AnonymBruker Skrevet 25. november 2015 #1 Del Skrevet 25. november 2015 Jeg har noen venninner, og flere av disse oppfører seg slik at jeg blir skuffet og/eller stresset. Det er ikke noen alvorlige ting, men jeg merker bare at det gir meg litt negativ energi i hverdagen. Og så tenkte jeg over nå, at sånn burde det jo egentlig ikke være, at vennskap tapper en.Den ene venninnen har tatt avstand til meg, uten at jeg helt vet hvorfor, men hun virker bare uinteressert. Så jeg tenker hun sikkert er gått lei av meg. Og det har skuffet meg. Men vi var ikke nære, og jeg skal ikke ta det opp med henne, da hun er veldig travel og sosialt vellykket, så jeg lar bare vennskapet gli over hvis det skjer.Den andre venninnen har jeg hatt forholdsvis god kontakt med, bortsett fra noen små gnisninger tidligere. Men nå siste gang så synes jeg hun var ufin mot meg. Hun ga meg kritikk og var ganske nedlatende, uten at jeg hadde bedt om noen form for råd eller mening fra henne, så jeg opplevde det ganske ydmykende og skuffende. Hun beklaget seg litt etterpå, men jeg vet likevel at hun mente det hun sa. Og jeg orker ikke flere sånne overtramp fra henne, kjenner jeg. Men jeg synes ikke jeg kan kutte henne ut heller. Har bare ikke lyst å treffe henne.Den tredje venninnen har jeg ikke kjent så lenge. Jeg synes hun er ganske ulik meg, og jeg er usikker på om vi i det hele tatt passer som venninner. Hun tar flere valg som jeg ikke forstår og synes er merkelige. Men hun er hyggelig og humoristisk da. Jeg føler at hun ønsker å fortsette dette vennskapet, og jeg ønsker ikke å være avvisende. Så jeg fortsetter å møte henne uten at jeg egentlig vet om jeg ønsker å fortsette vennskapet.Disse tingene tapper meg litt for energi, merker jeg. Jeg skulle gjerne sluppet å forholde meg til disse menneskene nå.Er det flere som opplever vennskap som tyngende? Anonymkode: 92a9d...b0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2015 #2 Del Skrevet 25. november 2015 PS: Jeg har ikke kjæreste eller familie rundt meg, så det er disse venninnerelasjonene som blir viktigst på en måte, selv om jeg kanskje ikke vil det. Anonymkode: 92a9d...b0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2015 #3 Del Skrevet 25. november 2015 PS: Jeg har ikke kjæreste eller familie rundt meg, så det er disse venninnerelasjonene som blir viktigst på en måte, selv om jeg kanskje ikke vil det.Anonymkode: 92a9d...b0cHar du kun de tre venninnene som du forteller om her?Hvis det er slik, ville jeg gjort noe for å få nye venner Anonymkode: 5efd9...65e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2015 #4 Del Skrevet 26. november 2015 Ja noen vennskap er tyngende, men da beskytter jeg meg selv og gjør disse vennene til bekjente i stedet, og skaffer meg mer oppløftende og like venner som meg. Gode venner skal være trygge, gode og like behagelig å være rundt som om du skulle vært alene og ikke krevende, tappende, eller nedrakkende. Om du ikke har andre venner så ville jeg tatt opp med disse personene neste gang de gjorde noe du ikke syntes var greit. Anonymkode: fda57...128 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2015 #5 Del Skrevet 26. november 2015 Høres ikke egentlig ut som om du er en så god venninne selv, eller at du mest ser nytteverdien i å ha venninner, bare da du ikke har kjæreste eller familie rundt deg..og kanskje du ikke helt klikker med disse her..Av de tre du kaller venninner så er en ny og den andre er du ikke nær..så jeg regner med at du kanskje er ny-flyttet student, som ikke er helt etablert der du er nå. Det kan ta tid å finne mennesker man liker og har noe til felles med. Anonymkode: 53c5f...fc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2015 #6 Del Skrevet 26. november 2015 Jeg har ikke så mange venner men jeg har flere bekjente. Har valgt å ikke involvere meg så mye følelsesmessig i relasjoner som ikke er positive, men det er likevel viktig å ikke kutte allkontakt. Vennskap er unikt og vanskelig, men vi trenger å omgås andre mennesker, og jeg synes det må være greit å ikke karakterisere alle i bekjentskapskretsen som gode venner. Mitt råd: Ikke gjør deg til uvenn med de som du ikke føler en god match med, men vær høflig og grei og heller spar de gode samtalene til de som du føler et sterkere bånd til. Anonymkode: ae279...4c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 26. november 2015 #7 Del Skrevet 26. november 2015 PS: Jeg har ikke kjæreste eller familie rundt meg, så det er disse venninnerelasjonene som blir viktigst på en måte, selv om jeg kanskje ikke vil det.Anonymkode: 92a9d...b0cDe der er ikke venner av deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2015 #8 Del Skrevet 26. november 2015 Jeg har ikke så mange venner men jeg har flere bekjente. Har valgt å ikke involvere meg så mye følelsesmessig i relasjoner som ikke er positive, men det er likevel viktig å ikke kutte allkontakt. Vennskap er unikt og vanskelig, men vi trenger å omgås andre mennesker, og jeg synes det må være greit å ikke karakterisere alle i bekjentskapskretsen som gode venner. Mitt råd: Ikke gjør deg til uvenn med de som du ikke føler en god match med, men vær høflig og grei og heller spar de gode samtalene til de som du føler et sterkere bånd til.Anonymkode: ae279...4c0Takk, det var et godt råd. I dag har jeg hatt en god dag, og da har jeg ikke tenkt på disse tingene i det hele tatt. Man trenger jo ikke å ta innover seg andres dårlige sider, men heller la det være deres problem.TS Anonymkode: 92a9d...b0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2015 #9 Del Skrevet 26. november 2015 Dette kunne tross alt ha vært mye verre..... Tenkt om de hadde vært i nær familie med deg, slik at du aldri slapp unna dem. Noensinne! Anonymkode: b8051...b89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2015 #10 Del Skrevet 26. november 2015 Dette kunne tross alt ha vært mye verre..... Tenkt om de hadde vært i nær familie med deg, slik at du aldri slapp unna dem. Noensinne!Anonymkode: b8051...b89He he. Jo, jeg har faktisk en energitapper i familien jeg ikke slipper unna. Men det er en helt annen historie... Anonymkode: 92a9d...b0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2015 #11 Del Skrevet 27. november 2015 Venner kan være så mangt. Noen har en haug med bestevenner, som de forteller alt til og er svært fortrolige med. De tilbringer mye tid sammen og finner ikke på noe uten at den andre er med. Andre er 'lekevenner', dvs at de har en felles interesse, la oss si fotball, og henger sammen når de trener eller ser kamp, men aldri ellers. Du har tre venninner. Ingen av dem høres spesielt nære ut, men du slår meg heller ikke som en person som ønsker å ha noen tett innpå. Og det er helt greit. Da bør du vurdere hva disse vennskapene skal være for deg. Skal de bare være for sosialt selskap av og til, litt overfladisk hygge? Eller har du behov for noen som er lik deg, har like interesser, og noen som du ønsker å dele litt mer med enn sosialt tåkeprat? Er behovet i retning sosialt tåkeprat, bare for å ha noen å henge med, bør du ikke la små uenigheter sette en stopper for bekjentskapet. Ønsker du der imot å bli kjent med noen som gir deg noe mer, altså noen du bryr deg mer om, bør du vurdere om disse bekjentskapene har potensiale til det, eller om de tapper deg så mye for energi at du har det bedre uten. Anonymkode: 8f94b...acd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2015 #12 Del Skrevet 28. november 2015 Det var noen som nevnte at det ikke virker som dette er nære venninner. Vel, jeg ser det som at venninne nummer to er den jeg har hatt nærest kontakt med. Men hun er den jeg er mest skuffet over nå. Jeg tror kanskje at hun tillot seg å være veldig direkte mot meg nettopp fordi vi er blitt litt nære venninner. Jeg opplevde henne som ufin og frekk, mens hun synes nok bare hun har gitt meg et godt råd. Det er vel gjerne mer risiko for at en nær venninne kan bli frekk, fordi de tør mer når vennskapet er mer stabilt. En mer perifer venninne vil ikke tørre å være så direkte.TS Anonymkode: 92a9d...b0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2015 #13 Del Skrevet 28. november 2015 Nå har venninne nummer en tatt kontakt (etter at jeg tok kontakt tidligere) for å møtes. Vi har ikke avtalt tidspunkt ennå, men avtalte at vi skal møtes i løpet av uken. Så vi skal høres igjen da. Jeg vet ikke om hun forventer at jeg skal være den som tar kontakt for å avtale tidspunkt. Føler egentlig ikke for å gjøre det, da hun ikke har vist interesse og ikke inkludert meg i løpet av høsten. Anonymkode: 92a9d...b0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2015 #14 Del Skrevet 28. november 2015 Jeg har aldri hatt så stor vennekrets. Hadde noen dårlige venninner tidligere, som jeg kuttet ut, og har etter det brukt tid og energi på å bygge ny vennekrets. Så jeg føler meg litt mislykket om jeg skal drive å kutte ut folk nå. Kanskje folk da tror det er noe feil med meg, siden jeg har kuttet ut noen venninner tidligere. Og jeg vil ikke være uten venner heller, og skulle måtte bruke lang tid på å bygge en ny vennekrets...TS Anonymkode: 92a9d...b0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2015 #15 Del Skrevet 28. november 2015 synes jeg hun var ufin mot meg. Hun ga meg kritikk og var ganske nedlatendeVennskap skal ikke være tyngende. Synes ikke du bør kalle hun fra sitatet en venninne, hun er jo ikke det?Grunnen til at hun ene har tatt avstand fra deg, trenger ikke ha noe med deg å gjøre. Kan hende hun sliter med noe, og kunne trengt at noen viste at de bryr seg nå. Anonymkode: b8c70...708 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2015 #16 Del Skrevet 28. november 2015 Vennskap skal ikke være tyngende. Synes ikke du bør kalle hun fra sitatet en venninne, hun er jo ikke det?Grunnen til at hun ene har tatt avstand fra deg, trenger ikke ha noe med deg å gjøre. Kan hende hun sliter med noe, og kunne trengt at noen viste at de bryr seg nå.Anonymkode: b8c70...708Takk for støtte. Men jeg har tenkt litt mer over det venninne to sa til meg, og kanskje tolket jeg det på verst mulig måte. Kanskje var det ikke en negativ mening bak egentlig. Dette er ikke lett altså. (Men jeg vil ikke gjengi hva hun sa, for vil ikke bli gjenkjent.)Når det gjelder venninne en, så har hun utelatt meg når hun inviterte mange av sine venner på et arrangement. Så jeg tenker at hun ser på meg mer som en bekjent enn en venninne. Før var vi venninner, men nå har dette tydeligvis endret seg. Og slik får det bare være. Anonymkode: 92a9d...b0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå