Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber for tiden deltid, og utenom lønn, barnetrygd og bostøtte, mottar jeg ca. 6000,-/mnd av Nav for å dekke resten av mine utgifter.
I løpet av første halvår 2016, vil jeg også motta en arv, på ca. 200.000,- (+/-)
Ifm. med at jeg har måtte få dekket reiseutgifter til å være med å ordne med dødsboet etter mitt familiemedlem, vet nå Nav at det er snakk om en arv også.
Planen MIN for denne arven, er å betale ned gjeld. I utgangspunktet har jeg mer gjeld enn jeg vil få i arv, så det blir nok ikke noe penger igjen, selv om jeg gjerne skulle ønske det..

Men hva vil Nav si at jeg skal gjøre med pengene? Kan de kreve at jeg skal leve av pengene? Eller er det spesielle regler for arv?

Anonymkode: c850f...d71

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må spare pengene til å leve av. Du kan ikke betale gjelden når du ikke har nok til livsopphold, betaler du gjelden vil du få avslag på sosialstønad. Det er jo åpenbart, ellers ville jo nav indirekte ha dekket din gjeld :)

Anonymkode: 5055c...1e5

• Liker 1
Skrevet

Snakk med NAV.

Anonymkode: 8f557...7d6

Skrevet

Jeg ville snakket med nav.

En gang sa de til meg at det ikke var vits i å søke om ytelser fra dem, så lenge jeg hadde penger på konto (arv).

Det er jo i grunn forståelig. (Men føles fælt, for arv skal jo helst brukes på noe skikkelig bra. Som en bunad man har resten av livet, ett hus etc. At den renner bort til strømregninger og husleie er kjipt).

Men, en annen gang jeg arvet, fikk jeg ytelser fra nav allikevel. Arven skal ikke brukes opp, mente en navansatt da. Så kommer tydeligvis på hvem saksbehandleren er.

Hører om folk som har bil, og nav sier ingenting om at de må selge den og spørre banken om lån, før nav evt. vurderer om de skal gi penger. Mens andre må selge både det ene det andre, og sette seg i gjeld.

Anonymkode: 70559...405

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Spørs hva slags ytelse du får fra Nav, som AB påpeker så får du sosialstønad så vil du få avslag fordi det anses at du har nok til livets opphold. Det spesielle her er vell at Nav ikke utbetaler en krone til de som bruker pengene sine til å nedbetale gjeld fordi livsopphold alltid skal prioriteres før gjeld. Har du AAP f.eks så bryr de seg ikke om hva du gjør med pengene, gå gærn og fest i vei. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...