Gå til innhold

Ulovlig kredittsjekk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen har nylig startet AS. I dag fikk han telefon fra en som påsto han ringte fra Norsk Sertifisering. Denne mannen skulle selge han lovpålagt kredittvurdering (?) til kr 4500,- Da mannen ante ugler og mosen valgte han å ikke slå til på det fantastiske tilbudet(!)

I og med at ASet er forholdsvis nytt var der i følge telefonmannen ingen grunn til å gjøre en kredittsjekk av bedriften, men han hadde derimot gjort en kredittsjekk av mannen min privat. Synes det er guffent, ikke at han eller vi har noe å skjule. Men hva skal en eller annen med opplysninger om han økonomiske situasjon? Det er vel ikke lovlig å sjekke uten samtykke?

Har googlet telefonnummeret og det er ikke registrert på noen.

Anonymkode: 0e403...7d4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri registrer privat telefonnummer på AS eller enkeltmansforetak. Da får man millioner av henvendelser som dette, der de prøver å selge deg søppel, og da har du ingen angrerett. Mannen din må ALDRI finne på å kjøpe noe som helst fra telefonselgere noen sinne nå. Det er mange som har gått på en smell og fått regninger på flerfoldige tusen uten noen måte å unngå det på. 

Telefonsalg til bedrifter skal man sky som pesten, det lønner seg aldri.

• Liker 2
Skrevet

Angående lovligheten, selvsagt kunne selgeren tatt kredittsjekk dersom mannen din sa ja. Det er samtykket man trenger, hvis mannen din svarte at "Ja, jeg vil betale 4500 for noe som er gratis!" ville han samtykket til å bli kredittsjekket, og da ville selger ha lov til å kredittsjekke han.

Skrevet

Mente denne fyren at han hadde foretatt en privat kredittsjekk av mannen din? Uten samtykke? Har han personnummeret?

Anonymkode: 3e1a3...bb7

Skrevet

Mente denne fyren at han hadde foretatt en privat kredittsjekk av mannen din? Uten samtykke? Har han personnummeret?

Selv trafikklærere har tilgang til å finne personnummer til alle og enhver. 

Dog har ingen foretatt en kredittsjekk, TSes mann ble tilbudt å betale for en. Dersom en ble foretatt vil de få gjenpartsbrev, og da kan de klage det inn til finanstilsynet. Dog er ikke det tilfellet utifra det som er skrevet.

Skrevet

Selv trafikklærere har tilgang til å finne personnummer til alle og enhver. 
Dog har ingen foretatt en kredittsjekk, TSes mann ble tilbudt å betale for en. Dersom en ble foretatt vil de få gjenpartsbrev, og da kan de klage det inn til finanstilsynet. Dog er ikke det tilfellet utifra det som er skrevet.

Det var dette jeg mente. TS skriver "han hadde derimot gjort en kredittsjekk av mannen privat". Men slikt får man jo beskjed om.

Skrevet

Det var dette jeg mente. TS skriver "han hadde derimot gjort en kredittsjekk av mannen privat". Men slikt får man jo beskjed om.

Tredjehåndsinformasjon, stoler ikke på den. Enten har gubben misforstått selgeren, eller så har hun misforstått gubben, eller så har hun skrevet feil. Det finnes sånn ca tre kredittsjekkbyrå i Norge og ingen av dem ville gjort noe så useriøst. Det finnes ikke noe som "privat kredittsjekk". 

Skrevet

Det skal være mulig å ta en kredittsjekk uten å få fulle personnummer, men du kan få litt problemer på jobben om folk klager veldig over det. Vent og se om du får et brev i posten, får du ikke noe så har selgeren ikke gjort noe.

Ved en kredittsjekk så får man ikke opp spesifik informasjon, man får kun opp JA eller NEI og evt et tall ved JA. Jeg hadde lenge tilgang til å sjekke via Lindorff, så derfor kan jeg si med sikkerhet at du ikke får se mye ved en evt sjekk.

Jeg jobbet ikke konkret som selger, men måtte bruke Lindorff i forbinnelse med manuelle kontrakter om systemer var nede. Jeg var en av de få med tilgang.

Ut fra det jeg leser om selve firmaet så virker det som om at dette pakketilbudet ikke gjelder en kredittsjekk, men at man skal kunne reklamere med at "jeg bruker Norsk Sertifisering og vi følger arbeidsmiljøloven". Og ja, det er pålagt å følge arbeidsmiljøloven..! Man er bare ikke pålagt å vise til et firma for å bevise det. Jeg har hvertfall ikke sett et slikt pålegg i revisorloven.
Så det er sikkert misforståelser inni bildet...! :)

Anonymkode: 69fd7...d5c

Skrevet

Du blir nedringt av alt mulig drit som skal selge deg sitt og datt, si nei til alt og velg selv hva du vil!

Anonymkode: 7a303...459

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...