Gå til innhold

Som Cata's dager går......

Cata

Anbefalte innlegg

Ah, enda mer rengjøring - denne gang utendørs. Har vært ute og feid fortau og parkeringsplass til den store gullmedalje. Møtte tilfeldigvis naboene ute og de ble smittet av arbeidsiveren. Nå har vi noenlunde bøssfrie omgivelser og masse ugress har måttet gi tapt for ivrig røsking langs husveggen.

Og etter all denne iherdige iver så dro jeg og vasket bilen før jeg hoppet i dusjen selv. Blir det fint vær i morgen så skal jeg polere bil. Det er på tide etter vinteren og dessuten blir det gøy å prøve polermaskinen jeg kjøpte på Biltema i fjor. Den fikk ganske bra karakter i en test i "Motor" så mulig den er verdt pengene. :Hehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ble fint vær og bil er polert. ;)

Polérmaskin lettet på en måte jobben, men likevel tok det lenger tid for jeg måtte gå over hele bilen for hånd likevel, for maskinen kom jo ikke til i alle kriker og kroker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der ble effekten av bilpolering redusert, iallfall hvis man skal tro avisene. Nå kommer vel asken fra Eyafjallajökull og saboterer hele polishen min.

Samme vulkan har gitt meg litt småstress siste døgn. I morgen skulle jeg jo ha reist på familiebesøk for deretter å dra på møte over helga. Det skar seg jo. Og når ting går galt, gjør det som regel det på upassende tidspunkt. Har nemlig vært på møte i et par dager nå og det å prøve å henge med på prognosene for flystans når man sitter og er opptatt med noe annet er ikke så helt lett. Vel, det ble til at jeg safet og prøvde å få booket om utreisen til over helga. Tok ikke sjansen på lørdagsmorgenfly og som det ser ut i skrivende stund så var det nok lurt.

Men er litt spent på om møtet blir avlyst. Det er jo ikke bare jeg som potensielt får problemer med å komme meg fram. Får ta en runde på jobbmail i morgen og sjekke. Føler ikke veldig for å reise langt avsted så lenge transportmulighetene er så usikre som de er nå så jeg håper det blir utsatt. Man kommer seg jo alltids dit man vil, men ting kan ta en god del tid... Kan aldri tenke meg at det er sååå viktig å ha det møtet akkurat nå.

Litt irriterende med slik "unntakstilstand" men tenker jo på dem som har bruk for ambulansefly - der er det nok verre enn at en stakkars forretningsreisende får forsinkelser. Dessuten tenker jeg på islendingene som bor "under" vulkanen. De må være et rimelig avslappet folkeferd som bor i et så "urolig" land. Har en del islandske venner (riktignok bor ingen av dem i vulkanområdet) og blir alltid imponert over hvor fint de takler naturkreftene i landet sitt. Jeg ville vært dritredd og følt det som om hele landet kunne gå i lufta under meg... :ler: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blæh! Jeg har kansellert møtet for mitt vedkommende i allfall. Sitter og er litt flau, men vet samtidig at møtet ikke er livsnødvendig (og min deltakelse enda mindre viktig) så da virker det bare tullete å prøve å presse seg avgårde. Har hengt på nett halve dagen og prøvd å forutse hva som vil skje, men blir ikke særlig mye klokere. Flyplasser åpner i lange baner i kveld og flyselskapene signalisererer at de trolig kommer til å fly en del innenriks i morgen, men på meteorologisk institutt sin askevarskling ;) så ser det ut som det kommer en solid dash aske over sør-Norge i morgen igjen. Og da blir det vel nullniks persontrafikk.

Hva pokker skal man tro på? :klø:

Men jeg bor såpass langt fra flyplassen at jeg har ikke lyst til å måtte kjøre inn for å se hva som skjer heller. Da er den formiddagen bortkastet.

Neh, kansellering er gjort og så får jeg bare ta bebreidelsene etterpå (hvis de kommer).

