Gå til innhold

Som Cata's dager går......

Cata

Anbefalte innlegg

Jamen 2012 blir vel verre bare sånn ca. til jul eller deromkring? (Jeg så filmen, skjønner du.) Ser poenget med kranglende kaffetraktere - det er ingen god start på (søn)dagen.

Trøster meg med at de siste par dagene har det vært bedring å spore hos pasienten etter at det så skikkelig dårlig ut noen dager, så forhåpentligvis kvikner han til etterhvert. Men synes jo synd på de gamle når det blir så tøffe tak som det der. Man ønsker jo de skal ha det bra så lenge de varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Makan til surr. Tilstanden hos far er bedre, så i går ble han sendt til et sykehus nærmere der mine foreldre bor. Det tok vi jo som et godt tegn. Selv har han begynt å kvikne til såpass at han etterlyser mobilen sin for å kunne holde litt kontakt med verden rundt om. Bra tegn!

Dette sykehuset er såpass nær at når jeg reiser dit i jula så kunne mor og jeg uten problemer ha dratt på sykebesøk. Men akk.... I natt ble pasienten sendt i retur til regionssykehuset. Årsak; noe av utstyret de trenger for å holde ham i gang akkurat nå manglet på det sykehuset han kom til - eller snarere manglet det vel bemanning som kunne ta seg av det i helgene. Dermed ble det altså retur med ambulansefly.

Og jeg spør meg selv om hvorfor i huleste heiteste sjekker de ikke at mottakersykehuset faktisk er i stand til å ta seg av pasienten FØR de sender en aldrende mann som nettopp har vært gjennom to store operasjoner dit :kjefte: ???

Megadustehelsenorge på sitt verste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Og der var helsevesenets bestrebelser forgjeves. Far døde i morges. :grine:

Trist, men sant. Har sittet i telefonen halve dagen, føles det som, men nå er begravelsesbyrå satt i sving og lensmannskontoret har fått varsel, så systemets hjul maler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Endelig snart slutt på julehelga. Denne går over i historien som en minnerik en, men ikke av det positive slaget. Begravelse er overstått og mor og jeg skal "feire" nyttår alene i kveld. Blir vel å se litt TV og legge seg straks rakettene har sluttet å bråke.

Begravelsesdagen var travel. Jeg hadde selv skrevet en liten minnetale som jeg fremførte i kirka og valgte også å være med å bære kista selv. Begge deler gikk greit, selv om jeg hadde gruet til kistebæringa. Tenk om jeg rotet det til???

Etterpå ble det samling av "de nærmeste" i mine foreldres hus. Vi skulle liksom avslutte ved graven, men så var det så mange tilreisende som skulle rett avsted igjen så vi måtte fore dem litt. Heldigvis hadde slekt stilt opp og laget mat som kunne varmes i en fei. Og folk hoppet frivillig inn i kjøkkentjenesten etterpå (vi hadde gjort det enkelt og handlet papptallerkener og engangsbestikk).

Nå ser vi hverdagen nærme seg med stormskritt, og straks over helga er jeg på vei hjem igjen. Litt småbekymret for mor, men hun er innstilt på å brette opp ermene og leve som best hun kan. Venninner er allerede "bestilt" til små byturer (som gjerne pleier ende med en kaffekopp).

Selv konstaterer jeg at det er heeeelt greit med et nytt år. 2010 har jammen vært stritt nok. 2011 har stort potensiale til å bli bedre for min del, og jeg skal gjøre mitt for at det skal bli slik.

Godt nytt år alle sammen!

:kalle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Huff ... Kondolerer Cata. Jeg synes det var så stille fra deg rundt omkring her, men det skjønner jeg godt nå.

Ha et flott nytt år Cata. Et mye bedre et enn i år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det gamle!

Ser her har skjedd saker og ting siden jeg sist var innom. Ser ut som om vinteren gir økt dødelighet. Jeg mistet alle mine på vinteren.

Blir nok en litt surrealistisk nyttårsfeiring for dere. Det virker som om din mor har fått bruke overgangen med sykehusoppholdene som et forvarsel, slik at hun har kunnet forberede seg litt på det som skulle komme. Det er bra at hun ser fremover, og ikke slutter å leve.

Håper ditt 2011 blir mest mulig bekymringsfritt.

Mitt 2010 har brakt meg noen sjumilssteg tilbake til livet, og til meg selv. Sånn sett har det vært som å komme hjem i seg selv, og jeg kan vanskelig se hvordan 2011 kan toppe det. Men jeg vil gjøre mitt for å forsøke. Det var greit å sette lista litt lavere, og ha det moro i prossessen med å hoppe over den.

Godt nytt år! Kos dere i kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nytt år, nye sjanser. Potensialet for forbedring er stort.

Er på vei hjemover etter den noe tvilsomme julefeiringen og har mellomlandet på hotell underveis. Kan klare å reise på dagen med litt flaks, men det var visst flere enn jeg som hadde utsatt reisen til første dag etter helga. Jaja, så fikk jeg i allfall brukt noen oppsamlede hotellbonuspoeng ;) .

Etter tre uker vekk, så gleder jeg meg usannsynlig masse til å komme hjem igjen. Skulle jo ikke vært borte så lenge, men siden det altså ble en begravelse i tillegg til den fra før utvidete juleferien så ble det leeeeenge.

Heldigvis ser det ut som min mor akter å greie seg bra. Hun har planene klare for å etterhvert pusle seg ut i verden igjen når nå bare verden er i normalt gjenge igjen etter nyttår. Heldigvis har hun et bra nettverk på hjemstedet. Det hjelper å vite når man selv bor langt vekk.

Kvinnene i min familie er av det småtøffe slaget :erter:

Jeg har også planer, eller rettere - jeg er halt med i noen. Mens jeg satt og organiserte begravelse så fikk plutselig to venninner ideen om dametur litt lenger utpå våren. Kan bli bra med positivt avbrekk en langhelg, tenkte jeg og "meldte meg på". Det blir nok bra.

Før det skal jeg jobbe som søren (neste uke) og komme meg til frisøren på høyst nødvendig visitt. Har utsatt time to ganger nå, så nå MÅ noe gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig hjemme. Nesten tre uker sammenhengende i foreldreheim blir litt i meste laget (tror kanskje det gjaldt for min mor også ;) ) når man har bodd for seg mer enn halve livet. Men som før nevnt, litt spesielle omstendigheter denne gangen.

Kom meg omsider hjem uti kveldinga etter lengre busstur og et par flyforsinkelser. Akkjasann, dette er ikke årstid for reising. Sånn er det bare.

Gleder meg til å legge meg i min egen gode seng, og det skal skje ganske straks faktisk.

Natta! :søvn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, Telenor gjør rare ting med fakturaen på mobilen min :klø: . I starten av desember innså jeg at den måneden ville bli en uvanlig solid ringe- og SMS måned, så jeg kjøpte en "pakke" med 100 SMS til kr 39. Nå ser jeg til min store interesse at den posten på fakturaen er blitt klart høyere. Åssen får de det til på en pakkepris?

Selvsagt har jeg sendt mer enn 100 SMS så at jeg skal betale mer er greit nok, men det er jo egne poster for SMS både innenlands og utenlands også, så det overskytende burde i følge mitt kloke hode vært ført der.

Jaja, får sende inn et spørsmål til kundeservice og se hva de svarer. Vil gjerne vite åssen de tenker.

Ellers er jeg godt i gjenge i arbeidslivet igjen. Og trøtt i trynet. Godt å slappe av hjemme etter hele 3 uker vekk.Men godt å være tilbake på jobben også. Det er noe med det der å ha en rutine på hverdagene. MInuset er at huset er kaos. Jeg ser for meg at det kan bli en veldig u-avslappende lørdag, for her må det så definitivt ryddes litt :ler: . Strengt tatt må det nok vaskes også, skjønt fordelen med å ha vært vekk hele jula er at jeg slipper i det minste å pakke sammen tre og pynt.

Alltids noen fordeler med langtidsfravær.

Fravær ja, sjef og kolleger kommer nok til å se stygt på meg i morgen når jeg mot slutten av dagen stikker av for .....frisørbesøk. Har nå utsatt timen min 2 ganger og jeg bare MÅ klippes. Helst i går. Frisøren min har kveldsåpent, så jeg pleier få lagt det utenom arbeidstid, men nå vet jeg at jeg kommer til å måtte jobbe litt seint flere dager i neste uke så jeg våger ikke få time da, og....vel, jeg orker bare ikke gå to uker til på dette viset. Her får jammen meg avspaseringstimene bein å gå på, i det nye året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, Telenorfaktura viste beløp med virksomhet fra to forskjellige måneder. Det forklarte saken. :glare:

Og jeg er blitt ny og bedre versjon av meg selv - utrolig hva et frisørbesøk kan avstedkomme. Men så var også utgangspunktet heller skralt etter å ha måttet utsette frisørtime to ganger.

I dag har jeg vært ute på den sedvanlige søndagsluftingen og jeg kjenner jeg har fått en smule trim. Det var litt tungt føre, nemlig. Ikke minst kjennes det at jeg har rørt på meg, fordi jeg er blitt "halt og skakk". På et eller annet tidspunkt forrige uke så må jeg ha gjort et halvt rundkast på glatta, for jeg har skikkelig auu i høyre hofta. Kan ikke komme på at jeg har gjort noen store sprell, men regner med det må ha vært noe som jeg ikke la merke til der og da som har strekt en muskel eller senefeste. Lurer rett og slett på om det er gått over i betennelse. Prøver selvbehandling med massasje (hurra for massasjepute) og vekselvis gange og hvile og varme. Gidder ikke gå til lege for noe sånt, men må vel hvis det ikke gir seg i løpet av en uke eller to. Uansett - førstkommende uke blir trolig lange dager på jobb, så da får det vente til den uka er over. Mest trolig har "au" gitt seg om en ukes tid.

Okkesom var det godt å få rørt seg litt i frisk luft. Nå har det vekselvis vært iskaldt og blåsende så lenge at jeg ikke har hatt en god, lang spasertur på et par uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig lurer jeg på om det var sånn kjempeidé å lage pannekaker til middag idag :kokk: ? Jeg er forspist så det holder :ler: . Men, OK, det er ikke hver dag det kommer noe sånt på menyen så jeg får leve med det til det har jobbet seg gjennom systemet.

Har ellers fått fikset iPhone som ikke lenger klarte å synkronisere bilder. Det viste seg at det ikke var 'fån, men bildefil som det var noe tull med. Snakker om lettelse. Det er fryktelig irriterende med slike feil som synes å oppstå fra tomme intet. Dessuten greit at feilen ikke var i telefonen. Synes tross alt det er litt mer håndterbart når det ligger i selve PC'n et sted, selv om jeg ikke skjønner så veldig mye mer av det i akkurat dette tilfellet.

Nå står brødbakst på programmet og så blir det tidlig kveld. Dette tegner til å bli arbeidsuken fra helvete, men ettersom det tross alt er noe som har vært planlagt en tid så er det greit nok. Verre med sånt som kommer ut fra tomme intet og ikke er planlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uh... Laaang arbeidsuke. Skulle jeg talt timer hadde jeg nok passert fredd'an allerede. Resten av kvelden blir det PC og/eller sofa.

*sliten i beina* :veslejenta:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:veslejenta: Såffa!

Må ha. Snart.

Dagen startet med rusletur ute på stranda. Heldigvis oppholdsvær, men med litt vind - som vanlig, må jeg vel si. Så kom jeg inn til varm dusj og satte i gang med årets julemiddag...

Eh...ja, faktisk.

Siden det ble avreise og langtidsjul langvekk så fikk jeg jo aldri spist pinnekjøttet som jeg handlet inn til jul. Dermed fant jeg ut at tida var inne denne helga. Det går ikke upåaktet hen i systemet. Er nå stappmett og kommer trolig til å drikke halve krana med vann etterhvert også. Selv om jeg la kjøttet til utvanning nokså tidlig i går kveld, så var det jammen salt nok likevel.

Men det er godt da.

Det skal forresten bli mer kokkelering i heimen i året som kommer. Jeg har investert i ny komfyr. Riktignok har jeg ikke fått den enda (var ikke på lager), men den kommer trolig i løpet av måneden. Gleder meg vilt til å få ny steikeovn. Den jeg har trenger nesten en halvtimes forvarming, med det resultat at jeg bruker den mye mindre enn jeg tror jeg kommer til å gjøre med en ny en med 6 min forvarming (hvis man skal tro brosjyren) . Da kan man jo gidde å hive en fiskebit i litt folie og ovnsbake den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du godeste. Har ennå ei røkt pinneside hengende, og håper på tid neste uke, til å gjøre alvor av det.

Når dagene blir lange, setter jeg stor pris på mikroen og kontaktgrillen.

Oi, der var kaffen ferdig, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dagene blir lange, setter jeg stor pris på mikroen og kontaktgrillen.

Weee, jeg har fått ny mikro. Nesten bokstavelig fått. For fryktelig mange år siden kjøpte jeg i ren dumhet en mikro med dør som er hengslet i underkant av ovnen. Det gikk greit i min daværende leilighet for jeg hadde den på et ganske lavt kjøleskap. Men da kjøleskapet tok kvelden og måtte erstattes så var det nye 10 cm høyere. Akkjasan, det er litt helserisiko forbundet med å ta varm mat ut av mikro som er i hodehøyde og med dør som slår utover nederst. Ergo, mikro har irritert meg, så da en kompis sto der med dau mikro så sa jeg at han bare kunne komme og hente min, så fikk jeg kjøpt meg ny med sidehengslet dør.

I kveld sveipa han innom med en splitterny billigmikro og stakk med min gamle (ikke fullt så billige). Veldig greit bytte synes jeg. Bruker uansett ikke mikroen til noe mer avansert enn å tine frosne ting eller varme Fjordland, og nå slipper jeg forhåpentlig å få kjøttkaker og stua kål nedover ryggen når jeg skal ha tallerken ut av mikro :ler: . (Ikke snakk om at det går kaldt nedover ryggen på en stakkar her i huset, nei...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj! Er det ikke det ene, så er det det andre.

Min mor ringte nettopp, temmelig oppgitt. I dag har hun fått høre at det visstnok er klart at en trivelig irakisk familie hun er blitt kjent med må forlate landet ganske snart. :kjefte: Så lenge de ikke har fått innvilget opphold så må det nødvendigvis bli sånn, men etter det jeg har lest i nyhetene så er ikke Nord-Irak stedet for en ung, kristen familie med små barn. Merkelige greier. Kjenner jo ikke historien deres i detalj, men etter det jeg har hørt kom de ikke hit til landet direkte fra Irak, så er ikke kutymen at de skal sendes tilbake til landet de kom fra?

Men mulig jeg har misforstått.

Blir litt ekstra irritert når jeg ser alt oppstyret om denne "Marie Amelie". Min mors venner har tross alt opplevd at familiemedlemmer er blitt drept og går en temmelig usikker fremtid i møte i et land der de siste ukenes nyheter tyder på at kristne ikke akkurat står på toppen av popularitetslista. Likevel oppnår de altså ikke asylrettigheter. Muligens er ikke risikoen direkte nok. Lurer på om "Marie" har opplevd det samme?

Og så synes jeg synd på min mor. Hun har jo fungert som "bestemor" for de små barna og som reservemor for dette paret og er naturlig nok blitt glad i dem. De var jo til god støtte for henne da min far ble syk, så selv om vi har regnet med dette kom til å skje en tid, så er det jo skikkelig leit at hun skal "miste" dem nå. :tristbla:

Håper det kommer til å gå bra med dem dit de kommer. Det fortjener de, faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dingser er kjekke når de virker - og tilsvarende ukjekke når de krangler. Skjønt i dette tilfellet så virket den vel som den skulle. Siden jeg bor i et bygg med både leiligheter og forretningslokaler har vi naturligvis felles brannvarslingssystem. Dessverre er sentralen noget lunefull. I morges da jeg var oppe en tur så hørtes "piiip-piiip-piip" fra gangen. Helt tydelig tegn på at sentralen ikke har det bra :kjefte: . Lyden er ikke høy, men innmari irriterende så jeg måtte ned og sjekke. Joda, trøbbel med krafttilførsel, må vite.

Alle sikringer inne. Lys på i gangen. Lys og varme hos meg. (Trolig hos naboen også men ringte tross alt ikke på kl. 8 om morgenen for å sjekke. ) Så jeg slo av pipelyden og gikk inn til meg selv igjen.

Så var det ut på søndagstur. Bra med frisk luft og (jepp) sol, men ikke fullt så bra for min fremdeles ømme hofte. Begynner å bli rimelig lei den muskelknuten nå. Etter tur fant jeg det for godt å vaske bil. Det var "dagens dumme", for resten av byen hadde åpenbart samme strålende idé. Det ble en halv times venting før jeg omsider slapp til.

Vel hjemme allierte jeg meg med naboene om å ringe til el.montør imorgen for å få sjekket opp brannvarslersentralen. Jeg skal jo på jobb, men vet at nabo som oftest er hjemme på formiddager nå for tida. Joda, nabo kunne ringe. Heldigvis viste det seg å bli unødvendig for litt senere på dagen fant vi ut at det nok var et butikklokale som var synderen. Der hadde en sikring gått i løpet av natta og det hadde på et eller annet vis påvirket strømforsyningen til brannvarslingsanlegget. Ikke søren om jeg skjønner hvordan det kan være noen sammenheng der, men åpenbart er det det for da sikringene til butikklokalet var koplet inn igjen så ble varsleren snill som bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...