Thomasine Skrevet 25. november 2015 #1 Skrevet 25. november 2015 Vi har en onanerende hund...Ha er litt over året og slikker seg til utløsning som havner på gulvet og som han rydder opp etter seg.Han er ellers lite dominant og den flotteste, beste familiehunden! <3 Er dette greit? Skal vi "forstyrre" ham når han gjør dette? La ham være?Han "jokker" aldri på ting/mennesker.
Gjest supernova_87 Skrevet 25. november 2015 #2 Skrevet 25. november 2015 Si at han skal gjøre det på rommet sitt, eller i gangen (et sted der dere ikke er). Det lærer han etter hvert slik som andre triks. Familien hadde en hund som skulle jukke på alt, hun hadde ei pute hun ble spinnvill på, verste var at hun bråkte sånn, pust og pes liksom. Følte det var kleint å se hun inn i øya etterpå. Enda verre var det når hun ble helt gal opp etter leggen, og så ser hun opp på deg vettu, med bedende øyne. Nei føy!
AnonymBruker Skrevet 25. november 2015 #3 Skrevet 25. november 2015 Si at han skal gjøre det på rommet sitt, eller i gangen (et sted der dere ikke er). Det lærer han etter hvert slik som andre triks. Familien hadde en hund som skulle jukke på alt, hun hadde ei pute hun ble spinnvill på, verste var at hun bråkte sånn, pust og pes liksom. Følte det var kleint å se hun inn i øya etterpå. Enda verre var det når hun ble helt gal opp etter leggen, og så ser hun opp på deg vettu, med bedende øyne. Nei føy! En hund som gjør det, er ikke kåt-men en veldig stresset hund. Anonymkode: 876df...c26 7
AnonymBruker Skrevet 25. november 2015 #4 Skrevet 25. november 2015 Si at han skal gjøre det på rommet sitt, eller i gangen (et sted der dere ikke er). Det lærer han etter hvert slik som andre triks. Familien hadde en hund som skulle jukke på alt, hun hadde ei pute hun ble spinnvill på, verste var at hun bråkte sånn, pust og pes liksom. Følte det var kleint å se hun inn i øya etterpå. Enda verre var det når hun ble helt gal opp etter leggen, og så ser hun opp på deg vettu, med bedende øyne. Nei føy! http://www.poteglede.com/189088357Å «ri»Å ri på noe har ikke alltid en seksuell motivasjon, men kan også være et tydelig tegn på stress. Dessverre forklares denne atferden som regel som «dominant atferd» som «disse menneskene» mener bør straffes. Kun få er klare over at det kan være en måte for hunden å kvitte seg med stresset og en måte å si fra på at nok er nok. Hunden trenger ikke bare å ri på andre hunder, men kan også ri på mennesker og gjenstander som for eksempel bamser eller andre leker. Det er ikke bare hannhunder som viser denne atferden, men også tisper.Når valper viser den atferden har det nok lite med dominans å gjøre og det trenger heller ikke å være stress (men kan selvfølgelig det!), den kan også bare teste ut en del atferder uten noe spesiell mening. For å kunne vite om hunden «rir» på grunn av stress må en betrakte situasjonen i sin helhet. Som regel rir hunden ganske fort etter noe «spennende» har skjedd, men stress kan sitte igjen i kroppen i ganske lang tid og da må det noen ganger bare lite til at atferden utløses. Anonymkode: 876df...c26 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2015 #5 Skrevet 25. november 2015 EKSEMPEL: Det kommer folk på besøk ganske ofte og hver gang det kommer noen overfaller gjestene den lille 12-uker gamle valpen. Valpen blir selvfølgelig glad av så mye oppmerksomhet, men takler situasjonen svært dårlig og begynner da å ri på bamsen sin. Ved å skru ned på den voldsomme velkomsten takler valpen situasjonen mye bedre og slutter med denne atferden Anonymkode: 876df...c26 1
Gjest supernova_87 Skrevet 25. november 2015 #6 Skrevet 25. november 2015 Anonymkode: 876df...c26Oj, dette visste jeg ikke. Så det er ikke mulig for en hund å bare være kåt? Men hva kommer slikt stress av da? Dette var i perioder med løpetid, og virket som var når hun kjedet seg. Jeg tenkte aldri at det var noe galt, tenkte jo bare at dyr også hadde lyster.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2015 #7 Skrevet 25. november 2015 Oj, dette visste jeg ikke. Så det er ikke mulig for en hund å bare være kåt? Men hva kommer slikt stress av da? Dette var i perioder med løpetid, og virket som var når hun kjedet seg. Jeg tenkte aldri at det var noe galt, tenkte jo bare at dyr også hadde lyster. Umulig for meg å vite, da jeg ikke kjenner hunden og ikke vet hvilken situasjoner hun er i Det kan være så mangt Anonymkode: 876df...c26
AnonymBruker Skrevet 25. november 2015 #8 Skrevet 25. november 2015 Finnes noe som heter Hyperseksuell adferd.Snakk med vetrinær,dette kan gi stress for hunden. Anonymkode: 04da7...262
Gjest supernova_87 Skrevet 26. november 2015 #9 Skrevet 26. november 2015 Umulig for meg å vite, da jeg ikke kjenner hunden og ikke vet hvilken situasjoner hun er i Det kan være så mangt Anonymkode: 876df...c26Ja, men hvis det kan være så mangt, så er det vel litt dumt å skrive så bastant i det første svaret til meg, at hunden definitivt er veldig stresset og ikke kåt. "For å kunne vite om hunden «rir» på grunn av stress må en betrakte situasjonen i sin helhet." Det er godt å vite at slik atferd oftest er på grunn av stress, men er jo ikke sikkert at det var slik med denne hunden. Men da har jeg lært det.
Tabris Skrevet 26. november 2015 #10 Skrevet 26. november 2015 Ja, men hvis det kan være så mangt, så er det vel litt dumt å skrive så bastant i det første svaret til meg, at hunden definitivt er veldig stresset og ikke kåt. "For å kunne vite om hunden «rir» på grunn av stress må en betrakte situasjonen i sin helhet." Det er godt å vite at slik atferd oftest er på grunn av stress, men er jo ikke sikkert at det var slik med denne hunden. Men da har jeg lært det. Jokking er som regel altid tegn på stress, men vi på nettet kan ikke vite hva dette stresset kommer av, som var det som ble spurt om. 1
Gjest supernova_87 Skrevet 26. november 2015 #11 Skrevet 26. november 2015 Jokking er som regel altid tegn på stress, men vi på nettet kan ikke vite hva dette stresset kommer av, som var det som ble spurt om. Ja, okei. Da har jeg lært dette, til hvis jeg en gang i fremtiden får meg hund. Godt å vite. Men hva annet kan man gjøre da enn å la hunden være for seg selv, og vente til det går over? (Og selvsagt prøve å unngå stressende situasjoner for hunden, i utgangspunktet.)
Tabris Skrevet 26. november 2015 #12 Skrevet 26. november 2015 Ja, okei. Da har jeg lært dette, til hvis jeg en gang i fremtiden får meg hund. Godt å vite. Men hva annet kan man gjøre da enn å la hunden være for seg selv, og vente til det går over? (Og selvsagt prøve å unngå stressende situasjoner for hunden, i utgangspunktet.) Når det først skjer så kan man avlede hunden. F.eks gi den et godbitsøk (godbiter og søk roer ned, og det er hva en hund trenger hjelp til den når den stress-jokker). Kjeft og nei'ing vil bare øke stresset.Deretter ville jeg mer langsiktig tenkt over i hvilke situasjoner dette skjer. Hva utløser jokkingen, hva skjer før dette som gjør at hunden begynner å jokke? Så ville jeg vært i forkant og jobbet med å senke stresset i de situasjonene slik at det ikke gikk så langt som til jokking.
Gjest supernova_87 Skrevet 26. november 2015 #13 Skrevet 26. november 2015 Når det først skjer så kan man avlede hunden. F.eks gi den et godbitsøk (godbiter og søk roer ned, og det er hva en hund trenger hjelp til den når den stress-jokker). Kjeft og nei'ing vil bare øke stresset.Deretter ville jeg mer langsiktig tenkt over i hvilke situasjoner dette skjer. Hva utløser jokkingen, hva skjer før dette som gjør at hunden begynner å jokke? Så ville jeg vært i forkant og jobbet med å senke stresset i de situasjonene slik at det ikke gikk så langt som til jokking.Takk, godt å vite.
Surriball Skrevet 26. november 2015 #14 Skrevet 26. november 2015 Hvis det sjenerer dere kan dere selvsagt be den om å slutte, som med all annen atferd vi ikke ønsker. Det er klart hunder også har lyster, og det kan like gjerne være at hundens hormoner løper løpsk og at den synes dette er deilig som at den er stresset. Den er jo faktisk 1 år og proppfull av hormoner. Jeg ville likevel sett om det er noe dere kan gjøre for å senke evt stress. God mosjon kombinert med hjernetrim pleier å funke. Hunder som har fått blitt slitne ute er rolige inne. Godbitsøk og å lære den nye ting er fin hjernetrim. Alt fra triks til å gå pent i bånd, hente ting for deg, lete opp ting du har gjemt osv. 2
Gjest O.G. Skrevet 26. november 2015 #15 Skrevet 26. november 2015 Suge seg selv og rydde oppe etter seg etterpå er da noe helt annet enn jokking???
Thomasine Skrevet 27. november 2015 Forfatter #16 Skrevet 27. november 2015 Surriball: Tror vi kommer til å "avbryte" herligheten neste gang og henvise til kontoret hvor han har buret sitt...;)Det er jo ikke det at dette skjer ofte, men har opplevd det 2 - 3 ganger nå. Vi fikk vite av en hundetrener at hunder som er i sin første pubertet ikke bør trenes opp med nye ting/kunster i en periode.De kan bli stresse av det?Ellers løper han med matfar 2 - 3 ganger i uka og går lange turer i skogen (løs med hundevenner) de dagene han ikke løper. Han har 3 menneskebrødre som leker med han daglig og vi øver på det han har lært til nå (sitt, dekk, gå fot, rull rundt, søk, bli) jevnlig. Det viktigste for meg var å slippe å høre at hunden min var helt unormal!!
Surriball Skrevet 27. november 2015 #17 Skrevet 27. november 2015 Du trenger ikke slutte å lære ham nye ting i puberteten, men du må senke kravene. Mange fortsetter å trene på ting de kan ganske greit, eller lærer dem nye ting. Ekstra viktig å gi dem positive opplevelser og å legge opp til mestring. Blir det for mye fluer i hodet til at han klarer å konsentrere seg, så lek i stedet. Synes det høres bra ut det dere gjør allerede 1
Tabris Skrevet 27. november 2015 #18 Skrevet 27. november 2015 Jeg ville, som Surriball skriver, fortsatt å trene hunden, men kreve mindre. Fordi selv om ting virker litt bortkastet nå, så vil all treningen du legger ned bære frukter når hormontåka forsvinner og hunden blir mer voksen. Hvis du ikke gjør det nå, så må du ta opp igjen all treningen når hunden er mer voksen og satt i sine vaner, det kan være litt tyngre. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå