Gå til innhold

Kjeder seg / frustrert i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en datter som har god hukommelse, husker en sang eller historie hvis hun har hørt det to ganger. Hun liker og kan de fleste bokstaver (ikke q og z), trives best med å høre nye historier, lære rim/regler hun ikke har hørt før og prater mer voksent enn andre på sin alder. 

Hun har akkurat fylt 3. I barnehagen er de delt inn etter alder, og hun mistrives både sosialt og med innholdet i samlingene (Mikkel rev for 100e gang, eller si former påmelding geometriske figurer som hun har kunnet i over ett år, telle et lavt antall ting osv.) Da holder hun seg for ørene eller går vekk, blir frustrert og lei... 

Vi har pratet med barnehagen flere ganger, men de kan ikke gjøre noe eget med henne. Vi som foreldre se jo a de andre som er i gruppen lærer ting, mens vår datter ikke har utbytte av dette. Hva gjør vi? Bytte barnehage? 

Anonymkode: c9f90...422

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først må jeg si at jeg har begrensede forventninger til at barna skal lære så mye "teoretisk", dvs. telling, bokstaver o.l. når de er så små. Jeg ville synes det viktigste i den alderen var sosial trening. Og da kan jeg se at et barn som ligger godt an språklig og mtp. modenhet i perioder kan kjede seg sammen med barn som nesten blir som babyer i forhold. Kan hun ha noe tid sammen med eldre barn fra en annen avdeling også?

Jeg har et barn som også har ligget litt lengre foran i løypa enn de andre på sin avdeling, men det skyldes også at han er januar-barn, ikke bare at han skjønner mye. Da han var rundt 2 1/2 var han en del frustrert, og da delte de gruppa i flere mindre grupper, slik at de lettere kunne tilpasse aktivitetene. Dette var en veldig god løsning da. Nå er han snart fire, og får i blant leke med de som er født året før, dvs. på naboavdelingen. Men jeg har også vært opptatt av at han skal føle tilhørighet et sted, og at det bør være med jevnaldrende, siden det er de han vil måtte forholde seg til på sikt. Nå får jeg tilbakemeldinger på at han leker godt sammen med alle på sin avdeling (han går på en ren 3-årsavdeling, for øvrig), og det er jeg glad for, selv om jeg ser at han blomstrer enda mer når han leker med de som er litt eldre.

Så jeg kunne godt bedt om noen endringer, når hun blir så frustrert. Men jeg ville som sagt fokusert mer på det sosiale da, enn at barnet nødvendigvis måtte lære seg mest mulig andre ting.

• Liker 2
Skrevet

Barnehagen er jo ikke en skole, så jeg er enig med Vera i at dere heller bør fokusere på det sosiale. Å lære seg å sitte i ro og følge med selv om man har sunget "Mikkel Rev" mange ganger før er jo viktig. Hun trenger å lære seg å takle frustrasjonen sin og ta hensyn til andre, så det bør dere øve på. Hun er selvsagt lita ennå, sånt tar tid. Og selvsagt kan dere snakke med barnehagen om at hun ikke trives! Ville bare ikke lagt det fram som at faglige utfordringer er løsningen...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...