Gå til innhold

Når du blir god venn med venninnens venner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei dere,

Har en liten situasjon jeg trenger å få litt tilbakemeldinger på.

I sommer ble jeg kjent med en super jente. Selv om vi ikke har alt av like interesser så har vi hatt det utrolig kjekt. Jeg har alltid vært en person som er åpen for nye vennskap, og syns det er utrolig kjekt å treffe nye mennesker. Denne venninnen min er i flere gjenger, og en av de gjengene har jeg blitt veldig godt kjent med. I det siste har de invitert meg med på utrolig mye kjekt (ting denne venninnen min ikke har valgt å vært med på eller har andre planer). De har også invitert meg med på ting de vet at denne personen ikke er intressert i, men jeg er det og derfor invitert meg alene. Merker nå at venninnen min ikke syns dette er kult, og mener at det ikke er OK at jeg er blitt så god venn med dem. Har ikke komt så godt frem før nå, men fikk beskjed hinn dagen om at hun ikke setter pris på at jeg spørr dem om å delta på noe før jeg har spurt henne om hun kan eller ikke (de ble invitert på samme dag og tid, felles samtale).

Jeg syns dette er utrolig trist for jeg er IKKE en dårlig venn. Jeg er fortsatt like dedikert til vårt vennskap, og spørr alltid hun om å være med på ting, men føler nå at jeg står i en litt kjip situasjon for jeg vil ikke såre noen, og fortsatt så er det så utrolig kjekt å ha truffet folk som liker å gjøre de tingene jeg setter pris på.

Noen som kan fortelle meg hva som er rett og galt her? Er jeg en dårlig venn for å ha blitt god venn med dem.  

Anonymkode: 301d8...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ei venninne som har en historie med friend poaching som det kalles og når hun oppsøker venninner og kamerater av meg for å prøve å bli en kamerat av dem, så blir jeg høyst mistenksom. Så lenge du ikke er en slik en så har det lite å si og venninna di bør skjerpe seg.

Har du derimot en historie med å bli så himla venninne/kamerat med venners venner så bør du begynne å skjerpe deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg kan kanskje sette meg inn i hennes sko.
Jeg husker jeg introduserte ett par stykker til min vennegjeng en gang i tiden, fordi jeg var sikker på at de kom til å like hverandre, like mye som jeg likte alle mine venninner.
Lang historie kort, så ble jeg ditchet av den nye gjengen..
Grunnen var visst at de så på meg som en forsiktig person, det å tenke før man utfører noe og ikke bare hoppe rett i det.
Så jeg mistet min vennegjeng, fordi den ene jeg introduserte for min gjeng, startet å baksnakke meg og mente jeg egentlig var en ganske kjedelig person.. Mye morsommere å hoppe ut i ting uten å tenke så mye om konsenkvenser.

Så det kan hende at hun føler at du prøver å stjele de andre vennene hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei venninne som har en historie med friend poaching som det kalles og når hun oppsøker venninner og kamerater av meg for å prøve å bli en kamerat av dem, så blir jeg høyst mistenksom. Så lenge du ikke er en slik en så har det lite å si og venninna di bør skjerpe seg.

Har du derimot en historie med å bli så himla venninne/kamerat med venners venner så bør du begynne å skjerpe deg. 

Helt enig med dere. Og jeg ser selvsagt hennes side av saken, noe jeg har sagt og lagt meg langflat for. Men jeg er ikke en vennetyv og ikke en person som ville ha ditchet en venninne over andre uten at det er en spesiell grunn. Men det jeg syns er vanskelig er at når en venninne introduserer deg til hennes venninner, skal man da alltid være "venninnen til venninnen". Skal man aldri få muligheten til å komme inn i gjengen hvor alle er venner. Det er dette jeg syns er vanskelig.

