Gå til innhold

Som Cata's dager går......

Cata

Anbefalte innlegg

Man har den o store rengjøringsdagen i heimen. Tusle har gjort sitt beste med stue og kjøkken mens jeg har vært aktiv på badet og i gangen. Meeeeen da jeg kom inn etter å ha vasket trappeoppgang så sto Tusle i en krok og så veldig død ut. Da jeg hadde fiska'n fram igjen og prøvde å slå på så kom han bare med sørgmodige lyder :grine: . Jeg har nå rensa børster og tømt oppsamlingsboks og sjekka hjul og......

Staaaaaaaaaaaakar Tusle.

Prøver å gi ham litt strøm nå og hvis ikke det hjelper så må jeg.....

....fram med instruksjonsmanualen :kjefte: .

Det er nederlag, det, for det er da ikke så mye som kan gå galt i den tassen der. Men kan være strømmen for han har jo ikke stått tilkoplet strøm nå når jeg har vært vekk i en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusle er frisk igjen. Han ville bare ha litt mat, stakkar liten. Nå har han sveipa over kjøkkenet og jeg har sveipa etter med våtmopp. Nå ligger alle mopper og kluter og greier som jeg fant rundt om og koser seg på 60 graders vask (uten skyllemiddel, ja).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser at du har hatt en fin Londontur. Det er så mye å se, så det er greit å gjøre et utvalg.

I koret har vi forresten en sang som tar for seg stasjonene på undergrunnen i London. Den har vært litt vanskelig å lære, men jeg kjenner igjen de stasjonene du nevner her.

Godt at det bare var mat Tusle manglet, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, så begynner de første resultatene fra legebesøk å tikke inn og som ventet er jeg i minus på både blod, jern og jernlager. Bombe? Not.

Har jerntabletter i skapet så jeg har alt begynt å knaske. Heldigvis er det en sort som ikke gjør magen helt koko, så det plager meg ikke så mye å ta dem egentlig. Hvis jeg bare husker det.

Damen i telefonen på legesenteret var litt forvirret med tanke på hva jeg skulle gjøre for jeg hadde jo vært hos en vikarlege og min egen fastlege er enda ikke tilbake. Så jeg havnet mellom et par stoler. :fnise:

Greit man er kronisk "jernfri" da. Jeg bare forklarte damen at "dette skjer med jevne mellomrom så jeg bare begynner å knaske jern jeg, så får heller fastlegen ta kontakt når h*n er tilbake". Damen i telefonen var enig i løsningen.

Nå skal jeg jo dessuten til utredning så kanskje jeg får fjernet årsaken til at jeg tappes for blod. Det skal visst være mulig å fjerne livmorslimhinnen enten med en hissig "utskrapning" eller med "varmebehandling" (ouch - ingen av delene høres behagelig ut, selv om det foretas i full narkose). Da skal det etter sigende bli farvel mens, og følgelig bør jern og blod holde seg ca. der det er plassert. Blir selvsagt farvel til mulighetene for å bli gravid også, men i min alder bekymrer det meg null og niks. Når jeg ikke har villet få barn før, så vil jeg i allfall ikke ha dem nå som jeg er passert førti.

Derimot gleder jeg meg vilt til hvis jeg kan slippe å pakke bagen full av tamponger og bind bare jeg skal på en helgetur, og hvis jeg kan begynne å bruke lyse sommerbukser. Det har jeg faktisk ikke våget siden jeg var 12-13 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Min biologiske klokke må ha surret med årstidene. I kveld klarte jeg å få lyst på is - av alle ting. Hvem har lyst på is når det er kaldt ute liksom? Jeg er jo ikke spesielt glad i is en gang.

Jaja, det ble til at jeg gav etter for mine lyster og tasset bort på nærbutikken og kjøpte Mövenpick, så nå er jeg godt fornøyd.

Det jeg er mindre fornøyd med er timeplanen framover. Torsdag og fredag skal jeg på internkurs, neste uke skal jeg på 3 dager jobbreise, så kommer jeg hjem og har 2 dager til å trekke pusten på, så raser venninne og jeg avgårde på "påskeferie". Litt vel hektisk etter min smak, men jeg hadde ikke forutsett den jobbreisinga. Visste jeg skulle avsted, men trodde det var snakk om en dag - ikke tre. Godt jeg har påskedagene å trekke pusten på før det blir mer ordentlig jobb da. Har lovt å stikke innom og ta litt rutinegreier på diverse instrumenter siden gutta må passe butikken mens jeg er vekk i "rompåsken". Så kan de få skikkelig fri i ferien i allfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det er ikke klokka di det er noe i veien med. Det er årstiden. Det skal nå være vår, nå da, og da kan man godt spise is.

Det var litt av et program du har framover. Men det ser ut til å kunne være litt til både nytte og hygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og så var man for ørtende gang i ferd med lørdagsvasken :husarbeid: . Skal jo på reise i store deler av neste uke så lageret med rene underbukser må fylles opp :ler: , dessuten er det ikke så dumt med noen rene gensere heller.

Hadde nok klart meg for den blivende business-reisen for der er det litt finere klær enn hverdags-T-skjortene som gjelder, men vet jo også at palmesøndag reiser venninne og jeg på "påsketur". Blir jo litt feil å kalle det det i grunnen siden vi kommer hjem på skjærtorsdag når den egentlige påsken begynner, men...

I og med at det er så tett mellom de to reisene så er det greit å ha mest mulig rene klær i beredskap, så får jeg heller ta neste vaskerunde i påsken. (Hysj, ikke si det til noen.... ;) )

Vaske, ja, jeg skulle visst feid over gulvene også. Hadde jo en ganske grundig rengjøringsseanse forrige helg, så tenker Tusle får slappe litt av denne helga. Tror tørrmopp er vel så bra. Kjenner jeg er "dedd i desa" uten at jeg egentlig er forkjøla så jeg mistenker at det ligger litt finstøv rundt og lager bråk. Tror ikke egentlig jeg har støvallergi,men kan jo være greit å få med seg noe av det finere støvet innimellom. Mistenker at filteret på Tusle ikke makter å ta alt av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke du litt pollelallergi, da? Selv om hassel og or begynner å nærme seg ferdigblomstret, er selja for oppadgående.

Ellers synes jeg du kan godt kalle det påskeferie, for det er jo i påskeuka du har ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke du litt pollelallergi, da? Selv om hassel og or begynner å nærme seg ferdigblomstret, er selja for oppadgående.

Jo, jeg har pollenallergi, men det er bare bjørk jeg reagerer på (så vidt jeg vet) og det er litt tidlig for den enda. Dessuten blir det ikke "dedd dese", men rennende nese og kløende øyne av den.

Tror faktisk det var finstøvet gitt, for i dag har jeg vært langt mindre tett. Må visst bli flittigere med tørrmoppen og ikke bare stole på Tusle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som en deilig Londontur. Kjenner jeg får lyst til å dra selv. Sist jeg var der borte hadde vi dårlig tid til å se noe som helst. Var der med et selskap som solgte smykker, for å delta på årets ball, må vite, og det var også seminar i samme slengen så.. men Mdm. Tussaud og en rundtur med guidebuss ble det. Og en libysk restaurant som serverte mistenkelige retter :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også spist mistenkelige retter i London. Russiske, da. Og det førte til skikkelig au i magen - på bryllupsreise.

Støv er jammen innpåslitent. Det daler jo ned over alt - hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var man da tilbake igjen etter et par dager på tur i Tyskerlandet...

Denne gangen jobb.

Jeg har reist en god del opp gjennom årene så jeg synes det er helt greit å flakse rundt på flyplasser, men jeg er ikke så tøff i trynet når det gjelder tog. De er liksom bittelitt mer uberegnelige. Ikke desto mindre måtte jeg toge litt denne gangen. Hadde fått instruksjoner: fly til Düsseldorf og ta toget til Köln. Der bytter du og tar tog videre retning bestemmelsesstedet. Siste bit kan tas med buss...

Ja vel ja.

Düsseldorf gikk greit. For det første har jeg vært der før, for det annet var det nesten tomt på flyet. Fikk en hel seterad for meg selv. Sånt er deilig (om enn grusomt uøkonomisk for flyselskapet). Vel ute av flyet strente jeg friskt mot hengebanen som bringer de reisende til parkeringsplasser og til jernbanestasjonen. Der fikk jeg reisens opptur. En fremmed dame henvendte seg til meg og begynte rene utspørringen. Om det var det samme hvilken side hun gikk på hengebanen på? Skulle hun kjøpe billett? Hvor fikk hun billett til den videre reisen? Måtte hun kjøpe det på jernbanestasjonen? Takket være at jeg har vært der før så hadde jeg jo rimelig oversikt og til min store forbauselse begynte jeg å svare damen - på tysk :ler: . Jeg forstår hverdagstysk sånn noenlunde, men jeg har brukt språket så lite at snakkingen min er heller dårlig. Ikke desto mindre føltes det helt naturlig å begynne å svare på samme språk som jeg ble tiltalt på. Tror jammen jeg fikk grammatikken ca. rett også. Gjett om jeg følte meg reisevant og verdensvant et øyeblikk ;) .

Verre gikk det da jeg skulle bort og kjøpe billett til den videre reisen. Fikk ikke helt taket på billettautomatene på jernbanen og ville dessuten sikre meg at jeg slapp å måtte bytte tog på første strekket. Dermed gikk jeg til skranken for å kjøpe, og startet å bestille i fin stil - på engelsk. (Engelsk snakker jeg rimelig flytende, om enn ikke aksentfritt...) Jeg måtte imidlertid ha lest litt for lenge på billettautomat og togtabeller for midt inne i "kjøpe billett takk"-setningen så sporet jeg av og gikk over til tysk :ler: . Mannen i skranken må ha trodd jeg var passe sprø, men han gjorde da gode miner til slett spill og billett fikk jeg.

I Köln ble det enda mer rot. Jeg hadde fått vite hvilket tog jeg skulle ta videre, men merkingen var mildest talt ikke god. Så jeg måtte ut på vandring. Heldigvis slapp jeg å gå veldig langt før jeg fant en "information" og en hyggelig mann forklarte både hvor jeg måtte gå for å få kjøpt billett videre og fra hvilken perrong toget skulle gå. Så det ble tog igjen. Buss ble det derimot ikke og det var like greit. Jeg er nemlig ikke så tøff i trynet når jeg skal ferdes på ukjente steder etter mørkets frembrudd så jeg ble enig med meg selv om at taxi på sisteetappen ikke var så helt dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grrr! Jeg er sur. Grunnen til det er at jeg er potte tett i nesa og i brystet. Lurer på om jeg er blitt litt sånn halvastmatisk? Merket ingenting da jeg var i Tyskland, dvs. jeg var tett i nesa der også men tungpustetheten kom i går. Kjente tendenser før jeg dro også, men så gikk det greit der nede. Jeg vet jo jeg er allergisk mot bjørk, men mulig f****skapet utvikler seg til å gjelde andre ting også. Det er jo ikke helt uvanlig. Får ta en sveip med tørrmoppen utpå dagen og feie ut litt finstøv. Er forsiktig med lufting på dagtid nå, men noe pollen kommer alltids inn hvis det først er i lufta.

Jeg avskyr våren!!! :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er sikkert en språkapekatt du, Cata :Nikke: Hvis du snakker lenge med folk med annen dialekt, begynner du da å herme ord og uttrykk? Det gjør jeg. Sikkert derfor jeg lærer språk rimelig lett også, og kan skjønne enkelte ord på språk jeg ikke har lært også.

Tette neser og bryst er ikke noe å ha - kanskje du skulle begynne året med et lite allergiprogram hos lege? Litt sent i år, men neste år...?

Eller prøv en akupunktør - min venninne har en som setter nål i overleppa hennes med jevne mellomrom, og hun er fin som bare det :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tette neser og bryst er ikke noe å ha - kanskje du skulle begynne året med et lite allergiprogram hos lege? Litt sent i år, men neste år...?

Eller prøv en akupunktør - min venninne har en som setter nål i overleppa hennes med jevne mellomrom, og hun er fin som bare det :Nikke:

Akupunktur funker dårlig på meg. (Har prøvd for andre ting.) Men homeopat virka litt. Problemet er at akkurat homeopater er det dårlig med i nærmiljøet. Men nå skal jeg jo til Helsinki i neste uke og der er det mye kaldere så jeg regner med at plagene krymper da. Og så er det jo vanligvis våren som er kranglete så det går jo over etterhvert.

Har "førstehjelpet" meg selv med saltvannsskylling i formiddag. Har et "nesehorn" som jeg pleier la komme til heder og verdighet i allergisesongen. Greit å skylle vekk uhumskhetene og lunkent saltvann er tross alt harmløst. Det hjalp litt med det samme, men kjenner det tetner til litt igjen etterhvert. Kan jo ikke akkurat skylle nedover i brystkassa, selv om det hjelper på nese og bihuler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skylle nedover i brystet, og ikke inhalere saltvann heller. Zyrtec da? Det får du jo reseptfritt på apotek i pakker på 10 piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Japp, jeg har så vidt begynt å knaske Zyrtec, dvs. jeg fikk et eller annet som heter noe annet men som inneholder det samme. Nå sitter jeg og banner over at jeg blir så tørr i munnen. Er dessverre en kjent bivirkning av den slags tabletter. Godt jeg ikke må bruke det hele året. Da hadde nok tannlegeregningene vært usympatiske.

Bortsett fra det så har jeg pakket koffert. Ut på tur igjen. Da jeg planla påsketur med venninne visste jeg jo ikke noe om den Tysklandsturen som jeg måtte på i forrige uke. Hadde jeg visst det, hadde det blitt null påsketur. Jeg er lei av flyplasser og hoteller. Akkurat nå frister det mye mer å være hjemme.

*sukk*

Men kan jo ikke avlyse på grunn av noe sånt så jeg får bare bite i det sure eplet og dra. Det blir sikkert moro når vi først er der. (Oi - note to self: Pakke badedrakt. Det er basseng og sauna på hotellet. )

Jaja, dette blir siste turen på en god stund - hvis ikke noe uforutsett skjer. Men det er lite trolig for jobben har ganske sterke restriksjoner på reising for tida.

Regner med neste utflukt blir 1. del av sommerferien. Det blir en historie for seg. "Daten min" og jeg har nemlig snakket om å ta en ukes overlappende ferie og reise sammen. Det er scary det :overrasket: . Vi oppdaget at vi hadde felles ideer om hva som kunne være morsomt å gjøre en ferie og vips så hadde vi en plan. For dere som har fulgt dagboka noen år så skjønner dere vel hvorfor jeg synes det er skremmende ;) ? Jeg hadde jo i grunnen ikke tenkt å vikle meg borti flere menn siden jeg synes å være omvandrende katastrofe i så måte, og da er tanken på en hel uke i en annens selskap litt.....nifs. På den annen side så har min litt fandenivoldske side kastet seg over meg og jeg tenker som så at enten går det bra, eller så blir det full katastrofe - uansett kan det være greit å vite. Foreløpig så har vi jo trivdes rimelig bra i hverandres selskap, men det har jo ikke akkurat vært heldøgnsselskap da.

Nuvel, noen sjanser får man ta her i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at man skal ta noen sjanser.

Jeg er veldig delt når det gjelder våren.

Jeg gleder meg til å jobbe ute i hagen, ta fram sykkelen, gå turer, men hater å være tett og tungpustet. Så jeg prøver å bestemme meg for at jeg ikke bryr meg om at jeg er tett og går løs på tingene ute mens jeg hveser og piper.

God tur videre, forresten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var man hjemme igjen. Helsinki var fin og en by jeg gjerne vender tilbake til for en helg, men jeg er trøtt og lei av å være "flyfille" :fnise: så jeg er glad jeg ikke har mer reising på planen for en stund. Vil være hjemme og være sofagris nå jeg. Er lei av å trave rundt på flyplasser og vente på avgang.

Ble mye vandring og lite mat på turen så jeg kjenner magen har "krympet" litt. Har benyttet anledningen til å melde meg inn i vektklubben igjen. Det er (atter en gang) blitt for mye av meg. Og kondisen er også dårlig. Vet ikke om det er bare dårlig form eller om det er fordi jeg føler meg så "tett". Håper det gir seg. Lurer på om jeg kan ha vært skikkelig forkjølet uten helt å vite det. Gikk jo rundt og hostet for noen uker siden. Hosten gav seg, men nå er jeg altså temmelig tett i brystet og når jeg pusser nesen så virker det nesten som om det er en eller annen form for betennelse for alt som kommer ut er grønt *sårri for ekle detaljer....* Skal begynne å sykle til jobb nå når ting har roet seg på reisefronten så får jeg vel litt bedre kondis i allfall.

Kan like gjerne benytte den flying starten fra turen til å se om jeg klarer gå ned noen kilo fram mot sommeren.

Bare for å fylle på med elendighet så ser jeg ut som jeg har et kråkerede på hodet. Skulle hatt time hos frisøren forrige uke, men på grunn av den jobbereisen så måtte jeg forskyve timen. Nå blir det ikke før i slutten av måneden :kjefte: . Attpåtil må jeg bestille "ekstratime". De utvendige "små grå" gjør seg alt for sterkt gjeldende og jeg gidder ikke farge når det blir sommer. Da er lyse striper mer praktisk, men ikke søren om jeg tar sjansen på å gjøre det selv. Det får frisøren fikse. Farging i en farge fikser jeg fint selv, men striper er risikoprosjekt så det holder - særlig når håret har vært farget før. (Mesteparten er vel klippet vekk nå, eller blir det før jeg skal klippes igjen, men dog....)

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde fortsatt på vektklubben, men dropper det nå. Satser på av vår og aktivitet skal gjøre noe med noen av kiloene som har satt seg fast.

Du har ikke en bihulebetennelse, da? Ikke ok å gå rundt og og være tett så lenge.

Så flott at du hadde en fin ferie. Men jeg forstår godt at man kan lengte etter sofagrislivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...