Gå til innhold

Hvor mange poeng ligger jeg bak - lånekassen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår virkelig ingenting av lånekassens regler. Håper noen kan hjelpe meg. 

Jeg er nå i en situasjon der jeg vurderer å melde meg av en eksamen. Eksamen er på 20 studiepoeng. Vurderer å bare møte opp, men ser ikke helt poenget, da jeg mest sannsynlig kommer til å stryke eller få en E. Noe jeg må ta opp uansett. 

Skal prøve å gjøre det enkelt og kort. 

Begynte å studere høsten 2014, men bodde hjemme frem til januar 2015. Fikk dermed ikke støtte fra lånekassen høst 2014. Skulle denne høsten tatt eksamen på tilsammen 30 poeng, men meldte meg av den på 20 poeng, og bestod den på 10 poeng

Januar 2015 fikk jeg støtte av lånekassen for første gang. Denne våren var planen å ta de 20 poengene jeg manglet fra forrige semester + 30 nye poeng for det semesteret. Ble til at jeg kun tok eksamen på 20 poeng. Etter mitt hode, ligger jeg dermed etter med 10 poeng fra forrige semester? 

Høsten 2015 har jeg mottatt støtte fra lånekassen. Planen var å ta den eksamenen på 30 poeng som jeg skulle tatt foregående semester + 20 + 10= 30 for dette semesteret. Men jeg har vært masse syk, og ser at det kan bli vanskelig. Jeg kommer til å møte opp på eksamen på 30 poeng som jeg skulle tatt til våren + den lille eksamenen på 10 poeng som gjelder for denne høsten. Blir derfor å avlegge 40 studiepoeng totalt dette semesteret. 

Spørsmålet er hvor mange poeng jeg vil ligge etter ift lånekassens regler nå dersom jeg melder meg av? Vil jeg få støtte til våren basert på dette, og selvfølgelig dersom jeg står på de eksamenene jeg skal ta? 

Stemmer det at jeg dermed vil ligge etter med 20 poeng? 

Anonymkode: 85aec...cac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette ble veldig komplisert, men du lå altså etter 20 p for høstne i fjor, 10 p i vår, altså 30 stp til sammen før denne høsten. Så skal du altså ta 40 stå denne høstn, og vil altså ligge 10 p foran denne høsten, dvs. 20 stp bak tilsammen som du sier.

Jeg vil forreesten råde deg til å ta den 20 stp-eksamen om du faktisk tror du kan stå. En E er faktisk mye bedr enn stryk med tanke på at du får studiepoengene. 

Skrevet

Stemmer at jeg lå 20 p etter forrige høst (Høst14), men høst14 fikk jeg altså IKKE støtte fra lånekassen. 

Skrevet

Stemmer at jeg lå 20 p etter forrige høst (Høst14), men høst14 fikk jeg altså IKKE støtte fra lånekassen. 

Anonymkode

Dette blir mye letter om du forteller hvor mange studiepoeng du har tatt før, og hvor mange semestre du har fått støtte.

Anonymkode: f72ec...770

Skrevet

Våren 2015 fikk du vel støtte for 30 poeng du ikke tok. Dermed var du forsinket med 30 poeng. At du tok 20 studiepoeng i et annet fag, som du egentlig skulle tatt høsten 2014 har ingenting å si. 

Denne høsten har du vel fått støtte for 30 nye studiepoeng. Klarer du å bestå de 30 poengene fra vårsemesteret har du reddet deg inn der, men om du ikke tar de nye fagene dine, blir du på nytt forsinka. 

Anonymkode: b5bc3...628

Skrevet

Hvis du har tatt 60 studiepong totalt når du er ferdig med dette semesteret, så vil du ikke ligge etter i lånekassens øyne. Det regner med poengene du tok mens du bodde hjemme.  Dette gjelder muligheten for å få lån.

( og så får du omgjort til stipend en viss sum pr studiepoeng du har tatt etter hvert semester som du ikke har bodd hjemme)

Anonymkode: f72ec...770

Skrevet

Du ligger ikke bak noe ift. Lånekassen..

Høsten 2014 hadde du ikke støtte og tok en eksamen på 10 sp du ligger altså her 10 sp i pluss ift Lånekassen

Våren 2015 tar du eksamen i 20 sp. Her ligger du da etter med 10sp. Men de henter du fra høsten 2014. Per nå har du fått støtte ett semester fra lånekassen, og tatt totalt 30 sp. Så du er etter "planen"

Høsten 2015 skal du ta 40sp. Fått støtte i to semester og har etter planen totalt 70 sp. Dvs. Du ligger 10sp forran planen i henhold til Lånekassen.

Skrevet

Jeg mener at du skal finne en oversikt på lanekassen.no

Så er du helt på den sikre siden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...