Gå til innhold

Som Cata's dager går......

Cata

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

*burp*

Jamen godt det er arbeidsdag i morgen igjen. Jeg er forspist. "Feilen" med juledager er at jeg synes jeg må skjemme bort meg selv med dessert (spiser det så godt som aldri ellers i året) og siden jeg er glad i dessert så blir det bare....for mye. I allfall i kombinasjon med at jeg for en gangs skyld har tid til å lage "skikkelig" middag.

Kjøkkenbenken er ikke mitt favorittsted, men i ferier når jeg har tid så blir jeg litt mer utagerende kokk enn til hverdags.

Har ellers kost meg med "Istid 3" - de kommentarene som figurene kommer med i de filmene må være beregnet vel så mye på voksne som på barn. Det er ikke ofte jeg ler høyt når jeg sitter alene i stua, men i kveld gjorde jeg det.

Har ellers drukket kaffe med eksdategreie som ringte og inviterte meg - og kom med kaffekrus og pakke!!! Gjett om jeg ble forbauset (og glad). Pakken skulle vært overlevert på julaften, men (hihi) han hadde rett og slett ikke funnet den i farta. Derfor ble det blomsterkvast på meg. :ler:

Må jo bare le i ettertid, men tenk så mye gremmelser jeg hadde spart meg for hvis han hadde husket hvor den lå så jeg hadde fått den "på dagen". For dette var definitivt en pakke "for meg" og ikke noen sistelitenpresang. Uff, ja, sånn kan det gå når man sitter og er altfor alene og nærtakende i en høytid.

Nok et tegn på at jeg burde reparere litt i øverste, tror jeg. Skammer meg litt over julaftens gremmelse, men på den annen side - gjort er gjort og sutret er sutret. Og er veldig glad for at jeg gjorde gode miner til slett spill da jeg fikk blomstene så han ikke har fått med seg skuffelse og surmuling. Av og til er det godt å kunne blåse ut på forum så nærmiljøet går fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ouch... jeg ønsker meg heis.

I håp om et ryddigere liv (eller snarere en ryddigere gang) har jeg handlet nytt garderobeskap, "skreddersydd" for en krok jeg har i gangen. Snill kollega med stor bil hjalp meg å få hjem fangsten. Men, au, selv om det var flatpakket i flere kolli så likte ikke ryggen min trappevandring med store pakker, kjenner jeg.

Skal bli moro å sette det sammen tenker jeg. Tror jeg får vente til over jul så jeg bevarer julefreden :ler: . Jeg er ikke verdens beste snekker, for å si det mildt. Selv om jeg regner med jeg skal få til å skru det sammen så gruer jeg som fy! Av en eller annen grunn har det det ofte med å bli at jeg monterer sammen del A og C i stedet for del A og B så det pleier bli mye skruing. Men tror det blir bra når jeg bare får montert det. Da kan jeg stue vekk småting som bare ligger og flyter i gang og på gjesterom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skap fremdeles umontert (men det er for så vidt planlagt). Venter til jeg har fått julestæsjet tilbake i esker og kasser og fått det opp på loftet. Ellers kan det vel komme til å gå hardt utover det som er knuselige.

På pluss-siden i heimen så har jeg nå fått brutt meg inn i spot'en som jeg har på kjøkkenet så jeg har fått skiftet pære. Det tok bare 4 mnd.... Hvorfor, hvorfor, hvorfor må de ha forskjellige festeanordninger for alle slags lyspærer? :kjefte: Jeg skrudde og dro og dyttet, men så var det egentlig en sånn som må dyttes litt inn og så vris. Arrrrgh! Ja, til standardisering.

Har hatt fri i går og i dag. Siste rest ferie måtte tas før årsskiftet. Det førte til en lettere kreativ dag i går. Omsider fikk jeg puttet alle mine beste reisebilder fra årene 2005-2007 inn i en blivende fotobok. Synes jo det er morsomt å ha noen bilder i printet versjon også, men det er betraktelig mindre gøy å sette dem inn i album. Så jeg laget hele greia på nett og sendte til "trykking". Er spent på resultatet. Blir det bra skal jeg gjøre det samme med nyere bilder også. Så kan det bli en bok annethvert år eller så. Koster jo litt så jeg får naturligvis ikke med alle bildene, men en fin mulighet til å sortere ut de beste.

I kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt nyttår :):blomst:

Håper du får en helknall nyttårsaften!

Takk o' takk, håper kvelden blir koselig.

Det samme håper jeg for dere som innimellom er inne og leser i boka. Kos dere, enten dere feirer ute med venner eller koser dere inne med god mat foran TV.

*i mangel av fyrverkerismiley så improviserer jeg litt*

:tree::danser::tree:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen slå av vinden? Greit, det er ikke masse vind og hustaket holder seg pent på plass og alt det der, men det er kaldt. Minusgrader + vind og i tillegg en "genial" Villavent som suger varmluft ut av huset er en elendig kombinasjon.

Sånn er det bare.

Nå er det jo ikke sånn at jeg sitter og hakker tenner og blåfryser. Min kjære varmepumpe er mer virkningsfull enn som så, men på slike dager merker jeg savn etter en god gammeldags vedovn.

Dagen er forøvrig tilbragt med rekonvalesens etter nyttårsfeiring + en spasertur. Skal ikke skylde på overdrevet alkoholinntak, men tåler ikke sene kvelder så jeg var litt blingsete i blikket da jeg våknet i morges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal vi se om det blir "sprek Cata". GPS er innkjøpt (billigste Garmin jeg kunne finne) så nå skal jeg prøve geocahing. Fant tipset her på KG for et par måneder siden og etter en del finteking så er jeg blitt enig med meg selv om å prøve.

Alt som kan tenkes å dra meg ut fra sofaen og i aktivitet er bra og dette her kan gi litt variasjon i søndagsturene i allfall. Nå er jo alt dekket av snø så det blir vel litt vanskelig å finne noe akkurat nå på denne årstida men kan jo rusle rundt og ta litt innledende sjekk av hvor ting er.

Er det forresten noen som vet om kart på nett der kartkoordinatene er skrevet inn? Ser for meg at GPS'n kan være kjekk å ha hvis jeg drar på tur til byer også. Husker jeg slet med å finne Victoria and Albert Museum i London i fjor (jada, selvsagt hadde jeg kart, men rota meg vekk for det). Siden jeg kjøpte billigste utgave så ligger det ikke inne kart i selve GPS'n så jeg er i slike tilfelle avhengig av å finne koordinater.

Blir spennende å se om det blir "hobby" av dette. Det er jo en slags teknologifisert variant av turorientering.

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke du gassovn, eller blander jeg brukere nå? - Eller spritpeis, ellerno?

Jeg sitter med ei vifteovn foran føttene, og savner vedovna i Lofoten. Oftest var den overflødig, fordi tjue-tretti stearinlys fort ga tilstrekkelig med varme til at margen begynte å tine.

Mildt. Like under null grader ute, men tilbake til tosifra minuser i løpet av natta. Nesten sånn at man blir lysten på å finne ei fresk frøken å varme seg på under dyna. Men sånne fryser jo, om de så sitter med strikkepels på inne i komfyren, og det er i grunnen jævlig irriterende å høre tenner klapre når men er trøtt og skal sove. Derfor plan B: Være lenge oppe...

Du?

God helg! :kyss2:

Lå lenge og "dvalte", med en håndfull åpne sider...

Er det forresten noen som vet om kart på nett der kartkoordinatene er skrevet inn?
Klikk 'Start kartklient' - Litt fiklete i starten, men det beste, når du blir vant med det. Enklere utgave finner du om du søker på 'Norgesglasset'. Men også kartet fra Eniro (telefonkatalogen.no) lar deg se GPS-koordinater om du ber om det. Og Google maps/earth. Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke du gassovn, eller blander jeg brukere nå? - Eller spritpeis, ellerno?

...................

Men også kartet fra Eniro (telefonkatalogen.no) lar deg se GPS-koordinater om du ber om det. Og Google maps/earth.

Niks, du har rett. Jeg hadde (og har) gassovn. Det er bare så lite gass igjen i flaska at jeg har vært litt gjerrig. (Vil ikke tine bil for iltur til bensinstasjonen....)

Har googlemaps kartreferanser? Trur je itt'no på for den har jeg endevendt nå i dag. Men mulig google earth har ja *må sjekkes* .

Klarte forresten å omgå problemstillingen via denne siden. Der fant jeg begipelige koordinater.

PS: Måtte jo sjekke Google Earth - hvorfor gikk jeg ikke dit først? Tusen takk, Katta!

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nesten sånn at man blir lysten på å finne ei fresk frøken å varme seg på under dyna. Men sånne fryser jo, om de så sitter med strikkepels på inne i komfyren, og det er i grunnen jævlig irriterende å høre tenner klapre når men er trøtt og skal sove. Derfor plan B: Være lenge oppe...

Amatør! Du må kjøpe bittskinne til fresk frøken, så hører du ikke klapringa.

Cata

*klok kone*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noe liknende, men bruk medfører stort sett det motsatte av søvn og restitusjon... Nok om det... :gjeiper:

Du må huske å være spesifikk på hva du mener med koordinater. Om du mener gps-posisjonen eller et UTM-rutenett, liksom. UTM-33 her hvor jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må huske å være spesifikk på hva du mener med koordinater. Om du mener gps-posisjonen eller et UTM-rutenett, liksom. UTM-33 her hvor jeg bor.

Er uspesifikk med vilje! Jeg skjønner grader, minutter og sekunder, men den der UTM greia som står i Norge i Bilder begriper jeg ikke det skvatt av. Kan stille inn "Le GPS" på UTM (pardon my french - har nettopp sett Godzilla på NRK3) , men hva pokker gjør jeg når det er ørtogfjørti UTM greier?

Derfor den store leteaksjon, måtte ha noe med posisjoner i grader osv. så jeg vet hva jeg legger inn. Nå er det alltids bare test-tur i morra i kjent terreng så jeg skal nok ikke tulle meg vekk, men vil vite hva jeg driver på med til jeg skal prøve i mer ukjente løyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ouch, du snakker om å være på viddene. Prøvetur var lurt. Etter halvgått distanse begynte nemlig GPS å mase om at jeg fjernet meg fra målet. Veldig lite trolig ettersom jeg på dagens "treningstur" faktisk visste hvor jeg var og hvor jeg skulle. :gjeiper:

Dermed ble det dobbelt- og trippelsjekk av kart da jeg kom hjem og jeg er kommet til den konklusjon at kartreferansen jeg brukte var feil. :kjefte: Nå er nye punkter lagt inn (denne gang fra Google Earth) så vi får håpe at neste forsøk blir mer vellykket. Men tror jeg begynner å skjønne litt nå, så jeg har håp om fremgang - bokstavelig talt.

Sitter forøvrig med litt blandede følelser. Det er siste feriedag, jo. På den annen side blir det litt godt å komme i gang med hverdagen igjen. Skulle bare ønske jeg visste hva jeg skulle gjøre med jobben min. Etter 10 år med ca. samme jobb så kunne jeg godt tenke meg litt endringer i jobbinnhold, for jeg kjenner hjernen begynner å gå tom. Blir liksom å tråkke i samme sporet omatt og omatt. Men trives jo godt med kolleger og arbeidsplass forøvrig så jeg har liksom ikke lyst til å bytte for mye heller. Det meste er jo greit, jeg bare trenger litt påfyll av noe slag, slik at jeg kan få opp piffen igjen. :sukk:

Vurderer å gjøre som flere av mine venninner har gjort - plusse på med litt BI kurs. Kunne kanskje tenkt meg noe innen prosjektledelse. Det er noe som vi "alltid" har bruk for og som jeg formelt sett er temmelig blank i.

Hmmmmmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gir deg med andre ord ikke på dette med BI-er og blomster? :ler:

Ja, når sudokuen ikke lenger greier å røske liv i de små grå, er det nok på tide å få boksen igang. Kan ikke tro du vil tape noe på det. Jeg leste prosjektledelse (men veldig fagspesifikt og ikke så merkantilt) og lærte mye om beslutningsprossesser og logistikk, som jeg drasser med meg videre. Om ikke annet, så kan jeg godte meg ekstra når sjefene sliter, nå som jeg også vet hvorfor de kaldsnetter og ser ut som de skal sprenge alle blodkarene i panna.

Nå er jeg vanlig lønnsmottaker, og nyter hvert sekund jeg slipper å fakturere selv... :danse:

Noen GPS-er kan være ganske treige med å finne ut hvor de er, om de har vært avslått etter at de ble brukt langt unna. Har opplevd alt fra etpartre minutter til nitti, med ulike modeller.

De ørtenogfjerti UTM-ene er håndterbare kartutsnitt med et noenlunde midtpunkt der du er. De er mest nyttige når du bruker eldre kart (gjerne fra forsvaret), eller ved søk etter savnet person, og sånn. En slags tverretatlig standard for redningspersonell, bl.a. Systemet er ikke så horribelt avansert, og er basert på grader, det og. Men det er vanskelig å forumsforklare.

Tror dessuten at geokasjerne bruker grader, minutter, sekunder, og attributter. Så det er sikkert greit nok å hente kart fra gugel ørt. - Skjønt, geo-norge sine topografiske er av en helt annen klasse, når du vil ha detaljer. Pleier å bruke dem endel i jobb på sommeren. Men er temmelig kåt på en batteridrevet kompakt A4-skriver, og en lamineringsmaskin.

Halvtime til rene håndklær...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gir deg med andre ord ikke på dette med BI-er og blomster? :ler:

Joho! Dvs. blomster har jeg gitt opp ;) . Spør vinduskarmen min. Sudoku har aldri vært min greie, så den røsker ikke det aller minste liv i noen som helst celler. Funderingene går mer på om jeg "gidder" sette meg på hjemmestudiebenken igjen. Jeg vet av erfaring at jeg har liten evne til selvstudie på det viset. Som student måtte jeg sparke meg selv ut av huset for å få gjort øvinger. Klarte aldri å få noe gjort om jeg var hjemme (takk, universitetet for lesesalen...)

Når det kommer til real kasjing (temaskifte ja), så er det grader og minutter og "desimalminutter" som gjelder. Så der skal jeg klare meg bra. Det var bare treningsturen som -eh- "gikk åt skogen" mer eller mindre bokstavelig talt.

I dag har jeg forresten kommet til den konklusjon at det er kaldt på beina så jeg tok mot til meg, krabbet opp på loftet og endevendte kassen med gamle sko. Fant omsider de ikke så altfor lekre pelsforede som jeg ikke har brukt på mange år. Vi sier takk til forfengeligheten og velkommen til varme føtter....

Og det gir meg ikke kalde føtter. :fnise:

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...