Cata Skrevet 8. august 2010 Forfatter #4161 Del Skrevet 8. august 2010 Yikes! Jeg klør. Jeg har vært ute og gått tur og en del av løypa gikk under trær og i gress. Altså føler jeg at jeg har flått over hele meg. Panikken var stor her i sted da jeg klødde på leggen og fikk se noe "svart". Nærmere inspeksjon viste at "flåtten" var en sårskorpe på et lite skrubbsår jeg pådro meg da jeg dæljet leggen i bildøra forrige helg. (Au! ) Vet jo at det hovedsaklig er innbilning alt dette som nå kravler og kryper, for mesteparten av turen var tross alt på skogsvei og jeg hadde både heldekkende klær samt Autan klisset på armer og bein og hals der klærne stoppet. Attpåtil måtte jeg ha meg en full dusj da jeg kom hjem, både for å få av meg Autan'en og fordi jeg var svett. Så den reelle flåttfaren er vel heller liten. Men du og du som det kravler i nervene mine . Bortsett fra det så var det en fin tur. 2 timers vandring i litt småulendt terreng kjennes i musklene. (Kanskje unødvendig å si at det ikke ble båtpolering i kveld...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 9. august 2010 Forfatter #4162 Del Skrevet 9. august 2010 Jeg har visst klart meg helskinnet (bokstavelig talt) gjennom "flått-turen" . Så langt ingen småkryp identifisert og dermed ingen plukket vekk. Jippi. I dag burde jeg muligens vært ute og polert båt, men av en eller annen grunn sov jeg ganske dårlig i natt så jeg er trøtt. Nåja, en grunn har jeg og det er avisbudet som var innom og dæljet igjen postkasselokket halv tre i natt . Muligens burde man tenke på at lokk i metall bør legges litt forsiktig ned på den tid av døgnet? Og fryseren er tom for hjemmebakt brød. Dermed prioriteres inneliv og bakst i kveld, tenker jeg. Det skal jo gjøres det også. Nå har jeg hatt det så travelt de siste 2-3 ukene at jeg ikke har hatt tid til å bake, og jammen kjennes det. Magen min liker ikke "kjøpebrød". Sånn er det bare. Er ikke overvettes begeistret jeg heller, for jeg synes faktisk at det jeg baker selv blir ca. 10 ganger bedre. Det smaker bedre og er "mer mat" i det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 9. august 2010 #4163 Del Skrevet 9. august 2010 Flått er ekle kryp. Jeg sjekker både Pus, Voffs og meg når vi har vært i skogen. Og jeg begynner å klø ved første nærkontakt med natur. jeg plukker jo av disse krypene på både Pus og Voffs - nesten hver dag, så sjansen for at jeg skal ha med meg uønskede gjester hjem, er stor. Det ødelegger litt av turgleden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 10. august 2010 Forfatter #4164 Del Skrevet 10. august 2010 Atter en gang jippi . Jeg må ha hatt en sunn sommer for håret har vokst noe så inn i.... Jah, det har det, det så. Heldigvis frisørtime i kveld (supert med frisør som har kveldsåpent en kveld i uka) så nå skal jeg snart bli lettere på toppetasjen. Gleder meg. Kort hår kler meg, men utvokst (villvokst) hår er veldig lite lekkert, om jeg så selv skal si det. Jeg er transformert til en pelsdott på to ben . Jaja, om 2-3 timer er jeg fin igjen. Er usedvanlig lite flink til å bestille timer så jeg er rett og slett begynt å bestille ny time hver gang jeg er hos frisøren. Med kort frisyre må det jo ryddes litt hver 6. - 7. uke, så alt etter hva som passer for frisøren og meg selv så bestiller jeg med slike intervaller. Da er det bare å notere seg datoen og møte opp. Lettvint for den late Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 10. august 2010 Forfatter #4165 Del Skrevet 10. august 2010 Fine sveisen. Minuset er masse hårstubber nedover ryggen så her må man ile i dusjen før man tar kvelden. Frisører burde ha støvsuger som suger vekk hårstubber... Dessuten er jeg skaaaaadet . Klarte å smelle en tå rett inni sofabeinet i kveld med det resultat at tå nå er blå, hoven og øm. Selvsagt skjedde det like før jeg skulle gå til frisøren, så jeg fikk ikke iset ned tåa. Dermed sitter jeg der med hevelsen min. Æsj! Nå er jo stukede tær rimelig uskyldig skading, men gleder meg ikke til å ta på sko i morgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 11. august 2010 Forfatter #4166 Del Skrevet 11. august 2010 Sko var vonde! Tå er vond, men heldigvis mindre vond enn i går. Og adskillig mer fargerik . Her blir det nok både blått og svart etterhvert, tenker jeg, men trøster meg med at siden det ikke er kjempehovent og at det ikke verker særlig mye når jeg sitter i ro, så er det nok bare en pyntelig forstuing og ikke noe brudd. Hørte en litt ekkel knekkelyd da jeg slo meg, så jeg var litt bekymret i går kveld. Uansett, tær må jo bare reparere seg selv, så jeg får ta et dypdykk i skoskapet og se om jeg finner et par sko med litt mer plass for tåa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 11. august 2010 Forfatter #4167 Del Skrevet 11. august 2010 (endret) *slettet pga dobbeltpost* Endret 16. august 2010 av Cata Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 16. august 2010 Forfatter #4168 Del Skrevet 16. august 2010 Ferie . Tror dette er første sommerferien jeg bare skal være hjemme - med vilje. Båtkjøp har jo tatt en del av finansene og familien besøkte jeg tidligere i sommer da jeg hadde en uke fri. Dermed har jeg nå to uker til ren hjemmedaffing. Vil ikke bruke mer penger på reise akkurat nå. Er litt spent på hvordan det går for jeg rennes jo ikke akkurat ned av besøk, men på den annen side så har det vært så mye styr i det siste at hodet er slitent. Litt båtpuss innimellom blir det jo også. Når den bare ligger der så kan jo jeg pusse og fikse litt, ikke sant? Ser heller ikke bort fra at jeg kan komme til å ta en "bytur" en av dagene. Dvs. hive meg på et fly og ta en dag eller to i en litt større by bare for forandringens skyld. Men det betinger at jeg finner billig billett. Akkurat nå er jeg såre fornøyd med å være hjemme. Klesvasken henger på snora (turklær fra i går) og jeg tror jeg skal svippe en tur til en bilstæsjforhandler som muligens har polerpads som passer til polermaskinen min. Sistnevnte er kjøpt hos Biltema så skal jeg gå til kilden for å handle så blir det en adskillig lenger tur. Jeg prøver det enkle først Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 17. august 2010 #4169 Del Skrevet 17. august 2010 Jeg prøver det enkle først Å overtale en venn eller venninne som residerer ved et Biltemautsalg til å stappe en norgespakkeeske full med poler-rondeller og teakolje? God ferie. Noen ganger er sofaen den beste rekreasjon. En dag med husarbeid for å klarne samvittigheten, så hollydaydip og grønnsaksstrimler, sofa og film, når ikke sol og veranda frister mer. Faktisk er det ikke bare sørpå en kan nyte sin paraplydrink. Har hatt paraply i morrakaffen også, jeg. Altså, jeg skjønner ikke hvorfor folk må stresse nesten mer enn om de jobber overtid med å sjokke verden rundt, når de fleste har en mer enn god nok sofa til å restituere på? I alle fall noen deilige late dager. Men så er det jo dette med å dra på heldags knaing, da... God ferie, uansett hva du velger å stresse med! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 17. august 2010 Forfatter #4170 Del Skrevet 17. august 2010 Jeg er heeeelt enig i sofasynspunktet ditt, Katta! I allfall nå for tida. Akkurat nå er ståa: "Har veranda, men ikke sol - derimot samler skyene seg". Altså sofa. Eller PC. Og kun paraplyer av det store slaget... Fikk shoppa litt i går, bl. a. rondeller som skal kunne brukes så Biltemaboende venner slipper billig unna denne gangen. yr.no antyder lysere tider fra og med torsdag så inntil da residerer jeg i heimen med verdens beste samvittighet. Lurer forresten på hvorfor man alltid "må" gjøre noe i ferien? Det er visst ikke helt stuereint å bare innta stua. (Som kjent har jeg ingenting i mot å reise på tur, men av og til er det godt å være hjemme også. ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 19. august 2010 Forfatter #4171 Del Skrevet 19. august 2010 Jeg har vært på tur og er flat. Nesten. Som kjent er ikke alle veier i "ødemarka" av autobahnstandard hva bredde angår. Så også her. Den normale folkeskikken er da at der det er som smalest kjører man forsiktig og roer ned tempoet - særlig når man møter biler. Hist og pist er det nemlig såpass smalt at to personbiler omtrent må holde pusten når de møtes. Heldigvis var det ikke riktig så smalt der jeg møtte lastebilen som trodde han var racerkjører.... Trøste og bevares, de aller fleste yrkessjåfører kjører jo med vettet, men han der raste forbi i 40-sone (nedsatt hastighet pga. veiarbeid) så jeg trodde lakkens siste time var kommet på høyredøra mi. Det gikk nå heldigvis bra, men tror jeg hadde en god del av æren for det. Det var ikke mange millimetre mellom meg og veikanten for å si det sånn. Litt bedre var det da jeg møtte tung og lang og bred last (lastebil med gravmaskin på lasteplanet) i et av de virkelig smale partiene av veien. De tok det nå heldigvis med ro. Det skulle imidlertid ikke mer enn et halvt øyekast til for å se at stor langtransport + liten personbil = usant akkurat der. Dermed var det bare til å rygge - oppover bakke attpå til. Jeg er veldig glad for at jeg er god til å rygge - og for at det ikke kom biler tett bak meg. Det ville blitt litt kaos tror jeg. Nå var det imidlertid klar bane bakover så det var bare å hive på reversen og sette i gang. Kom meg opp til et noe bredere parti av veien, så var det bare å trøkke bilen helt ut mot grøftekanten og holde pusten igjen. Det gikk, med 20 cm klaring eller så. Gøy i provinsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 20. august 2010 Forfatter #4172 Del Skrevet 20. august 2010 (endret) OK, det er herved slått fast - jeg er drømmedama. I løpet av siste uke har jeg frekventert Jernia, Biltema, Jula, Europris og Montér + et par liknende sjapper. Resultat: 1 stk stige, diverse tenger og skrutrekkere, lastestropper, sparkel og pussesvamp og polérrondeller. Og en dørmatte. Dyrt - selv om jeg med unntak av stigen har handlet på billigforretninger. Men kom ikke å si at alle damer prioriterer klesforretninger, altså. Det nærmeste jeg kom var Intersport. Jeg kunne godt tenkt meg regntøy som holder vann, nemlig. Det gjør ikke fjorårets kjøp fra Europris. I allfall ikke særlig lenge ad gangen. Seilerbuksa holder masse vann, men den er ikke særlig velegnet til å sykle til jobben i ettersom den er forsterket både her og der. Jeg skal jo orke å tråkke rundt også. Altså - ønsker helt normalt regntøysett som holder vannet ute (og formodentlig svetten inne, men det er en annen sak). Klarte ikke finne det på første runde. Dvs jeg fant noe men det var usedvanlig trist utseende på. Kan komme til å ende med å kjøpe "løs" regnbukse i svart og en jakke i litt sprekere farge. Orker ikke bare svart når det er grått og regn ute. Endret 20. august 2010 av Cata Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 20. august 2010 Forfatter #4173 Del Skrevet 20. august 2010 Au! Tå fremdeles vond enda det er 1,5 uker siden jeg slo den. Ikke sånn kjempesuperhyperfantastisk vond men nok til at det irriterer. Det å ha på bomullssokk gjør vondt og jeg har så langt funnet bare ett par sko som funker sånn noenlunde. Hvor lenge pleier en forstuing å vare tro? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 23. august 2010 Forfatter #4174 Del Skrevet 23. august 2010 (endret) *spent* I dag har jeg reparatører i båtmotor. Er spent på om de får fikset og ikke minst om de finner noe mer som er galt enn det jeg vet om. Lommeboka er også spent på det... Bortsett fra det så har jeg vært "Madam Flinkesen". Etter å ha sett utallige tråder på KG om "Hvordan budsjetterer du?" så fant jeg ut jeg skulle prøve meg med budsjett også. Gjorde det for masse år siden og gikk dundrende minus stadig vekk, mens da jeg slutta med budsjett og regnskap så gikk jeg i pluss . Forstå det den som kan? Men uansett, kunne tenke meg å gjøre et nytt forsøk nå, bare for å se hvilke utgifter jeg faktisk har og lastet ned gratisprogrammet Buddi og satte i gang. Himmel så mange faste utgifter det er når jeg bare regner etter. *sukk* Og, naturligvis, da jeg var halvveis i utfyllingen, så oppdaget jeg at man kunne konvertere til norsk. Jeg så gjorde og vips der var 2/3 av postene vekk igjen. Man kan si det tok litt tid å få det ferdig. Men ferdig ble det, så nå skal jeg følge opp meg selv i noen måneder og se hva jeg faktisk bruker penger på. Endret 23. august 2010 av Cata Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 24. august 2010 Forfatter #4175 Del Skrevet 24. august 2010 Det regner. Skikkelig høstvær i dag. Det er i grunnen mindre bra for jeg hadde planer om å fikse en trelist som er røket på båten, men lim og drill i øspøs er ikke noen særlig god ide. (Jepp, utvendig list ja.) Så i morgentimene har jeg vært på ekspedisjon og midlertidigfikset list. Siden det blåste ganske friskt i går og det skal visst fortsette med det utover dagen i dag (og det med en vindretning som tar ganske bra nedi havna der båten ligger) så tro jeg ut i morgentimene for litt nødrep. Det er ikke store listebiten som er løs, men jeg vet av erfaring at hvis vinden først begynner å få tak i noe så gir den seg ikke så lett. Dermed ilte jeg ut i morges, godt bevæpnet med stige og plaststrips. Nå er listefanten strippet fast til underlaget og holder seg nok pent på plass til værgudene tillater en mer permanent fiks med trelim og skruer. *føle seg flink ja* I mens skvalper vaskemaskina. Kan like gjerne gjøre noe nyttig mens jeg sitter her og håndklær fyller godt opp i skittentøyskurven. Og jeg er i grunnen veldig glad for tørketrommelen akkurat i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 24. august 2010 #4176 Del Skrevet 24. august 2010 (endret) Og, naturligvis, da jeg var halvveis i utfyllingen, så oppdaget jeg at man kunne konvertere til norsk. Jeg så gjorde og vips der var 2/3 av postene vekk igjen. [...]Steike! Der sparte du to tredeler av utgiftene ved et museklikk! Heldiggrisen, hehe! Klesvask her også. Men jeg husker ennå den barbakkede seansen for en drøy handfull år tilbake pre-vaskemaskin, og tar det å slippe å vaske for hånd som en form for andakt, der jeg henger opp håndklær og sengetøy. Kos deg i høstværet! Her skinner sola... Endret 24. august 2010 av Kamikatze Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 24. august 2010 Forfatter #4177 Del Skrevet 24. august 2010 Men jeg husker ennå den barbakkede seansen for en drøy handfull år tilbake pre-vaskemaskin, og tar det å slippe å vaske for hånd som en form for andakt, der jeg henger opp håndklær og sengetøy. Det gjør jeg også. Vaska mesteparten for hånd mens jeg studerte, og måtte dra byen rundt for å komme til selvbetjeningsvaskeri med de tunge tingene. Vaskemaskin er gøy! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 27. august 2010 Forfatter #4178 Del Skrevet 27. august 2010 Jippi, endelig fått mensen etter 2-3 dager med øm og uggen både her og der. Både kalender og kropp sa det var tida så jeg begynte jammen å lure på om overgangsalderen hadde tatt meg for alvor. (Graviditet ikke tema etter fjorårets gynekologiske baluba.) Så nå er den delen på plass. I kveld skal mer på plass. Har fått kjøpt krybbe til båt og skal avsted og hente. Nok et "Cata-engasjerer-halve-verden" prosjekt. Har nemlig ikke tilhengerkrok på min bil, så selger og jeg har blitt enige om at han kjører og jeg låner henger. (Niks, har ikke tilhenger selv.) Det ordnet seg heldigvis greit med å få låne doning så da kan jeg krysse av enda en ting som "done" på operasjon båtliv. Fikk forresten gode nyheter angående motorens helsetilstand her om dagen. Skadene var mindre enn først antatt og blir visst en overkommelig sak å fikse. Deler er bestilt så om en ukes tid er den nok i orden. Det liker jeg. Jeg liker også at mekanikeren som hadde vært nede og skrudd konstaterte at "den ser riktig bra ut i forhold til alderen". Da har jeg forhåpentlig ikke tabbet meg likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 28. august 2010 Forfatter #4179 Del Skrevet 28. august 2010 Sol ute, sol inne... Skal vente en times tid til så tasser jeg ned i båt og ser om jeg finner ut åssen gelcoatsparkel skal brukes. Har et par flekker som trenger bittelitt lapping. Og så var det den lista da. Får ta med drill og lim og mote meg opp. Greit å benytte sjansen når det er tørrvær. Litt skeptisk til "drill-delen" av det hele. Har en lei tendens til å ikke helt treffe der jeg skal men får ta å sette på litt tape der jeg skal drille så boret får godt tak på de første omfarene. LIming klarer vel selv jeg. Skulle også gjerne hatt på litt teakolje, men bør vel vaske litt først? Det er i såfall temmelig uforenlig med tørking av lim og sparkel, så det får vente. Det er vel ikke siste tørre dagen i høst får vi håpe. Gleder meg ellers over at mosa tå begynner å kjennes litt bedre ut. Tror ikke det er fullt så hovent i dag. Me like! Stue er støvsuget (takk, Tusle) og har fått vasket litt klær i morgentimene. Jeg prøver å spare litt på håndklær men når jeg likevel skal vaske sengetøy så får de bli med i vasken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 30. august 2010 Forfatter #4180 Del Skrevet 30. august 2010 Åh, endelig! Tå er definitivt på bedringens vei. Halter fremdeles så snart jeg får på sko, men er nå nesten fri for ubehag så lenge jeg går barbeint. Det er en lettelse. Fikk forøvrig lappet sammen båt ganske bra tror jeg. Må bare pusse over sparkel nå og så polere og vokse så blir det bra. Tror jeg. Drille og skru-delen gikk veldig fint. Muligens er jeg mer hendig enn jeg selv tror av og til. Knakk ikke boret en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg