Cata Skrevet 11. juli 2010 Forfatter #4141 Del Skrevet 11. juli 2010 Jøss og jøss, skal man være så trøtt når man er på vei hjem fra ferie? Skal ikke batteriene være ladet en smule da? Men jeg er trøtt! Punktum. Hurtigruta får ta en del av skylda. Tok jo en del av den strekningen som en del av turen og første kvelden ble jeg sjøsjuk så det holdt. (Dette lover bra for fremtidig båtliv... ) Jeg blir jo "aldri" sjøsjuk, så hadde naturligvis ikke tatt med noen piller og tenkte jo knapt nok på muligheten. Særlig ikke når værmeldinga var god. Men akk.... Jeg har ikke kastet opp på minst 5 år og da var det skalldyrallergi som tok rotta på meg. Før det kan jeg ikke huske sist jeg måtte "snakke i den store hvite telefonen". Men ombord på hurtigruta var jeg sterkt fristet en times tid. Men heldigvis var det blitt kveld da, så jeg dumpet meg bare på køya (jeg er verdensmester i å være bilsyk nemlig så jeg vet at lukkede øyne og tilbakelent kropp gjerne gjør susen) og ble der. Dermed gikk kvalmen greit over, men nattesøvnen ble så som så. Ikke pga. . bølger eller innvoller,men faktisk pga. ventilasjonssystemet på lugaren. Herreminhatt for et rabalder. Det var full storm ned fra taket. Resultatet var jo veldig god luft på lugaren, men altså et påtrengede behov for ørepropper. Det ble plugget i på kveld 2. Men bortsett fra dette så var det en hyggelig reise, så jeg tror nok jeg skal feriere litt mer der og få med meg litt flere deler av strekket. Nå er jeg imidlertid på vei hjemover. Ble litt langt å kjøre hele strekket så jeg har tatt inn på hotell underveis. Kunne muligens klart å komme meg hjem "i kveld" men da ville det blitt midt i svarte natta. (OK, natta er ikke såå svart nå om dagen, men dere skjønner hva jeg mener.) Bedre å komme utpå dagen i morgen så jeg får handlet litt mat og har litt av kvelden igjen for å rydde vekk litt saker og ting. Det hoper seg opp i bilen når man er på tur, gitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 15. juli 2010 Forfatter #4142 Del Skrevet 15. juli 2010 ...og er det ikke det ene, så er det det andre. Jeg er på shopper'n. Denne gang er det båthandel det går i (endelig). Det er imidlertid ikke 100% stressfritt. Først ringte selgeren og mente han kunne levere båten i helga. Vi bor et godt stykke fra hverandre så han tilbød seg å kjøre båten halvveis hit jeg bor. Det tilbudet måtte jeg jo bare takke ja til, for lite båtvant som jeg er (jeg skal jo lære ) så ville hele distansen blitt altfor mye for meg, så da måtte jeg leid transport. Nuvel, planen om overrekkelse allerede i helga kom litt som julekvelden på kjerringa, men jeg klarte nå å hoste opp "mannskap" i min ende. Kunne nok klart det alene, men tror det kan være en fordel å ha noen som er litt mer båtvant med meg på en såpass lang transportetappe. Vi snakker jo tross alt om noen timers ferd, selv om det blir innaskjærs og rimelig nær land mesteparten av veien. Nå fikk jeg nettopp beskjed om at noe hadde skåret seg i selgerens ende så det blir nok overtakelse neste helg i stedet. Veldig greit for meg, egentlig. Da får jeg frisket opp båtførerprøven litt og dessuten trukket pusten litt etter å ha vært på farten i et par uker. Så jeg ble ikke veldig lei meg for å si det slik. Tror nok jeg skal klare å stille "mannskap" da også, selv om det kanskje ikke blir de samme som tilbød seg å være med denne helga. (Ferietid er litt "æsj" når det gjelder å få med seg folk på ting.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 17. juli 2010 Forfatter #4143 Del Skrevet 17. juli 2010 Man rydder! Fikk jo vasket klær mens jeg var på ferie, ettersom jeg besøkte mine foreldre (som har vaskemaskin, ja ), men jammen samler det seg litt likevel. Man føler seg jo ganske "skitten" etter å ha reist med både bil og båt og ferje. Nå surrer vaskemaskina med bukser og 40-grader-topper og jeg håper vasken ikke blåser vekk om jeg henger den ut på verandaen til tørk. Selv om sola holder seg vekk så er det fin bris og OK temperatur, så da kan jeg like gjerne prøve meg på frisklufttørking. (Det lukter jo sååå mye bedre med utetørkede klær.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 18. juli 2010 #4144 Del Skrevet 18. juli 2010 Lufttørking av klær er et gode. Men slik det blåste her i dag, ville det ha vært et risikoprosjekt. Er ikke sikker på om klesklypene hadde holdt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 19. juli 2010 Forfatter #4145 Del Skrevet 19. juli 2010 Hvem sladret til vaskemaskina om at jeg er i ferd med å kjøpe båt? Nå har jeg klokt holdt munn overfor alle elektroniske innretninger, men hjelper det? Neida, maskinen må på et eller annet vis ha funnet det ut likevel. Det knirker i trommelen når jeg dreier den rundt for å sjekke om det ligger flere klær igjen. Ekkel knirkelyd som tyder på at jeg begynner å få vondt i drivreima. Æsj! Noe skal det da alltid være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 23. juli 2010 Forfatter #4146 Del Skrevet 23. juli 2010 Hm, jeg har mistet barnet mitt... OK, det høres mer dramatisk ut enn det er, -ja i akkurat dette tilfellet er det faktisk gledelig. Jeg har nemlig gjennom de siste årene vært SOS fadder for en gutt som nå er 13 år og i dag fikk jeg brev om at han er ute av systemet og har flyttet tilbake til sin biologiske mor. Så alt i alt er det gledelig tror jeg. Det beste er jo om unger kan vokse opp hos sine egne og ha det bra der. Tross alt. I stedet har jeg fått meg "nytt barn" . Denne gangen en 8-åring fra Swaziland. (Hvor søren er egentlig det hen på kloden...? *googler* ) Helt greit det, jeg kan gjerne ta en ny en, det er jo artig å lære litt om nye land og fint at barn som trenger det får hjelp. Jeg har større tro på barnebykonseptet enn på "vanlige" barnehjem. Fra før har jeg jo en jente i Etiopia, og hvis jeg ikke husker aldeles feil så er hun ca. like gammel. Så lenge jeg har OK inntekt og alt det der så kan jeg jo like gjerne hjelpe 2 som en . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 23. juli 2010 Forfatter #4147 Del Skrevet 23. juli 2010 (endret) Uæh, i morgen skal jeg hente båt. Dvs. jeg skal overta og få den halvveis hjem. Rekker neppe hele distansen og har fått låne båtplass hos noen venner som bor ca. halvveis. Litt panikk i leiren nå... Dvs. egentlig er det ikke det for jeg har fått med meg en båtvant kollega + en venninne så det skal nok gå bra. Dessuten er det meldt bra vær, så ting ligger godt til rette. Men det er litt nifst også. Tror vi her kan snakke om "skrekkblandet fryd". Jeg aner jo ikke om jeg kommer til å like dette her og selv om jeg har drevet og forberedt meg i et par år med båtførerprøve, seilkurs, være med på lokale regattaer osv. så føler jeg meg ikke veldig kompetent. På den annen side så tror jeg faktisk jeg har bedre teoretiske forberedelser enn de aller fleste har når de blir båteiere (snakker om ikke så veldig stor fritidsbåt her, tross alt - ikke skip a la Røkke & Co) Har nå pakket redningsvest og kart og diverse annet stæsj som jeg føler må med, så er det bare å sette i gang. Er ikke så lange distansen vi skal egentlig, men det tar jo lenger tid til sjøs enn på landeveien, tross alt. Dette blir spennende. Endret 23. juli 2010 av Cata Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 24. juli 2010 Forfatter #4148 Del Skrevet 24. juli 2010 Båt halvveis og jeg er småkaputt. Turen gikk fint, men en times tid etter at vi hadde startet så begynte det å komme merkelige lyder fra motoren. Vi hørte det alle sammen. Vel, vi så ikke noe uvanlig på kjølevann og eksos bortsett fra at det ble litt mer eksosrøyk en liten stund. Så roet både "skrangl" og motor seg igjen og gikk helt fint. Men da vi kom til havn så så vi at det hadde vært en liten oljelekkasje og det lå litt oljeholdig vann i bunnen av båten, under dørken. Ekkelt. Man blir litt nervøs når sånt skjer på ca. smaleste stedet i hele løypa. Så jeg tror båt får ligge der den ligger til mandag og så ringer jeg verksted og forklarer symptomene. De har bra maskinverksteder der båten ligger så jeg kan helt sikkert få den sjekket der, men hadde vært greit å få den hjem og så ta overhalingen. Akkurat det hadde jeg uansett planlagt så det er ikke noe jeg gremmes sånn over. Men hadde altså håpet å komme hjem uten trøbbel. Forøvrig gikk båten som en drøm i sjøen når det skvalpet litt og med 3 personer ombort så gikk det helt fint å seile også. Den må imidlertid endres litt på for at jeg greit skal kunne seile alene. Det får komme etterhvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 25. juli 2010 Forfatter #4149 Del Skrevet 25. juli 2010 Hodepine! Enten mangler jeg kaffe (niks kaffe på meg i går) eller så ble det for mye mysing i sollyset ute på sjøen. (Hadde på meg gode solbriller som dekket godt og er kjøpt hos optiker, men for "Frk. Innomhus" så kan det sikkert ha blitt for massiv dose likevel. Forøvrig er jeg støl i baken . Det kjennes at jeg tilbrakte mye av gårsdagen sittende på ripa på en båt. Måtte jo ha litt sikt når jeg skulle følge med på kartet - og når jeg sto til rors. Men fikk nå endelig sovet natta ut i allfall. Det har blitt litt lite av denslags de siste døgnene *spent på handel og tur* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 27. juli 2010 Forfatter #4150 Del Skrevet 27. juli 2010 Fanken! Motorfeil var verre enn fryktet. Båt kan ikke kjøres på sjøen før etter litt større vedlikeholdsjobb, dermed må jeg få fraktet den siste strekk av veien pr. bil. Dobbeltfanken! Det er verksted der den ligger også men de er fullbooket til langt utpå høsten. Her hjemme kan jeg få jobben utført i august - etter ferien. Men da må det altså fraktes først. Søren! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 29. juli 2010 Forfatter #4151 Del Skrevet 29. juli 2010 Man lærer. Jeg har fått tatt ned bommen til storseilet og skaffet avtale med kranbil for transport. Har også skjønt sånn noenlunde hvordan man tar ned masta. Jeg lærer! Og dessuten er jeg trøtt (igjen). Sein kveld i går og masse frisk luft i dag = trøtteCata. Tenker det blir en noenlunde tidlig nedleggelse. Dessuten har jeg kjøpt boka: "Damenes Detektivbyrå nr. 1" som jeg kan tenke meg å lese noen sider i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 30. juli 2010 #4152 Del Skrevet 30. juli 2010 Pffft... Du er ikke ordentlig trøtt, før du begynner å kjøpe lydbøker. Skitt med maskina da! Men går den ikke å seile? Vet i hvertfall at jeg holder meg til skøyte. God utsikt uten å klatre ute på skutesida for å få et glimt av hva som skjer forut. Enn så lange har det blitt mer sølepytter enn sjø. Sommerforliset må nok vente til neste sommer. Her er det ennå julerush. Ha en strålende ukeslutt. Kos deg med boka! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 30. juli 2010 Forfatter #4153 Del Skrevet 30. juli 2010 Skitt med maskina da! Men går den ikke å seile? Vet i hvertfall at jeg holder meg til skøyte. God utsikt uten å klatre ute på skutesida for å få et glimt av hva som skjer forut. Pffft, det er jo maskina som skaper trøbbelet . Det er ikke det at den ikke går, det er det at den ikke skal skvalpe rundt.. Vi snakker her løse motorfester og jeg vil ikke ha ellevill motor springende rundt i skuta. Motoren gikk så fint atte, hvis den bare hadde holdt seg i ro, og seile kunne vi alltids ha gjort hvis det ikke hadde vært fare for at motor skulle røske seg helt løs og ødelegge ting inni der. Skøyte er skummelt! Tenk å bare ha en motor å stole på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 1. august 2010 Forfatter #4154 Del Skrevet 1. august 2010 Deilig med et avbrekk i hverdagen. Har vært "på bytur" i helga. Vandret rundt og sett meg om, spist middag ute og i det hele tatt bare tatt livet med ro. (Får ikke gjort noe med båten før på mandag okkesom.) Deilig med en sånn miniferie selv om det altså bare var en dags tid. Litt mindre deilig da jeg ble vekket i sjutida i morges av at de ringte fra jobb . For en gangs skyld hadde jeg ikke slått av telefonen og det angret jeg bittert på gitt. Våkne kl. 7 er helt greit i forhold til hverdagsvåkning, men på en "slapp-av-søndag" så er det veldig mye mindre greit. Klarte nå heldigvis å løse problemet pr. telefon for jeg sa fra at jeg var drøssevis av mil hjemmefra så personlig oppmøte var rimelig uaktuelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 5. august 2010 Forfatter #4155 Del Skrevet 5. august 2010 *knirk* Det var bare et aldersknirk... Jeg har vært sosial, og merker alderen. (OK, egentlig er det bare meg, men alderen er kjekk å skylde på.) Jeg har vært på pub med kolleger. En av ferievikarene tok initiativ og sparket halve avdelinga ut på quiz på den lokale puben. Veldig bra tiltak sånn i prinsippet. Og det å ta en øl (eller brus) med kolleger samtidig som man vrir hjernen litt er jo egentlig ganske koselig. Men jeg blir rett og slett surrete i hodet av støyen på puber og andre utesteder. Da kan jeg skylde på alder, vel ? Men kolleger er trivelige folk så i så måte var det jo vellykket kveld. Har ellers vært på runde for å prøve å sette meg inn i hva som finnes av båtpleiemidler. Ikke bare enkelt for en som er temmelig grønn på temaet. Det er ikke det at jeg ikke finner, det er bare så altfor mye å velge mellom . Jeg fikk et anfall av akutt ubesluttsomhet og endte kun med en flaske rengjøringsmiddel, for vaske båt må jeg uansett. Så får jeg bestemme meg for polish og eventuell priming når jeg får lest meg litt opp på emnet. (Vet hva jeg egentlig vil ha, faktisk, men det hadde ikke den lokale forhandleren og finner ikke noen som selger det på nett.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 6. august 2010 #4156 Del Skrevet 6. august 2010 Biltema, Mekk og delvis Clas Ohlson selger båttinggreier. Er ikke allverdens du behøver? Bunnsmøring, zinkanoder, teakolje, rengjøringsmiddel etter hva materiale det er (tre, stål, aluminium eller plast), grease, motorolje, bensin (evt diesel) og ankerdram. Du? God helg! Kos deg. Nærmer seg her også. I morgen, på disse tider... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 7. august 2010 Forfatter #4157 Del Skrevet 7. august 2010 Biltema, Mekk og delvis Clas Ohlson selger båttinggreier. Er ikke allverdens du behøver? Bunnsmøring, zinkanoder, teakolje, rengjøringsmiddel etter hva materiale det er (tre, stål, aluminium eller plast), grease, motorolje, bensin (evt diesel) og ankerdram. Du? God helg! Kos deg. Nærmer seg her også. I morgen, på disse tider... Døh...bor "på landet" vettu. Langt til både Clas og Biltema... Og jeg finner båttinggreier, bare ikke akkurat det jeg hadde bestemt meg for at jeg ville ha av polish . Zinkanoder får jeg vel på båtutstyrsforretningen borti høgget her, men siden selvsamme firma nok må bytte propell for meg *banne stygt* så satser jeg på at de hiver på et par anoder i samme slengen. (Jada, jeg kommer så klart til å sjekke det før jeg hiver båt på vannet igjen.) Bunnsmøring skal jeg ha, men tenkte det var lurt å gjøre ferdig vaskesekvensen først så jeg finner noenlunde samme farge som den som allerede er på. Båten ble pusset helt ned og stoffet i fjor og det var nullniks groing på den så jeg da den ble heist opp, så jeg regner med at jeg bare tar et lite "oppussingsstrøk" nå. Det er vel som med maling at altfor tjukke lag ikke er det minste smart for da skaller det vel bare av. Ankerdram hopper jeg over, gitt - i allfall til neste sesong når jeg forhåpentlig kommer ut av "fikse og ordne-klemma" og får doningen pent på vannet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 7. august 2010 Forfatter #4158 Del Skrevet 7. august 2010 Båt vasket. Måtte investere i børste med teleskopskaft for å rekke skikkelig innunder men forhåpentlig er den nå så ren at jeg kan ha på polish, voks og bunnstoff etterhvert. Ser den vil ha godt av en dash av sistnevnte også, det som er på er slitt vekk eller tynnslitt i enkelte "flekker" selv om det stort sett ser bra ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 7. august 2010 #4159 Del Skrevet 7. august 2010 Sånn gammeldags bunnstoff ble smurt ganske tjukt på, fordi det skulle "avdunste" litt om litt, for å hindre groe og minske friksjon. Derfor renhold og polering er litt viktig, særlig hvor der er stor kontaktflate skrog/vann. Da sparer en visst både drivstoff og vind. Aaaaaah! Zzzzzzzzzofa... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 8. august 2010 Forfatter #4160 Del Skrevet 8. august 2010 Sånn gammeldags bunnstoff ble smurt ganske tjukt på, fordi det skulle "avdunste" litt om litt, for å hindre groe og minske friksjon. Derfor renhold og polering er litt viktig, særlig hvor der er stor kontaktflate skrog/vann. Da sparer en visst både drivstoff og vind. Aaaaaah! Zzzzzzzzzofa... Vet jo ikke hva forrige eier har lagt på, men regner med det er selvpolerende. Mener å ha fått med meg at det legges på i flere tynne lag heller enn et tykt. Muligens er det lurt å bare flikke på de tynne stedene og la resten være i fred så det holder jevn tykkelse? (Noe sier meg at mine "guruer" får flere spørsmål før jeg er ferdig med det her.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg