Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken tradisjon er viktigst og hvilken er den artigste for deg.

Selv er besøket på kirkegården noe jeg alltid gruegleder meg til på julaften, tenne lys, snakke med mormor, legge på krans og rett og slett bare ha en stille stund.

Jeg pleier alltid å gå alene men i år tenkte jeg å ta med 10 åringen. Det er en fin og god tradisjon som jeg ønsker å vidreføre til mine barn.

Og når det kommer til det artige er "pakkeleken" et must på julaften.

Det skaper alltid liv og røre i dvaske ribbefylte kropper.

Der små og store krangler om tullepakker over en terning. :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den viktigste er nok å gå på kirkegården, enten til min manns besteforeldre eller til mine.

Den artigste...tja........den må jeg tenke på en stund

Skrevet

Den viktigste er å tenne lys på kirkegården, i år blir det ekstra spesielt siden Pappa døde i vår. :cry: Og vi har en kattegrav i hagen hvor våre to tidligere katter ligger begravet, de får også lys. Den artigste tradisjonen, og den jeg setter med pris på, er at vi er samlet og spiller spill (vi elsker å spille spill, og gjør det hver gang vi er samlet, ikke bare i julen) så ofte vi har sjansen. Vi skravler og spiller og spiser julegodt/julekaker og har det så gøy. Det er mer verdt enn all slags julegaver og julemat.

Skrevet

Den koseligste tradisjonen vi har er når vi går på låven med grøt til nissen. Ungene syns det er kjempespennende - tenk om de får se nissen i år....

Eldstemann har allerede begynt å tvile på om nissen virkelig finnes da - men han har allerede spurt om vi skal ut med grøt i år også, så han er nok ikke helt sikker.

Gjest Anonymous
Skrevet

Den beste tradisjonen..å gå i kirka om morgenen å høre ungdomskoret.

Den morsomste har vært å møtes hele vennegjengen hos mamma og pappa til fantasi og konjakk.

Men siden jeg ikke feirer jul hjemme så ofte lenger, så har den dødd ut.

Skrevet

Kom på en tradisjon vi hadde som små. Før vi la oss dekket vi på til julenissen, satte fram en kanne med kaffe og forskjellige julekaker, nøtter og mandariner. Og når vi våknet på julaften kunne vi se kaffeskvetten i koppen, smuler på tallerkenen og så hadde han skrevet "takk" i mandarinskall! Dette fortsatte vi faktisk med lenge etter at vi skjønte at julenissen egentlig var foreldrene mine, det var bare så koselig.

Skrevet

Da jeg var liten satte vi alltid frem grøt til Fjøsnissen.

Jeg insisterer på å gjøre det enda. :oops: :oops:

Skrevet

Den viktigste tradisjon for meg før var da vi samla oss hos farmor og farfar kl.12 på juleaften til mølje! Det satte jeg kjempe stor pris på. Nå er både farmor og farfar død og pappa har flyttet langt unna. Jeg vil gjerne fortsette tradisjonen, men nå har vi bare en liten leilighet. Så når vi flytter og blir nabo med mamma og svigers, så kommer jeg til å begynne denne tradisjonen igjen..

Den artigste er jeg litt usikker på..

Skrevet

Og når det kommer til det artige er "pakkeleken" et must på julaften.

Hva er det ??

Viktigste tradisjon er at vi er sammen med

mine foreldre og søster..

Vår artigste tradisjon tror jeg må være når vi

går rundt juletre'et å synger..

Skrevet

Før, da jeg bodde hjemme hos foreldrene mine, pleide jeg å spille trompet i kirken på julaften. Musikken, stemningen og forventningen skapte en fin start på julen.

Å komme hjem fra kirken, kjempesulten, å kjenne lukten av ribbe.... :sikle:

Skrevet

Jag gillar egentligen inte traditioner - jag tycker ofta de blir så otroligt förväntansfyllda och ångestladdade...

MEN jag har några jag tycker om;

på julaftons morgon ska jag dricka varm choklad och äta limpa med ost. gott gott... och klä julgranen.

Glögg "hör också till" - det måste jag köpa med mig till Norge i år...

Skrevet
Glögg "hör också till" - det måste jag köpa med mig till Norge i år...

Tørr du ikke å satse på norskkjøpt gløgg.. ;)

Skrevet

Tørr du ikke å satse på norskkjøpt gløgg.. ;)

Nej, det ska vara stark svensk vinglögg med lagom mycket alkohol i och inte allt för söt. Törs inte riskera "varm saft" ;)

Skrevet

Hva er det ??

Pakkeleken er en kjempe artig lek der hver spiller har noen pakker med seg og alle legger pakkene på bordet, og hver gang man slår en sekser på terningen kan man ta en pakke.

Når alle pakkene er tatt går en spiller og stiller en vekkeklokke på f.eks en halvtime og når du får en sekser nå kan du ta en pakke av hvem som helst, så når klokka ringer får du de pakkene du har fremfor deg.

I fjor hadde vi krig om en pakke som alle (untenom hun som hadde den med da) trudde var et skjerf, jeg vant den og flekker opp papiret med triumf i blikket, men haka datt langt ned når jeg oppdaget at det var en skureklut.

Pakkene er som oftes kjøpt på nille o.lig butikker og inneholder alt fra leker til oppvaskbørster, sparebøsser til skokrem, stearinslys til håndsåper, barna elsker det og til og med farmor ble fornøyd med den lille prøvetuben med rynkekrem. :ler:

Vi kjøper som regel mellom 5 og 10 pakker hver og budsjettet bestemmer du selv.

Trikset er jo å gjøre pakkene "finere" enn de er. :wink:

Skrevet

En av mine favorittradisjoner (har mange -elsker julen) er faktisk lillejulaften hos mor og far. Da blir vi først ferdig med det som måtte gjenstå av vasking/pynting, så tar vi inn juletreet og pynter det. På kvelden kommer tante/onkel med barn og barnebarn, og vi spiser fenalår m/eggerøre og potetsalat og har god vin og bare koser oss.

Skrevet

I fjor hadde vi krig om en pakke som alle (untenom hun som hadde den med da) trudde var et skjerf, jeg vant den og flekker opp papiret med triumf i blikket, men haka datt langt ned når jeg oppdaget at det var en skureklut.

Denne leken kjenner jeg godt til, vi pleier å ha den på fester på jobben, men vi pakker bestandig opp pakkene mellom første og andre runde, slik at det VIRKELIG blir krig om de kule tingene.......

Jeg har mange gode juletradisjoner, en av den er å se tre nøtter til Askepott sammen med ungene, søsteren min og mamma mens pinnekjøttet står og damper....

Og så pleier jeg å reise alene ut til bestevenninden min for å bytte gaver, da får vi litt deilig voksentid, rett før julefreden ringes inn.....

Kirkegårdsrunden blir tyngre og tyngre og finere og finere for hvert år, i år har vi enda en grav å besøke.....

Skrevet

Favoritttradisjonen min er lillejulaften. først spiser vi risengrynsgrøt med mandel i, for så å sette ut en skål til nissen. etter det pyntes juletreet, og om kvelden er det fenalår, eggerøre og lefsebus.

På julaften morgen drar vi på kirkegården til lillebroren min. alltid trist, men det er godt å gjøre det også.

Skrevet

Faktisk er Disney og tre nøtter til askepott veldig viktig, skjønte det i fjor da jeg gikk delvis glipp av begge :-( men vil veldig gjerne gå på kirkegården i år også. Svigermor satt utrolig pris på at jeg dro med sambo. Det er hans bestemor og bestefar. Vil gjerne lage en tradisjon ut av det.

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Vår beste tradisjon er julesokken som "ungene" henger opp lille julaften og som vi i nattens løp på vegne av nissen fyller opp med julehefter, snop, flaxlodd, sokker mm. Julaftens morgen kommer alle tre opp i sengen til oss og tømmer sokkene og så har vi en god time med høytlesing, snopspising og bare kos. Deilig start på en dag som egentlig er ganske travel ellers.

Og ungene elsker det, selv om det begynner å bli trangt i senga med en 20-åring, en 18-åring og en 11-åring...... :wink:

Skrevet
Vår beste tradisjon er julesokken som "ungene" henger opp lille julaften og som vi i nattens løp på vegne av nissen fyller opp med julehefter, snop, flaxlodd, sokker mm. Julaftens morgen kommer alle tre opp i sengen til oss og tømmer sokkene og så har vi en god time med høytlesing, snopspising og bare kos. Deilig start på en dag som egentlig er ganske travel ellers.

Og ungene elsker det, selv om det begynner å bli trangt i senga med en 20-åring, en 18-åring og en 11-åring...... :wink:

Dette virket utrolig deilig, takk for ideen. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...