Gå til innhold

Føler meg fremmed i eget land. Noen fler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler meg fremmed i dette landet. Jeg kjenner meg ikke igjen. Dette er så ukjent. Hvor ble det av Norge? 

Det er som om landet Norge, og Europa har forsvunnet og tilhører en annen tid. Et mystisk, forhistorisk sted. Jeg føler meg som en del av en verden som ikke eksisterer noe mer. Hjemmet mitt er borte. Landet mitt finnes ikke noe mer. Ikke nabolandene heller. Alt er borte. 

Jeg hører ikke til her. Dette er ikke mitt hjem. Jeg ser ingen landsmenn som jeg føler kjennskap og tilhørighet til. Når jeg går ute på gata eller sitter på bussen så kjenner jeg meg alene, selv om det er fullt i trengsel av mennesker rundt meg. Hvor er dere hen? 

Jeg er et romvesen på en fremmed planet. Eller kanskje et urmenneske fra en annen tid. Den siste resten av noe som er i ferd med å bli en myte. Jeg lengter tilbake. 

Det er en vond følelse. Jeg har gått meg bort og havnet i en annen verden. Hvordan kommer jeg meg hjem igjen? Hvor kan jeg flykte for å finne ro og tilhørlighet?

Anonymkode: 33119...cb3

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slapp av, det ikke svenske tilstander enda.  Her jeg bor har jeg ikke sett snurten av en eneste emigrant, enda jeg bor i en mellomstor by på Østlandet. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg bor i Trondheim og her er alt som før. Merkelig nok........ :ironi:

• Liker 9
Skrevet

Tenk på hvordan de som er kommet hit føler seg :P

Men nei, jeg føler det nok ikke slik som deg.

• Liker 4
Skrevet

Fælt å si det, men jeg er bekymret for Europas fremtid. Har ikke noe spesielt i mot asylsøkere og innvandrere, men er redd det hele skal komme ut av kontroll med sosiale og økonomiske problemer. 

Anonymkode: d757e...73d

• Liker 5
Skrevet

Hvor bor du, ts?

Anonymkode: 1da8b...fe9

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror jeg skulle klart å tatt deg med på norgesturne og med klart å ungått innvandrere helt uten å måtte legge sjela vår i det. 

Det er ikke så mange her som du tror, om du synes det er så ille så flytt ut i fra gata du bor i. Bor du i hovedstaden så har du ingenting du skulle sagt, det har aldri -og da mener jeg aldri, funtes store byer og hovedsteder uten tilvandrere fra andre steder. 

Var veldig artig for 15 år sida, da snakka man om forsvenskning i Oslo, og bare 5-10år etter så er det jammen meg fortsatt statusquo, ikke mye falukorv å finne nei, ikke mer en thaimat og burgere. Og hva vil du tilbake til? Taco-middag og spaghetti? Om du ikk er vokst opp "der ingen kunne tru at nokon kunne bu" så har du liten grunn til å ha så nasjonalistiske meninger, det er nemlig leeeenge siden (ikke en gang dine besteforeldre) norge var "helt norsk", og vi var jammen ikke det da en gang, vi har tilhørt Sverige og Danmark om hverandre i lang tid -eller har du kanskje glemt hvorfor vi bruker bokmål? Norge er et land som i teorien ikke er eldre enn 110år.

Og jeg skal beroe deg med at Europa så absolutt ikke er borte, kontinentet er her fremdeles, og stort sett så fungerer innvandringen ca. 70% bedre sørover i europa enn den gjør i nord, fordi her har det foregått lengre i tillegg til at folk tenker mer med hjertet enn hjernen på et vis. Ta deg en tur og unngå turistholdningen så skal du se at europa egentlig er ganske ok, folk flest har det ok, og folk blir faktisk VENNER med folk som kommer forbi -tenke seg det? 

Det er ikke rart at nordmenn er redde, om en aldri har sett en rosa elefant så blir man jo litt skremt, men stort sett så er de ikke spesielt annerledes enn andre elefanter, de fleste ønsker bare kjærlighet og trygghet i livet. 

Anonymkode: c13ec...53b

• Liker 8
Skrevet

Jeg tror jeg skulle klart å tatt deg med på norgesturne og med klart å ungått innvandrere helt uten å måtte legge sjela vår i det. 

