Cata Skrevet 4. februar 2011 Forfatter #4281 Del Skrevet 4. februar 2011 Så var gammelkomfyren lagt ut på siste reis.... Meeeeeen...den nye er på plass og vi begynner allerede å bli gode venner . Middag er laget og fortært (brukte både ovnen og induksjonsplata) og den ble helt utmerket. Måtte riktignok følge ekstra godt med for "røder" hadde det med å steike litt pinglete så jeg antok at den nye ville være langt sprekere på samme innstilte varme. Det stemte, men siden jeg altså gikk i trampfart mellom PC og komfyr så ble det niks svidd mat. *fornøyd* Nå går jeg et skritt videre i egenopplæringa. Brøddeig står til heving så får vi etterhvert se om jeg klarer å steke skikkelige brød i den. Får vel skru ned termostaten 20 grader i forhold til det jeg er vant til, så det ikke bare blir forkullede deigklumper som kommer ut. Er det forresten lurt å bruke varmluft ved brødbakst, eller er den forbeholdt mindre bakst som rundstykker og kaker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 4. februar 2011 #4282 Del Skrevet 4. februar 2011 (endret) Bruker bare varmluft til ting med kort steketid, som krever jevn varme over overflaten - foreksempel et brett med vridde butterdeigostesnacksstenger. Det jeg kom til med brød, er at de blir saftigst, og lengst holdbar om jeg lager deigen så "flytende" som mulig, og steiker i form. (Eltemaskin finfint!) Kjører en kort heving, før jeg håndelter og bretter inn frisk luft i deigen. Deretter får den heve i formen, og da lar jeg gjæren få arbeide litt. Det er best når den har jevn temperatur. Satte jeg den på noe varmt, hevet den med størst bobler nederst. Forvarmer ovnen med over og undervarme, og lar den ta seg opp litt etter at brødene er satt inn høyere enn midten. Deretter kan jeg finne på å bare kjøre undervarme. Men som regel gikk det finfint like under tohundre grader, med både over og undervarme. Du kan øke eller senke tempen litt, for å få den tykkelsen på skorpa, som du liker. Etter tjue minutter skrur jeg av, og lar det stå på ettervarmen. Eller når de er nær passe stekt. Går ganske fort og omtrentlig, og det blir som regel en eller annen grad av bra. Har ikke hatt en "bad bread day" på fem år, og ikke sett en oppskrift siden da, heller. Edit: God helg, for pokker. Glemte meg helt her. Hehe! Endret 4. februar 2011 av Kamikatze Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 5. februar 2011 Forfatter #4283 Del Skrevet 5. februar 2011 Går ganske fort og omtrentlig, og det blir som regel en eller annen grad av bra. Har ikke hatt en "bad bread day" på fem år, og ikke sett en oppskrift siden da, heller. Edit: God helg, for pokker. Glemte meg helt her. Hehe! Blir som regel en eller annen grad av "bra" her også (og jeg har bakt brød siden jeg var 11) . Ble litt mindre ofte "bra" etter at jeg kjøpte kjøkkenmaskin til eltinga, ettersom jeg ikke får "følelsen" med deigen på samme måte. Dermed kan det bli litt for lite væske i av og til . Forresten: "Oppskrift". hva er det for noe??? Steking med varmluft gikk forøvrig fint, men tror jeg kommer til å reservere varmlufta for mindre enheter. For det første ble brødene litt tørre, selv om deigen var løs og fin, og for det annet bråkte den vifta noe forj.... så den var rett og slett slitsom å ha på i nesten en time. Men har jo regnet med at det må litt tilvenning til før jeg finner ut hva som er lurt å bruke til hva. Har skumle planer om å prøve meg på hjemmelaget fiskegrateng i morgen. Og til min skam må jeg innrømme at jeg har glemt oppskriften på rundstykker, så jeg må visst fram med boka . Induksjon var topp, men ser det må litt trening til der også. Steking av kjøtt gikk som ei kule, men da jeg skulle varme væske til brøddeig så skrudde jeg på litt for lite varme i starten så det tok sin tid. Ser ut som cluet er "skru opp masse først og så ned til tilberedningstemperatur". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 6. februar 2011 Forfatter #4284 Del Skrevet 6. februar 2011 Man er blitt huslig. Utrolig som det hjelper med ny duppeditt i heimen. Det ble fiskegrateng i dag, og om jeg så må si det selv så ble den riktig så vellykket, særlig tatt i betraktning at jeg aldri har laget fiskegrateng fra grunnen av i hele mitt liv. (Og dessuten hadde jeg ikke oppskrift...) Findus (eller er det Frionor? ) er herved avsatt som leverandør her i gården. Ble full form, så i tillegg til dagens middag fikk jeg tre porsjoner som jeg frøs ned. I tillegg har jeg vært ute på den o så vanlige søndagsturen på stranda. Kjenner at sanden begynner å bli løsere så det går åpenbart mot vår. Og du og du som lårmusklene merket det. Nytint sand er tungt underlag å gå på. Kvelden har gått med til vegetering foran TV-skjermen. En times "reise" til Nigeria med Globe Trekker på Travel Channel var ok underholdning, og like etter jeg hadde avsluttet den turen så endte jeg i en lengre telefonsamtale med et søskenbarn som plutselig slo på tråden. (Fordel med iPhone er at man ringer gratis så lenge man er koplet på trådløst nettverk, og da går det an å ringe litt mer perifere slektninger også ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 7. februar 2011 Forfatter #4285 Del Skrevet 7. februar 2011 Me like bilverkstedet mitt . I går oppdaget jeg at bilen min var blitt "enøyd" og ettersom all erfaring tilsier at pærene til frontlysene er skvett umulige å bytte på (og med) egenhånd, så satte jeg kursen mot merkeverksted rett etter jobb i dag. Bytte, værsåsnill? Pærer ble byttet på rekordtid (fikk bytta på begge lyktene når jeg først var der) til den nette sum av prisene på pærene. Jobben var gratis. Liker verksted med god service. Derimot driver ikke værgudene med god service akkurat nå . Det er i ferd med å blåse opp, og det setter ikke nattesøvnen min synderlig pris på. *finne fram sov-i-ro* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 8. februar 2011 #4286 Del Skrevet 8. februar 2011 Så bra. Nå kan du lyse opp tilværelsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 8. februar 2011 Forfatter #4287 Del Skrevet 8. februar 2011 (endret) Tilværelsen (og jeg) er opplyst. Jeg har nå lært at 180 grader er noe snaut for å steke horn eller boller med varmluft og 2 brett i ovnen. (Er fremdeles i "nykomfyrland".) Litt mer temp og litt mindre tid neste gang, så blir det så bra så. Har vært og fått runde to med massasje i dag og lurer på om ryggen blir like gul og blå denne gang? Fargekart til tross, forrige ukes "juling" hjalp merkbart. Hofte og bein har nesten vært til å leve med siste uka så hvis jeg blir ytterligere et hakk bedre etter i dag så regner jeg meg å være rimelig restituert etter neste ukes knaing. Har sterk mistanke om at det er noe slags betennelsesreaksjon inni der ettersom det: a) har gjort svinaktig vondt å gå på beinet en periode og b) nå når sirkulasjon og blodgjennomstrømning kommer seg, så virker det vondere når jeg ligger og den spente muskulaturen kommer i klem av kroppsvekta. Men lege forblir siste valget på denne greia her. Har gjennom alle mine år som vondemusklermenneske kun en gang fått hjelp av lege, da var det akutt og jeg måtte trø i meg smertestillende og muskelavslappende. Ellers så er de bare opptatt av å fortelle meg at jeg ikke har vondt og at det ikke feiler meg noenting. Det siste er jo egentlig greit, for stramme muskler er jo ikke akkurat noen alvorlig sykdom, men å påstå at jeg ikke har vondt når jeg vitterlig har det, er lovlig nesa-i-sky'sk. Men som oftest hjelper jo massasje, så da går jeg heller direkte på den løsningen. Endret 8. februar 2011 av Cata Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 10. februar 2011 Forfatter #4288 Del Skrevet 10. februar 2011 Muligens er det lurt å sjekke innholdet i kjøkkenskapet før man skal bake? Tenkte jeg skulle glede mine kolleger med hjemmebakt sjokoladekake i morgen, men det er visst litt for lenge siden jeg har bakt. Først så husket jeg feil på oppskriften. Dette er en langpannekake, men jeg pleier lage den i en liten langpanne og dermed trodde jeg at jeg måtte redusere oppskriften med en tredjedel. Det var feil! (Sitter nå med langpannepannekake...flat som fy. Det ble for lite røre i forhold til formas størrelse.) For det annet oppdaget jeg at jeg var nesten fri for sukker, så jeg spedde på med sukrin. Må vel smake på bakverket for kuriositetens skyld, men ikke søren om jeg serverer det der til noen. Regner med at mesteparten går i søpla etter at smaksprøven er fortært. Jeg kan bedre enn det der! Huffesen! Må visst bake litt oftere, men ikke si det til kollegene mine for da blir det et evig mas . Har dessuten fått meg ny router i dag. Nettleverandøren konstaterte at min var "steinalder" da jeg klaget på forbindelsen her om dagen så i dag fikk jeg ny. Det blir spennende å se om nettet blir mer stabilt nå. Uansett fornøyd, for nyrouteren tar merkbart mindre plass enn den gamle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 12. februar 2011 Forfatter #4289 Del Skrevet 12. februar 2011 (endret) Jeg har en fabrikk i heimen. Støvfabrikk *atsjo* Det er jo ikke sånn at jeg ikke gjør rent noensinne, men likevel så finner jeg ufattelig masse støv hver gang jeg skal gjøre rent. Hvordan går det an - det er jo bare meg her og jeg tramper ikke akkurat rundt i utesko inne heller? Blir like forbløffet hver gang jeg lemper ut gulvteppet for å riste det. Store støvskyer jo, enda det bare er et par uker siden det var ute sist. Men nå er det i allfall noenlunde rent her. Tok runden med støvsugeren og fikk også støvsuget sofa og stoler, deretter fikk alle gulvene en runde med fuktig mikrofibermopp. Holder meg som oftest til tørrmopping ettersom jeg har parkett, men av og til må det litt vann til - særlig på kjøkken- og ganggulv. Rent hus! (Så lenge det varer.) Edit: Det skal aldeles ikke være 3 t'er i ordet parkett Endret 12. februar 2011 av Cata Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 12. februar 2011 #4290 Del Skrevet 12. februar 2011 (endret) Støv kommer ikke fra utovertrakk - det er sand, det. Støv kommer fra klær og tekstiler. Derfor bør frøkna lempe ut tepper, gardiner og duker, samt gå rundt naken. Ha forøvrig en trivelig helg. Nå skal det sløves en time eller to, før skroget senkes i madrassen. Trolig må jeg bruke brekkjern for å få den opp i morgen, om den spådde gangsperren slår til. Dagen har vært rivende fysisk hard fra morgen til kveld, og nå er det intet mer å gi. Snakkes! Endret 12. februar 2011 av Kamikatze Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 13. februar 2011 Forfatter #4291 Del Skrevet 13. februar 2011 Jauuuu, men... jeg har hatt leiligheter med mer tekstiler og mindre støv før. Lurer på om gipsplatevegger støver ekstra? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 15. februar 2011 Forfatter #4292 Del Skrevet 15. februar 2011 Altså, nå er jeg skikkelig lei dette været. (Alle snakker om været, men ingen gjør noe med det.) Det blåser og blåser og blåser - ikke sånn at hustak og kyr flakser rundt, men det gjør til gjengjeld snøen. I går våknet jeg til speilglatte veier og med angst og beven kom jeg meg opp bakken. Akk, hvorfor investerte jeg ikke i piggdekk? I dag var akkurat den delen bedre, men til gjengjeld var jeg så dum å slå på vinduspusserne etter halvgått løp, eller halvkjørt distanse for å være mer eksakt. Dumt! Resultatet var jo at halvsmeltet snø fra nedre del av ruta ble smurt utover hele og frøs fast. Attpåtil var ikke veien brøytet og det føk som bare det så jeg våget søren ikke stoppe heller, for ingen ville sett meg og det var ikke plass til å kjøre ut. Det ble sneglefart resten av veien. På den mer hjemlige arena kan jeg konstatere at det ikke er noe lurt å koke fårikål i jerngryte. På søndag oppdaget jeg at min Høyang Polaris var aluminium tvers gjennom, og dermed høyst uegnet til induksjon. Dermed prøvde jeg med jerngryta som var eneste gjenlevende gryte med størrelse som kunne egne seg til fårikål. Ikke mye suksess, gitt. Både får og kål ble jo kokt, men smaken blir ikke helt den samme med mer enn bare en liten touch av jernsmak. Tenker jeg får investere i stor gryte neste gang jeg er i IKEA'ske strøk. Og nå skal jeg pelle meg ut til søppelkassa med restene før det blåser opp igjen. Nå har det jo vært nesten fredelig ute en hel time. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 19. februar 2011 Forfatter #4293 Del Skrevet 19. februar 2011 Noen fordeler skal man ha i uværet. Snøen som har flakset rundt de siste dagene har gjort hofta mi mye bedre. Her forrige dagen var inngangen til jobben nesten føket igjen så som den handlekraftige kvinne jeg er så grep jeg naturligvis spaden og spadde i vei. Tenkte som så at hvis det var en feil bevegelse som hadde fått musklene til å gå i vranglås, så kunne kanskje et par krøkkete bevegelser til få låst dem opp igjen . Tilfeldighet eller ei, det er faktisk bedre. Nå tenker jeg ikke over smerten annet enn når jeg (au!) skal kle på meg sokker om morgenen eller når jeg har gått en stund på hardt underlag. Det kalles fremgang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 19. februar 2011 #4294 Del Skrevet 19. februar 2011 Da har jeg vanvittig mye fremgang for tida... Så ble det helg på meg, til slutt. Synes alle dagligvarebutikker har sånne tiliters fårikål/pinnekjøttpanner med ujevne mellomrom i rustfritt stål. Til å være noe som trekkes fram to-tre ganger i året, duger de helt greit. Jeg har to ulike slike. Grei bunn også, men for sikkerhets skyld oljes de litt inni før langtidslagring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 20. februar 2011 Forfatter #4295 Del Skrevet 20. februar 2011 Da har jeg vanvittig mye fremgang for tida... Så ble det helg på meg, til slutt. Synes alle dagligvarebutikker har sånne tiliters fårikål/pinnekjøttpanner med ujevne mellomrom i rustfritt stål. Til å være noe som trekkes fram to-tre ganger i året, duger de helt greit. Jeg har to ulike slike. Grei bunn også, men for sikkerhets skyld oljes de litt inni før langtidslagring. Jeg vil ikke ha ujevne mellomrom i rustfritt stål . Jeg vil ha mine kjeler hele, takk. Dessuten tror jeg 10 liter er litt i drøyeste laget for en person. Jeg er mer i fire-fem liters modus. Leker forøvrig slektsforsker for tida. For en tid siden rotet jeg meg inn på en side som heter geni.com, og fikk fornyet interesse her for noen kvelder siden da jeg kom på at jeg måtte endre status på min far i familietreet. Plutselig oppdaget jeg at det var litt tynt med oldeforeldre på min fars side, så nå har jeg gravd frem flere "older" og et par "tipp'er" attpå. Skjønner at folk kan bli hekta på slektsforskning, for jeg følte meg unektelig som litt av en Frøken Detektiv da jeg klarte å grave fram dåpen til 1 stk oldemor fra en kirkebok . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 20. februar 2011 #4296 Del Skrevet 20. februar 2011 Den har jeg ikke kikket på på lenge. Skal si den har fått seg litt av en ansiktsløft siden jeg romsterte der sist. Men nå husker jeg ikke lenger pålogginga. Rart å tenke på at vi er resultatet av alle de som overlevde og som hadde suksess på sjekker'n i hundretusenvis av år. Selv om de muligens hadde mer hår på leggene før... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 20. februar 2011 Forfatter #4297 Del Skrevet 20. februar 2011 (endret) Dagens oppdatering - to timer trim i form av vandring i lett terreng, men dog. 1 stk svinesteik stekt - og deler av den fortært. (Og så får jeg glede meg til noen restemiddager utover våren .) Nå er det daffing resten av kvelden i forvissning om at jobben får klare seg uten meg i morgen. Det hadde hopet seg opp en del avspasering som jeg fant ut kunne være greit å bli kvitt før månedsskiftet (da slettes nemlig alt som er over limiten av innestående plusstimer). Siden "alle andre" avspaserer på fredager, så er mandag en grei dag å snike til seg. Og i morgen sto det faktisk ingen møter eller annet fastlåst på agendaen. Planen er klar. Hvis værgudene (dvs. snarere føregudene ) er greie skal jeg hive meg i bilen og kjøre til Storeby for å kjøpe fårikålgryte på IKEA . Egentlig bruker jeg vel opp det jeg sparer på å handle der i bensin (fanken - den setningen ble i overkant rar ) , men siden jeg kan tenke meg en luftetur og liker "Favorit" grytene til IKEA ganske godt så tar jeg turen likevel. Har uansett skumle planer om å se om jeg kan finne en billig gulvmatte til gjesterommet, samt noe annet småsnask, når jeg først er der. Men vi får se om kjøreforholdene blir noenlunde greie. Blir det vind og snøfokk så står jeg over. Da skal jeg heller ta meg en tur til nærmeste badeland, tror jeg, og tine opp skrotten. Og blir det for gærn't til å kjøre dit også, så finner dere meg her Endret 20. februar 2011 av Cata Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 22. februar 2011 Forfatter #4298 Del Skrevet 22. februar 2011 Ah, bra dag i dag. Dvs. den første halvdelen var jo temmelig kald da. Fyrkjelen på jobb har gått til streik og dermed så er temperaturen på kontorene ikke det helt store. Kom meg likevel ganske bra gjennom dagen for mitt kontor er uansett ikke av de varmeste, så jeg har en tykk fleecejakke liggende i den ene skuffen for påkommende tilfeller. Den ble fisket fram tidlig på dagen. Rett etter jobb bar det avgårde til frisøren, og vel hjemme igjen har jeg gomlet i meg en porsjon hjemmelaget fiskegrateng (greit å ha i fryser'n så det bare er å varme opp på sånne dager). Har også lekt hjemmespa i en liten halvtime, først ansiktspeeling og så ansiktsmaske fra apoteket . Håper jeg har fått roet litt av den tørre vinterhuden nå. Til tross for bruk av ansiktskrem hver morgen før jeg drar ut så flasser jeg sånn i ansiktet at jeg er redd for at noen skal ta feil av meg og en skabbrev og skyte meg av humane grunner . Håper dagens innsats på hudpleiefronten bidrar til at jeg klarer meg til våren.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 24. februar 2011 Forfatter #4299 Del Skrevet 24. februar 2011 Våren er kommet , i allfall hvis man skal tro yr.no. Ser ut som det skal bli merkbart varmere nå framover. Er ikke spesielt frossen av meg, men ser fram til det likevel. Ellers har jeg hatt lat kveld i kveld. Litt etter middag havnet jeg flatt ut på sofaen og der kom jeg meg i grunnen ikke vekk før nærmere kl. 22 da det tikket inn en tekstmelding. Selv om jeg slett ikke sov hele tida, så mistenker jeg at dette kan komme til å ha konsekvenser for nattesøvn. Kan bli lang natt dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 25. februar 2011 Forfatter #4300 Del Skrevet 25. februar 2011 Det gikk bra med nattesøvnen, men jeg er kvalm... Dvs. jeg var, - det er i ferd med å gi seg nå. Kvalmen skyldes noe så enkelt som kakeoverdose . På jobb i dag var det 2 påfølgende avslutningskakefester for folk som slutter, og tilfeldigvis kjenner jeg begge to ganske godt så jeg måtte på begge kalasene. Liker kake, men to runder i rask rekkefølge ble litt for mye for innmaten, kjenner jeg. Sørget for å forsyne meg rimelig måteholdent begge ganger, men totalen ble i meste laget for det. Var helt greit med saltmat da jeg kom hjem, men spiste litt for mye til middag også. *angre veldig* Jaja, kakene er nå jobbet gjennom systemet og middagen i ferd med å synke ned fra drøvelnivå. Skulle gjerne vegetert litt foran TV, men finner i grunnen ingenting å se på. Dvs. kunne gjerne sett et program om tempelridderne på History Channel, men min mor ringte så jeg pratet i grunnen vekk halve programmet før jeg i det hele tatt fikk sett at det gikk. Jaja, History er jo ikke snaue på å sende om igjen programmer så jeg får det nok med meg en annen dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg