Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er tante til en gutt som jeg ikke har noen kontakt med. Det er kanskje to-tre år siden jeg så ham sist og da bare i forbifarten. Jeg vet ikke hvor gammel han er, men rundt 10-11 år.

Har pleid å kjøpe julegave til ham, men får aldri noen tilbakemelding eller et takk eller noe. Kan jeg slutte med å gi julegave til ham?

Anonymkode: bc635...d0d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er tante til en gutt som jeg ikke har noen kontakt med. Det er kanskje to-tre år siden jeg så ham sist og da bare i forbifarten. Jeg vet ikke hvor gammel han er, men rundt 10-11 år.

Har pleid å kjøpe julegave til ham, men får aldri noen tilbakemelding eller et takk eller noe. Kan jeg slutte med å gi julegave til ham?

Du kan jo selvsagt hva du vil, og om det ruinerer deg, så er det jo bare å slutte. Jeg hadde vel heller tenkt at det betyr noe for et barn å få livstegn som viser at han har en familie. Barn i den alderen er heller ikke spesielt drevne i å sende høflige takkebrev.   I vår familie gir vi nieser og nevøer gave til de fyller atten, uavhengig av besøksfrekvens. Både jule og bursdagsgaver. 

• Liker 8
Skrevet

Du vet ikke hvor gammel din egen nevø er? Da syns jeg du skal ta rede på det snarest, og legge det i kalenderen din. Dere har vel noen felles slektninger du kan spørre? 

Det er like mye ditt ansvar å opprettholde kontakt, som din brors. Familie er det viktigste man har. Kutter du ut julegaven, er fet et veldig dårlig signal. Send julegave, og sett deg som mål at du skal treffe gutten minst en gang i løpet av 2016!

• Liker 20
Skrevet

Her kommer moralpolitiet igjen. Nei, vet du, jeg synes ikke du har noe ansvar ovenfor denne gutten. Som du sier så har dere egentlig ikke kontakt, og det at barnet ikke har takket for seg er din brors feil. Som foreldre så må man sørge for at slikt skjer, man kan ikke forvente at en gutt på 10 år gjør det av seg selv. Det virker for meg som om din bror ikke gjør meget for at dere skal ha et forhold, og da synes jeg det er rett og rimelig at du slutter å gi gaver med mindre du har et ønske om å stå på mer selv for å skape gode relasjoner.

Hilsen Malle fra Oppsal

Anonymkode: c2d41...0f4

• Liker 19
Skrevet

Ja det kan du slutte med.

Anonymkode: 3b307...625

• Liker 4
Skrevet

Ja, du kan slutte å gi gave til en nevø du ikke har kontakt med. 

Når det er sagt syntes jeg det er rart at du ikke holder kontakten med din bror og hans sønn, men det får være opp til deg. Bare ikke forvent at de skal ønske deg velkommen tilbake i folden dersom du en dag skulle ende opp alene (ved f. eks. samlivsbrudd hvor dine barn er hos far i jula og dine foreldre besøker din bror) Jeg vet om mange som har brent seg på det. 

Anonymkode: 2e34b...3f7

• Liker 2
Skrevet

Hvor gammel er du? Og hvor gammel er din bror?

Anonymkode: af330...18b

Skrevet

Du må ikke,men som de andre sier synes jeg du burde fortsette,

jeg husker jeg satt pris på det selv med familiemedlemmer jeg ikke hadde kontakt med :)

Anonymkode: f3b88...6e3

• Liker 4
Skrevet

Jeg har gitt mine tantebarn frem til konfirmasjonsalder.  Mange ganger jeg ikke har fått noe tilbakemelding eller takk. Da er det lite motiverende å gjøre det. Men for barna sin skyld har jeg gjort det frem til konfirmasjonsalderen.

Det er foreldrenes skyld at barna ikke har lært å takke. Håper barna lærer det senere. Det er trist.

• Liker 1
Gjest Badebuksa
Skrevet

Ingen som tvinger deg. Synes dog det er merkelig at du, som er den eldste av deg og din nevø, ikke gidder å ta initiativ til kontakt... Sosial angst?

Skrevet

Du kan jo selvsagt hva du vil, og om det ruinerer deg, så er det jo bare å slutte. Jeg hadde vel heller tenkt at det betyr noe for et barn å få livstegn som viser at han har en familie. Barn i den alderen er heller ikke spesielt drevne i å sende høflige takkebrev.   I vår familie gir vi nieser og nevøer gave til de fyller atten, uavhengig av besøksfrekvens. Både jule og bursdagsgaver. 

Nei, det ruinerer meg ikke. Det er mer det at når man ikke har den minste anelse om behov, interesser, om han mottar gaven osv så føles det meningsløst. 

• Liker 3
Skrevet

Du vet ikke hvor gammel din egen nevø er? Da syns jeg du skal ta rede på det snarest, og legge det i kalenderen din. Dere har vel noen felles slektninger du kan spørre? 

Det er like mye ditt ansvar å opprettholde kontakt, som din brors. Familie er det viktigste man har. Kutter du ut julegaven, er fet et veldig dårlig signal. Send julegave, og sett deg som mål at du skal treffe gutten minst en gang i løpet av 2016!

Min bror og barnets mor har aldri bodd sammen og han har meget begrenset kontakt med sin sønn. 

Jeg har sendt gaver helt siden vi fikk greie på hans eksistens, men det føles meningsløst når man ikke vet noe om behov, interesser eller om han faktisk får gaven da jeg aldri får noen tilbakemelding. 

• Liker 3
Skrevet

Dette

Skrevet

Ja, du kan slutte å gi gave til en nevø du ikke har kontakt med. 

Når det er sagt syntes jeg det er rart at du ikke holder kontakten med din bror og hans sønn, men det får være opp til deg. Bare ikke forvent at de skal ønske deg velkommen tilbake i folden dersom du en dag skulle ende opp alene (ved f. eks. samlivsbrudd hvor dine barn er hos far i jula og dine foreldre besøker din bror) Jeg vet om mange som har brent seg på det. 

Jeg har kontakt med min bror, barnet var godt oppe i barnehagealder før vi fikk vite om hans eksistens og jeg tviler på at de er de som vil stille opp for meg uansett hvilken situasjon jeg skulle komme opp i. 

Det er ingen av oss som kjenner moren og jeg har gitt gaver helt frem til nå, men jeg vet jo ikke engang om han får de og det begynner å føles helt meningsløst. 

• Liker 2
Skrevet

Skrevet

Hvor gammel er du? Og hvor gammel er din bror?

Anonymkode: af330...18b

Jeg er 45 og min bror er 42. 

Skrevet

enig.

• Liker 1
Skrevet

Ingen som tvinger deg. Synes dog det er merkelig at du, som er den eldste av deg og din nevø, ikke gidder å ta initiativ til kontakt... Sosial angst?

Nei, jeg har langt i fra noen sosial angst og det er jo derfor jeg har prøvd i flere år å strekke ut en hånd ved bl.a sende julegaver 

Min bror har også meget begrenset kontakt med sønnen og har aldri hatt et seriøst forhold med moren, men jeg har som sagt forsøkt å vise at vi eksisterer men når man aldri får noen form for tilbakemelding så føles det meningsløst. 

• Liker 2
Skrevet

Her kommer moralpolitiet igjen. Nei, vet du, jeg synes ikke du har noe ansvar ovenfor denne gutten. Som du sier så har dere egentlig ikke kontakt, og det at barnet ikke har takket for seg er din brors feil. Som foreldre så må man sørge for at slikt skjer, man kan ikke forvente at en gutt på 10 år gjør det av seg selv. Det virker for meg som om din bror ikke gjør meget for at dere skal ha et forhold, og da synes jeg det er rett og rimelig at du slutter å gi gaver med mindre du har et ønske om å stå på mer selv for å skape gode relasjoner.

Hilsen Malle fra Oppsal

Anonymkode: c2d41...0f4

Takk for et gjennomtenkt og bra svar. 

Min bror har svært begrenset kontakt med sønnen og ingen kontakt med guttens mor. 

Jeg har forsøkt å skape en relasjon, men etter flere år uten noen form for tilbakemelding så føles det bare dumt. 

Tror nok det ender med at jeg dropper gave fra nå av, men sliter litt med samvittigheten. Gutten er tross alt uskyldig i alt dette, men vi aner jo ingenting om han mottar gavene eller ikke. 

• Liker 2
Skrevet

Syns det kommer ann på om du har kontakt med din bror eller ei TS?

Anonymkode: 1b6f1...75e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...