Gå til innhold

Som Cata's dager går......

Cata

Anbefalte innlegg

Phu, akutt googlepanikk har gitt seg. Fremdeles smånervøs, men langt mindre skvetten enn i går. Tross alt så virket gynekologen svært så kompetent så hadde hun mistenkt kreft så hadde hun vel speedet opp prosessen litt, samt ikke svart så klart "nei" da jeg spurte om cyste kunne være farlig.

Så humør, og rasjonalitet, er for oppadgående igjen.

Men selvsagt ligger det litt og nager likevel. "Hva om...?"

Nåja, den tid, den sorg. Får bare ta ting som de kommer. Er ikke stort jeg kan gjøre til eller fra med noe som helst. Meeeen....ferieplaner med date er lagt på is. For det var planlagt til det som nå kommer til å bli en uke eller to etter operasjon - hvis skjemaet holder, og jeg tenkte han måtte få vite at han kunne komme til å måtte reise med en nyoperert medreisende. Jeg pleier riktignok gro fort sammen,men kan vel være at jeg ikke er helt i toppslag da. Så vi ble enige om å utsette tur hvis ikke denne operasjonen mirakuløst blir framskyndet. (Med dagens helsevesen er vel neppe det videre sannsynlig.) Ikke ville jeg ha særlig lyst til å reise hvis jeg var hanglete og han hadde ikke lyst til å reise alene dersom jeg måtte avlyse i siste liten, så dermed ble det sånn.

Men kan få en fin tur på sen sommer/tidlig høst når alt dette styret er over (og hvis vi fremdeles er på dater'n når den tid kommer.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Tisser ofte" er neppe noe å henge seg opp så lenge du drikker kaffe hele dagen, Cata. Oppblåst mage får man vel også i ny og ne uten at det betyr noe annet enn at man har spist noe som gasser mer enn det man vanligvis spiser - kanskje rugbrød med hvit castello er synderen der?

Slappen Sie af Bitte :)

At de tar akkurat de blodprøvene der er antakelig noe de gjør på alle som kommer inn og har en eller flere cyster - rett og slett for sikkerhets skyld og for å utelukke mer enn for å bekrefte.

Du får ha en god helg, og så skal du huske på at ca 80% av alt vi går og bekymrer oss for er saker og ting som aldri blir aktuelt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tisser ofte" er neppe noe å henge seg opp så lenge du drikker kaffe hele dagen, Cata. Oppblåst mage får man vel også i ny og ne uten at det betyr noe annet enn at man har spist noe som gasser mer enn det man vanligvis spiser - kanskje rugbrød med hvit castello er synderen der?

Slappen Sie af Bitte :)

Hehe, rugbrødet er neppe synderen for jeg har vært oppblåst i 3 uker og spist rugbrød i 3 dager (eller kanskje bare 2). Men du har naturligvis helt rett, her må man slappe av til det motsatte er bevist, og googlesjuka har roet seg betraktelig, som sagt. (Mitt sunne folkevett tyter på plass igjen.)

Men gleder meg til å få tatt den prøven og enda mer til operasjonsgreie er overstått. Jeg liker ikke sykehus og leger.

Så tenk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oookay, sjokk i går :sjokk:. Fant innkalling fra legen i postkassa, med beskjed om å møte på tirsdag. Blodprøver. Angsten hoppet i taket et øyeblikk, til vettet halte den ned igjen og jeg kikket nærmere på lappen. Datoen var jo langt uti mai jo. Og regner med at legen bare skal ha en prat om de blodprøvene jeg allerede har tatt. Lavt jern, lavt hemoglobin og hele den leksa der. Fastlegen var jo bortreist da de prøvene ble tatt så det var en vikarlege jeg var hos. Dermed er det vel blitt litt "heng" i tilbakemeldingene, men jeg ringte jo og spurte så jeg er (atter en gang) i full sving med å knaske......jern....pokker også...*spurter for å ta en tablett*

Jeg glemmer alltid de forbaskede greiene. Herremin, håper det ikke er noe alvorlig fatt for da kommer jeg til å dø av dårlig pillehukommelse :ler: . Humøret er nå ca. stabilisert på godt gammelt nivå. Tar blodprøven i morgen og mistenker at den kommer til å slå ut så jeg blir kalt inn til mer undersøkelse. Tror jeg leste et sted at den kunne påvirkes av menssyklusen og venter jo mens om ikke mange dagene så.... Skal selvsagt nevne det for folkene på lab'en så de blir klar over det.

Ellers så har vi et nydelig vær her i dag og jeg akter å holde meg godt innendørs på dagtid. Bjørka er i sving igjen har jeg sett. Av en eller annen grunn er jeg nesten ikke påvirket av den i det hele tatt (må ha truffet bra med starten av medisineringa + at det er litt kaldt i lufta), men gidder ikke erte opp allergenene med å gå ut når sola står på sitt høyeste. Er tøff nok som sykler til jobben på denne tida av året. :skya: Dessuten har date "truet" med solnedgangstur til et sted som visstnok skal ha en usedvanlig fin solnedgang. Føler meg jo rent romantisk jo :fnise: . Blir litt lattermild, for meg og romantikk er liksom ikke helt synonymt. Men på den annen side er det jo litt hyggelig også da.

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MAn skvetter litt når det dukker opp doktorlapper i postkassa, særlig når man ikke venter dem.

Er sløv med å huske medisiner selv, så jeg har skaffet meg en slik doreringsboks. Da kan jeg putte det jeg skal ha i boksen en gang i uka. Husker å åpne eska, da.

Romantisk med solnedgangstur, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Ville vært enda bedre om ikke sola hadde forsvunnet bak noen skyer utover ettermiddagen. Sånn kan det gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn. Der var prøven tatt. Så får vi se.

Så døra til bedriftssykepleieren sto åpen da jeg gikk hjem fra jobb i dag så jeg stakk huet innom og sa hei, og spurte om hun visste noe om prøven. Ble taua inn til bedriftslegen og fikk høre at det var helt standard prøve som kunne slå ut på mange ting, bl.a. kreft, men at den helst var til for å måle endringer i et eller annet stoff i blodet som kunne komme av mange forskjellige ting. Så det var ingenting å bekymre seg om. Han mente dessuten at evt. kreftforekomster burde kommet fram på ultralyden så jeg kunne bare ta det med ro. (Ja! For pokker - jeg vet jeg er hysterisk. Man blir det når halve slekta har dødd av kreft.)

Hysterisk som jeg er så kan jeg ikke si jeg er helt rolig enda, men det hjalp med litt ekstra info fra fagfolk. Tenkte jo ikke på å spørre om sånt da jeg var hos gynekologen, for da hadde jeg ikke googlet enda :fnise: . Men jeg er i allfall langt mindre stressa enn jeg var i morges og i formiddag.

Men stressa har jeg vært (og er jeg sikkert) enda for hele kroppen verker. Og ikke pokker om jeg tror det skyldes verken cyste eller evt. cyste+ .... ;) . Ikke på bare 3 dager. Det er nok gode gamle muskelspenninger pga. stress. Dessverre fikk jeg mensen i dag (en dag eller to før beregnet, men...) så jeg kan ikke dra i bassenget og løse opp floker heller. Grrr! :sur:

I stedet har jeg stått ved kjøkkenbenken og prøvd meg som bakermester Harepus. Hadde så mye egg igjen etter påsken at jeg prøver å bake suksessterte. Har aldri våget meg på den før så jeg er spent. Nå står kremen til avkjøling så får jeg prøve å røre inn smøret litt senere.

Må jo finne ut hva den nye kjøkkenmaskinen duger til, ikke sant? ;)

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, suksessterte ble ikke suksess. Jeg bomma på kremen. Selv om jeg hadde i mindre smør enn oppskriften tilsa så ble det likevel for mye. Måtte skrape vekk mesteparten av kremen for i det hele tatt å klare å spise et bittelite stykke. Men nøttebunnen ble god.

Ellers har jeg en innmari dårlig dag. Fikk mensen i går som nevnt, og i dag er menssmertene her. Og jeg kan si såpass at kombinasjonen av menssmerter og cyste ikke er god :sur: . Det er ømt og sårt og vondt og jeg har lyst til å hyyyyle av frustrasjon. Men det hjelper jo ikke det grann, så får bare være sånn. Regner tross alt med at vondtet gir seg igjen når menssmertene avtar. Dessuten har jeg trøsten at (au) den cysten ikke kan ha vært der eviglenge for denne typen vondt pleier jeg ikke ha.

Åh, som jeg gleder meg til å få den vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da. Det hjelper vel ikke å blåse på den vonde magen????

Det blir sikkert mye bedre når du får fjernet den snylteren som har satt seg fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MAn skvetter litt når det dukker opp doktorlapper i postkassa, særlig når man ikke venter dem.

Er sløv med å huske medisiner selv, så jeg har skaffet meg en slik doreringsboks. Da kan jeg putte det jeg skal ha i boksen en gang i uka. Husker å åpne eska, da.

Doseringsboks har jeg også, men den er fyllt med vitaminer for at jeg skal gidde å ta dem hver dag uten å måtte åpne eske etter eske og boks etter boks. :Nikke:

Cata, har du ikke smertestillende for de ødeleggende menssmertene dine? Her i huset går det i 1 IBUX 400mg og 1 Paracet 500mg med en gang jeg kjenner at det gjør vondt, ellers gjør det så vondt at jeg ikke klarer å sitte, ikke ligge, ikke gå og ikke stå, og da er det ikke mange alternativer igjen. Det har hendt at jeg har stått på alle fire med hodet i gulvet og hylt, men den kombinasjonen av smertestillende tar det faktisk :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da. Det hjelper vel ikke å blåse på den vonde magen????

Det blir sikkert mye bedre når du får fjernet den snylteren som har satt seg fast.

Tror ikke blåsing hjelper nei, dessuten tør jeg ikke tenke på hva som ville skjedd med ryggen om jeg skulle brettet meg dobbelt og blåst :ler: . Det er nok snylteren som har skylda ja - i kombinasjon med menssmertene. En venninne av meg fikk operert vekk en snylter for en tid siden og hun snakket om det samme: menssmerter + snylter = ekstra au.

Cata, har du ikke smertestillende for de ødeleggende menssmertene dine? Her i huset går det i 1 IBUX 400mg og 1 Paracet 500mg med en gang jeg kjenner at det gjør vondt, ellers gjør det så vondt at jeg ikke klarer å sitte, ikke ligge, ikke gå og ikke stå, og da er det ikke mange alternativer igjen.

Jamen det er ikke ødeleggende smerter. Jeg har aldri så vondt som du beskriver. Ikke nå heller, det er bare at nå føles det ...sårt.... i tillegg til normalsmerten og det irriterer. Og så er det jo det at jeg vet den "ballongen" ligger der og trykker ;) . "Never underestimate the power of imagination".

Men er som ventet mye bedre i dag. Har heldigvis bare skikkelig au en dag eller to hver måned, men er jo noget oppblåst og føler meg ikke helt på topp da.

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iiik, jeg har jo helt glemt....ja, så menn...jeg har vært hos frisøren. De siste dagene/ukene har jeg jo sett sånn ut at jeg knappest har orket å se meg i speilet om morra'n. Ute av fasong, gråstripet og trist og ...æsj, for ei gammel megge ;) . Jeg hadde jo frisørtime for noen uker siden, men så kræsjet det med jobbereisen til Tyskland så jeg måtte utsette.

Vel, nå er man nyklipt og nystripet. Synes det er bedre med striper enn farging nå når det går mot lysere tider og med striper synes ikke de små grå (utvendige sådanne) så godt - selv om de er der i rikt monn. Og jammen farget ikke damen inn noen mørkere striper også innimellom, så nå er jeg firefarget :ler: : naturlig musebrun, grå, gyllenbrunblond og mørk. Men det ble fint altså. Veldig fint. Og superkort sveis med "nesten-plysj" i nakken.

Høres ut som jeg har rømt fra bots'en men det kler meg faktisk med så kort hår, så jeg er superfornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En uke! One more to go. Bjørka er godt i gang og jeg holder meg innendørs. Har fått gul bil (og jeg kan love at lakken ikke opprinnelig er gul ;) ) så det er tegnet på at jeg velger rett. Har klart å unngå kløende øyne og rennende nese denne gangen - trolig har jeg truffet rett på medisineringsstart. Kjenner jo litt kløe når jeg går til og fra bilen ute på parkeringsplassen på jobb, men ellers går det rimelig greit. Men er ganske så "dedd i desed". Det er jo litt uvanlig ettersom jeg ellers renner og renner, men mulig det kommer av medisinen :klø: . Vel, bedre enn snufs i allfall.

Mage snill igjen. Litt ømt enda, men det er trolig mest psykisk. "Kjenner" cystegreia presse litt der inne (men kjente den jo ikke før jeg fikk vite den var der :ler: ) . Menssmertene fra i forgårs er vekk og alt er sånn sett ved normalen.

Nå gleder jeg meg bare til kveldinga sånn at jeg kan åpne døra og få inn litt frisk luft. Blir helt friskluftsavhengig disse to ukene der jeg er "innesperret".

Har dessuten vært litt småeffektiv på jobb i dag. Fikk unna masse sånne småting som bare ligger der og irriterer og venter på å bli gjort. Og har fått rede på når "date" skal ha ferie så nå kan vi planlegge "revidert fellesferie". Tipper jeg skal klare å snike til meg en uke som overlapper med hans. Uæææ, det er litt skrekkblandet fryd over den planlegginga. Jeg er jo vant til å feriere alene for det meste. Men hyggelig at han ikke har tatt skrekken selv om jeg (dvs. egentlig legen) torpederte første forsøk på planlegging.

Hurra - vindu er åpent -jeg kjenner frisk luft :hoppe: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøtt! Og litt sur på helsevesenet :sur:. Kom hjem i dag og fant brev fra fastlegen i postkassa - med beskjed om at gynekologen ville at jeg skulle få tatt blodprøve. Halloooooo, jeg tok den på mandag jo :klaske: . Trenger vel ikke kalle meg inn da? Skulle jo tro at det ble ført opp at jeg hadde fått tatt den prøven, ikke sant?

Noe sier meg at kommunikasjonen i helsevesenet ikke er den aller beste.

Nå er jo jeg forholdsvis ung og frisk, så jeg skal alltids krangle meg gjennom systemene, men tenk på alle dem som er gamle og syke og vokste opp i en tid der legen var noe bortimot gud. Håper jeg beholder en viss porsjon kranglevorenhet til jeg blir gammel nok til å få bruk for det for alvor.

Stadig øm i cystefaen, og småvondt i resten av meg også. Sistnevnte er muskelspenninger kjenner jeg, så jeg er nok fremdeles stressa selv om panikk er slått av.Og så tror jeg jeg har litt bivirkninger av et rundkast jeg gjorde i påska. Skled på en litt glatt sti og havna bums på rygg oppå en stein. Mulig jeg fikk strukket et eller annet baki der for det kjennes som noe er litt i vranglås ca. midt mellom skulderbladene (og steinen traff rett på venstre skulderblad).

Isj og æsj!

Men i og med at det blir inne-helg på meg (se gårsdagens innlegg ;) ) så har jeg handlet meg en søtsuppebok og skal kose meg på sofaen i helga. Og så venter jeg på regn så jeg kan komme meg ut og få luftet meg litt. Ville sikkert hatt godt av en spasertur eller to nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God helg, kos deg med søtsuppebok og mindre au - jeg er helt sikker på at du faktisk ikke kjenner den cysten. Tøysejente! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jippi - tror jeg :hoppe: .

Lege er riktig i skrivehumør om dagen. I dag raste det inn et brev som sier at "prøven som ble tatt ved siste undersøkelse er normal". Brevet refererer til blodprøver :klø: . Dermed tolker jeg det slik at det er prøven jeg fikk tatt på mandag som alt er analysert og funnet OK. For blodprøvene som jeg fikk tatt for en måned siden har jo ført til at jeg er blitt "innkalt" til legetime i begynnelsen av mai (brev kom for en uke siden), så hadde det vært dem så måtte det da kommet sammen med innkallingen. Dessuten er ikke de prøvene OK i det hele tatt. (Ikke at jeg bryr meg - jeg er vant til å ha for lite blod. ) Og celleprøven jeg fikk tatt samtidig kan da ikke refereres til som blodprøve? Men den var jo OK.

En smule forvirrende det her. Synes godt de kunne vært mer spesifikke når de refererte - særlig når det pøses ut brev over en lav sko i løpet av 2 uker. Får ringe dem på mandag og få bekreftet hva de mener. Men det virker altså sannsynlig at det er mandagsprøven jeg får tilbakemelding på, så i så fall er jeg happy. Verken ultralyd eller blod indikerer kreft. Ganske deilig når man er fra en familie der det er rene "familiesjuka".

Men skal altså ringe for å være 100% sikker på hva de mener.

Hvis jeg har rett i antakelsene så er vel et 4. brev med operasjonsdato i kjømda i neste uke. Regner med de har ventet på resultat av blodprøve før de setter operasjonsdato. Minuset er vel at med fin prøve må jeg vente lenger for da er de rimelig sikre på at det ikke er hastverk.

Men kommer nok til å sove ekstra godt i natt ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke greit med prøver og svar i hytt og gevær. Du får ringe i morgen og sjekke hva de har/skal ha og hva det er svar på.

Jeg tror vi kommer til å beholde vår kranglevorenhet når vi blir gamle og gråere. Hvem vet - kanskje vi blir mer kranglevorne?

Plysj-sveis - det er omtrent det jeg har også, men jeg valgte hjemmefarging, jeg. Får jo striper da også, for de hårene som er grå tar fargen på en annen måte enn det som ikke er grått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, blodprøve fin - heldigvis. Måtte ringe og spørre og fikk vite at den lå pent innenfor normalmarginene. Det er en lettelse, det må innrømmes. Men kjenner bivirkningene av siste ukes stress. Spente muskler overalt jo, og sliter med pusten. Vet ikke om det er pga. stress (kjenner det spennes muskler rundt brystet -har hatt sånn før) eller om jeg holder på å bli astmatisk.

Herregud, om jeg ikke har vært hypokonder før så kjenner jeg meg i allfall som en nå..... :klaske:

Attpåtil er jeg i -nåja- ikke deppemodus,men litt nedstemt generelt. For en gangs skyld savner jeg trøst og sympati og at noen liksom bare skal være der for meg. Og det er det jo ikke egentlig noen som er. Date er ikke så fast at jeg kan belemre ham med skuldergråting, og det er liksom ikke noen andre å vende seg til i nærmiljøet heller. *sukk*

Vanligvis pleier jeg ikke være sånn. Faktisk hater jeg oppmerksomhet når jeg ikke er i toppslag, men for en gangs skyld så bryter jeg åpenbart mine egne "regler".

Frustrerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel ikke kalle deg en hypokonder, for når leger kommer med sånne "oj-da" bemerkninger, er det helt naturlig å bli skeptisk. Godt at prøvene var fine, for da kan du slappe litt mer av.

Det kan jo hende at noen venner kunne være den som er der for deg. Godt vennskap kan brukes til så mangt, også til å snufse sammen med.

Sender deg uansett en liten trøsteklem :troest:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...