Har ellers hatt en fin søndag med tur på stranda og dermed sol og trim og frisk luft. Greit å kjenne at kroppen er kommet bittelitt i form. Nå føles det ikke som om jeg holder på å dø om jeg må gå i litt raskt tempo :ler: . Det må vel bety at styrketrening, turgåing og sykling har gjort litt nytte for seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen bebreidelser angående møte. Det gikk ikke lang tid etter at jeg var kommet på jobb på mandag før andre møtedeltakere begynte å melde avbud så møtet ble i sin helhet utsatt. Fornuftig nok. Har brukt uka til å prøve å få unna en del forefallende arbeid, men har stort sett endt med å sloss med diverse systemer.

Nye datasystemer er ikke barebare og særlig ikke når de ser ut til å gjøre helt irrasjonelle ting. (Nå forventer jeg forsåvidt ikke mye fornuft fra datasystemer, men jeg forventer at de ikke kræsjer passordene mine :klø: ). Det kan da ikke være normalt at passord slutter å virke helt av seg selv? Men det virker det altså som om jeg har hatt to tilfeller av i løpet av uka. Stakkars helpdesken har hatt sin fulle hyre med å nullstille. Og for den som måtte lure: nei, jeg har ikke rett og slett glemt passord (har "fuskelapp") og jeg har ikke tastet feil (trippelsjekket).

Andre feil har god hjelp av mennesker. Nytt innkjøpssystem ser greit ut, men da jeg skulle bestille Viktige Ting skar det seg. 2 nesten likelydende bestillinger skulle sendes til forskjellige leverandører. Innkjøpsanmodning ble skrevet etter beste evne - med leverandørnavn og adresse, men jammen klarte innkjøper å dytte det inn på bestilling til ett og samme firma. Leverandør skjønte selvsagt ikkeno' så det tok sin tid før misforståelsene ble oppklart og Viktig Ting 2 ble bestilt i går. Jeg sendte innkjøpsanmodning for nesten 2 uker siden :kjefte: . Attpåtil haster det litt.

Dagens store frustrasjon har vært tannlegen min. Bestilte time for en sjekk her før i uka og fikk (merkelig nok) time i dag allerede. Jeg troppet opp til avtalt tid, men det gjorde ikke tannlegen (som har kontor to steder og jobber litt her og litt der). Det fikk ikke akkurat meg til å stråle av glede. Tennene klarer fint å vente for det var ikke krise, men jeg blir innmari sur når jeg må bruke av arbeidstiden for å få gjort slike ting og kommer til stengt dør. Prøvde å ringe for å oppklare mysteriet men ble bare møtt med "prøv å ringe i kveld" av kontormennesket som ikke er en kløpper i norsk. (Har sikkert oppstått en misforståelse ang. tiden jeg skulle komme, enda jeg gjentok tidspunktet flere ganger på telefon for å være sikker på at det ble riktig.) Har kun vært der en gang før og da var det også store forsinkelser så jeg hadde litt bange anelser.

Enden på visa ble at jeg i rimelig ilter tilstand ruslet til en av byens andre tannleger og lurte på om de hadde plass til meg i kunderegistret :fnise: . Det nye tannlegekontoret har flere tannleger og dermed regner jeg med at de kan avhjelpe hverandre litt om nødvendig. Og sist men ikke minst, de har også ord på seg for å være dyktige.

Må le litt av meg selv sånn i etterkant, men noe av det verste jeg vet er forsinkede avtaler. At det skjer innimellom kan jeg sagtens leve med, men når det ser ut til å skje jevnlig blir jeg sur. Så jeg tror bytte var lur ting. (Må naturligvis se hvor flink den nye tannlegen er til å passe tida, men håper på forbedring.) Har ikke altfor dårlig samvittighet siden jeg likevel vurderte å bytte tannlegekontor da min gamle tannlege pensjonerte seg for et par år siden. Like greit å få et puff så jeg fikk det gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:søvn: Jeg sover ikke ennå, men det må snart til. Jeg ikke blitt ekstremt kveldstrøtt altså, men skal på møte i morgen. Siden vi enda er litt skeptiske til regulariteten på flyene (Eyafjallajökull sover ikke enda, selv om den har roet seg) så bestemte vi oss for å kjøre. Dvs. kollega kjører. Greit nok det, bortsett fra et par småting.

• kollega bor ikke på samme sted, så han henter meg ikke
  • kollega skal hjem et døgn senere (lenger møte for ham) så jeg må ta tog hjemover. Siden vi ikke har jernbane her så må jeg kjøre til nærmeste jernbaneby og bli plukket opp der slik at jeg kan ha bilen stående til jeg kommer hjem i overmorgen

Det betyr gruelig tidlig oppstandelse i morgen. Æsj! "Dessverre" er det ikke riktig så tidlig at jeg synes jeg kan forsvare å kjøre inn i kveld og så overnatte der. Pleier av og til gjøre det når jeg skal fly tidlig, men i dette tilfellet så synes jeg ikke det kan forsvares.

Men kroppen min liker garantert ikke å måtte stå opp kl. halv 5, det er jeg sikker på.

Har ellers hatt en fin dag og fått stressa ned litt (omsider). La ut på geocachingjakt i formiddag og klarte å finne "byttet" ;) . Kjenner jeg har fått litt sol for jeg er litt varm i fjeset. Så bar det hjem til dusj og pliktarbeid, sistnevnte i form av selvangivelsene. Nå vet jo staten mer om meg enn det jeg gjør sjøl, men synes liksom jeg må gå gjennom postene likevel. Denne gangen ble det noen små korrigeringer i min disfavør, men regner ikke med det kommer til å slå ut med mange kroner på sluttregnskapet.

Deilig å ha det gjort. Har ikke sånn voldsom selvangivelsesangst for jeg har rimelig oversiktlig økonomi, men ikke desto mindre er det atter en ting som "må" gjøres.

Vel, nå er det gjort for i år. Et helt år til neste gang :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God tur i morgen! Misunner deg den sjauen. Her er det relativt fredelig. Og etpar timer fikk vi sågar "hvit jul" her, før regnet kom og berget oss. Puh!

Har hatt en herlig sløv søndag, uten andre gjøremål enn å fikse noe gardingreier og noe å spise. Ja, så trykket jeg på vaskemaskinknappen...

Egentlig føler jeg for å legge meg nedpå litt etter anstrengelsene, men er litt filmtrengt også. Som du ser sliter jeg med å ta dyptgripende avgjørelsere, og har derfor ikke så mye kapasitet til å knaste på fora. Men jeg byr deg en god ukeslutt (det lille som er igjen) og en utmerked natts søvn.

Hadde tenkt å skrive tidligere i dag. Måtte bare samle inspirasjon. Den kom aldri, så jeg drives nå kun av et snev dårlig samvittighet. :ler:

Håper du får kost deg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phu, turbotilværelse ;).

Hjemme igjen etter hektisk (men ellers OK) jobbreise. Hadde en nokså rolig dag på jobb i går før det braket løs igjen med "1000 ting samtidig" i dag. Åssen i allverden kan man klare å sitte på møte (det var litt viktig) og samtidig være problemløser ute i "verksemda"? Løsning ble som følger: først rydde av veien mest akutt problem, så ile til møte og i en litt lengre møtepause tasse avgårde for å fikse siste rest av problemløsning.

Dvs. siste rest av akutt problemløsning.

Sliter fremdeles med manglende innkjøp grunnet nye systemer som skal gås til. *sukk* :kjefte:

Skjønner heller ingenting når en leverandør som vi har hatt i mange år plutselig må få tilsendt et eller annet merkverdig nummer fra oss. (Ikke kontonummer, men et eller annet annet som man visstnok må ha for å få sendt penger over landegrensene.) Vet jo at det er en del slike ting som må gjøres, men som sagt - vi har brukt den leverandøren mange ganger før. Mystisch! Men akkurat den biten overlot jeg glatt til innkjøpsfolkene. Best å ikke rote til noe der.

Jobbreise ja. Jeg har oppdaget en ting: jeg har tendens til å bli togsyk på mine gamle dager. Måtte ta en del av hjemreisen pr. tog og satt i store deler av reisen og var kvalm. Har merket det før på samme strekning så det må være noe merkverdig med sporet der. Under normale forhold så tåler magen fint å reise med tog (selv om jeg synes det er gruelig kjedelig). Dermed forsvant ethvert håp om å sitte å lese, eller muligens jobbe litt.Det ble å plugge i iPod og så lukke øynene og gå i "koma light" mesteparten av turen. Ingen vits i å bli grønnere enn man må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, 1. mai alt...

Hvem stakk av med våren? Jaja, ikke for det - for min del kan våren gjerne forsvinne fort! Jeg ser nemlig bjørka er begynt å røre på seg. Me not like! Trøsten er jo at jo før den begynner, jo før er den ferdig. Som pollenallergiker så er entusiasmen for "skævv" veldig fraværende i disse dager. Jeg som var godt i gang med "sykle til jobb" må nå pent ta en pause til bjørkekrekene har blomstret fra seg. Bruker jo allergitabletter i sesongen, men beste virkemidlet er nå å holde seg mest mulig unna eksponering de to-tre ukene elendigheta varer. Har nettopp latt Lille Tusle ta en tur rundt om for å støvsuge gulv både her og der, så skal jeg ta en runde med tørrmopp senere.

Var forresten tøff i trynet i går :ler: . I fjor ble jeg utfordret til å ta "årets første utebad" før 1. mai. Siden jeg da gikk og ventet på operasjon og ikke var særlig spretten så tok jeg ikke utfordringen da. Men det gjorde jeg i år ;). Så i går bar det i vannet. Hadde ikke med termometer så jeg vet ikke hvor kaldt det var, men jeg kan i allfall forsikre at det ikke var noen varm opplevelse. Eller -på en måte var det nettopp det det var. Ikke selve badet (jada, alt unntatt hodet var under), men etterpå når jeg hadde tørket meg og kommet i klærne igjen så var det full fres på blodsirkulasjonen. Var varm og god allerede før jeg kom meg hjem igjen.

Og så gjorde det fantastisk godt med en varm dusj etterpå. Minuset var at etter alt dette pluss middag så var jeg så utslått at jeg omtrent besvimte på sofaen. La meg for å slappe av litt etter maten og vips så var klokka blitt 23. Snakker om dovendyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:søvn: Trøtt! Allergimedisinen har tydeligvis den egenskapen når den er inntatt i stor nok mengde. Altså, jeg tar ikke noe mer medisin enn jeg pleier, men bjørka er tydeligvis mindre "eksplosiv" pga. det kalde været så medisinen virker nok bedre.

Ingen rennende nese (jippi) og nesten ikke kløende øyne, men til gjengjeld blir jeg altså trøtt og litt "tørrøyd". Godt å slippe å gå med nesa i en klut hele tida, men det er litt pinlig å gå å legge seg kl. 22....

Ikke desto mindre er det visst det jeg bør gjøre i kveld. Må være våken i morgen kveld. Ser at det trolig blir regatta (hvis jeg skal tro på terminlista) så da er det bare å komme seg ut. Satser på at bjørkefaen ikke gjør seg så veldig gjeldende utpå fjorden i den tiden regattaen varer ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mysan!!!!!! Heiiiiiiii!! :hallo:

Ingen regatta på meg i går. Båten står på tørt land og seiler følgelig heller dårlig. I stedet fikk jeg en leksjon i "vedlikehold av båt", altså båtlivets mindre sjarmerende sider :ler: . Ser ut til å bli litt tid før jeg kommer meg ut på vannet igjen. (Men kan alltids hive meg med en av de andre båtene hvis det virkelig drøyer).

I dag har jeg vært på trening igjen og er stuptrøtt. Gnasker fremdeles allergipille (note to self - innom apoteket og kjøpe mer i morgen) og når man da plusser på med hektisk arbeidsdag, trening og litt urolig søvn siste natt (pokkers småfugler som ikke kan holde nebb når folk skal sove), så begynner jeg å kjenne meg sigen.

Blir tidlig nedleggelse i kveld også kjenner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*urk* Maur i huset. :kjefte:

Så en ved inngangsdøra her før om dagen, men tenkte ikke over det. Tross alt slenger det jo noen maur forbi både her og der i sommersesongen. I dag møtte jeg en til og da jeg så nøyere etter var det flere som tasset rundt like innenfor ytterdøra. Æsj! Greit at maur er en naturlig del av faunaen, men da kan de holde seg ute i den.

Det ble rask sprint til butikken og strategiske steder har nå fått sin dose med maurkverk, så håper jeg får tatt knekken på udyra før de blir maaaaange og kommer marsjerende inn i leiligheta. Kolonien jeg oppdaget har fått en dose (+litt spray som naboen hadde i tillegg) og deretter har jeg tatt runden rundt huset og drysset litt tett inntil muren der jeg kunne komme til.

Vil ikke ha krypene inn i huset om jeg kan unngå det. De er ekle nok utendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maur bortevekk. Ser ut som mine myrderier i går hjelper. (Regner med det er noen igjen enda, men forhåpentlig kollapser de etterhvert. ) Tydelig det er noen omkring her, for da jeg snakket med noen som holder til i nabohuset (nei, snakket ikke med maur ;) ) så kunne de berette at de pleide få inn noen i underetasjen der også.

Egentlig rare greier for det finnes ikke mye skog og grønt tett inntil husene her jeg bor, så skulle tro småtassene ikke trives.

Derimot er det en del skog et stykke borti her. :forkjola: Har vært lykkelig forskånet for bjørkas herjinger siste uke. Medisinen har klart å holde effekten på avstand, men i dag kjenner jeg den. Slett ikke sylta, men definitivt merkbart. Det betyr også at jeg utsetter utflukten min. I går lekte jeg litt med tanken på å dra en tur til nabobyen. Det er åpnet et nytt veistykke som forkorter distansen litt og det kunne være moro å prøve "nyveien", men siden bjørka altså er sinna i dag så utsetter jeg det for jeg vet at noe av veien går gjennom ganske skogkledde trakter og pollenfilteret i bilen er ikke så fantastisk bra. Hadde ikke noe egentlig ærend annet enn nysgjerrighet :fnise: så det får vente et par uker.

Er for øvrig sur på islandske vulkaner igjen. Hadde planlagt å reise vekk i 17. mai helga, men siden turen omfatter to flystrekk så er jeg litt skeptisk. Da er jo til sammen 3 flyplasser involvert og kan potensielt bli stengt og jeg har ikke særlig lyst til å strande et eller annet sted nedi Europa mot slutten av den helga for min kollega skal reise vekk da og siden vi avløser hverandre på en del av jobben så må jeg helst komme meg tilbake på plass.

Edit: skrivefeil

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! God helg! Klommer innom og leser om dine flittige maur når jeg har fått sovet litt. :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det nå er "daue maur" og ikke flittige. ;)

For øvrig skal jeg straks ut på strandtur i finværet (inkluderer ikke sol & bad, men derimot 45 minutter spasertur + kaffepause).

Har siklet på båt på nettet og funnet enda en fin en som kunne passe for meg. Jeg vil vinne i Lotto nååååååå!!!! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tur unnagjort, og det er middagen også. Ble noe frossen kylling med fullkornpasta. Ikke det beste jeg har smakt, men ikke håpløst heller. Matlaging kjeder meg ihjel så da får jeg bare takke og bukke for den ferdigmaten som finnes.

Føler meg litt stram i maska. Turen gikk til stranda og der blåste det ganske friskt selv om det var sol. Hadde emballert meg bra med solkrem i ansiktet, for kombieffekt av sol og reflekser fra sjøen kan jo gi temmelig stor dose. Men med vinden i tillegg så kjenner jeg at det "strammer".

Men fint å få luft i luggen da, og temperaturen er i det minste på plussida så om det ikke er overvettes varmt så fryser man da i allfall ikke. Har gått over i "dovenmodus" nå, med planer om å se Luksusfellen på TV og så slange meg på sofaen med en bok (resirkulert grøsser) etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:kjefte: Fremdeles sinna på islandsk vulkan. Tar ikke sjansen på 17. mailanghelgtur. Får bli en tur innenlands i stedet.

Til gjengjeld har jeg funnet ut at jeg skal prøve "ny" reisemåte når jeg skal ha ferie :fnise: . Fant ut at hurtigruta har sommertilbud og ble enig med meg selv om å "rute" meg og bilen et stykke langs kysten når jeg skal på ferie. Sjekka med bookingen og selv med bil og enkeltlugar så fikk jeg en grei pris. Det sparer meg også for litt av kjøringa dit jeg skal, så sparer inn litt på bensin og mat. Og så får jeg prøvd hurtigruta uten at det blir så lang tid at jeg risikerer å kjede meg i hjel ;) . Kunne vært interessant å prøve den langs hele kysten, men mistenker at jeg ville gått på veggene etter noen få dager. Selv om det er fin natur og alt det så blir jeg lei av å bare sitte i ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...