Gå til innhold

Hvordan unngå gallestein? Hjelp :S

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Moren min har fått påvist gallestein og er blitt nylig operert for det. Har hørt også fra flere at det er noe av det jævligste man kan oppleve av smerter...

Siden moren min har fått det, så kan det hende at jeg er genetisk disponert for det også (hypokonder,much? Kan ikke noe for det).

Er livredd for å få det, og vil gjøre alt for å unngå det.

Hva slags mat og drikke bør jeg styre unna som er 100% direkte årsak til gallestein?

Anonymkode: 9b8fc...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...

Fortsetter under...

Jeg har selv fått operert ut galleblæra (rundt 2000). Jeg fant denne (gamle) tråden (er du med oss, TS?) fordi jeg lurer på det samme - det ser ut som det ikke er gjort noen forskning på området. Det man har observert, er at risikoen for gallestein er høyest hos overvektige, hos kvinner over 40, og hos personer som har slanket seg mye på kort tid. Man kan også observere at fettrike måltider provoserer fram galleanfall. Jeg forstår at det er lett å trekke slutningen at høyt fettinntak forårsaker dannelse av gallestein. Men det er også mulig at denne tankegangen er helt feil. Korrelasjon er ikke det samme som kausalitet: Det er stort sett overvektige som slanker seg. Kvinner er de mest ivrige slankerne. "Behovet" for slanking øker med alder. Slankeforsøk og forsøk på å holde vekta gjøres ofte ved å kutte fettinntak. Galle lagres i galleblæra og tømmes ut i tarmen ved store/fettrike måltider. Gallestein dannes når galleblæra ikke tømmes regelmessig. 

Jeg vil ut fra dette anta at det ikke så mye er noen matvarer som forårsaker gallestein, men at et fettfattig, eller tidvis fettfattig, kosthold øker risikoen for dannelse av gallestein. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 20 og slank (bmi ca 19-20) da jeg fikk gallesteinsanfall for første gang. Har alltid vært slank, hadde aldri slanket meg, og hadde et helt normal norsk kosthold da jeg var yngre. Det første gallesteinsanfallet kom som lyn fra klar himmel, uten noen form for kostholds- eller livsstilsendring i forkant. Ingen av mine foreldre har hatt gallesteinsanfall, så om det er arvelig og en av dem er genetisk disponerte for det har de i så fall vært heldige.

For min del var det en ekstrem og åpenbar korrelasjon mellom høyt fettinntak og gallesteinsanfall. Med det sier jeg ikke at fettrike måltider var årsaken til gallesteinene, de dannes som du nevner i mange tilfeller (men ikke i alle tilfeller) etter stort vekttap på kort tid. Hos meg var fettrike måltider definitivt årsaken til gallesteinsanfallene. Dermed var det en no-brainer å holde seg unna fettrike måltider etter at årsaken til smerten var diagnostisert. 

Det er flere typer gallestein, og det er stort sett bare en av dem (kolesterolstein) som er direkte korrelert med slanking. Ufullstendig tømming av galleblæren kan også skyldes "uheldig" anatomi. Man kan ha mye av et protein i lever og galle som gjør at man lettere krystalliserer kolesterol til klumper ("steiner"). Økt østrogenmengde kan føre til både økt kolesterolinnhold og langsommere tømming av galleblæren. For min del korrelerte tidspunktet for første anfall bra med oppstart av p-piller, så jeg antar at sistnevnte nok har hatt størsteparten av skylden for min del.

Jeg er for øvrig helt enig i at det ikke vil virke prevantivt å holde seg unna fett - det er noe man eventuelt må ta stilling til etter at man har fått påvist gallestein.

Til slutt kan det nevnes at det er ganske mange som går rundt med gallestein uten å noen sinne merke noe til det, da de hos enkelte aldri blokkerer gallegangene og dermed ikke fører til smerte. I vesten har 10-15 % gallestein, og ca 80 % merker aldri noe til dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...