AnonymBruker Skrevet 26. november 2015 #1 Skrevet 26. november 2015 Er det normalt å arve fra tanter, onkler, besteforeldre, osv? Eller arver man bare fra foreldrene sine.Ser at folk skriver at arv kan være en betydelig faktor dersom man skal ut på boligmarkedet, men det hadde nå vært temmelig tragisk dersom foreldrene mine døde mens jeg var i en alder av 25 år. Anonymkode: c1756...d02
AnonymBruker Skrevet 26. november 2015 #2 Skrevet 26. november 2015 Er det normalt å arve fra tanter, onkler, besteforeldre, osv? Eller arver man bare fra foreldrene sine.Ser at folk skriver at arv kan være en betydelig faktor dersom man skal ut på boligmarkedet, men det hadde nå vært temmelig tragisk dersom foreldrene mine døde mens jeg var i en alder av 25 år. Anonymkode: c1756...d02Besteforeldre kan man arve fra. Ellers er det mange som får forskudd på arv fra foreldre. Anonymkode: 3ea7e...a46
AnonymBruker Skrevet 26. november 2015 #3 Skrevet 26. november 2015 Besteforeldre kan man arve fra. Ellers er det mange som får forskudd på arv fra foreldre.Anonymkode: 3ea7e...a46Tok opp dette med mamma forleden og hun sa at mest sannsynligvis så ville besteforeldrene mine gi arven til hun og pappa (og resten av barna sine), mens vi barnebarna ikke ville få noe. Å få forskudd på arv fra foreldrene mine tror jeg blir noe vanskelig med tanke på at pengene er satt inn i eiendom, firmaer og aksjer. Er det normalt å få forskudd i arv?-TS Anonymkode: c1756...d02
AnonymBruker Skrevet 26. november 2015 #4 Skrevet 26. november 2015 Man arver bare foreldrene sine. Andre kan testamentere en viss sum til deg om de ønsker, men det er bare foreldre du automatisk arver. Anonymkode: 1feef...15b 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2015 #5 Skrevet 26. november 2015 Man arver bare foreldrene sine. Andre kan testamentere en viss sum til deg om de ønsker, men det er bare foreldre du automatisk arver.Anonymkode: 1feef...15bOk takk Men er det normalt å få arv i forskudd? Anonymkode: c1756...d02
AnonymBruker Skrevet 26. november 2015 #6 Skrevet 26. november 2015 Tok opp dette med mamma forleden og hun sa at mest sannsynligvis så ville besteforeldrene mine gi arven til hun og pappa (og resten av barna sine), mens vi barnebarna ikke ville få noe. Å få forskudd på arv fra foreldrene mine tror jeg blir noe vanskelig med tanke på at pengene er satt inn i eiendom, firmaer og aksjer. Er det normalt å få forskudd i arv?-TSAnonymkode: c1756...d02Foreldrene dine kan velge å gi deler av arven direkte til dere. Forskudd på arv kan gies selv om de er låst fast i eindom, da tar man opp ekstra lån og gir til barna. Det er ikke uvanlig med forskudd på arv, tenker ca halvparten av mine vanner har fått det. Jeg har ikke for foreldrene mine har ikke midler til det Anonymkode: 3ea7e...a46 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2015 #7 Skrevet 26. november 2015 Foreldrene dine kan velge å gi deler av arven direkte til dere. Forskudd på arv kan gies selv om de er låst fast i eindom, da tar man opp ekstra lån og gir til barna. Det er ikke uvanlig med forskudd på arv, tenker ca halvparten av mine vanner har fått det. Jeg har ikke for foreldrene mine har ikke midler til detAnonymkode: 3ea7e...a46Høres jo ganske flott ut med litt ekstra i studietiden eller til når man skal inn på boligmarkedet, men virker også ganske herlig å sitte med en god del i pluss når foreldre beklageligvis har gått bort. Anonymkode: c1756...d02
AnonymBruker Skrevet 26. november 2015 #8 Skrevet 26. november 2015 Man arver bare foreldrene sine. Andre kan testamentere en viss sum til deg om de ønsker, men det er bare foreldre du automatisk arver.Anonymkode: 1feef...15bDet er en sannhet med modifikasjoner. Du kan automatisk arve fra andre familiemedlemmer også om det ikke er noen nærere som kan arve de døde. Du kan dermed arve fra tanter/onkler/besteforeldre/barn/søsken. Anonymkode: 3ea7e...a46 4
Gjest SykkelJenny Skrevet 26. november 2015 #9 Skrevet 26. november 2015 Mange arver fra tanter og onkler som ikke selv har barn.Jeg arvet fra mine besteforeldre direkte siden mine foreldre er døde. Arvet også fra mine foreldre da de døde.I tillegg har jeg arvet fra min mors tante som var barnløs og siden min mor allerede var død tredte jeg og mine søsken inn i hennes sted og arvet mors del av tantens arv.
Arca Skrevet 26. november 2015 #10 Skrevet 26. november 2015 Jeg som trodde dette var en tråd om genetikk....så var det bare om pengskit. 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2015 #11 Skrevet 26. november 2015 Min gamle onkel, som er barnløs enkemann, har testamentert det han eier til sine onkelbarn. Vi er mange så det blir nok ikke store slumpen på hver, men en hyggelig gest. Vi håper jo han skal leve en del år til da, og bli riktig gammel. Anonymkode: 9ffa4...767
trinerandine Skrevet 26. november 2015 #12 Skrevet 26. november 2015 Jeg kjenner ingen som har fått forskudd på arv.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2015 #13 Skrevet 26. november 2015 Ok takk Men er det normalt å få arv i forskudd?Anonymkode: c1756...d02Hva som er "normalt" er umulig å svare på. Noen får forskudd på arv når de skal kjøpe bolig fordi foreldrene har råd til å gi det. Det er det samme som at noen får større pengegaver til konfirmasjon/bryllup eller bursdag for den saks skyld. Altså velger noen foreldre å gi barna sine penger, andre gjør ikke. Det er ingen norm at man skal få forskudd på arv, "forskudd på arv" er i grunnen bare et fancy uttrykk for "pengegave".Det er en sannhet med modifikasjoner. Du kan automatisk arve fra andre familiemedlemmer også om det ikke er noen nærere som kan arve de døde. Du kan dermed arve fra tanter/onkler/besteforeldre/barn/søsken.Anonymkode: 3ea7e...a46Sånn sett, ja, men her uttrykker TS at hun har levende foreldre. Men jeg kan omformulere meg sp det blir korrekt: "Du arver kun automatisk fra dem du er nærmeste familiemedlem til". Har du foreldre vil disse stå foran deg i køen til å arve dine besteforeldre, tanter/onkler, søsken o.l. Anonymkode: 1feef...15b 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2015 #14 Skrevet 26. november 2015 Takker for svar TS Anonymkode: c1756...d02
Sol-2 Skrevet 26. november 2015 #15 Skrevet 26. november 2015 Vi fikk arv når vår bestemor døde. Da skrev far i papirene ble sendt inn til myndighetene at dette var arv til oss fra bestemor. Hvorfor han ikke skrev at det var forskudd fra han vet jeg ikke, det kan være noe med arveavgift, men dette er jeg litt blank på.
Gjest SykkelJenny Skrevet 26. november 2015 #16 Skrevet 26. november 2015 Vi fikk arv når vår bestemor døde. Da skrev far i papirene ble sendt inn til myndighetene at dette var arv til oss fra bestemor. Hvorfor han ikke skrev at det var forskudd fra han vet jeg ikke, det kan være noe med arveavgift, men dette er jeg litt blank på. Det er lurt av din far å gjøre det slik. Ellers måtte han først betalt avgift av sin arv - deretter måtte dere betalt når han gav pengene videre til dere.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2015 #17 Skrevet 26. november 2015 Mamma arvet av sine foreldre da de døde, og den av dette satte hun på meg om mine brødres konto som hun råder over). Aner ikke hvor mye, eller når vi skal få tilgang på dem. Men jeg tror ikke det er snakk om store summer.Da min stefara far døde for noen år siden, fikk min stefar og hans søsken arven (selv om stefars mor fortsatt lever). Da fikk jeg og mine brødre en liten sum på kontoen som vi bestemte over selv. Jeg valgte å sette dem på min datters konto igjen 😊 Anonymkode: 43f41...9ca
AnonymBruker Skrevet 26. november 2015 #18 Skrevet 26. november 2015 Det er en sannhet med modifikasjoner. Du kan automatisk arve fra andre familiemedlemmer også om det ikke er noen nærere som kan arve de døde. Du kan dermed arve fra tanter/onkler/besteforeldre/barn/søsken.Anonymkode: 3ea7e...a46Hvis man automatisk skal motta arv etter besteforeldre, betinger det at ens mor eller far er død. Hvis de er i live, går arven til dem, siden de er livsarvinger i første ledd. Som barnebarn er man i andre ledd. Jeg arvet min bestemor, men det var fordi min far var død. Anonymkode: a7ce0...e21 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2015 #19 Skrevet 26. november 2015 Jeg arvet etter mamma og pappa. Jeg kommer også til å arve etter mormor og farmor da jeg vil motta arven som mamma og pappa skulle hatt. Anonymkode: 01b14...a13
moy Skrevet 26. november 2015 #20 Skrevet 26. november 2015 Jeg har nettopp fått en liten gjennomgang av diverse arve regler i forbindelse med dødsfall i nær familie /arveoppgjør. ..Etter foreldre arver man automatisk ,Dersom ikke anet er oppgitt blir arven fordelt på eventuelle barn av avdøde samt evt ektefelle Når det gjelder besteforeldrer så arver man ikke automatisk med mindre ens forelder /e er gått bort .... da arver man deres andel ....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå