Gå til innhold

hvordan for holde seg til barne barn i foster heim , med mer

Anbefalte innlegg

Skrevet

er en  bestemor  så lure på hvordan en skal for holde seg til barne barn som er kommet i ny foster fam, så barne værnet sier skal bli   er barnets nye famile, jeg skriver  nok for mange  bilogiske besteforeldre nå,

hva kan vi snake om,? kan vi få nevne moren ? 

får vi låv å snake om andre slektninger slik ,?

vorfor er det galt la barnet få ha en bilogisk slekting  uten nom bilogisk  mor far, offte på besøk?når det en dag skal vende til bake til bilogisk slekt?

vorfor får ikke resten av slket treffe barent, be dem i bursdag?

vi tokk ikke skade av ha  jul hos andre slektninger bilogisk, vorfor tar baren i foster fam mer skade av det,

kan foster fam invitere ?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan nok ikke svare på dine spørsmål, men det burde være mulig å få svar hos de rette myndigheter? 

Fant denne siden som gir litt info under "barnevernloven"http://www.besteforeldre.no/Lov og rett/Besteforeldres_rett_i_Norge.htm

http://www.besteforeldre.no/Lov og rett/Lov_og_rett_p5.htm

Anonymkode: 55e35...e

det er nok en von sak snake om det,

Skrevet

Jeg kan nok ikke svare på dine spørsmål, men det burde være mulig å få svar hos de rette myndigheter? 

Fant denne siden som gir litt info under "barnevernloven"http://www.besteforeldre.no/Lov og rett/Besteforeldres_rett_i_Norge.htm

Anonym 

fant ikke siden, har  hørt  vi  ikke har noen retigheter dem som er beste foreldre,   jeg fant ingen side

Skrevet

Hei

Jeg har kopiert inn artiklene i de 2 linkene her til deg:

"

Lov og rett

Foreldreansvaret
”Foreldreretten” er en menneskerett. I Lov om barn og foreldre (barneloven) finner vi de norske rettsreglene om foreldreansvaret når foreldrene er gift, ikke-gift, ved samlivsbrudd og når en av foreldrene er død.  [LES MER]

Kan besteforeldre være fosterforeldre?
Ifølge forskrift for fosterhjem fra 2003 skal barnevernstjenesten ved omsorgsovertakelse vurdere om noen i barnets familie - for eksempel besteforeldre - eller nære nettverk kan velges som fosterhjem.  [LES MER]

Foreldres samværsrett
Barneloven har bestemmelser om foreldrenes samværsrett, reglene for samværsavtale, overholdelsen av denne m.m.  [LES MER]

Kan besteforeldre få samværsrett?
Besteforeldre har i utgangspunktet ingen rett til samvær med barnebarna. Barneloven åpner imidlertid for at besteforeldre kan få samværsrett hvis en eller begge foreldrene er døde, eller en av foreldrene er nektet samvær.  [LES MER]

Besteforeldres samværsrett i andre land
Lovreglene i en del andre europeiske land og i USA om besteforeldres muligheter for å kunne få samværsrett med barnebarn.  [LES MER]

Troxel mot Granville-saken
I USA har man i de ulike delstatene hatt en rekke rettssaker om samværsrett for besteforeldre. Den kanskje mest kjente saken Troxel mot Granville-saken, som gikk helt til amerikansk høyesterett.  [LES MER]

Arvereglene
Reglene for arveavgift tilsier at det kan være mye penger å spare på å spre arven på flere, for eksempel på barnebarna.  [LES MER]

Testamente
Hvis besteforeldre ønsker at barnebarna skal ha arv, må de enten gi dem gaver mens de ennå lever, eller en må skrive testamente og tilgodese barnebarna der.  [LES MER]

Linker til noen aktuelle lover

[Til toppen]

[Hjem] [Om besteforeldre] [Veiledning] [Forskning] [Lov og rett] [Aktivitetstips]
 [Mine besteforeldre] [Om oss]

Copyright © 2005-2015 Besteforeldre.no All rights reserved

Ansv. redaktør Oddbjørn Evenshaug"

"Kan besteforeldre få samværsrett?

Det grunnleggende utgangspunktet i norsk rett når det gjelder samvær er at det bare er barnets foreldre som har rett til samvær med barnet, så langt dette er forenlig med barnets beste. Ingen andre har i utgangspunktet noen rett til samvær. Ifølge § 30 i Lov om barn og foreldre av 1981 er det i utgangspunktet også foreldrene som har myndighet til å bestemme hvem barnet skal være sammen med, som et ledd i utøvelsen av omsorgsplikten overfor barnet. Barneloven slår også fast barnets rett til samvær med begge foreldrene, selv om de lever hver for seg (§ 44). Tilsvarende gjelder for barn som er under barnevernets omsorg, der utgangspunktet også er at det hører inn under den daglige omsorgen som fosterforeldre eller en institusjon utøver på vegne av barneverntjenesten å bestemme hvem barnet skal være sammen med.

Barneloven § 45
Besteforeldre har etter loven ingen generell rett til samvær med barnebarna. Barnelovens § 45 åpner imidlertid for at når en eller begge foreldrene er døde, kan besteforeldre (og andre som er nært knyttet til barnet) kreve at retten fastsetter om de skal ha rett til å være sammen med barnet, og hvilket omfang samværsretten skal ha. Denne samværsretten følger altså ikke direkte av loven, men må fastsettes i hvert enkelt tilfelle av retten. Hvis partene er enige om det, kan saken eventuelt avgjøres av fylkesmannen. Avgjørelsen skal rette seg etter det som er best for barnet. Så lenge foreldrene lever, kan de selvfølgelig avtale at barnet skal ha samvær med besteforeldre. Men dette hører ikke inn under det man vanligvis kaller samværsrett.

Ved samværsnekt
I 1997 fikk § 45 i barneloven et nytt ledd som utvidet besteforeldres adgang til å få fastsatt samvær til også å omfatte tilfeller hvor en av barnets foreldre er nektet samvær med barnet. Besteforeldrene får i disse tilfellene ikke noen selvstendig adgang til å reise sak, men den forelderen som er nektet samvær, kan fremme en subsidiær påstand om at det fastsettes en samværsordning mellom barnet og besteforeldrene. Samværet kan bare fastsettes på vilkår av at forelderen som er nektet samvær, ikke får treffe barnet.

Barnevernloven
Lov om barneverntjenester av 1992 har en bestemmelse om at fylkesnemnda for sosiale tjenester kan bestemme at "andre enn foreldrene skal ha rett til samvær med barnet" (§ 4-19, 3. ledd). Vi understreker at dette gjelder barn som barneverntjenesten har overtatt omsorgen for. Med "andre" er det her først og fremst tenkt på nære slektninger av barnet, for eksempel besteforeldre, men også andre som barnet måtte ha nær tilknytning til. Her er det ikke noe vilkår at en av foreldrene er død eller er nektet samvær. Også her er det et generelt krav om at det skal legges avgjørende vekt på hensynet til barnets beste.

I 2001 åpnet Høyesterett for at besteforeldre kan gå til sak mot kommunen for å få samvær med barnebarn i barneverninstitusjon og fosterhjem. Dette kan en gjøre uavhengig av foreldrene eller andre parter. I tråd med tidligere praksis blir slike saker ofte forkastet av domstolene. Mange er kritiske til dette.

For spesielt interesserte:
Spørsmålet om samværsrett for besteforeldre er mer utdypende behandlet i følgende tidsskriftartikkel:
O. Evenshaug: "Samværsrett for besteforeldre?" Tidsskrift for samfunnsforskning, nr. 1/2004,side 65-82.

Se også
* Foreldres samværsrett  
* Skal besteforeldre ha rett til samvær med barnebarn?
* Besteforeldres samværsrett i andre land
* Troxel mot Granville-saken"

http://www.besteforeldre.no/Lov og rett/Besteforeldres_rett_i_Norge.htm

Anonymkode: dedc8...933

• Liker 5
Skrevet

Skjønner godt at det er vondt å snakke om. Kanskje fastlegen kunne være en person å snakke med, hvis du har tillit til den personen? Eller en støttegruppe? 

Vet at det finnes grupper på facebook angående barnevernet, det vil jo være forskjellige mennesker som er aktive der da, men det kan jo også finnes gode råd. 

Barnets beste er jo i sentrum, og noen ganger ønsker de ro rundt barnet, slik at det kan finne seg til rette og finne trygghet i sine nye omgivelser. Det er jo en tilpasningsprosess som tar tid, da alt er ukjent og sikkert stressende for barnet også.

Det burde absolutt finnes et ettervern som ivaretar familiens behov for informasjon. Det er jo vondt, opprivende og forvirrende for alle i en familie når slikt skjer. Dessverre har Norge vært alt for dårlige på slikt. :hug: 

Anonymkode: 55e35...e6d

• Liker 1
Skrevet

Hvor mange slike tråder har du startet i det siste, TS? Jeg husker i hvert fall 3... Du har fått svar tidligere, og svarene endrer seg ikke selv om du lager nye tråder om emnet.

Besteforeldre har ingen krav på samvær med barnebarn.

• Liker 14
Skrevet

Et barn som kommer i fosterhjem trenger ro til å bli kjent med den nye familien sin. Å ofte skulle se besteforeldre eller andre biologiske familiemedlemmer kan gjøre det vanskelig for barnet å finne denne roen. Det er barnets beste man må se på og ikke de voksnes. Selv om dere kanskje ikke er enige i plasseringen, må dere for barnets skyld ikke vise dette. Nå må dere trygge barnet på at h*n har lov til å slå seg til ro i fosterhjemmet. Hvis dere ikke gjør dette, er dere med på å gi barnet en vanskeligere hverdag. Noen ganger må vi voksne ofre en del for at barnet skal ha det trygt og godt. 

Hvis dere samarbeider godt med barnevernet nå, kan det være at dere kan få lov til å ha besøk av barnebarnet innimellom, når ting har gått seg til. 

Har selv hatt et fosterbarn boende som besøkte biologiske besteforeldre innimellom. Vi slet imidertid ofte med at h*n var veldig urolig og sov dårlig i tiden før og etter besøk, da dette skapte uro i den nye hverdagen. 

• Liker 6
Skrevet

er en  bestemor  så lure på hvordan en skal for holde seg til barne barn som er kommet i ny foster fam, så barne værnet sier skal bli   er barnets nye famile, jeg skriver  nok for mange  bilogiske besteforeldre nå,

hva kan vi snake om,? kan vi få nevne moren ? 

får vi låv å snake om andre slektninger slik ,?

vorfor er det galt la barnet få ha en bilogisk slekting  uten nom bilogisk  mor far, offte på besøk?når det en dag skal vende til bake til bilogisk slekt?

vorfor får ikke resten av slket treffe barent, be dem i bursdag?

vi tokk ikke skade av ha  jul hos andre slektninger bilogisk, vorfor tar baren i foster fam mer skade av det,

kan foster fam invitere ?

Det var da voldsomt til skrivefeil og orddeling....ord deling :P

Svarene du får er fortsatt som de svarene du har fått tidligere. Barnevern er barnevern. Uansett har biologiske foreldre større rett til samvær enn biologiske besteforeldre. Barnebarna har det godt i fosterhjemmet, og er ikke plassert der uten grunn. Jeg vet om biologiske besteforeldre som bare har fått se barnebarna sine fire timer i året. Barna har fått nye foreldre, og dermed nye besteforeldre. Å nekte barn kontakt med sin egen familie, kan diskuteres om det er å ivareta barnas interesser. Hvis dere får se barnebarna så kan det også være at en eller flere fra barnevernet er tilstede under samværet. Ikke alle barn vender tilbake til biologisk slekt heller. Også selv om de biologiske foreldrene før eller siden klarer å "komme seg på bena" igjen

• Liker 9
Skrevet

Et barn som kommer i fosterhjem trenger ro til å bli kjent med den nye familien sin. Å ofte skulle se besteforeldre eller andre biologiske familiemedlemmer kan gjøre det vanskelig for barnet å finne denne roen. Det er barnets beste man må se på og ikke de voksnes. Selv om dere kanskje ikke er enige i plasseringen, må dere for barnets skyld ikke vise dette. Nå må dere trygge barnet på at h*n har lov til å slå seg til ro i fosterhjemmet. Hvis dere ikke gjør dette, er dere med på å gi barnet en vanskeligere hverdag. Noen ganger må vi voksne ofre en del for at barnet skal ha det trygt og godt. 

Hvis dere samarbeider godt med barnevernet nå, kan det være at dere kan få lov til å ha besøk av barnebarnet innimellom, når ting har gått seg til. 

Har selv hatt et fosterbarn boende som besøkte biologiske besteforeldre innimellom. Vi slet imidertid ofte med at h*n var veldig urolig og sov dårlig i tiden før og etter besøk, da dette skapte uro i den nye hverdagen. 

opprinlig skule ikke barnet blit urolig, da er det foster familie  så gjør feil, dem  må snake med barnet,ikke negativt om bilogisk slekt..  exsempel,   be barnet fortele korleis det har hat  det, spør har du hat det fint,det er ikke lenge til neste gang du kommer der på besøk,,, barn får står mye,,,,..

Det var da voldsomt til skrivefeil og orddeling....ord deling :P

Svarene du får er fortsatt som de svarene du har fått tidligere. Barnevern er barnevern. Uansett har biologiske foreldre større rett til samvær enn biologiske besteforeldre. Barnebarna har det godt i fosterhjemmet, og er ikke plassert der uten grunn. Jeg vet om biologiske besteforeldre som bare har fått se barnebarna sine fire timer i året. Barna har fått nye foreldre, og dermed nye besteforeldre. Å nekte barn kontakt med sin egen familie, kan diskuteres om det er å ivareta barnas interesser. Hvis dere får se barnebarna så kan det også være at en eller flere fra barnevernet er tilstede under samværet. Ikke alle barn vender tilbake til biologisk slekt heller. Også selv om de biologiske foreldrene før eller siden klarer å "komme seg på bena" igjen

Skrevet

Vet du, dette må du virkelig ta opp med barnevernstjenesten. Ingen av oss som sitter har har innsikt eller kunnskap om din familie, årsakene til omsorgsovertagelsen, hva tiltaksplanen for barna er, eller hvordan fosterhjemmet fungerer/har fått instrukser om fra oppdragsgiver.  Vi får kun din historie, farget av din egen historie og dine følelser, og det gir ikke grunnlag for annet enn føleri og synsing. 

Det jeg vet, er at samvær med biologisk familie ikke er uaktuelt i de tilfellene hvor man mener at det kan tilføre barna noe positivt. Det er altså barna, og deres behov, som står i sentrum. Selvsagt har biologisk familie ønsker og behov, men det må komme i annen rekke. Som sagt, ta det opp med de som vet, og kan begrunne og forklare, og muligens gjøre noe med dine ønsker, om det er formålstjenlig. 

Vi har selv hatt fosterbarn som har hatt jevnlig kontakt med deler av biologisk familie (noe som har vært bare positivt i vårt tilfelle), så det er slett ikke umulig, men en vurdering som gjøres i hvert enkelt tilfelle. 

Ønsker deg lykke til! :)

Anonymkode: fbea2...b65

• Liker 4
Skrevet

opprinlig skule ikke barnet blit urolig, da er det foster familie  så gjør feil, dem  må snake med barnet,ikke negativt om bilogisk slekt..  exsempel,   be barnet fortele korleis det har hat  det, spør har du hat det fint,det er ikke lenge til neste gang du kommer der på besøk,,, barn får står mye,,,,..

Det skal jeg love deg ble gjort, kveld etter kveld. Og vi prater aldri negativt om biologisk familie. Vi prøver heller å unnskylde ting som er sagt og gjort og sette de i et positivt lys. Vi vil ikke gjøre ting vanskeliger for barnet enn ting allerede er. Hva som blir gjort andre veien er en helt annen sak. Et barn kan si det forstår, men man skal ikke forvente at et barn kan takle følelser og tanker voksne sliter med. Tror du et barn vil si til sin biologiske familie at det egentlig vil være sammen med fosterfamilien istdenfor å treffe den biologiske?? Nei, for barnet er redd for å såre uansett hva det egentlig føler og tenker.

• Liker 7
Skrevet (endret)

Vet du, dette må du virkelig ta opp med barnevernstjenesten. Ingen av oss som sitter har har innsikt eller kunnskap om din familie, årsakene til omsorgsovertagelsen, hva tiltaksplanen for barna er, eller hvordan fosterhjemmet fungerer/har fått instrukser om fra oppdragsgiver.  Vi får kun din historie, farget av din egen historie og dine følelser, og det gir ikke grunnlag for annet enn føleri og synsing. 

Det jeg vet, er at samvær med biologisk familie ikke er uaktuelt i de tilfellene hvor man mener at det kan tilføre barna noe positivt. Det er altså barna, og deres behov, som står i sentrum. Selvsagt har biologisk familie ønsker og behov, men det må komme i annen rekke. Som sagt, ta det opp med de som vet, og kan begrunne og forklare, og muligens gjøre noe med dine ønsker, om det er formålstjenlig. 

Vi har selv hatt fosterbarn som har hatt jevnlig kontakt med deler av biologisk familie (noe som har vært bare positivt i vårt tilfelle), så det er slett ikke umulig, men en vurdering som gjøres i hvert enkelt tilfelle. 

Ønsker deg lykke til! :)

Anonymkode: fbea2...b65

takker . det var et fint svar ingen  kritik på vordan jeg skriver her, ,  eneste eg kan si   mange barn blir  sat vekk uten at  forledre mishandler barnet sit,..

Endret av m.o.m.o
Skrevet

det var et fint svat ingen  kritik på vordan jeg skriver her, ,  eneste eg kan si   mange barn blir  sat vekk uten at  forledre mishandler barnet sit,å er  jo  lit  sorg i bilde å ikke få se barne barn så mye en vil, men mye er og  ka tanker får barnet fram over i livet, å kor mye gjør foster forelder for at barenet skal få behov  kome til sin rete fam når dem er gamel nok til vile det, eller  myndig,,  ka tanker gjør et barn seg,  når dem treffer slekt, ,  er det rett over for barn, nekte dem  om gang  for med bilogiske slekninger,jeg får står når det er bråk, mishandling , slag  ,  da må barna vekk, men vekk fra kjælige og omsorgsfule familje da får står en  ikke,

Er norsk deres opprinnelige språk? Hvis ja, har foreldrene i denne saken fått en god tolk og hjelp til å tale sin sak? Bor dere i en by med noen hjelpeorganisasjoner?

Skrevet (endret)

opprinlig skulle ikke barnet blit urolig, da er det foster familie  så gjør feil, dem  må snake med barnet,ikke negativt om bilogisk slekt..  exsempel,   be barnet fortelle korleis det har   det, spør har du  det fint..Det er ikke lenge til neste gang du kommer der på besøk,,, barn får står mye,,,,..

jeg akspertere ikke trakasering,  av korleis  jeg skriver, vis det hadde vore rette  program her, hadde det vore mye lettere for dem så er ordblinde, vet der hva ord blinde er? mange  ,  slut  kritiser , det er  jo ikke  låv  å trakasere  inn på her, direkte til en person,

Endret av m.o.m.o
Skrevet

Du forstår vel at det er helt umulig for oss å kommentere din sak og hvordan du skal kommunisere med ditt barnebarns fosterfamilie. Ta kontakt med barnevernet og be om veiledning og hjelp.

Det er forøvrig mange andre måter å forsømme et barn på enn via slag og spark.

Anonymkode: 42167...054

• Liker 8
Skrevet

Jeg belager hvis du oppfattet meg som fornærmende når jeg spurte om norsk er et fremmedspråk for deg.

Det er et tungt juridisk språk som brukes av fylkesnemda og barnevernet. Jeg finner det vanskelig selv, og enda vanskeligere å diskutere på et forum hvis jeg er redd for at du ikke forstår.

Og hvis du er ordblind, er det ofte best å snakke direkte med en advokat. Kan du få en time med advokaten som representerte foreldrene, og diskutere dette med han?

Du kan ta opp samtaler som du er part i, slik at du kan høre på de senere. Det er bedre enn å lese referater av møtene etterpå.

• Liker 3
Skrevet

Du forstår vel at det er helt umulig for oss å kommentere din sak og hvordan du skal kommunisere med ditt barnebarns fosterfamilie. Ta kontakt med barnevernet og be om veiledning og hjelp.

Det er forøvrig mange andre måter å forsømme et barn på enn via slag og spark.

Anonymkode: 42167...054

er ikke min sak, er for barnas sak,  uretferdigheten dem gjør  mot barna i norge, når  låven sier barn har rett  på hjelpen dem trenger, i hjeme miljøt sitt,..

Skrevet

takker . det var et fint svar ingen  kritik på vordan jeg skriver her, ,  eneste eg kan si   mange barn blir  sat vekk uten at  forledre mishandler barnet sit,..

Pisspreik.

Barnevernet har så underskudd på ressurser at de kun får replassert de aller groveste tilfellene. Og husk at mishandling er mye mer enn fysisk mishandling - psykisk mishandling er minst like ille.

Anonymkode: cf248...24d

• Liker 11
Skrevet

Pisspreik.

Barnevernet har så underskudd på ressurser at de kun får replassert de aller groveste tilfellene. Og husk at mishandling er mye mer enn fysisk mishandling - psykisk mishandling er minst like ille.

Anonymkode: cf248...24d

hei pisspreik, 

det er sant det du sier det mange måtter å bli mishandlet på, men der er ikke altid dem   så blir sat vekk så blir mishandlet psykisk heller fysisk,  istede for sete in til tak  i loven om hjelp i nær miljøet, så tar di barn vekk fra sit miljø, og stor  kjenern, er det rett for barnet, dem finner en liten feil foreldren har , så byger den sake  mot dem der fra, foreldre tro dem ikke duger til slut,å bruker alt så går an mot foreldren, slik at dem kan holde kvoten opp med set  barn vekk,i stede set   uttil tak i nærmiljøet, ja mange får ok  fin hjelp,,, ponge er det til barnes beste å holde det vekk fra bilogisk  stor kjerne familie ..bli kjent med sin slekt..tanker  til barnet, er da ikke dem voksne såformer barnet, vis en  vokesen ikke holder kontakt med sin slekt da blir det ikke til at barne  i den  alder dem har får låv besteme vil  ha noe med  sin bilogisk slekt,å så blir dem 18,  noen må stå  på  egne bein, da er bilogisk slekt bra og ha, men ikke når demer under 18 år, da er vi farlige,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...