Gå til innhold

Psykisk syk venninne i rusmiljø, kuttet kontakt - Hva gjør jeg nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kunne ikke finne igjen den gamle tråden min, så jeg lager en ny. Kort fortalt hadde jeg ei venninne som dessverre er i rusmiljø, og er veldig psykisk og emosjonelt ustabil. Det vil si, hun kan veldig lett finne på å true meg med både det ene og det andre. Dette skjedde ofte om hun slet meg ut og jeg prøvde på en veldig fin og respektabel måte å si at jeg trengte litt space.

Fordi jeg rett og slett ikke orket trusler og konstant ringing, kuttet jeg henne ut uten et ord. Jeg blokkerte henne på alle sosiale medier, og på telefonen så hun ikke får ringt meg. Jeg synes det er veldig dumt at jeg ikke følte at jeg kunne gi henne en ærlig grunn før jeg kuttet henne ut, rett og slett ut av respekt. Men det har jeg så dårlige erfaringer med nå at jeg følte ikke at jeg kunne gjøre det uten konsekvenser.

I den forrige tråden (som jeg ikke finner igjen) var det mange som påpekte at det må jo ha vært noe jeg har gjort, siden hun kunne bli så sint og gå så langt for å ødelegge for meg når hun først ble sint. Jeg skjønner at dere tenker at en sak alltid har to sider, men i denne tråden, vennligst ha i bakhodet at hun er psykisk syk. Jeg har ikke gjort annet enn å være der for henne gjennom tykt og tynt, selv etter alt hun har utsatt meg for.

Men jeg har faktisk mine grenser jeg og. Og når det da ikke går an å si at man trenger litt space uten at hun faktisk truer med å ringe foreldrene mine bl.a., kan jeg virkelig ikke skjønne hva jeg har gjort galt. Jeg ønsker jo selvfølgelig ingenting annet enn at hun klarer å få det bra igjen, men det er dessverre ingenting jeg kan gjøre for henne lenger. Hun må faktisk ta tak i problemene sine selv.

Så, over til saken. Nå er det kanskje 1-2 måneder siden jeg kuttet henne ut. Og jeg sliter en del med dårlig samvittighet, selv om jeg vet at jeg ikke burde ha det. Jeg føler at nå som det har gått litt tid, kanskje jeg skulle gi henne en forklaring. Hun vet jo egentlig ikke hvorfor jeg kutta henne ut, og jeg tenker at om hun ikke har gjort noe drastisk til nå, må det jo være "trygt" å gi henne forklaringen hun fortjener? Eller?

Anonymkode: e2579...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legger til at jeg enda ikke har møtt henne, kun sett henne en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes ikke du skylder henne det. Hun burde forstå at man ikke truer og trakasserer folk. Du er antagelig en som liker å redde folk fra seg selv. Vel, stopp med det.

Anonymkode: 8303b...a2e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, husker godt den gamle tråden din.
Jeg har selv vært på ege sider av denne type situasjon og tenker at jeg forstår du har dårlig samvittighet, men du behøver ikke å ha det eller å ta kontakt med henne for å skvære opp/forklare . Hun skjønner innerst inne hvorfor du har brutt kontakten, og jeg tenker at om/når hun blir clean og tilbake til seg selv igjen så vil hun være den som har dårlig samvitighet fordi hun skjønner, og at dere da - om ønskelig, blir like gode venner som før igjen uten å være bitre eller tenke på alt som skjedde mens hun var syk og på kjøret.

Anonymkode: 8a44d...f37

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det føles bare så ille fordi jeg hadde "tilgitt" henne før jeg brøt kontakten. Men jeg ble så sliten av mas og hun var en negativ innflytelse på livet mitt, så jeg måtte bare kutte henne ut. Det er derfor jeg tenker at hun kanskje ikke forstår hvorfor jeg gjorde som jeg gjorde. Hun har gjort mye forferdelig, men det var ikke nært tidspunktet jeg valgte å kutte henne ut på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...