Gå til innhold

Strikking


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Jepp, jeg er totalt grønn når det gjelder håndarbeide...

Jeg kan å legge opp og strikke rett. Men hvordan strikker jeg vrang? Jeg øver meg på lapper, så ikke noen rundpinner på meg.

Er det så lett som at man hekter tråden andre veien om pinnen før man drar den gjennom masken? Eller må man stikke den maskeløse pinnen inn i masken på en annen måte også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, igjen! :wink:

Jo, jeg strikker en del og, jeg...

Du må nok stikke pinnen i masken på en annen måte og.

-Legg tråden foran pinnen som maskene er på.

-Stikk den andre pinnen ned i masken fra oversiden av masken (ikke fra undersiden som du gjør når du strikker rette masker.

-Kast på pinnen og strikk masken.

Du vil da se at masken fra forrige omgang blir liggende med løkken foran den nye masken isteden for bakom.

Håper dette ble til å begripe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emera - mitt håndarbeidsorakel! :)

Nå, siste spørsmål: hvordan unngår jeg krampe i fingrene/hånda... :oops: spesielt ringfingeren på venstrehånda som blir grepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emera - mitt håndarbeidsorakel! :)

Nå, siste spørsmål: hvordan unngår jeg krampe i fingrene/hånda... :oops: spesielt ringfingeren på venstrehånda som blir grepet.

Håndarbeidsorakel! *stolt* Det er da altfor mye... :oops:

Krampe, ja... Du må nok rett og slett holde litt løsere på pinnene. Men det er noe som kommer etter hvert som du blir sikrere på strikkingen, tror jeg.

Maxine, den er bra den siden der. Jeg la ut link til den da Possum spurte om hekling. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndarbeidsorakel! *stolt* Det er da altfor mye... :oops:

Krampe, ja... Du må nok rett og slett holde litt løsere på pinnene. Men det er noe som kommer etter hvert som du blir sikrere på strikkingen, tror jeg.

Maxine, den er bra den siden der. Jeg la ut link til den da Possum spurte om hekling. :)

Yes!

Du slo meg på målstreken! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:ler:

Men det er greit med en nettside som kan fylle ut med bilder der mine forsøk på forklaringer ikke strekker til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, etter å ha lest bok, KG-forum og nettsider, klarte jeg å strikke en rad vrangstrikk. Så la jeg fra meg strikketøyet for å se på Brad Pitt i Spy Game. Men så kom jeg på at jeg hadde sett filmen før og dro frem strikketøyet. Og så klarte jeg ikke vrangstrikken lenger! Argh! Nå må jeg frem med pinnene og nettsidene og forsøke atter en gang. Jeg har en mental blokkering på vrangstrikk, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske fra da jeg strikker sist (å, ca 12-15 år siden..) at det var noe med at man ikke strikket første eller siste maske på pinnen. Stemmer dette? Og er det i så fall hver gang eller ved spesielle tilfeller at dette blir gjort? :klø:

Strikking er vanskeligere enn jeg trodde, gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg har sett den linken, men kunne ikke finne noe der om hvorvidt man strikker eller ikke strikker første maske på pinnen? Andre som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikker du rett (begynner på en omgang med rett når du strikker bare frem og tilbake) løfter du bare første masken av for å få en pen kant.

På den vrange siden gjør du og det, men du løfter den av vrang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, så det er for å få en fin kant, altså. Men hvordan løfter jeg en maske vrang da? Komliserte greier dette for meg som nettopp har lært meg å strikke vrang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...