Cata Skrevet 28. mai 2011 Forfatter #4361 Skrevet 28. mai 2011 Rygg bra, dvs. langt mindre ille enn forventet etter gårsdagens gymnastiske øvelser. Kun normalvondt og støl, men ikke "trøbbelmedåståoppavsenga" vondt. Dermed er jeg i gang med dagens første klesvask - og ditto kaffekopp. Konstaterer imidlertid at det ikke er båtdekkpolerevær. Den holdt. Værgudene slipper ned en god del porsjoner vann i øyeblikket. Dårlig for dekk, men forhåpentlig bra for strømpriser?
Cata Skrevet 29. mai 2011 Forfatter #4362 Skrevet 29. mai 2011 Ikke polérvær i dag heller, men har vært og lagt nye fortøyninger. Handlet tau for veldig mange hundre kroner i går så nå har jeg fire nye fortøyninger med sånne (hva søren heter det nå egentlig) gummidingser for å dempe rykk i fortøyningen. Hva ER det det heter? Tror faktisk aldri jeg har hørt noe navn på det, men det må jo hete et eller annet. Nå surrer de gamle tauene i vaskemaskinen. De kan jo fint brukes til å fortøye til andre brygger med. Må vel kjøpe meg et øvingstau også så jeg kan lære meg å spleise. Har prøvd det før, så i teorien kan jeg det, men det har det med å bli noe feil når jeg starter spleisen så jeg tør ikke prøve meg på "ekte" tauverk før jeg har øvd litt. Hadde jo vært praktisk å ha løkker på tauene som ligger som fast fortøyning på båtplassen.
Kamikatze Skrevet 1. juni 2011 #4363 Skrevet 1. juni 2011 (endret) Få med deg resten av marinaen på "spleiselag", vel? Er en fin anledning for uspleisne å finne sammen, og for de spleiselystne til å briljere med sine kunnskaper, som de for en gangs skyld får et publikum til, som ikke speider febrilsk etter mulige fluktruter. Sånn der gummidings kalles "beskyttelse". De kommer i mange varianter. :gjeiper: Ellers er strekkavlaster greit å bruke for oss som ikke er hardbarka ulker. Men du er dame, du trenger bare å gjøre deg søt, blinke overdrevent, og kalle det for gummimuffe... Endret 1. juni 2011 av Kamikatze
Cata Skrevet 1. juni 2011 Forfatter #4364 Skrevet 1. juni 2011 Ellers er strekkavlaster greit å bruke for oss som ikke er hardbarka ulker. Men du er dame, du trenger bare å gjøre deg søt, blinke overdrevent, og kalle det for gummimuffe... Strekkavlaster funker! Trenger ikke gjøre meg søt - jeg ER det , men der strander det. Blinker jeg overdrevent så detter vel kontaktlinsene ut og jeg er altfor mye språknazi til å la meg selv slippe unna med "gummimuffe". Er forøvrig glad det er helg i morgen for nå har jeg løpt rundt på jobb og blitt "intervjuet" av gjester i 3 samfulle dager. Hodet er grøt og det er nesten høyre bakfot også. PC og sofa på meg i kveld og så blir det båtdekkvask i morgen - samme fanken hva værgudene legger opp til.
Cata Skrevet 2. juni 2011 Forfatter #4366 Skrevet 2. juni 2011 Dekk er båtdekkvasket, og jeg også. Siden jeg mildest talt ikke er noen ivrig hobbygartner så gikk det litt vått for seg da jeg skulle flytte vannslangen over fra vaskekost til vanlig slangemunnstykket. "Plask", sa det, og dermed var jeg blautere enn dekket.... . Men var heldig med været og hadde på meg lettørket grilldress så innen jeg var ferdig med jobben så var jeg nesten tørr bak øra igjen. (Og forsåvidt de fleste andre steder også.) Sko og sokker holdt seg jo gode og blaute til jeg kom hjem, men resten tørket bra. Ble sittende litt i sola og nyte resultatet av jobben etterpå så i kveld er jeg pent rosa på nesen - til tross for at jeg faktisk hadde solkrem på. (Hm, mulige den ble vasket av under "slangetemmingsforsøket" ) I helga blir det polering av dekk og hvis jeg husker å kjøpe pensel så skal diverse trelister sauses godt inn med teakolje også. Så kan jeg begynne å tenke på å kaste loss. :fisk: <- *nærmeste jeg kom en båtsmiley*
Cata Skrevet 2. juni 2011 Forfatter #4367 Skrevet 2. juni 2011 Definer imorgen... Dagen etter i dag som egentlig var i går så da er i morgen i dag skjønner du vel. *oppgitt over mannfolk*
Cata Skrevet 5. juni 2011 Forfatter #4368 Skrevet 5. juni 2011 Bra dag i går Det har vært messe i byen og jeg måtte jo ut og kikke litt. Kom hjem med en ny topp (på tide å rydde i skapet) og en "slengpåjakke". Fikk dessuten testet et nytt kaffested og tok en kopp kaffe med en jobbevenninne som jeg tilfeldigvis traff på. Ettermiddagen ble tilbragt med forefallende sysler i båten og solfaktor 25 på mine akk så hvite legger. . Ikke lenge igjen før jeg har den klar nå. (Lurer på åssen i heite huleste jeg skal få opp den bommen på riktig vis ?) Må få en som kan dette her til å sjekke etterpå tror jeg. Skal straks sale på og komme meg avgårde for å få polert dekket. Tenker jeg kommer til å ende med stive knær og ditto rygg når det er unnagjort i kveldinga.
Cata Skrevet 11. juni 2011 Forfatter #4369 Skrevet 11. juni 2011 Jupp, ble ømme knær, men dekket ble polert det. Tar sikte på å få opp bommen denne helga (og kaaaanskje prøve meg litt utpå). Har vært på 2 dagers seminar denne uka. Kjempemorsomt. Litt av hensikten i tillegg til foredragene er jo å treffe andre innen bransjen (ikke så rent lite av hensikten, faktisk). Vanligvis er jeg elendig til sånt selv om jeg gjør mitt beste, men denne gangen tror jeg søren ikke jeg snakket med samme person i mer enn en pause. Klarte kunsten å "sirkulere" hele tiden omtrent og fikk frisket opp en del gamle kontakter og knyttet et par nye. Alltid lurt å kjenne til folk som kan andre ting enn det jeg selv er god på. Hadde også gleden av å treffe professoren som var veilederen min i studietida. Veldig hyggelig gjensyn. Har innimellom prøvd å hilse på når jeg har vært på mitt gamle studiested i et eller annet ærend, men som regel har han vært på reise eller hatt undervisning når jeg har hatt litt "fritid". Er jo gjerne der i forbindelse med møter så det er litt begrenset hvor mye tid jeg har til å hilse på ved slike anledninger. Men denne gangen var vi altså tilfeldigvis på samme seminaret. Uansett - deilig å føle at jeg for en gangs skyld behersket minglingen og ikke bare ble sittende stum i en krok . (Er vel ikke fullt så galt ellers heller, men jeg pleier oppleve det slik. )
Cata Skrevet 14. juni 2011 Forfatter #4370 Skrevet 14. juni 2011 Jeg har båt med seil! Fikk omsider opp bommen i helga og dermed kom storseilet opp også. Men har jeg fått prøvd båt? Niks. Det har rett og slett vært i meste laget med vind , hvilket lover godt for min fremtidige seilerkarriere. Vind er jo liksom et must. Og i går regnet det i bøtter og spann også. Men....siden jeg skal lære meg dette alene og siden jeg ikke er veldig båtvant og denne er noe større enn dem jeg har prøvd før (mildest talt) så vll jeg gjerne ha det litt vindstille de første gangene jeg skal inn og ut av båtplass, og jeg har i grunnen tenkt å ha noen turer med bare motor først før jeg prøver meg med seil. Det skal jo være hobby uten suicidale tilbøyeligheter, helst. Dessuten er forstaget festet på en noe merkelig måte så jeg trenger en riggbolt som jeg (naturligvis) ikke får kjøpt her . Vil helst ikke belaste riggen før jeg har fått festet forstaget forskriftsmessig. Dumt å få masta i hodet, tenker jeg.
Cata Skrevet 25. juni 2011 Forfatter #4371 Skrevet 25. juni 2011 Har nå konstatert 2 ting: Jeg klarer fint å få båt både inn i og ut av båtplass - i omvendt rekkefølgeBåt har atter en gang vondt i motoren sin *sukk* Hvorfor må alt være så vanskelig. Da jeg tok båten ut så begynte en alarm å pipe etter omtrent 10 minutter. Litt etterforskning viste at det var snakk om alarm på temperatur, og utvidet etterforskning tyder på at termostaten ikke er helt frisk. Ergo må man ringe båtfiksemann på mandag. Trøsten er at det antakelig blir en overkommelig affære å fikse hvis det bare er termostat som må byttes. Håper det. For nå har jeg vært og bestilt en liten ombygging av riggen. Jeg vil ha rulleforseil, dermed basta. Når jeg skal holde på å fikle alene med seil så vil jeg ha det så enkelt som mulig både når seil skal opp, og når de skal ned, og jeg vil at mest mulig skal gjøres fra cockpit. Så i går tok jeg meg en avspaseringsdag og dro inn til seilfiksefirma og snakket med dem. Koselig. Min opprinnelige plan om selvslående fokk utgikk (skinnesystemet som måtte til var jo omtrent like dyrt som hele båten), men det blir rullefokk og lazyjack. Og seilvant og mekanikerglad kompis skryter av båten. "Fin liten sak du har her, og jeg tror jammen du kan ha flere overnattingsgjester enn jeg kan". (Han har båt selv, men større enn min.) Men det med motoren var litt skuffelse altså. Jeg ba dem jo sjekke motoren i fjor da jeg fikk fikset motorfester, men klart - det var jo begrenset hvor mye de kunne kjøre den på tørt land så akkurat den feilen merket de vel ikke. Sånn rent bortsett fra det så er jeg blitt senil, tror jeg. Jeg har for annen gang i mitt liv klart å glemme en frisørtime. Skulle vært der tidlig i uka, men kom ikke på å sjekke timekortet før i går - oisann . Og nå er de fullbooket til uti juli. Vel, er jo bare meg selv jeg kan skylde på, så jeg får leve med det. Klarte heldigvis å finne annen frisør med kveldsåpent så jeg kan få raket av litt pels på mandag kveld. Da klarer jeg meg vel til fastfrisør har tid til meg igjen. Men er nokså overbevist om at jeg la inn reminder på mobil, så hvordan jeg har klart å slette den aner jeg faktisk ikke. Må være noe synkronisering som har avsynkronisert den, så å si. Vel, litt spooky. Det er nesten sånn at jeg synes det er skumlere å bytte frisør enn å bytte tannlege, men som sagt - kan ikke gå rundt og leke høysåte helt til august. Det går ikke.
Cata Skrevet 28. juni 2011 Forfatter #4372 Skrevet 28. juni 2011 Båtrep bestilt - igjen. Denne gang skal kjøling og mikroskopisk oljelekkasje til pers. Dessverre hadde ikke firmaet som skal fikse tid før om en ukes tid. Æsj! Men ikke stort å gjøre ved, og så lenge jeg beviselig er en elendig mekaniker selv så akter ikke jeg å skru. Den skal jo helst holde etter fiks også. Men irriterende er det. Har nå vært på møte i den lokale seilforeningen. Selv om jeg ikke har planer om å stille med min båt i noen regatta, så fant jeg ut at det kunne være greit å være medlem. Får alltids plukket opp et og annet fra de andre medlemmene så lenge jeg er med selv også. Det er i allfall intensjonen. Er man fersking, så er man det. Synes for øvrig jeg begynner å bli i overkant snobbete i mine fritidsaktiviteter. Golf og seiling høres jo ærlig talt litt "snobbish" ut når man ser det sammen. Nå sist helg så gjorde jeg unna de siste øvelsene til "grønt kort" i golf. Hev meg på et kurs tidlig i vår, men så havarerte jo ryggen. Vel, tenkte jeg fikk avslutte opplæringen og har nå kostet på meg et par kvelder slik at jeg har fått den egentreningen som skal til for å få godkjent opplæringen. Tror vel neppe jeg kommer til å ta helt av i forhold til den sporten, men jeg så på det som en grei mulighet til å komme meg ut når værgudene ikke tillater båtliv, og dessuten kan det kanskje løse opp i stramme skrivebordsskuldre. Så jeg bestemte meg for å gi det en sjans. Men det høres altså litt voldsomt ut når jeg nevner det og forsøkene på seiling i samme åndedrag.
Cata Skrevet 3. juli 2011 Forfatter #4373 Skrevet 3. juli 2011 Fryktelig lat helg i grunnen, men har nå innimellom dovenskapen fått litt orden på leiligheta. Starta med gulvvask på torsdag. Det er ikke så ofte, for med mine parkettgulv og strengt "av med skoene i gangen" regime, så blir det oftest til at jeg tørrmopper eller støvsuger. I dag fikk jeg nok av rotet på stuebordet. Av en eller annen grunn så havner magasiner og brev der, og flytter seg aldri, så over tid blir det litt....uryddig. Ganske dumt i grunnen når 15 minutter med rydding får orden på sakene. Vel, hjelper kanskje litt at jeg har kjøpt ny hylle til gjesterommet, så jeg fikk plassert en del tidsskriftsamlere også. Det forenklet rydding betraktelig. Gårsdagen ble brukt til en "feire lønnsoppgjøret" tur til nærmeste større by . Det ble en heller billig feiring. Hadde egentlig tenkt å se om jeg fant meg et par nye topper og kanskje et skjørt, men det endte med et par billige puter og fleecepledd til båten. Egentlig var det like greit, for Fretex og fyllinga burde få litt av innholdet i skapene mine før jeg fyller på mer.
Anglofil Skrevet 3. juli 2011 #4374 Skrevet 3. juli 2011 Synes du har vært meget flink, jeg trenger å gjøre en liten opprydding på stuebordet selv føler jeg. Her har jeg også hatt en lat helg, veldig deilig! Kos deg videre! Mvh Yvonne
Cata Skrevet 10. juli 2011 Forfatter #4375 Skrevet 10. juli 2011 Båt er nå pent plassert hos verksted for sjekk av motor og jeg konstaterer ettertrykkelig at jeg har mye å lære når det gjelder fortøyning. Når fortøyningstauene som jeg vet jeg hadde er søkk vekk og jeg samtidig skal beherske strøm strøm og ror og holde øye med kaia attpå, så blir det litt mye. Men etter et lengre basketak der båten vendte seg en aldeles veldig feil retning så fikk jeg nå fortøyd sikkert nok. Og i morgen eller overmorgen må det handles mer tau. Kan ikke fatte hvor det er blitt av de jeg har???! Jaja, fikk meg etterhvert en fin rusletur tilbake til båthavna for å hente bilen, så jeg har da fått noe trim i dag i allfall.
Cata Skrevet 15. juli 2011 Forfatter #4376 Skrevet 15. juli 2011 Jeg er blitt svart! Ikke hele meg altså, men håret. Jeg tror nok det kan gå inn i kategorien "små tabber". Jeg kan jo ikke akkurat nekte for at jeg er blitt noe gråere i luggen med årene og på impuls så kjøpte jeg hårfarge da jeg var innom butikken i dag. (Heldigvis tok jeg en som vaskes ut gradvis...) Man kan si det slik at fargen "mørkebrun" var veldig mørk.... Bra ting er at det faktisk ikke ble så aller verst. Ikke fullt så bra ting er at det ble skikkelig avvik fra min naturlige hårfarge. Håper den utvaskingen fungerer noenlunde, for ellers blir det IKKE pen ettervekst. Jeg har nå alltid regnet meg som rimelig mørkhåret, men der tok jeg feil, gitt. Jaja, de grå er i allfall historie, så lenge det varer .
Cata Skrevet 17. juli 2011 Forfatter #4377 Skrevet 17. juli 2011 Det har sine fordeler å være hobbynerd. Jeg handler innimellom på ebay og det irriterer meg halvparten av tiden at når jeg finner noe jeg liker så møter jeg "Ships to: United states". Her i uka som gikk så kom jeg tilfeldigvis over info om jetcarrier som har gjort business av å videresende den slags pakker som man bare får sendt innenlands i statene. Jeg registrerte meg sånn i tilfelle, og i allerede i dag så fant jeg faktisk et dongeriskjørt jeg likte. Har vært på jakt etter et hele forsommer, men finner ingen som jeg både liker og som passer her i de lokale butikkene. Tilfeldigvis snoket jeg innom ebay i dag og fant et som så veldig greit ut, og som attpåtil var i min størrelse. (Eh, vel, hvis målene som var oppgitt stemmer da...) Jeg tok sjansen og handlet, så får vi se om jetcarrier får det hjem til meg etterhvert. I så fall kommer jeg til å være veldig fornøyd med at jeg fant siden deres . Håper jeg får det før ferien. Regner med at såpass liten pakke kommer til å gå ganske fort å sende, og det er enda en måned før ferien starter.
Cata Skrevet 27. juli 2011 Forfatter #4378 Skrevet 27. juli 2011 Regner med at såpass liten pakke kommer til å gå ganske fort å sende, og det er enda en måned før ferien starter. Pakke kom fort! I dag faktisk. Og skjørtet passet perfekt, så nå skal jeg også bli "oppskjørtet" - iallfall litt. Siden jeg trasker rundt i "uniform" på jobb, så er det faktisk moro å føle seg litt feminin av og til. Jobbantrekket kan ikke påstås å være spesielt lekkert, nemlig. Bortsett fra det så har jeg startet en lokal krig i trappeoppgangen. I år som i fjor er det begynt å komme inn maur. Ikke mange, men jeg vil faktisk ikke ha de småkrypene inn i huset og i dag så jeg til og med et par stykker i trappa. Ha seg ut med seg! Ettersom jeg regner med at milde formaninger ikke nytter så understreket jeg mitt standpunkt med et par dusj med maursprayen i kriker og kroker - samt ved terskelen til ytterdøra, så forhåpentlig klarer vi å holde dem fra livet i år også. Ekle små krek. Har godt håp for for noen uker siden hadde vi maurinvasjon på jobben og samme type spray som den jeg har på hjemmebane klarte å ta knekken på dem i løpet av et par dager. Håper det funker hjemme også.
Cata Skrevet 30. juli 2011 Forfatter #4379 Skrevet 30. juli 2011 Puh, dette landet er varmt. For meg som ikke er spesielt glad i varme så er det ingen höjdare, for å si det pent. Tok meg en liten tur til "naboby" og fikk det ryddigere på kjøkkenbenken, kjøpte nemlig et slikt et. Ble så lei av å ha Nespressokapslene liggende og slenge i skapet. Tror det blir det jeg orker av utevirksomhet i dag - i allfall fram til godt utpå ettermiddagen når varmen roer seg litt. Hadde i grunnen vært greit med en kald dag av flere grunner. Jeg skulle ha ryddet i skapene mine og i dag klarte jeg (omsider) å lokalisere hvor Fretex har innsamlingscontainere hen i nabolaget. Jeg har ca en zillion svarte dongeribukser som jeg ikke får brukt uten belte. Stretchen gjør at de bare siger ned. Siden jeg ikke liker å gå med belte så sier det seg selv at de er lite brukt og bare tar opp plass i skapet.
Anglofil Skrevet 30. juli 2011 #4380 Skrevet 30. juli 2011 Smart å gi bort klær, jeg burde gjort det selv, men det er faktisk ingen containere akkurat her jeg bor. Jeg som kun kommer meg rundt på fots nå om sommeren blir det litt upraktisk når containerne er langt unna. Den saken til Nespressokapslene var smart, har kjøpt en sånn til Mr.S, siden han elsker Nespresso-kaffe (og har dermed et arsenal av kapsler). Mvh Yvonne
Fremhevede innlegg