En gang i året er det i tillegg vaksinering og årlig helsesjekk. Dette koster oss ca 1000 kr. Forsikring ca 300 kr/mnd. Hvis hunden er uheldig og tråkker på glasskår, eller skader seg på annen måte, kan man være sikker på at dette skjer utenom dyrlegens vanlige åpningstid. Da koster det fort litt ekstra, og man bør ta høyde for 2-3000 kr per år til slike ting. En gang i året, eller deromkring, trenger hunden gjerne nytt halsbånd. Dette koster fra ca 50 kr til noen hundrelapper.Engangskostnader/sjeldne kostnader: Kobbel, sele(-r), seng,matskåler, eventuelle bur (reise, bil, inne; alt etter hva man har behov for) er også ting som koster, men som varer i årevis. Et skikkelig solid bilbur, hvis du trenger det, er nok den største enkeltkostnaden av disse. Avhengig av størrelse kan de koste fra et par tusenlapper til 5-6000 kr.
sanssouci Skrevet 29. november 2015 #6 Skrevet 29. november 2015 Man vet jo aldri hvor dyrt det blir med hund, fordi man aldri vet helt hva man får med tanke på veterinærutgifter. Det var mye utgifter i starten, hunden min spiste opp hver seng hun fikk, så var vel 6 senger de første 6 mnd. I tillegg er alle leker søte, så ble en del leker. For går ca 12 kg på 2-3 mnd, og koster 6-800 per gang, har en hund på 13 kg. I tillegg kommer refleksbånd/vest, regndress (hvis man har langhåret er lurt), halsbånd og langline, bånd osv. Bur til bil og evt bur til hjem. Jeg har egentlig ikke en hund med ekstremt mye pelsstell, så lenge man grer selv, men min viste seg å ha enormt mye pels, så det er mellom 800-1500 kr hver 2 mnd i frisørutgifter. Forsikring er ikke så dyrt, men det må man ha ca 300 mnd. I tillegg pleier man gjerne kanskje ta et kurs eller to, jeg betalte 3000 per kurs. MEN det er verdt det, det som er lurt når man har dyr, er å ha en konto med litt penger spart opp på forhånd, slik at man er forberedt for uforutsette utgifter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå