Gå til innhold

Hekling


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Hvordan hekler man? Jeg kan å lage luftmasker, men det er jo ikke noe stas med bare en lang heklet tråd da... Hvordan gjør jeg det når jeg vil bygge arbeidet oppover fra denne tråden? Jeg forsøkte for meg selv her men endte opp med en rekke masker som på en strikkepinne, og det ble jo litt feil da.

Noen som er rasende flinke til å helge OG forklare som kan forklare meg dette med hekling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er glad i å hekle, men det er ikke enkelt å beskrive med ord, uten å ha bilder å vise til.

Se her, kanskje du får noe utav denne beskrivelsen?

Bildene er et stykke ned på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken, det forklarte det ltt bedre enn boka jeg har lånt meg. Men boka mi nevnte ikke noe om fastmasker, bare staver. Kan du forklare meg forskjellene? Når brukes den ene fremfor den andre for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskriften angir hva slags masker som skal brukes.

Det er vel litt etter hva heklearbeidet skal bruker til når det er ferdig. Med mye staver blir arbeidet løsere enn om det brukes mye fastmasker.

Hvis jeg skulle hekle for eksempel grytekluter, ville jeg brukt bare fastmasker, da blir det tett og fint.

Fastmaskene kan man ikke bruke til så mye forskjellig, mens stavene kan brukes på mange måter. Du kan hekle flere staver i en maske, og få en vifte. Eller du kan hekle flere staver sammen i toppen (sammenheklede staver). Og så videre.

Maskene i hekling lages jo med "kast" på nålen. For en fastmaske kaster man ikke før man stikker nålen ned i forrige omgangs maske.

For en stav kaster man én gang før man stikker nålen i, for en dobbeltstav kaster man to ganger, for en trippelstav tre ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! Da forsto jeg litt mer.

Dette er slik jeg skulle tenkt på å spørre bestemor før hun ble helt tullat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med hekling av armbånd - kan du noe om det? Bruker man vanlig heklenål? Metallstreng? Og hvilke masker brukes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hekling av armband bruker vanligvis streng tykkelse 0,3 mm, og heklenål str 5 e.l. legg opp luftmasker så bredet du vil ha det og hekle fastmasker fremo g tilbake til ønsket lengde. Vil du ha perler tres de på der du vil ha de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...