Gå til innhold

Som Cata's dager går......

Fremhevede innlegg

Skrevet

Trener videre og er halvdød. Stor forbedring, for to timer siden var jeg trekvartdød :ler: . Satte ny personlig rekord i jogging i dag (i allfall for min nåværende alder) og klarte å holde bena joggende i 21 minutter. Da var ansiktsfargen....frisk, og jeg kjente jeg begynte å bli litt ør i toppen. Man skal vel egentlig gi seg da, men det var bare ett minutt igjen til mål og jeg var nå langt fra besvimelsens rand, tross alt.

Men var god og svett etterpå, og jeg konstaterer til min fornøyelse at pulsen normaliserte seg ganske greit etterpå. Det skal visst være et bra tegn.

Er veldig fornøyd med at jeg klarte å pushe egne grenser litt. For meg som er notorisk fysisk lat så er det lett å gi seg når jeg kjenner det begynner å butte i mot.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror muligens jeg holder på å bli gal? Søndag trente jeg (lett motstrebende etter noen ukers opphold), tirsdag trente jeg også. Dvs. trimmet er vel mer korrekt. Å kalle det trening er kanskje å ta litt hardt i i forhold til det jeg bedriver, men jeg rører meg nå i allfall - med treningstøy på ;). Og jammen har jeg ikke vært ute og flyttet på føttene i kveld også. :overrasket:

Jeg overrasker meg selv.

Driver og får på plass sommerfargen på armer og bein (selvbruningskrem) og den må jo uansett dusjes vekk om kvelden før jeg legger meg, ergo kom jeg til at jeg like gjerne kunne jogge litt rundt i området her først når jeg likevel må dusje. :ler: Det ble verken langt eller lenge, men jeg prøver å fortelle meg at litt er bedre enn ingenting.

Har jeg rett, eller har jeg rett? :klo:

Belønningen er at jeg sover bedre om natta når kroppen har fått rørt litt på seg i en kveldsstund.

Skrevet

Våknet til klesskapkrise. Var ute på sommerfest med gutta på jobb i går og konstaterte at sommerbuksen fra i fjor er ca. totalt ubrukelig. Den var litt rar i fjor også, men nå sliter jeg med å få den til å sitte noenlunde greit, selv med belte. Litt krise, siden jeg skal på seminar uti uka og eneste anstendige bukser jeg har (dvs. ikke dongeri) bortsett fra den, er svarte. Det blir litt i dystreste laget nå midt på sommeren.

Altså krise.

Det bar på shopping. Fant meg en særdeles behagelig "skinny" bukse. Ville aldri trodd det kunne funket på meg, men med en litt vid og sid overdel så vil den faktisk se rimelig bra ut. Litt lenger uti løypa kom jeg over en enkel linbukse (som var det jeg egentlig kikket etter). Den satt som et skudd alle veier, så den fikk også bli med hjem. Konklusjon: klesskapkrise avblåst.

Skrevet

Driver og fornyer innholdet i klesskapet for tiden jeg også. Var litt krise hos meg også. Men ikke nå lenger. :sexy:

Ellers tenkte jeg på deg i går. Da ordnet jeg middag med kikkerter i... :fnise:

Skrevet

"Skinny" funket fint og den er attpå til god å ha på. Og fin! Brukte den på seminar nå sist uke. Eneste jeg savner er lommer (hvor pokker skal man gjøre av lommetørkle og lypsyl?)

Trenger nå rehab etter seminaret. Kjenner etterhvert mange i miljøet så det var mange å snakke med og noen nye bekjentskaper blir det alltids også. Veldig hyggelig, men for meg som er selve definisjonen av "introvert" så må jeg rett og slett hvile ut i total ensomhet etter en slik sosial kraftanstrengelse. Men - som sagt, det er hyggelig og i tillegg til det rent faglige (må ærlig innrømme at ikke alle presentasjoner er like interessante) så får man alltid skviset litt nytt "sladder" ut av andre deltakere også.

Alltid greit å vite litt om hva som rører seg i verden rundt. Da jeg ble stående og prate med en tidligere kollega etter middagen så "lekket" han noe info som kan være nyttig for oss å vite om. Er ikke noe som angår hans nåværende arbeidsgiver så jeg hadde ingen skrupler med å lekke lekkasjen videre internt da jeg kom hjem. Så lenge ingen bryter etiske regler eller taushetsløfter så lekker jeg også som en sil når jeg kommer hjem. :ler: Man kan finne mye potensielt nyttig på ryktebørsen.

Skrevet

:kjefte: Så feil kan man ta. Her sitter jeg og er passe støl på grunn av trening i går. Jeg prøvde meg nemlig så vidt med slyngetrening. Med "så vidt" mener jeg denne gang 10 repetisjoner av hver av de fire øvelsene, og det var det. Hadde nemlig trent mitt vanlige program først, og ville bare se hvordan disse slyngene var å trene med sånn at jeg har øvelsene sånn noenlunde inne til neste gang.

Jepp, merker at støttemuskulaturen hadde fått kjørt seg.

Så i dag er jeg grundig støl, i tillegg til de stramme nakkemusklene som har plaget meg i en ukes tid (med påfølgende hodepine). Dermed ble jeg enig med meg selv om at en tur i bassenget ville vært en god idé så snart oppvaskmaskinen stoppet. Må vel egentlig si det var litt flaks at jeg hadde vett nok til å sjekke åpningstidene på nett, ellers hadde jeg blitt skikkelig lurt. De stenger tidligere nå i sommersesongen, så da hadde jeg vel kommet meg i vannet 5 minutter før "alle må opp".

Tenker muligens jeg får ta med bag'en i bilen i morgen og kjøre rett etter jobb. Må jobbe en time eller to overtid så da er det mer overkommelig å gå i bassenget enn å gå på trening etterpå. Trening får jeg heller ta på onsdag.

Skrevet

Basseng er også trening! :opplyser:

Skrevet

Bare hvis man svømmer....

Jeg mer...vaker ;) .

Skrevet

Å herreminhatt for en dag. For noen dager fikk jeg høre at alle båter kom til å bli kjeppjaget fra oppstillingsplassen jeg bruker, pga. en regel som alle andre enn jeg later til å ha fått med seg. Vel, det er greit nok, men det som ikke er greit er at selvsamme båt venter på reparasjon, og jeg kan ikke godt hive den på vannet før den er fikset. Og "fiks" skal foretas av utenbys firma, så det er ikke gjort i en håndvending.

Ugreit. :kjefte:

Prøvde å søke om dispensasjon siden jeg sitter litt i "Catch 22", men fikk glatt avslag. Og da ble gode råd etterhvert dyre, bokstavelig talt. Når båten må fikses før den går på vannet, fiksere ikke kan komme umiddelbart pga. avstand og andre oppdrag og dessuten jeg skal på ferie om en ukes tid, så er det litt vrient å få fjernet den. Særlig når jeg ikke kan sette den i hagen. Leiligheten min er nemlig veldig hagefri.

Fikk omsider et tips om at et firma som driver med vinterlagring av båter nå har utvidet gesjeften til også å gjelde seilbåter. Det hadde de ikke for to år siden da jeg sjekket for vinterlagring. Jeg hev meg på telefonen. De måtte tenke seg litt om, men plass fikk jeg, og etter litt godsnakking så fikk jeg dem også til å besørge flyttingen fra der båten står nå. Aldeles helt gratis blir det ikke akkurat, men siden jeg vet at det blir noen lange dager på jobb i uka som kommer pluss at jeg reiser vekk i 3 uker fra helga av, så får det bare være. Det var jo i sin tid det som var opprinnelig plan - leie inn hjelp til en del slike praktiske ting. Når man er bare en så er det litt tungvint når det er oppgaver som det trengs flere hender til. Jeg har greie kolleger som stiller opp når det er noe, men jeg liker ikke å utnytte omgivelsene når jeg ikke får gjort skikkelig gjengjeld. Da er det bedre å betale seg ut av problemene.

Trøsten er at nå kan jeg kanskje få hjelp til opptak og utsetting i fremtiden, sånn at jeg faktisk kan kose meg med båt dersom jeg bare får fikset de siste delene nå. Pusse og polere er greit nok om man bare er en, men opptak og utsetting krever litt flere hender, som sagt og da blir det alltid stress for å få det gjort siden jeg må finne noen som har tid til å hjelpe meg, samtidig som jeg får tak i kranbil.

Og i går fikk jeg også høre at naboene mine vurderer å "flytte fra meg". De er begynt å savne hage og noe å pusle med, så de tenker på å flytte. Det fikk ikke gleden til å stå i taket akkurat, for jeg har supre naboer og selv om evt. nye naboer sannsynligvis blir helt ålreite de også, så skal det mye til før jeg får noen som er bedre enn dem jeg har nå. :sur:

Mye stress altså.

Kjente musklene knyte seg så jeg rent hadde tannpine da jeg kom fra jobb. Heldigvis er "tannpinen" på vei vekk nå, så skuldrene begynner vel å senke seg igjen.

Skrevet

Har tenkt meg om en gang til og blitt enig med meg selv om at til neste år får jeg båten på vannet relativt tidlig og så legger jeg den ut for salg. Jeg blir mer stressa enn godt er av den, og får "aldri" brukt den. Så langt har det for det meste vært et eller annet som må fikses som jeg ikke får til selv, eller så har jobb eller et eller annet annet satt en stopper for kapasiteten til å bruke den.

Det var ikke sånn jeg tenkte det da jeg kjøpte den, men tilværelsen er blitt merkbart travlere siden da. Da var jeg i en periode med jobbing i noenlunde normal arbeidstid, mens det har vært mange lange dager de siste par årene. Regnestykket går rett og slett ikke sammen og en såpass tidkrevende fritidsaktivitet er mildest talt ikke ideelt slik livet er nå.

Ergo, Finn - her kommer jeg. :ler:

På den positive siden så kom jeg rimelig greit ut av årets lønnsoppgjør, så dermed kan jeg i allfall si at lange dager lønner seg.

Det som er interessant er at jeg nå, til tross for mer arbeid og lengre dager, trives langt bedre enn jeg gjorde da jeg hadde "normal arbeidstid". Det får meg faktisk til å fundere over dette med at det skal være sunt å ha et balansert liv. For mitt vedkommende har det siste året bestått av, jobbe, sove, spise, trene litt (dyd av nødvendighet) og henge ved PC. Altså ikke et liv som folk flest ville oppfatte som tilfredsstillende.

Likevel har jeg det langt bedre med meg selv enn da jeg hadde mulighet for litt mer balansert tilværelse. :klo: Det får meg virkelig til å lure på om den oppleste sannheten om balansert livsstil faktisk ikke fungerer på enkelte av oss?

• 2 uker senere...
Skrevet

Ferie, og mer stressa enn på mange uker :ler: .

Ferie er ikke for pingler. Har så langt vært på utenbys bytur med mor i 3 døgn (koselig, men stress for hun er lite reisevant) og nå er jeg altså landet i foreldreheimen og konstaterer at mer slekt er i byen på feriebesøk. Travelt det også. I går ble det venninnebesøk og skal møte gammel venninne fra VGS i kveld, kanskje.

Skrevet

Fremdeles feriestressa Cata. Rygg og bryst har slått seg skikkelig vrange. Det var rent så jeg lurte på om det vaket et hjerteinfarkt i det fjerne. Siden jeg for det første er en smule for ung til å få det (og kun en bestemor har strøket med av noe sånt) så regnet jeg med det var det krapylet av en muskelspenning som har slått seg til mellom skulderbladene som laget trøbbel.

Har hatt den før, nemlig.

Det ble til at jeg snørte på meg joggesko og travet meg en tur til kirkegården og satte lys på fars grav. Rygg og hele sulamitten var langt bedre da jeg kom hjem igjen. Da hadde også mor slengt fram vaffelpressa og slekt var kommet på besøk, så det ble en liten kveldssladder.

Kjekt nok. I morgen blir det nok visitt hos kompis med familie. Trivelig det òg.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hjemme igjen. Det er blitt noen mil i bil i løpet av de siste ukene. Var heldig sist natt og fikk hotellrom a la suite. Helt greit etter en lang dags kjøring. Det ble til at jeg slappet av i badekaret før jeg la meg. Faktisk fikk jeg meg en bedre middag på hotellet også. Vanligvis spiser jeg på en veikro underveis siden det er billigere, men i går hadde jeg ikke tid faktisk. Jeg så jeg kunne komme meg forbi et veiarbeidsområde før det ble "kolonnekjøring" der og da var det lite lurt å stoppe for å spise. Da kunne det fort blitt dårlig med tid.

Dessverre ble nattesøvnen noe laber, for det var fryktelig varmt på hotellrommet. Tydeligvis var ikke AC installert i den delen av hotellet.

Jaja, noe får man ofre :ler: .

Lot også GPS'n velge en litt alternativ rute for meg på dagens etappe. Det tok noe lenger tid å kjøre, men fikk i det minste sett andre områder enn dem jeg får se langs hovedveien der jeg som oftest kjører. Vel verdt dent tiden det tok ekstra, men fytti så mange småveier det er i dette landet her. Og gjett om GPS'n klarer å finne dem.

Skrevet

Godt å være hjemme og bare sose rundt noen dager, kjenner jeg. Har sittet med nesa i en bok halve kvelden. Jeg har nemlig investert i et Kindle lesebrett. Siste året har jeg jo for det meste lest ebøker på iPad, men plutselig slo det meg: kanskje den har skylda for tennisalbuen jeg pådro meg???? Har vridd hjernen for å finne noe som den albuen har vært utsatt for, men ikke kommet på noe før det med ett slo meg at det er den hånden jeg stort sett holder iPad'en med når jeg ligger på sofaen og leser. Og iPad er egentlig ganske tung...

Det ble bestilling av Kindle.

Nå har jeg tilbragt et par dager med å få til å lese norske bøker på den. Kommer nok mest til å bruke den til Amazon sine bøker, men av og til er det greit å lese på norsk også. Dessverre så er det ikke helt problemfritt å endre format fra norsk til "amazon'sk". Var så heldig jeg fant en oppskrift i en blogg (og for den del en liknende en i bladet HjemmePC, så jeg fikk det nå til etter litt plunder. Det må nemlig fjernes en kopisperre for å få konvertert til filformatet som Kindle støtter.

Merkelige greier det der :klo: .

Altså, jeg skjønner selvsagt kopisperren i seg selv og har full forståelse for at både forfatter og forlag vil ha penger for boka, men de kunne da lage et system der man kunne velge hvilket format man vil laste ned i avhengig av hvilket lesebrett man har? Dessuten kan man jo uten videre (vel, nesten uten videre) lese de viktigste formatene på iPad via diverse app'er, så hvorfor kan man ikke få norske bøker noenlunde direkte ned til Kindle også? Eller en hvilken som helst annen dings.

Hadde min runde med slit da jeg skulle ha norske bøker inn på iPad også. Da måtte det først lastes til Adobe Digital Edition og så kunne jeg lese med Bluefire Reader appen. Noe tungvint i forhold til iBooks og Amazon der man laster ned direkte til appen man bruker....

Norske bøker er tungvinte, sånn er det visst bare.

Og mens vi er inne på temaet: Hvorfor i allverden er det så dyrt med norske ebøker? Greit, jeg skjønner fremdeles at forfatter og forlag skal ha sitt, men når forskjellen på en papirbok og en ebok er på ca 20-30 kroner så virker det helt urimelig. En papirbok krever tross alt papir og trykksverte i tillegg til at den databehandles før den utgis. Materialutgiftene på en ebok er ca. null?

Norske Skog burde se litt på det der.... Papiret deres kan ikke være mye verdt.

Skrevet

Ebøker har jeg aldri lest. Og jeg tror det blir lenge til jeg prøver meg på det også. Jeg er glad i å bla i papirbøker. Det er noe med det kjente formatet, lukta og helheten som gjør papirbøker uerstattelige for meg...

Hvordan står det til med Cata i dag da?

Skrevet

Cata er sliten etter 13 timer på jobb..... Maratondag.

Skrevet

Ebøker har jeg aldri lest. Og jeg tror det blir lenge til jeg prøver meg på det også. Jeg er glad i å bla i papirbøker. Det er noe med det kjente formatet, lukta og helheten som gjør papirbøker uerstattelige for meg...

Jeg er på mange måter enig med deg, men nå er jeg kommet til det stadiet at enten må jeg kjøpe ebøker eller så må jeg kjøpe ny leilighet. Er ikke plass til så veldig mange fler hyllemetre i denne leiligheta. Den ene hele stueveggen jeg har (uten vindu og/eller skråtak) er dekket av bokhyller fra topp til tå, og gjesterom og gang har også sin andel hyller.

Da er elektronisk versjon praktisk faktisk. ;)

Har også brukt biblioteket en god del opp gjennom årene, men har faktisk bortimot lest ut samlingen deres også. Dvs. de delene som jeg finner interessante. Selv om jeg er glad i å lese og leser forskjellige sjangere så er det ikke alle forfattere eller retninger jeg har like mye sans for .

Men jeg er enig i det med lukta og følelsen av en ekte bok ja :nigo: . Ikke mye som slår den.

Husker at biblioteket i min barndoms by lå i tilknytning til et trykkeri, så på vei inn i biblioteket kjente jeg alltid en eim av papir og trykksverte. O lykke. Det ble ikke det samme da både trykkeri og bibliotek etterhvert fikk nye lokaler og den kombinasjonen opphørte.

Skal forresten bruke helga til helhetlig daffing med bok. Det blir vel å feie over gulvene i dag og en tur på trening i morgen, men ellers skal det slappes av til den store gullmedalje. Det ble en tøff retur til arbeidslivet etter ferien.

Skrevet

Ah! Gulvene er feid, med tørrmopp og mikrofiber, alt ettersom. Vaskemaskin surrer og gulvryer henger ute til lufting.

Dessuten er Calibre oppdatert med siste ukes bokinnkjøp.

NÅ kan det helhelgsdaffes :nigo:

Skrevet

Daffer! :kaffekopp: <-- *dagens 3. kopp*

Gårsdagens shining av hjemmebasen ble avsluttet med utplanting av krysantemum i verandakrukken min. Inntil da hadde et stått en temmelig død geranium der. Etter at jeg skrubbet ned verandaen med klorin forrige helg, for å få vekk en del alger, så ble det så fint at jeg syntes jeg måtte plassere en liten rosa prikk over i'en der også :ler: . At jeg skulle gjort det for ca. 2 måneder siden er en annen sak. Får ta meg sammen til neste år.

Skrevet

Ferdigdaffa. Det ble en tur på trening utpå ettermiddagen. Hadde ikke så veldig lyst, men har man lagt seg til en god vane, så har man det. Samvittigheten sendte meg ut døra. :trene:

Men bortsett fra det har dagen gått fredelig for seg, med unntak av litt ufred i heimen da jeg skulle prøve rydde litt på PC'n. CleanMyMac gikk visst hen og hang seg i en Firefoxversjon, så jeg måtte avbryte hele sulamitten og starte på'n igjen. Nuvel, nå er mac nyryddet og raskere i svingene enn den har vært på en stund. Tror det hang igjen noen rester av Avast der, og spørs om ikke det sinket den. Gratisversjonen fikk hele greia til å gå som lus på tjærekost, så jeg måtte rett og slett bytte til Sophos.

Men bortsett fra de to nokså fredelige aktivitetene så har dagen stått i lesingens tegn.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...