Gå til innhold

Som Cata's dager går......

Cata

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Win gifta seg ikke, men sov litt.

Kom sent men godt og dansa med en fisk... etter at Reven hadde dansa ferdig med ham og lagt seg første gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det ikke fredag lenger.

Og jeg har lest lekser. Neste helg skal jeg nemlig på seilkurs, så jeg syntes jeg måtte lese gjennom stoffet jeg fikk tilsendt. Jammen fikk jeg med meg en del på onsdagens tur, gitt, for jeg skjønte jo litt av det jeg leste.

Kom ikke å si at ikke gamlemor tar dillene sine alvorlig :ler: . Er spent på hvordan kurset blir, men gleder meg også. Tenk om jeg etterhvert klarer å lære meg så mye at jeg kan kjøpe egen båt om et par år. :rødme:

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere SL'ere snakker gresk noen ganger. Jeg er litt misunnelig, og har prøvd meg på SL men vemer bare rundt i busker og kratt og skjønner ikke en dritt, så da kan det bare være sånn. Kan lese bok i stedet jeg :furt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grekisk?

Sannheten er heller at vi skriver så fort og masse hele tiden at det blir en betydelig mengde skrivefeil... og dermed nye ord som vi adopterer. Dermed blir det fort litt lite tydelig for utenforstående.

Men når DET er sagt.. Det er lett å blir inneforstått hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Cata

Bare innom for å si at jeg er tilbake igjen. Takk for mange meldinger i dagboka.

Så du har begynt på seilkurs? Så spennende.Tror kanskje det ikke er noe for meg, for jeg er litt klønete når det gjelder å komme meg inn og ut av båter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Cata

Bare innom for å si at jeg er tilbake igjen. Takk for mange meldinger i dagboka.

Så du har begynt på seilkurs? Så spennende.Tror kanskje det ikke er noe for meg, for jeg er litt klønete når det gjelder å komme meg inn og ut av båter.

Det er jeg også :ler: . Dessuten er jeg utrooooolig klønete når det gjelder å styre *nedtur*, men en racer når det gjelder å få riktig stramming på skjøtet til fokka ;) . *opptur*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her kommer litt lengre referat...

Etter litt surr og kluss fant jeg kursstedet. Min kjære GPS finner det meste, men når man ikke har noen veldig spesifikk adresse så får han litt trøbbel stakkar. Dette er noe jeg vet, så jeg hadde beregnet god tid. Altfor god tid. Resultat: Ble sittende på oppmøtested og glane i nærmere en time.

Vel, omsider kom da mine medstudenter og kurslederen og vi installerte oss i kursbåten. Etter en runde med basic teori var forvirringen komplett. Instruktøren var kjempedyktig og tålmodig, og alt han sa virket dessuten logisk, men.....det er så forbasket mange nye ord å lære :ler: . Dermed forsvant store deler av visdommen ut ca like fort som den ble pøst inn.

Så var det på tide å komme seg ut på fjorden.

"OK, da kan dere ta brestene og husk at springen må være det siste som tas".

Jaha ja. Det var jo krystallklart :klø: . Det beste jeg kan si er at jeg husket at han hadde fortalt om det i teoridelen og at meningen var at vi skulle hive fortøyningene. Jeg lot de andre, som åpenbart hadde bedre husk enn jeg, ta de nevnte brester og spring og gjorde mitt beste for å se opptatt ut med noe annet.

Etterhvert fikk jeg gjort litt nytte for meg, for selv om jeg hadde gått i surr i navnene på fortøyningene så kan jeg håndtere en vinsj og greide nå i det minste å skille storseilfallet fra fokkefallet. Sammen med en medelev fikk jeg ganske bra dreis på å heise seil. Det gjorde godt for selvfølelsen. Det trengtes for skal jeg være ærlig så var den litt bleik. Pga. mine tvilsomme knær var jeg rimelig skeptisk til om jeg i det hele tatt klarte å stå på dekket når det begynte å skvulpe, og vi måtte nødvendigvis gå ut med motor og heise seil i "åpent farvann". Akkurat der og da var jeg rimelig fornøyd med at det ikke var overvettes mye vind....

Etterhvert fikk vi prøvd oss ved roret og ved fokkeskjøtene alle mann, og ingen tvil - jeg er den elendigste rorgjenger de har hatt. Hjernen min skjønner bare ikke at når jeg dreier roret mot venstre (unnskyld, babord mener jeg) så vil båten svinge i samme retning. Som den innlandsbærta jeg er så tenker jeg påhengsmotor. Dra håndtak til venstre (neiiiii, babord) og båt svinger til styrbord (phu, der ble det rett). Når jeg i tillegg skulle konsentrere meg om windex'en som viser vindretninga så ble det mye merkelig manøvrering. Og mye vindstille. Gang på gang greide jeg å manøvrere oss inn i en posisjon der vinden ikke fikk tak i seilene i det hele tatt. :grine: . Det kom seg først da jeg bestemte meg for å gi pokker i hele windex'en og heller se på seil og kjenne etter hvor vinden kom fra selv. Da løsna det og jeg fikk noenlunde orden på manøvreringen.

Jeg er rett og slett ikke noe naturtalent, og jeg akter ikke å la det stoppe meg i det hele tatt for dette er moro. Må bare hive meg med på fler lokale regattaer for nå skjønner jeg i allfall det meste av det som blir sagt (alltids noe?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Så roret funker på samme måte som rattet i bil altså? Skjønner godt at det ble forvirrende da ja :ler: :klø:

Jamenatte..... :fnise:

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår godt at det er forvirrende, jeg. Båter styres ikke som biler, for jeg har også holdt på med påhengsmotorer, og der er alt motsatt av bilmanøverering.

Så flott at du synes det er moro. Jeg har vært med i seilbåt et par ganger, og det var moro, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rodme: Auda, dette er litt pinlig....

Var ute på sjøen i går igjen og jeg presterte nesten å bli litt sjøsjuk, gitt. Da vi kom utpå blåste det nemlig ganske friskt (er det ikke det ene, så er det det andre) og dermed fikk vi bølger av type "lange dønninger" inn fra sida en stund. Kjente nok at magen ikke helt var med på det der. Jeg som trodde jeg ikke ble sjøsyk i så små båter.

Men hvordan søren fikser man det der med å holde seg fast samtidig som man drar i skjøter og fall :klø: ? Jeg har jo bare to hender og trenger minst tre til alt det. At båten ikke kantrer er nå greit, men har jeg noen garanti for at ikke jeg sier "svupp" og plasker over ripa når vi krenger som verst? Ville følt meg langt mer vel om vi hadde sikkerhetsline. På den annen side så skal jo ikke det være nødvendig i bare kuling, vel? Må innrømme at jeg et par øyeblikk ikke var så veldig høy i hatten i går. Det ble litt mye kaving i litt for sterk vind, helt til vi fikk revet seilene litt. Men har ikke tatt skrekken verre enn at jeg bare er blitt litt sur på meg selv. Jeg må jo for søren kunne klare å lære meg å bevege meg rundt litt mer selv om båten krenger. Ser jo at de som er mer vant enn jeg vandrer rundt som om det var på stuegulvet. Ærlig talt - det må da gå an å lære seg kunsten hvis man bare ikke gir opp. Merket jo i løpet av helga at jeg ble mye bedre på å bevege meg rundt på dekket sånn generelt sett, men da lå jo båten bortimot stille. Men med enda litt mer trening så klarer jeg vel å røre meg på båt i (sterk) bevegelse også.

Japp, det skal jeg. Så det så!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmet begynner å se ut som et hjem igjen. Det har vært vilt kaos i gangen og stadig oppbygging av hybelkaniner de siste ukene. Har ikke hatt guts til å rydde og vaske. Heldigvis er sånt selvregulerende. Innimellom blir det bare for fælt. :fnise:

Dermed ble søppelsekk lempet fram i går og fylt med ørtifjørten par sko som var henholdvis utslitte og ubrukelige, så nå er det plass i skoskapet igjen, og langt færre sko på gulvet. Støvsugeren (den store) ble halt fram og det var kaninmord på hybelkaninger i alle rom. Deretter en runde med tørrmopp for å ta finstøvet. Badet og trappa ble skrubbet med Ajax og kjøkkenet fikk seg en runde med sånn kjøkkevaskegreier i sprayform på både komfyr og vask. *phu*

Cata gjør rent som en hvit tornado.

Attpåtil fikk jeg byttet sengetøy (ikke så lenge siden sist, men når alt var så rent og pent ellers så bare måtte jeg fullføre :ler: ) og vasket det som ble tatt av.

I dag har jeg vasket bilen (i maskin) og hvis finværet holder seg skal den poleres i morgen.

Da er det bare vindusvask som gjenstår, tror jeg.

Cata, superhusmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...