Gå til innhold

Tips?

Anglofil

Anbefalte innlegg

Hei hei!

Er ei jente på snart 18 og jeg har i grunn svært store problemer med menstrasjon. Kanskje noen av den kvinnelige bestanden her på KG kunne komme med tips til meg.

Det som er problemet mitt er at jeg får fryktelig vondt under denne perioden og blør kjempe mye. Har besvimt pga smerter ett par ganger, tar naproxen for å lindre, men smertene tar ikke av før en stund etter at jeg har tatt pillene. Jeg får hetetokter, klamsvette og akutt magevondt(bare de første dagene). Smerten brer seg fra ryggen til rundt magen og nedover bena. Føler hele tiden jeg må på do, noe som er utrolig frustrerende samtidig som det gjør vondt. Aner ikke hva jeg skal gjøre. Dette har hendt på skolen, hvor pappa måtte hente meg. Mamma har blitt svært redd og jeg overdriver heller ikke. En våt klut over magen lindrer litt, men er ganske fortvilet nå. Dette har ikke skjedd hver gang jeg har fått mensen, men i hvertfall så mange ganger at jeg ikke kan telle dem. Orker de første dagene svært sjelden å gjøre noe pga smerter.

Forresten, dette begynte for akkurat 1 år siden, på 17. mai 2003 faktisk... Før det hadde jeg ikke smerter i det hele tatt.. Smertene har blitt verre og verre med tiden...

Ellers kan jeg si at jeg er frisk og rask ellers, trener og spiser sunt. Mensen kommer alltid til samme tid hver måned. I 9. klasse skjedde noe av det samme, men det var en cyste som sprakk. Smertene ligner, men er annerledes. Kan det ha hatt noen betydning?

Noen som har tips på hva jeg kan gjøre?

Takker for svar!

Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke andre tips enn at dette bør du få undersøkt av en lege. Blir du avfeid, så insister på å få en vurdering av en gynekolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke andre tips enn at dette bør du få undersøkt av en lege. Blir du avfeid' date=' så insister på å få en vurdering av en gynekolog.[/quote']

:Nikke::Nikke::Nikke::Nikke::Nikke:

STÅ PÅ! Best å få det sjekka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på det, men er kjempe skeptisk til leger og gynokologer. Du kan tenke deg det, da jeg var 15 år og var livredd da cysta sprakk, og jeg ble satt i en sånn stol. En dame sjekket meg først, gravde og spurte. Spurte om jeg hadde hatt sex, og jeg svarte instendig nei. Men hun trodde meg ikke! Og det verste var vel at en mann bare kom inn, mens jeg lå der og skreva. Jeg er kjempe skeptisk og liker det absolutt ikke når jeg opplever å ikke bli trodd.

Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert p-piller? Eller annen form for hormonell prevensjon? De aller fleste får mindre menstruasjonssmerter av det.

Jeg synes varmepute hjelper mot menssmerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt dårlige opplevelser før, bør du nevne dette for legen din slik at h*n kan ta ekstra hensyn til dette. Men har du så sterke smerter så bør du absolutt oppsøke lege. Det er kanskje ubehagelig mens det står på, men så varer det ikke mer enn 10 minutter, og det er det vel verdt om det kan hjelpe deg å bli kvitt smertene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei hei!

Takk for tipset. Jeg vet ikke om akkurat det med p-piller, jeg er jo ikke seksuelt aktivt. Men jeg skal vurdere så absolutt.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få p-piller må du uansett til lege' date=' så spør da om h*n vet hva disse plagene kan komme av![/quote']

Jauda, sant nok det ;)

Jeg skal se om smertene kanskje blir bedre i løpet av noen mnd, eller så går jeg til legen. Har ikke såå vondt denne gangen, så jeg venter litt og ser.

Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er det en helsestasjon for ungdom i nærheten av der du bor så dra dit. Der kan du snakke med en helsesøster og hun har lov til å skrive ut enkelte p-pillemerker. Mener også at du får det gratis frem til du fyller 20 år.

Søsteren min har også vært svært plaget av dette og dro dit. Kjempefornøyd med de, og har ikke smerter mere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine menstrasjoner var like de du beskriver her helt til jeg begynte på ppiller. Jeg begynte pga smertene. Dessuten den dagen du vil trenge prevensjon har du jo sikret deg alt på forehånd. Ingen kan være hemmet flere dager i mnd pga en menstrasjon, uten at det blir sjekket opp eller gjort noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sånne smerter hadde jeg og før, svimte av og kastet opp. Jeg dro til legen, og der fikk jeg smertestillende. Det funket kjempebra:) Så lenge jeg tok de før det ble for ille. Han ga meg også en legeattest som gjaldt et år, at jeg ble borte 1-2 dager pga dette. Jeg var jo ikke brukenes til noe. datt om, og blødde gjennom nattbind på en-to-tre. Jeg startet også på p-piller, og da avtok smertene gradvis. Helt borte er de ikke, men mye bedre:) Bruk varmeflaske på mage og rygg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-piller! :tommelsmil:

Det du beskriver høres veldig kjent ut, Yvonne. Faktisk er det nøyaktig slik jeg hadde det. I tillegg fikk jeg også gjerne anfall av angst i større eller mindre grad, og jeg lå ofte på gulvet og vred meg og bare gråt og gråt. Jeg fikk noen slags "feberfantasier", og var helt sikker på at jeg kom til å dø. Etterpå var jeg alltid skikkelig flau over meg selv, for det var jo i grunnen ganske teit, men midt oppi det var jeg bestandig livredd.

Lurer på om menssmerter er arvelig, for moren min hadde det også sånn i mange år. Hun hadde veldig god effekt av homeopati, så jeg gikk også til homeopat en lang stund og fikk en del medisiner av henne, men de hjalp ikke i det hele tatt. Mulig det var fordi jeg ikke var flink nok til å spise riktig osv i tillegg, det må jeg innrømme. Vanlige smertestillende hadde heller ingen nevneverdig effekt. Legen min anbefalte p-piller, så til slutt prøvde jeg det, og det er ingen overdrivelse å si at jeg har fått et helt annet liv. Før hadde jeg, som deg, kraftige blødninger, men nå er de mye mindre. Det er også uhyre sjelden jeg har vondt, og da er det ikke snakk om noe mer enn en svak murring nederst i magen. Det er selvfølgelig ingen som kan garantere at p-piller vil ta knekken på dine smerter, men det er absolutt verdt et forsøk. Jeg tror det har veldig god effekt hos de fleste. Det at du får dem gratis fram til du fyller 20 er selvfølgelig også et tungtveiende argument. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar!

Jeg bare lurer; er det ikke bivirkninger med p-piller. Hører om folk som legger mye på seg osv? Derfor er jeg litt skeptisk. Noen som kunne fortelle meg litt om evt. bivikninger?

(Skulle også si at jeg er flink med kosthold )

Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også redd for bivirkningene, men nå tror jeg de er litt oppskrytt. Det er nok ganske vanlig å legge på seg noen kilo, men etter hva jeg har sett på meg selv og andre er ikke dette noen synlig vektøkning, hvis det er noen trøst. Alle jeg kjenner som går på p-piller, og det er etter hvert mange, er veldig fornøyde. Enkelte har måttet prøve flere merker før de fant et som fungerte, men jeg traff blink med det første. Mest sannsynlig har du ikke noe å bekymre deg for, men hvis du merker noe ubehag må du ikke være redd for å ta kontakt med legen igjen og be om å få prøve et annet merke. Hvis du for eksempel blir kvalm og kaster opp, har jo ikke pillene noen effekt. (For ordens skyld; jeg vet bare om én eneste som har blitt dårlig i magen av p-piller, og da hun byttet merke var alt greit.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...