Det er ikke så mange her som du tror, om du synes det er så ille så flytt ut i fra gata du bor i. Bor du i hovedstaden så har du ingenting du skulle sagt, det har aldri -og da mener jeg aldri, funtes store byer og hovedsteder uten tilvandrere fra andre steder. 

Var veldig artig for 15 år sida, da snakka man om forsvenskning i Oslo, og bare 5-10år etter så er det jammen meg fortsatt statusquo, ikke mye falukorv å finne nei, ikke mer en thaimat og burgere. Og hva vil du tilbake til? Taco-middag og spaghetti? Om du ikk er vokst opp "der ingen kunne tru at nokon kunne bu" så har du liten grunn til å ha så nasjonalistiske meninger, det er nemlig leeeenge siden (ikke en gang dine besteforeldre) norge var "helt norsk", og vi var jammen ikke det da en gang, vi har tilhørt Sverige og Danmark om hverandre i lang tid -eller har du kanskje glemt hvorfor vi bruker bokmål? Norge er et land som i teorien ikke er eldre enn 110år.

Og jeg skal beroe deg med at Europa så absolutt ikke er borte, kontinentet er her fremdeles, og stort sett så fungerer innvandringen ca. 70% bedre sørover i europa enn den gjør i nord, fordi her har det foregått lengre i tillegg til at folk tenker mer med hjertet enn hjernen på et vis. Ta deg en tur og unngå turistholdningen så skal du se at europa egentlig er ganske ok, folk flest har det ok, og folk blir faktisk VENNER med folk som kommer forbi -tenke seg det? 

Det er ikke rart at nordmenn er redde, om en aldri har sett en rosa elefant så blir man jo litt skremt, men stort sett så er de ikke spesielt annerledes enn andre elefanter, de fleste ønsker bare kjærlighet og trygghet i livet. 

Anonymkode: c13ec...53b

Man kan virkelig ikke sammenligne svensk arbeidskraft med massiv immigrasjon av mennesker som i stor grad hverken har skolegang eller språklige forutsetninger til å jobbe. Det er nok få som hater utlendinger bare fordi de ikke er etnisk norske men forskjellen på dem og f. eks. svensker er at våre naboer i øst i det store og hele kom hit for å jobbe - de var stort sett ikke noen belastning for velferdsstaten og de var heller ikke i betydelig grad representert i kriminalstatistikken. Svenskene har utgjort et flott bidrag i en periode der det var mangel på arbeidskraft og jeg takker mange av dem for flott arbeidsinnsats, flotte samtaler og ikke minst - en fin tid sammen med de jeg møtte. 

Nå når oljeprisen faller og arbeidsmarkedet har fått seg en kraftig knekk så kommer det færre svensker og flere drar hjem. Derimot ser vi nå i stor grad asylinnvandring som på sikt ikke vil være bærekraftig. Også her finnes det mange flotte mennesker, mennesker som du sier egentlig bare ønsker å sørge for seg og sine. Dessverre er ikke det så lett i et fallende arbeidsmarked, og uten språklige ferdigheter eller relevant og nok utdanning så faller de fleste igjennom. Alternativet er da offentlige ytelser som på sikt ikke vil være bærekraftig.

Å sammenligne denne typen velferdsinnvandring med "ordinær" innvandring er faktisk helt bak mål. Det har som du sier eksistert folkevandringer blant de fleste grupper i hele menneskehetens historie, men sjelden har det dreid seg om at man kan utvandre til et annet land og få det man trenger uten å måtte jobbe. Da nordmenn utvandret til USA var det ikke snakk om å få alt i hendene, hver og en måtte klare seg selv selv om man riktignok fikk en jordlapp i begynnelsen. Det var ingen sosiale sikkerhets nett og man måtte rett og slett jobber hardt for å oppnå status som selvforsynt borger i et nytt land. 

Anonymkode: 5bf72...c73

• Liker 3
Skrevet

Nei. jeg føler meg ikke fremmed. Nå bor jeg til og med i et annet nordisk land i i et område der de fleste innvandrerne har mørkere hudfarge enn meg. Det går helt fint, både her og i Norge hvor jeg bor i et typisk strøk for etniske nordmenn. 

Anonymkode: 81b24...9a0

• Liker 1
Skrevet

Jeg føler meg fremmed i dette landet. Jeg kjenner meg ikke igjen. Dette er så ukjent. Hvor ble det av Norge? 

Det er som om landet Norge, og Europa har forsvunnet og tilhører en annen tid. Et mystisk, forhistorisk sted. Jeg føler meg som en del av en verden som ikke eksisterer noe mer. Hjemmet mitt er borte. Landet mitt finnes ikke noe mer. Ikke nabolandene heller. Alt er borte. 

Jeg hører ikke til her. Dette er ikke mitt hjem. Jeg ser ingen landsmenn som jeg føler kjennskap og tilhørighet til. Når jeg går ute på gata eller sitter på bussen så kjenner jeg meg alene, selv om det er fullt i trengsel av mennesker rundt meg. Hvor er dere hen? 

Jeg er et romvesen på en fremmed planet. Eller kanskje et urmenneske fra en annen tid. Den siste resten av noe som er i ferd med å bli en myte. Jeg lengter tilbake. 

Det er en vond følelse. Jeg har gått meg bort og havnet i en annen verden. Hvordan kommer jeg meg hjem igjen? Hvor kan jeg flykte for å finne ro og tilhørlighet?

Hvis du føler deg så fremmed som et romvesen på en fremmed planet, så er psykiatrien det riktige stedet å få hjelp. 

• Liker 11
Skrevet

Hvis du føler deg så fremmed som et romvesen på en fremmed planet, så er psykiatrien det riktige stedet å få hjelp. 

Nå ja, noen vil si at man må være gal av å ikke føle seg fremmedgjort i vår høyteknologiske individuelle postmodernistiske samfunnsorden. ;)

Anonymkode: 10d52...2d8

Skrevet

Synes ikke vi skal mobbe ts for de følelsene hun/han har..Norge HAR forandret seg. Men at jeg ikke kjenner meg igjen er å dra det veldig langt. Jeg vil si at jeg lever omtrent nøyaktig likt her 25 minutter utenfor Oslo i dag som jeg gjorde for to og tre år siden. Bodde i Oslo i 12 år før jeg flyttet hit, og JA, Oslo forandret seg endel (til det værre) i løpet av de tolv årene. 

Men synes du drar det litt ut av proporsjoner. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg klarer faktisk ikke mer. Gamle, rolige, trygge Norge kommer aldri tilbake. Jeg vil vekk. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg klarer faktisk ikke mer. Gamle, rolige, trygge Norge kommer aldri tilbake. Jeg vil vekk. 

Men, for å gjenta spørsmålet, hvor bor du?

• Liker 1
Skrevet

STakkars dg da. Min bolig holder på rase pga sprengninger og naturkrefter, men mest pga spreninger antar jeg. De har sprengt ut her og der i åresvis, ekstremt flinke de mattegeniene men ikke SPESIELT hyggelig assom.

Anonymkode: 18214...505

Skrevet

Men, for å gjenta spørsmålet, hvor bor du?

Bergen sentrum. 

Skrevet

STakkars dg da. Min bolig holder på rase pga sprengninger og naturkrefter, men mest pga spreninger antar jeg. De har sprengt ut her og der i åresvis, ekstremt flinke de mattegeniene men ikke SPESIELT hyggelig assom.

Anonymkode: 18214...505

Boligen er vel forsikret?

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Kragebein, mod

Skrevet

Nei, jeg føler meg ikke fremmed i mitt eget land. Men dersom man går i visse områder, kan man føle det slik. Tenker f.eks. på rundt Oslo S, Grønland, Tøyen etc. Også om man tar t-banen i østligere strøk. Det sitter en annen blanding av mennesker der, enn om man beveger seg vestover. Ikke at det er noe galt i det, men det er uten tvil flere utlendinger enn nordmenn på t-banen i øst.

Det er ikke nødvendigvis utlendingene i seg selv som er bekymringsverdige, mer den "ghettoen" som vil bli dannet. Det er jo ikke rart, når man tenker på det, at utlendinger oppsøker utlendinger. Si nordmenn flyktet til et eller annet land, pga. krig, så ville det vært naturlig at nordmennene holdt sammen i de samme områdene. Litt alt ettersom såklart, men du tar poenget. Men positivt er det ikke. Det blir veldig multikulturelt i øst og veldig "hvitt" i vest. Det er ikke veldig bra for integreringen.

Anonymkode: 6ea3c...9f2

• Liker 1
Skrevet

Jeg føler det på samme måte. Alle går/sitter og snakker høylytt ut i løse lufta, alternativt stirrer ned i mobiler/pad. De kommuniserer/oppdaterer livet via face/twitter/instagram. Strange.....

Anonymkode: 4ab05...245

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...