Selvsagt om man er kynisk og velger venner utifra egen vinning blir dette annerledes, men dette er absolutt ikke det og jeg mener virkelig ikke å såre de personene jeg er glad i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær venn med de du vil, men vis at du vil konkludere alle. Si at venninnen selvfølgelig også er velkommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, nei, nei, dette gjør deg ikke til en dårlig venn, synes du virker som en god venn som forsøker å forstå venninnen din. Hun kan ikke nekte deg å få nye venner. Høres ut som venninnen din har blitt sjalu og føler seg ekskludert, kanskje er hun redd for å miste deg og det vennskapet dere har nå som du kommer så godt overens med venninnen hun introduserte deg for. Som du sier, de har invitert kun deg med på ting de vet venninnen din ikke liker, og selv om dette forsåvidt virker logisk, så kan det hende venninnen din opplever det på en annen måte. Tror det lureste du gjør er å snakke om dette med venninnen din, og ikke minst vise at dette ikke endrer vennskapet dere i mellom. F.eks. ta litt ekstra hensyn til henne nå i starten i og med at du vet hvordan hun opplever det.     

Endret av Arktis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er dårlig gjort å nekte venner å være med andre man kjenner. Hvorfor introduserer hun sine venner overfor deg dersom hun ikke vil at dere skal bli kjent og komme overens? Hun virker sjalu og eiesyk. Hun er nok litt redd for at du skal ta vennene ifra henne, eller at du velger dem over henne. Dette går ikke på deg. Det går på henne. Så lenge dere ikke ekskluderer henne så gjør dere ikke noe galt. 

Venners venner er da en kjempefin mulighet til å bli kjent med nye mennesker. Vanligvis er jo dette noen man kommer godt overens med da de gjerne har samme personlighetstype som den man er kjent med (og dermed også meg selv). Jeg vet ikke helt med dere, men jeg skaper hvertfall nye bekjentskaper i løpet av sosiale sammenkomster. 

Anonymkode: a1542...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan kanskje føles litt sårt hvis dine venninner blir bedre venner enn du er med de, men tenk så kjekt at alle går i lag og man kan slå sammen store gjenger! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere faktisk inkluderer henne, har dere ikke gjort noe feil. Men som nevnt over her skal man være litt forsiktig med å bli for god venn med dine venners venner. Det kan ofte oppstå sjalusi, og dårlige følelser.

Selv har jeg opplevd å ha venner fra forskjellige "kanter" som har blitt bestevenner etter at jeg introduserte de for hverandre, og dermed ekskludert meg fullstendig. Derfor er jeg ganske obs på dette. Jeg er veldig inkluderende alltid, og er ingen eiesyk/sjalu person, men når man vet at noen er glad i å stjele andres venner blir man litt skeptisk. Men det kommer såklart veldig an på personene dette gjelder.

Jeg ville tenkt litt på venninnen din, faktisk.

Anonymkode: 0596e...4e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg synes det er dårlig gjort å nekte venner å være med andre man kjenner. Hvorfor introduserer hun sine venner overfor deg dersom hun ikke vil at dere skal bli kjent og komme overens? Hun virker sjalu og eiesyk. Hun er nok litt redd for at du skal ta vennene ifra henne, eller at du velger dem over henne. Dette går ikke på deg. Det går på henne. Så lenge dere ikke ekskluderer henne så gjør dere ikke noe galt. 

Venners venner er da en kjempefin mulighet til å bli kjent med nye mennesker. Vanligvis er jo dette noen man kommer godt overens med da de gjerne har samme personlighetstype som den man er kjent med (og dermed også meg selv). Jeg vet ikke helt med dere, men jeg skaper hvertfall nye bekjentskaper i løpet av sosiale sammenkomster. 

Anonymkode: a1542...66f

Hei du,

Tusen takk for innspill. Akkurat slik du beskriver det er slik jeg også ser på dette med nettverk og det å stifte nye bekjentskap. Vi har ikke hatt kontakt de siste ukene, og merker at det er egentlig helt greit for meg. Jobbet hardt for å holde kontakten og prøve å fikse opp i ting, men til slutt gir man opp. Føler at når man har kommet i en viss alder så ser man annerledes på ting. jeg er nå 25 år, og mener at så lenge man ikke tråkker på vennskapet seg i mellom og ikke ekskluderer folk så ser jeg ingen grunn til at ikke alle skal få være venner. 

Takk for innspill. Setter stor pris på det :)
Ha en fin dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...