Gå til innhold

Dunjakke ble flat etter vask

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vasket dunjakken som anvist på vaskelappen: 40 grader, 1/3 dose med Milo, tørketrommel uten varme, sammen med 3 tennisballer.
Måtte 2 timer i tørketrommelen, var ikke 100 % tørr når den ble tatt ut, men nesten, men den fikk lufttørke over en stol.
Dette er 2 dager siden, den er fortsatt flat. Hva skal jeg gjøre for å få den stor og puffy igjen?

Anonymkode: 4ec00...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skulle kjørt den i tørketrommelen igjen til den var helt tørr. Vet ikke om det funker å putte den inn igjen nå.

Anonymkode: 137ff...61c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle kjørt den i tørketrommelen igjen til den var helt tørr. Vet ikke om det funker å putte den inn igjen nå.

Anonymkode: 137ff...61c

Enig

Har også lest at man flere ganger i løpet av tørketromlingen, skal ta ut jakka og riste den. Tørketromlingen kan noen ganger ta så lang tid som 4-5 timer

Jeg har også levert dunjakker/kåper på renseri når jeg ikke har hatt tilgang på tørkketrommel

Anonymkode: 8ee3b...c7c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du kan forsøke å vaske den på nytt igjen. Kortprogram i vaskemaskinen, jeg bruker helst tørkeballer der også. Så tørketromling med baller, ta eventuelt ut og rist godt innimellom, manipuler der du ser det er flatt, og fortsett å tromle helt til den er tørr og fluffy.

Anonymkode: fd11b...fd7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasket dunjakken som anvist på vaskelappen: 40 grader, 1/3 dose med Milo, tørketrommel uten varme, sammen med 3 tennisballer.
Måtte 2 timer i tørketrommelen, var ikke 100 % tørr når den ble tatt ut, men nesten, men den fikk lufttørke over en stol.
Dette er 2 dager siden, den er fortsatt flat. Hva skal jeg gjøre for å få den stor og puffy igjen?

Tørketrommel uten varme? Hvilket merke er det på jakka? Har aldri hørt om dunjakker som skal tørkes uten varme...

Anonymkode: 8ee3b...c7c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan hjelpe å kjøre den på et kortprogram på tørketrommelen med noen tennisballer selv om den er tørr. 

Anonymkode: 701e3...79e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den må tørkes i tørketrommel til den er helt tørr, med varme. Ta den ut å rist den innimellom.

Anonymkode: e045d...946

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mye varme tåler den? For står ikke noe på tørketrommelen hvor varmt det er på de på ulike innstillingene. 
Jeg tenkte dun er som ull, ikke mer enn 30-40 grader.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tåler ihvertfall å bli tørket med varme bedre enn den tåler å bli tørket uten varme. Jeg har bare slengt inn min dunjakke på vanlig tørking og tatt den ut og ristet av og til. Fluffet opp ermene litt ekstra for hånd siden det er litt trangt der og dunet har en tendens til å fordele seg dårlig. Etter mange vask og tromletørk vil sikkert isolasjonsevnen bli dårligere, men så skal man ikke vaske dunjakker mange ganger uansett. Så kjør på med varme.

Anonymkode: fd11b...fd7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan faktisk prøve å tørketromle jakka utan varme utan å vaske ho først, altså. Hiv inn dei same tennisballane og køyr på. Det tek kjempelang tid, men bør funke. Eg har gjort det med soveposer som berre skulle ristast opp litt, og det funkar veldig bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid tørket dunjakker i tørketrommel med varme og en haug med tennisballer og det har alltid gått bra. Dunjakker fra flere forskjellige merker. Har tatt den ut innimellom og ristet den godt. De "dunene" som fremdeles er flate når jakka er tør er har "fluffa" opp i ettertid. Jakkene har blitt omtrent om nye :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mye varme tåler den? For står ikke noe på tørketrommelen hvor varmt det er på de på ulike innstillingene. 
Jeg tenkte dun er som ull, ikke mer enn 30-40 grader.

Ull kan faktisk kokes uten å ta skade, for eks i en stor kjele. Det som skader ullen er sentrifgeringen, fordi det tover ullen, uansett temperatur. Jeg har hatt dunjakker på program med varme i tørketrommelen uten problemer. Ville tro det sliter mer på jakken å tørketromles i timesvis på et kaldt program, enn å tromles en time på et varmere program.

Anonymkode: 701e3...79e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enda en runde i tørketrommel med tennisballer hjalp. Nå er den nesten som ny :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke har tilgang på tørketrommel er det bare å bruke den noen dager, så fløffer den plutselig ut igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...