Cata Skrevet 20. juli 2006 Forfatter #1421 Del Skrevet 20. juli 2006 Ingen soling i dag.... Det skyldes at jeg har påbegynt prosjekt bilservice. Må ha en liten sjekk av den firhjulte før ferien og det krever en smule planlegging her. Bussene går liksom ikke hvert 10. minutt... Faktisk er det 2 timer mellom hver nå på kvelden og bilforhandleren holder til et par mil unna meg. Det ble å sluke noe middag, hive seg i bilen og få den parkert utenfor forhandleren sånn at jeg rakk seksbussen hjem. Men nå er bil plassert og jeg har klart å snike til meg skyss både til jobb og til forhandler i morgen . Blir litt enklere da. Får håpe det går greit med servicen og at de ikke finner noen utslitte deler som må byttes, -og først bestilles. Om en uke er jeg nemlig på vei til Wien og da trenger jeg bilen for å komme meg til Gardermoen, nemlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 21. juli 2006 Forfatter #1422 Del Skrevet 21. juli 2006 Så har man altså prøvd det og.... Har for første gang vært avgårde og møtt noen jeg bare har snakket med på nett. Kom i snakk med en dame på et annet forum jeg vanker på sånn dann og vann, og etter litt PM skravling så byttet vi MSN adresser. Og så viste det seg at hun og familien skulle ha et par dagers stans ikke så langt unna her nå i ferien. Så vi avtalte å treffes hvis det passet sånn. Og i dag fant jeg SMS - litt kort varsel, men passer det i kveld? Joda, det lot seg jo ordne så vi tok en kaffe sammen på en kafé. Morsomt. Vi kjente hverandre igjen på lang avstand enda jeg bare har sett et avatarbilde av henne og hun ikke har sett meg. Vil ikke akkurat påstå vi skravlet som gamle venner, men absolutt som nye. Ingen tyngende taushet over bordet akkurat, og praten gikk lett om alle mulige slags tema, fra jobb til skigåing (!). Artig. Blir enda litt artigere å snakkes på MSN nå når vi faktisk har hilst på hverandre IRL. Ellers så kom bilen seg gjennom servicen uten problemer (skulle bare mangle), så nå er den klar for ferie. Og jeg lurer på hvor mye av feriepengene den slukte der. Skal få faktura i posten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 22. juli 2006 Forfatter #1423 Del Skrevet 22. juli 2006 (endret) Jeg har vært og handlet inn til ferietur. Trengte en ny sånn belteveske. Den jeg har er litt dum å ha kameraet i og det liker jeg å ha innen rekkevidde. så jeg fant en som så helt grei ut og hadde både lommer og låseanordning som dekker mitt "behov". Og prisen var grei. Hva er så problemet? Jo, da jeg kom hjem måtte jeg jo prøve den - og den er ikke for liten. Jeg får beltet rundt livet når jeg justerer det ut til allerytterstegrense. Piiiinlig. Jeg er bælfeit! Må trøste meg med en kaffe - uten is til. Endret 22. juli 2006 av Cata Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 22. juli 2006 Forfatter #1424 Del Skrevet 22. juli 2006 Bil er berget fra skiltklipping. Begynte å ane uråd da alle bilene i nabolaget hadde fått gule oblater på. Riktignok begynner ikke skiltklipping før i august, og riktignok er ikke alle sendt ut enda, men likevel... Ville ikke hjulpet meg så mye å få oblat i posten 1. august for da er jeg ikke her. Og jeg er ikke hjemme igjen før de begynner å vifte med saksa, antar jeg. Dermed ble det en liten mail til Biltilsynet. Joooooda, jeg skulle ha fått mine små gule nå. Så da er de vel kommet vekk i posten da (kan ha sneket seg inn mellom noe reklame, kanskje?) . Men Biltilsynmennesket skjønte jo problemet så duplikat ble straks utstedt - og er nå klistret på. Reddet ett år til . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 23. juli 2006 #1425 Del Skrevet 23. juli 2006 Hurra for deg som har fått gule oblater! Nå kan du kjøre trygt rundt i landet. Min bil står i garasjen med røde oblater, men jeg tror jeg skal skru av skiltene og levere dem inn rett og slett, jeg vet jo ikke når jeg eventuelt får gjort noe med den bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 23. juli 2006 Forfatter #1426 Del Skrevet 23. juli 2006 Jah, nypolert bil med gule oblater . Det var sånn fint bilpolerevær i dag. Varmt, men ikke særlig mye sol, så jeg bestemte meg for å gi den en ny runde voks, selv om den fikk en i vår. Glad bil før ferien . Nå har den fått ny olje og renset bremsene +++ og så er den nyvasket og polert i tillegg. Da må den vel oppføre seg pent på ferie vel. Støvsuget den inni også i går. Har forresten gjort en fenomenal oppdagelse i så måte. "Poleringspapir" er så mye bedre til siste finishen enn poleringsgarn. Det fjerner alle rester av "støv" fra voksen, samt disse løse trådene som alltid blir hengende her og der etter at man har polert med garn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 23. juli 2006 Forfatter #1427 Del Skrevet 23. juli 2006 Jeg er hurtigmattilbereder de luxe.... Meny som følger: Marinert svin indrefilet skåret i skiver og frest på panna. Poteter skåret nesten helt gjennom (noe i retning av Hasselbackpoteter) med en dash hvitløksmør på toppen og så inn i mikroen i 7 minutter. Nam! Hele affæren tok 15-20 minutter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 24. juli 2006 Forfatter #1428 Del Skrevet 24. juli 2006 Grrrr. Kroppen min lager bråk og det liker jeg ikke sånn like før jeg skal avsted på ferie. Ikke noe alvorlig altså, men jeg våkna kl. 3 i natt av at det surkla i neseblod. Ikke er jeg forkjøla og ikke kan jeg tenke meg at jeg har klart å dra til meg selv så kraftig i søvne, så hva det skyldes må gudene vite. Jeg aner i allfall ikke. Håper jeg holder tett på flyet og mens jeg er utenlands. Forsåvidt greit om jeg holder tett innenlands også. En kollega forteller at han led av samme problem i mange år, før han omsider prøvde et homeopatisk middel, så i dag labbet jeg friskt avsted på apoteket og spurte etter samme greia. De hadde ikke inne, men lovte å bestille. Vet ikke om jeg tror så allverdens på det, men hvis det virker på meg også så hadde det jo vært kjekt. Jeg er nemlig lei av å springe lekk i tide og utide. Så det så . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 24. juli 2006 #1429 Del Skrevet 24. juli 2006 Jeg er hurtigmattilbereder de luxe.... Meny som følger: Marinert svin indrefilet skåret i skiver og frest på panna. Poteter skåret nesten helt gjennom (noe i retning av Hasselbackpoteter) med en dash hvitløksmør på toppen og så inn i mikroen i 7 minutter. Nam! Hele affæren tok 15-20 minutter. ← Det hørtes skikkelig godt ut. Her ble det bare omelett idag, med bacon og baconost, samt cherrytomater.. og brød som jeg bakte i går. Greit nok, men jeg ville heller hatt en indrefilet og poteter med hvitløk ja... Nuvel, en annen dag. Jeg ikke i hvert fall med meg ideen. Så flink du har vært som har polert bilen din da. Veldig bra - du er nok hakket bedre enn meg i bilomsorg... hehe hvem er ikke det forresten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 24. juli 2006 #1430 Del Skrevet 24. juli 2006 Hei du Så da er bilen klar til ferien - og du begynner vel også å nærme deg feriemodus, håper jeg. Det er dumt å springe lekk i tide og utide. Håper middelet virker. Hos meg er neseblod et tegn på en begynnende forkjølelse, og det skal ikke du ha nå som du snart skal av gårde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 24. juli 2006 Forfatter #1431 Del Skrevet 24. juli 2006 Nei, tror ikke det er noen forkjølelse i anmarsj. Men jeg har et blodkar som punkterer dann og vann. Men det pleier som regel gjøre det når jeg er forkjølet da, -og ikke begynne sånn helt uten videre. Håper homeopatmiddel fikser saken, og at de får det inn før jeg reiser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 25. juli 2006 Forfatter #1432 Del Skrevet 25. juli 2006 Doffen er visst i ferd med å daue! Doffen er i dette tilfellet PC'n min som er blitt så usannsynlig treg av seg i det siste. Har sjekka alt som sjekkes kan (i allfall med min noget begrensede datakunnskap) og finner ikke feilen. Håper den venter med å ta kvelden til jeg er godt og grundig ferdig med ferien. Har ikke lyst til å "bekymre meg" for den og tenkte dessuten den skulle få være med på tur. (Veldig greit å bestille hotellrom på nettet etterhvert som jeg flakser rundt i norges land.) Kanskje jeg må til med allersisteliten løsning, nemlig reformatering *grøsse*. Ser for meg at jeg blir sittende med en PC der halve programvaren mangler. (Riktig, jeg har aldri reformatert før. ) Da må jeg ha en uke å banne på.... Kjære søte snille PC - ikke oppgi ånden . Har forresten begynt å lappe sammen nese. Har ikke fått homeopatmedisin ennå, men fant kosttilskudd med vitamin K, og jeg har en mistanke om at jeg er litt i minus på det vitaminet så litt påfyll kommer ikke til å gjøre meg mer "lekk" i allfall. Kommer til å bli en vandrende pillehaug når jeg drar på ferie. Antidepp, kosttilskudd og skulle vel helst hatt med noen jerntabletter også. Huff. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 26. juli 2006 Forfatter #1433 Del Skrevet 26. juli 2006 Grunnet ferieavvikling vil denne dagboken bli bare sporadisk oppdatert de nærmeste tre uker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 30. juli 2006 #1434 Del Skrevet 30. juli 2006 Håper du har det fint på ferie! Må ha noen oppdateringer når du har tid og anledning, da. Og når du er på disse kanter, må du sørge for å vinke om du ser meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 2. august 2006 Forfatter #1435 Del Skrevet 2. august 2006 Tilbake i gamlelandet! Har hatt 5 varme, men fine dager i Wien. Byen kan anbefales på det varmeste (dobbelt betydning, ja). Dvs. strengt tatt var jeg visst bare 4 dager i Wien. Den 5. dagen ble nemlig tilbragt i Bratislava. Og for dem som er like dårlige i geografi som det jeg er, så er det altså hovedstaden i Slovakia. Den ligger bare en times togtur fra Wien, så vi fant det bryet verdt å stikke innom når vi likevel var så nær. Absolutt en by det er verdt å få med seg hvis man er på de kanter. Men for å ta det fra starten... Reisefølget og jeg hadde forsåvidt fått plasser ved siden av hverandre, men hadde et lønnlig håp om å få sneket til oss et par plasser der vi fikk okkupert en 3 seters rekke alene (vi trodde kanskje ikke flyet var helt fullt). Hun har en jobb som innebærer en del reising, så hun har Eurobonus sitt gullkort. Dermed satte vi kursen for SAS loungen (med meg som invitert gjest) mens vi ventet på avgang og spurte damen der om hun kunne endre litt på plassene.... Nei, dessverre- flyet var helt fullt. Det var jo greit nok. Er det fullt, så er det fullt... Vi ble dermed ganske forbauset da SAS damen etter noen minutter kom og ville ha boardingkortene våre, men forbauselse gikk over i glis da damen kom tilbake. Siden flyet var fullt og vel så det, og siden min venninne hadde gullkort så ble vi oppgradert til "Business Class" . Flaks!!! Så vi ankom Wien standsmessig, må man si. Hotellet vi hadde fått oss var veldig greit. Det eneste vi kan klage på der er at det var elendig avlufting på badet. Resten var riktig så greit. Gode senger, grei frokost og best av alt - det lå i en stille sidegate, med en park på andre siden av gata. Det som støyet mest var faktisk sirissene. At vi holdt på å bli kokt, kan knappest hotellet lastes for. Tror ikke det er så vanlig med aircondition på rommene i mellom-Europa - og det var varmt. Siden har vi gått og gått... Vannblemmer under begge beina (til tross for gode sko). Vi tok T-bane til Schönbrunn siden det lå et stykke unna sentrum, -ellers har vi trasket og gått. Må forresten si at østerrikerne kan dette med slott og monumentale bygninger. Og så kan de dette med gågater! Midt inne i sentrum fant vi gågater både her og der så vi kunne faktisk labbe rundt i ro og fred uten fare for å bli kjørt ned. Første dagen benyttet vi til å få en oversikt over sentrum. Vi så Stefansdomen og hadde et sveip innom Hofburg. Vi droppet riktignok omvisningen der, for vi ville se Schönbrunn først. Fikk også med oss forskjellige andre kirker og monumenter rundt om, før vi endte ved det såkalte "Hundertwasserhaus", som er et hus med en mildest talt spesiell arkitektur. Det er knapt en rett linje å se på hele fasaden. Derfra var det et stykke å gå, så den dagen ble grunnlaget for vannblemmer og ømme føtter lagt. Dag 2 brukte vi på Belvedere som er et noe mindre slott og som nå er gjort om til kunstmuseum. Da vi hadde sett oss mette på kunst (overmette - faktisk ) så satte vi kursen ned mot Stadtmitte igjen og ruslet rundt litt på måfå. Faktisk måfået vi litt i lengste laget for da vi skulle hjemover så brøt det løs et skikkelig styrtregn. Heldigvis nådde vi hotellinngangen akkurat i det det kraftigste skuren kom så vi slapp noenlunde heldig fra det. Dag 3 brukte vi i Schönbrunn. Vi kastet oss på en tur som gikk gjennom 40 av slottets rom. Du milde, for et slott. Man kan slå fast at keiserfamilien ikke manglet plass akkurat. Vi var så heldige at vi hadde nydelig vær, men med en del skyer. Dermed ble varmen holdt i tømme såpass at vi maktet å gå rundt i parken også. Dag 4 dro vi til Bratislava. Vi hadde i forkant lurt litt på hvordan grensepasseringen kom til å være. Som regel er det jo slik at passkontrollørene ser temmelig biske ut uansett hvilket land man skal inn i. Slik var det ikke her. De var lutter smil og velvilje, både ved inn- og utreise. Bratislava var bryet verdt - eller rettere, den gamle bydelen deres er det - de nyere så vi ikke så mye av. Nydelige gamle hus i friske farger. Smale gater med åpne plasser og torg her og der. En fredelig strandpromenade der Donau renner forbi. Jo, absolutt bra... Den 5. og siste dagen bestemte vi oss for å kjøpe billett til rundtur i Hofburg. Bevare meg vel. Riktignok gjaldt billetten for tre "ruter", men vi klarte forsyne meg å bruke godt og vel 3 timer der inne. Først så vi på keiserfamiliens kjøkkenutstyr . Deretter gikk vi gjennom "Sissi-samlingen" og til slutt gjennom Keiser Franz Joseph's og Sissis gemakker. Da vi var ferdig med den turen var vi slått flate av inntrykk - pluss at vi hadde overveldende vondt i bena. Det tar på å tusle og stå i drøye 3 timer. Mye verre det, enn å gå i normalt tempo. Det var raskt resymé.... Etterhvert kommer nok en del bilder til å havne i albumet her også, men det blir nok ikke før jeg kommer hjem, tenker jeg. Må ha det hjemlige bredbåndet for å få litt tempo på sakene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 2. august 2006 #1436 Del Skrevet 2. august 2006 Hørtes ut som bra dager! Gleder meg til bilder Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 2. august 2006 Forfatter #1437 Del Skrevet 2. august 2006 Bilder er på plass . Utrolig hva man foretar seg en sen kveld på et hotellrom med internettilgang . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 3. august 2006 Forfatter #1438 Del Skrevet 3. august 2006 Shop 'till you drop. Jo, jeg dropper, jeg. Dagens fangst: 1 BH ("spesialtilpasset" - dvs.kjøpt på skikkelig undertøyforretning og med veiledning. Dyrt, men nå vet jeg hva jeg skal ha slags størrelse !!!!) 1 bukse (pirat, sådan - 50 kroner på salg.....), en ryggsekk ("håndveskesekk") og en times massasje.... Om en times tid skal jeg jumpe i dusjen og så kle meg om til middag med en venninne. Dyr dag dette, men siden jeg hadde avsatt dagen til Seriøs Shopping så har jeg ikke så aldeles dårlig samvittighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 3. august 2006 #1439 Del Skrevet 3. august 2006 Man skal ikke ha dårlig samvittighet for shopping. Det er av og til bare en helt nødvendig aktivitet. Du fikk jammen mye ut av dagene i utlendighet. Fine bilder også, forresten. Kos deg videre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 4. august 2006 #1440 Del Skrevet 4. august 2006 Vinka du til meg fra flyet da tante-Cata? (OK, kommer litt an på hvor du tok fly fra, da. Så du er vel tilgitt om du ikke gjorde det også. ) Høres ut som en fin tur! Wien står faktisk øverst på lista mi over byer jeg må innom, med Praha, Paris, Moskva osv. tett etterfulgt. Nå skal jeg kikke i albumet, for det har jeg ikke gjort - og shopping er lov. Det kan brukes til alt. For å tømme kontoen for penger man liksom må bruke opp, for å bli glad og blid, for å ha noe å gjøre osv. Dårlig samvittighet og shopping passer ikke sammen heller nemlig. Ha en fin fredag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg