Cata Skrevet 23. januar 2011 Forfatter #4261 Del Skrevet 23. januar 2011 Dingser er kjekke når de virker - og tilsvarende ukjekke når de krangler. Skjønt i dette tilfellet så virket den vel som den skulle. Siden jeg bor i et bygg med både leiligheter og forretningslokaler har vi naturligvis felles brannvarslingssystem. Dessverre er sentralen noget lunefull. I morges da jeg var oppe en tur så hørtes "piiip-piiip-piip" fra gangen. Helt tydelig tegn på at sentralen ikke har det bra . Lyden er ikke høy, men innmari irriterende så jeg måtte ned og sjekke. Joda, trøbbel med krafttilførsel, må vite. Alle sikringer inne. Lys på i gangen. Lys og varme hos meg. (Trolig hos naboen også men ringte tross alt ikke på kl. 8 om morgenen for å sjekke. ) Så jeg slo av pipelyden og gikk inn til meg selv igjen. Så var det ut på søndagstur. Bra med frisk luft og (jepp) sol, men ikke fullt så bra for min fremdeles ømme hofte. Begynner å bli rimelig lei den muskelknuten nå. Etter tur fant jeg det for godt å vaske bil. Det var "dagens dumme", for resten av byen hadde åpenbart samme strålende idé. Det ble en halv times venting før jeg omsider slapp til. Vel hjemme allierte jeg meg med naboene om å ringe til el.montør imorgen for å få sjekket opp brannvarslersentralen. Jeg skal jo på jobb, men vet at nabo som oftest er hjemme på formiddager nå for tida. Joda, nabo kunne ringe. Heldigvis viste det seg å bli unødvendig for litt senere på dagen fant vi ut at det nok var et butikklokale som var synderen. Der hadde en sikring gått i løpet av natta og det hadde på et eller annet vis påvirket strømforsyningen til brannvarslingsanlegget. Ikke søren om jeg skjønner hvordan det kan være noen sammenheng der, men åpenbart er det det for da sikringene til butikklokalet var koplet inn igjen så ble varsleren snill som bare det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 23. januar 2011 #4262 Del Skrevet 23. januar 2011 Vel, et eller annet sted skal jo alarmsentralen få strømmen sin fra. Så hvorfor ikke et butikklokale? Nå har slike sentraler oftest bra med batterioppbakket nødstrøm, og vil fungere fint med det både en og tre dager. Da med pippippet, riktignok. Men pippet skal være mulig å avstille fra betjeningspanelet. Litt seint, kanskje. Men god helg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 24. januar 2011 Forfatter #4263 Del Skrevet 24. januar 2011 Vel, et eller annet sted skal jo alarmsentralen få strømmen sin fra. Så hvorfor ikke et butikklokale? Nå har slike sentraler oftest bra med batterioppbakket nødstrøm, og vil fungere fint med det både en og tre dager. Da med pippippet, riktignok. Men pippet skal være mulig å avstille fra betjeningspanelet. Litt seint, kanskje. Men god helg! Er vel forsåvidt lurere om den får strøm fra butikklokale enn fra meg . Tror den har iallfall 48 timers kapasitet på "nødstrøm" så akutt krise ble det jo ikke, men dings skal virke. Sånn er det bare. (Og "piip" har jeg fått god trening i å kople ut opp gjennom årene, en tid var det nemlig en feil nede i butikklokalet som forårsaket jordfeil på dingsebomsen. ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 24. januar 2011 Forfatter #4264 Del Skrevet 24. januar 2011 Ah, nå skjønner jeg hvorfor jeg kjøpte oppvaskmaskin. Etter to dager med kokkelering så er det faktisk blitt litt oppvask. Sjelden jeg lager middag fra grunnen av to dager på rad, så jeg hadde rent glemt den lille detaljen. Har ellers vegetert på sofa deler av ettermiddagen/kvelden. Vond hofte vil ikke gi seg og mye vandring på jobb gjør det ikke bedre. Så snart jeg flater ut er jeg smertefri, men når jeg går og står er det jevn murring i konstruksjonen. Rett nok pleier musklene mine å finne på rare ting temmelig ofte, men denne gangen ble det langvarig. Kan man få isjas-light tro? Murringa starter ca. i korsryggen og strekker seg ned gjennom rompa og ut på siden av høyrebenet. Men isjas skal jo være innmari vondt og dette er ikke det, det er bare ubehagelig. Jaja, i morgen er det sittestilledag på jobb (les:møtedag) så da får jeg avlastet litt. Lurer forresten på når min nye komfyr kommer. Mener den skulle komme inn til butikken i slutten av måneden, så jeg burde virkelig rydde vekk litt rot fra gangen så den blir lett å buksere inn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 24. januar 2011 #4265 Del Skrevet 24. januar 2011 Usje ja, når en våkner av krampe behøver en ingen vekkerklokke. Men det er vel sånn det er å bli gammel. Hadde jeg visst at det skulle bli sånn, skulle jeg leet meg ferdig allerede i tenårene... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 28. januar 2011 Forfatter #4266 Del Skrevet 28. januar 2011 Au, for mange meter på hardt gulv i dag også. Kjennes i foten. Men nå er det kun 4 dager til jeg skal få bank hos min favorittmassør, så da løsner vel knutene en smule. Og nå begynner jeg å se resultater av all traskinga, både på jobb og i livlinja . Da jeg var på vekta forrige helga så var det 1 kg mindre av meg enn jeg forventet. I morgen blir det laaaang biltur. Kjenner jeg MÅ på IKEA. Har fått forvarsel om at ny komfyr antakelig kommer i slutten av neste uke, og da vil jeg ha grytene klare . Når man først har oppvaskmaskin så er det greit å ha mer enn 2 gryter så man slipper å vaske manuelt hver dag likevel. *kremt* Har en mistanke om at jeg kommer hjem med litt mer enn det jeg egentlig har planlagt. IKEA turer pleier gjerne ende sånn. Da må det være lurt å skamme seg litt før tida, så kan jeg være i godt humør når jeg kjører hjemover i morgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 30. januar 2011 Forfatter #4267 Del Skrevet 30. januar 2011 Me like IKEA . Kom hjem med to kasseroller, en ildfast form og en slikkepott , til den nette sum av litt under 500 kr. totalt. Kunne gjerne shoppet enda litt mer, men det dekket de mest akutte behov, så jeg vil vente litt og se før evt. nyinvesteringer. Dessuten fant jeg et gulvteppe og et TV-bord som gjerne kunne få blitt med hjem. De ble satt på vent av mitt mer fornuftige jeg... Liker ikke gulvteppe på gulvet om sommeren, og TV-bordet må jeg tenke litt på. Har jo et bord som TV'n står på allerede, men ville gjerne hatt en hylle til under bordet. Som det nå er så må dekoderen stå på gulvet og det liker jeg ikke. Fikk også svippet innom Biltema og handlet nye polerpods til polermaskinen, samt vindusspylevæske. (Måtte ha til hjemturen, det var mildest talt slapseføre.) Og så bar det innom et shoppingsenter langs ruta i tillegg. I dag har jeg vært ute og gått tur, vondt for den vonde hofta, men godt for resten av meg. Mens jeg var ute og gikk så satte jeg Tusle i sving, så nå er stua sånn noenlunde fri for hybelkaniner. Tenker han skal få ta en svingom i gangen og på gjesterommet også, stakkar'n må bare få ladet batteriene først - bokstavelig talt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 30. januar 2011 #4268 Del Skrevet 30. januar 2011 Heldiggrisen som har både Biltema og IKEA. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 30. januar 2011 Forfatter #4269 Del Skrevet 30. januar 2011 Heldiggrisen som har både Biltema og IKEA. *peker på setningen om laaaaaang biltur* Jeg har ikke... Men klarer tross alt å komme meg fram og tilbake på en dag, så det er ikke uoverkommelig heller. Heldigvis er nærmeste IKEA og Biltema (og forsåvidt Clas Ohlsson også) noenlunde samlet så når jeg besøker det ene, så er det kort vei til de andre også. Men det er ikke bare å svippe ned på super'n, liksom. Sånn er'e å bo i provinsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 31. januar 2011 #4270 Del Skrevet 31. januar 2011 Peker på setningen om laaaang biltur. Og flirer på nordlansk, så mølje og boknafisk skvetter. Alt innen en dagsreise er bare "rett innom supern" her oppe. Selv om for eksempel Bergen har både IKEA og Biltema, og Clas Ohlson med, så kunne det piketre nærme seg en dagsreise mellom dem der også, om du var litt uheldig med valgt avreisetidspunkt. De lå liksom i hver sin ende av byen. Det vil si, Clas ligger midt imellom, men det hjalp lite med bomavgift, treffavgift, P-avgift, og nesten en tank på tomgangstango, støtfanger mot støtfanger med resten av byens befolkning... Sånn sett er alle tre bare en dagsreise herfra også. Uheldigvis risikerer en å miste førerkortet om IKEA skal rekkes på en dag. Så det skal bli arti å se hva som vil skje med underskriftskampanjen "IKEA til nordnorge". Ja, jeg er temmelig sugen på noen kommoder og den type ting... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 31. januar 2011 Forfatter #4271 Del Skrevet 31. januar 2011 Innser at IKEA vil medføre litt lang kjørevei for nordnorskiske katter, ja. Er ikke den nærmeste i Trondheim, tro? Ikke desto mindre så er det andre (ut)kanter i dette landet enn de nordligste, har man etterhvert oppdaget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 31. januar 2011 Forfatter #4272 Del Skrevet 31. januar 2011 Akkurat nå tror jeg jeg har befestet mitt rykte som "dingseguri" . I skrivende stund tester jeg ut min nyinnkjøpte.....solcellelader....for mobilen (+ div andre dingser). Konstaterer til min glede at ifån lar seg lade (et øyeblikk trodde jeg at jeg kom til å slite med kontakt til akkurat den, men kan bruke utgangsledning og så adapter til USB og deretter den vanlige ledninga). Men med dette så insisterer jeg på å befeste min stilling som "litt mer enn middels" interessert i duppeditter. . Og jeg tør påstå jeg slår mange andre middelaldrende damer akkurat der. Må også tilføye at den greia etter sigende skal kunne fungere som reservebatteri for mobil hvilket ikke er så dumt når jeg har kun mobil som fasttelefon på et sted der strømforsyninga innimellom tar sin hatt og går for kortere eller lengre tid. Men innrømmer glatt at hovedårsaken til nyanskaffelsen er nysgjerrighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 1. februar 2011 Forfatter #4273 Del Skrevet 1. februar 2011 Støl! I dag har jeg vært innom min "faste massør" .(Høres ikke det fint ut? ) Resultat: da jeg gikk hjemover var hofta som har verket nesten nonstop siste måneden nesten smertefri. Til gjengjeld var ikke behandlingen det. Men det hadde jeg forventet. Ble så fornøyd at jeg skaffet meg en time til i neste uke. Jeg kjenner det er noen gjenstridige knuter inni systemet og at i allfall noen av dem slappet av etter behandlingen. Det har forresten jeg også gjort. Slappet av, altså. I kveld ble det sofaen og meg, godt hjulpet av manglende nettilgang på PC. Bredbåndet streika! Har fått meldinger om at Telenor jobber "i mitt område" så jeg lurer på om det kan være en sammenheng der, selv om jeg ikke har Telenor som leverandør. Muligens bruker min leverandør Telenor sine linjer ? Vel, virker nå i allfall, men tror jeg skal kravle tilbake til sofa og ullpledd og la musklene fortsette å slappe av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 2. februar 2011 #4274 Del Skrevet 2. februar 2011 Mmm, sexy. Selv regnet jeg ut at jeg kom lenger med USB-kabel og sigarettenner overgang. Da får jeg både nødlys og mobillading et halvår, om det skulle knipe. Noterer meg at solcelleladere i den størrelsen aldri oppgir oppladingsdata. Med god grunn. Men gleder meg til sommer-rapporten. Rett nok er det vinterstid strømmen pleier å ryke, og da er det ofte litt begrenset med sol? Dog vil det være interessant å vite hvor lang tid den bruker på å lade den fra tom til full i vanlig dagslys sommerstid, med tanke på lange sykkelturer og sånn. Fikk tilbud om inntil 40MBs bredbånd i dag. Sjekka, men her går det kun opp til 25MBs/5MBs, så skal jeg øke fra mine 10MBs/800KBs er det kun på grunn av høyere opplastingshastighet. Slo det fra meg. Har ikke utstyr til å nyttiggjøre meg så høy hastighet ennå. Nå ble det babling her. God natt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 3. februar 2011 Forfatter #4275 Del Skrevet 3. februar 2011 Mmm, sexy. Selv regnet jeg ut at jeg kom lenger med USB-kabel og sigarettenner overgang. Da får jeg både nødlys og mobillading et halvår, om det skulle knipe. Noterer meg at solcelleladere i den størrelsen aldri oppgir oppladingsdata. Med god grunn. Men gleder meg til sommer-rapporten. Rett nok er det vinterstid strømmen pleier å ryke, og da er det ofte litt begrenset med sol? Pssst! Elektronisk dings, ikke sant? Da trenger ikke du komme trekkende med det der fornuftige greiene der, altså. . Forøvrig kan dings også lades via USB og som sådan fungere som reservebatteri i heimen vinterstid. Reklamen påstår at den oppladingen skal holde i et år, men akkurat det tror jeg nå mitt om... SÅ lettlurt er jeg ikke. Er forøvrig i nettkrangel her også. Mitt ellers prikkfritt virkende nett protesterer vilt når jeg logger meg på og alle dingser indikerer at de virker. Ny router er i kjømda fra nettleverandør så jeg håper den løser problemet. Nekter å gå med på at min kjære Airport Express plutselig er gått bananas. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 3. februar 2011 Forfatter #4276 Del Skrevet 3. februar 2011 "Jeg fatter ikke hvordan hun får det til". Den gjelder for meg i dag. I flere uker nå så har jeg innimellom følt en viss irritasjon på et øye, omtrent som når en øyenvippe har løsnet og lagt seg inn på øyet. Irritasjonen har ikke vært permanent, men har dukket opp av og til og merkelig nok vært mest merkbar hvis jeg har våknet på natta, eller om morgenen like etter at jeg har stått opp. På dagtid har det stort sett vært greit. Gjett om jeg har undersøkt.... Har stått foran speilet og "brettet øyelokk" og fingransket for å se eventuelle fremmedlegemer, men ingenting har vært å spore. Og merkelig nok har jeg heller ikke vært rød eller hoven eller hatt væsking eller noe som helst. Kort sagt, et lite hverdagsmysterium. Inntil i morges. Da merket jeg irritasjonen igjen, og det ble nok en "sjekke-seanse" foran baderomsspeilet. Og med ett så jeg noe... I den ene øyenkroken så jeg noe langt og svart, omtrent som et langt tykt hår. Jeg lurte jo fælt, men måtte jo forsøke å fiske ut hvadetnåennvar. Stor var forbauselsen da jeg omsider fikk ut fremmedlegemet . Det viste seg å være.....en halv kontaktlinse. Jeg kan ikke fatte at det er mulig, men en linse må faktisk ha delt seg da jeg skulle ta den ut og så har en del blitt liggende inne på øyet, godt bak øyelokket. Det er jo ikke sånn at jeg niglor på linsene når jeg tar dem ut. De fiskes ut og lander prompte i søppelbøtta på badet, og så kommer brillene på. Simple as that. Noe sier meg at jeg har hatt kjempeflaks som ikke har pådratt meg øyenbetennelse eller rifter i hornhinna, for dette har faktisk pågått i flere uker. Men det ble linsefri kveld straks jeg kom hjem fra jobb i dag, ja. Nå skal jeg straks gå og rydde komfyren for alt innhold. I morgen kommer ny-komfyren, så da skal den gamle ut . (Altså, jeg vil jo ha ny, men er så sentimental når det kommer til å kaste gamle ting som jeg har hatt i evigheter.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 3. februar 2011 #4277 Del Skrevet 3. februar 2011 Øh... Sto det ikke at dingsen hadde Lithium-ion-batteri? Da holder vel ladingen et år, uten problemer. Fordelen med dem er jo at de nesten ikke har egenutlading, og at de funker i kulde som om ingenting var skjedd. Bruker kun litiumionbatterier til beredskapslyktene, fordi de da yter maks vinterstid når det virkelig er bruk for lys. Er også litt glad i dingser, men da må de yte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 3. februar 2011 Forfatter #4278 Del Skrevet 3. februar 2011 Finnes det virkelig batterier som holder? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 3. februar 2011 #4279 Del Skrevet 3. februar 2011 Trist med gammelkomfyren... Jada. Det gjør det. Men de kan ikke tappes helt tom, da ødelegges kapasiteten for evig, og de bør ikke overlades, for da kan de eksplodere. Så de er litt mer hårete enn alkaliske. Men alternativet er å installere et mopedbatteri i ryggsekken, så da giver svaret seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 3. februar 2011 Forfatter #4280 Del Skrevet 3. februar 2011 *konstaterer at mopedbatteri i ryggsekk er veldig uaktuelt for alle praktiske formål* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg