Gå til innhold

Som Cata's dager går......

Cata

Anbefalte innlegg

:trist: Sånn. Det var det. I dag fikk jeg vite at min far har kreft. Legen mener det ikke er spredning, men det er jo skummelt likevel. Når folk begynner å komme opp i åra så må man jo forvente at reparasjonene begynner, så jeg er ikke sjokkskadd. Men det var ingen morsom nyhet å få for det. Heldigvis tar han det med fatning selv, og det gjør min mor også. Operasjon blir trolig i løpet av 2-3 uker så får vi se.

Kjenner at jeg ikke har videre lyst til å bli faderløs enda, selv om jeg vel egentlig er heldig som har fått beholde begge foreldre såpass lenge uten alvorlig sykdom. Håper virkelig det ikke er spredning og at de får fjernet alt slik at han kan få noen gode år til. Kreft har jo en lei tendens til å poppe opp igjen selv om den ikke har spredd seg, men i "godt voksen alder" så mener jeg hvert år med god livskvalitet teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er noe dritt, det der. Heldigvis er ikke prognosene så ille når det oppdages tidlig. Det er helst når den får vokse seg stor og sterk, at de tenderer å poppe opp i hytt og gevær. Håper det går greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Det håper vi også, Kami, det håper vi også. Men man vet jo aldri med den greia der. Som for å bekrefte mitt rykte som Dårlig Datter har jeg nå vært en uke på ferie - på Malta. (Tur bestilt lenge før syk far ble noe tema.) Følte meg rimelig dum, men som far sa: "Det er ikke stort du kan gjøre uansett, jeg stoler mer på legene når det gjelder det der..."

Så jeg dro.

Fin tur, men naturligvis noe mindre festlig enn det ellers ville vært. For det meste fint vær og bleike meg har fått bittelitt farge :hoppe: . Bodde på forbausende fint spahotell (så ikke så bra ut på bildene) og er blit knadd og spadd i tillegg til at jeg har dovnet meg ved bassenget. Malta er jo en klippeøy, så sandstrender kan man se langt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har man vært på farten igjen. Phuuu. Ikke før var jeg kommet fra ferie, så var det å røske til seg en bag med litt klær (ja, litt) og dra avsted på jobbetur. Kort sagt, tirsdag formiddag var jeg i farta igjen. Skulle egentlig ikke så langt, bare et stykke inn i Sverige, men fyttikatta så lang tid det kan ta selv om det ikke er så langt når man skal prøve å spare noen kroner for arbeidsgiveren ved å velge billige flyavganger og ellers reise kollektivt.

Brukte hele dagen, jo.

2 fly og 2 tog måtte til. Siden jeg ikke er kjent langs ruta hadde jeg kalkulert inn litt tid mellom fly og tog. Det var et feilgrep. Toget var nemlig særdeles lett å finne, og Svenska Järnvegens billettautomat ditto. Så der fikk jeg et par særdeles unødvendige ventetimer, gitt. :kjefte:

Men det er bare meg selv jeg kan takke.

Derimot ble det en smule stress ved togbyttet. Hadde i utgangspunktet 10 minutter på å komme meg fra hurtigtog til lokaltog, men før vi kom så langt så hadde de 10 minuttene krympet til 5. Og stasjonen var dårlig merket. Dermed satte jeg kursen for det eneste toget jeg så på perrongen.

Trenger jeg å si at det var feil tog?

Imidlertid fant jeg også en informasjonstavle, som vennlig kunne fortelle meg at mitt tog sto på motsatt side av stasjonen - mer eller mindre. Jeg har nå konstatert at jeg trenger masse løpetrening....

5 sek før togavgang fikk jeg slengt meg inn i en vogn så jeg kom faktisk fram etter planen. Derfra bedret tingene seg. Hadde ikke før kommet inn i resepsjonen på hotellet før en bekjent passet meg opp og inviterte meg på middag på nærmeste kinarestaurant :ler: . Helt greit det, for jeg liker kinamat godt, jeg. Vi dro avsted og tilbragte hyggelige halvannen timer med mat og utveksling av nytt på både faglig og litt ufaglig front. Dermed hadde jeg i grunnen dagen inne, så etter litt vennskapelig sludring med en annen bekjent som satt i resepsjonsområdet da vi kom inn igjen, så var det bare å finne rommet og komme seg til køys for å få litt tiltrengt søvn før gårsdagens møte.

Jeg skulle holde en presentasjon, og må ubeskjedent medgi at jeg var god. Jeg er ikke den fødte foredragsholder og i blant tar nervøsiteten overhånd, men i går hadde jeg kontroll hele veien og klarte faktisk å snakke til tilhørerne - ikke bare ramse opp det som sto på foilene. Fikk mange spørsmål etterpå og trigget en grei diskusjon blant tilhørerne. Slike øyeblikk er kjekke.

Siden det var like langt hjem igjen som det var å reise dit, kom jeg dalende inn hjemme sent i går kveld så det er blitt litt lite søvn siste døgn kan man si. (Heldigvis hadde jeg en snillere reiseplan hjem igjen så det ble ikke fullt så mye venting. )

I dag har jeg forresten vært til etterkontroll etter sommerens operasjonsviderverdigheter og fikk omsider bekreftet at alle cyster og greier som ble røsket ut var "snille". Hadde jo regnet med det siden jeg ikke hørte noe, men helt fint å få det offisielt bekreftet av legen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så leit å høre om faren din, men nå er det jo mange krefttyper som har gode prognoser. Faren min har også fått kreft, men den kan ikke opereres, og holdes i sjakk med cellegift. Så antagelig vil han dø med kreft og ikke av kreft.

Sånne transportetapper kan være vanskelige å planlegge. Og så tror jeg du er en foreleser som er godt forberedt og har oversikt over stoffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så leit å høre om faren din, men nå er det jo mange krefttyper som har gode prognoser. Faren min har også fått kreft, men den kan ikke opereres, og holdes i sjakk med cellegift. Så antagelig vil han dø med kreft og ikke av kreft.

Ja, vi får håpe det. Heldigvis sprer det seg ikke så raskt hos eldre mennesker så med litt flaks får de fjernet elendigheta i tide. Nå har han forresten fått operasjonsdato (om drøyt 2 uker) så da får jeg være litt grei datter og ose på sykehusvisitt når han har fått noen dager å komme seg på. De antydet at han ville bli lagt inn for en uke før de slipper ham ut. Godt å vite at han får tilsyn av fagfolk i litt mer enn et par dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ååååkay, send meg blodtrykksregulerende midler. Jeg sloss med Norsk Tipping....

Jeg slenger inn en Lottokupong i ny og ne (sånn ca i snitt en i året :ler:) men blir stressa av å levere kupongen. Husker det som regel når jeg er i butikken, men kassadamene har det som regel så travelt når jeg er der.

Så oppdaget jeg nettipping. Oi, morsomt. Det kan jeg prøve, tenkte jeg. Dermed bestilte jeg kortleser til mitt eksisterende spillkort hos NT. Trenger jeg å si at installasjonsguiden kun henvendte seg til Windowsbrukere?

Vel, litt surfing og googling og leting, og jeg fant ut at mac også kunne brukes og som ved et lite under fikk jeg hektet på kortleser slik at jeg kunne logge inn. Logge inn meg i #$"$!$ :kjefte: . De ville naturligvis ha den pin-koden som jeg har glemt for 2 år siden. Dermed var kortet sperret, for koden fant jeg ikke på registreringslappen en gang. *lovlydig, men dum Cata*

Jeg bestilte PUK kode.

Kode kom i posten.

Jeg prøvde igjen. Og fikk beskjed om at jeg måtte logge på i buypass minibank. Javel, på verktøylinjen står det "nettminibank" så det måtte jo være stedet tenkte jeg og trykket.

Logg inn

Oppgi (ja, nettopp) PINkode :sur: .

Åssen skal jeg kunne oppgi PIN kode når jeg må inn i banken for å få lagt inn PUK kode så jeg får låst opp kortet og lagt inn ny PIN :grine: ?

Veldig sinna Cata :frustrert:

Etter en del ilter mumling kom jeg på at kanskje det ikke var der jeg skulle logge inn likevel.

Mer googling.

Ny bank, ny registrering og overføring av et sparsommelig beløp fra visa kortet.

Endelig er jeg inne i de vordende lottomillionærers rekker, men guhjelpe seg for et innviklet system for oss som ikke er vanetippere.

Jeg fortjener søren meg å vinne en liten skvett!

*men jeg fastholder nå at den sikreste måten å "vinne" i Lotto på er å ikke tippe i det hele tatt. 40 kr. pr uke blir 2080 kr på et år*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off we go!

I dag er jeg i spaserehumør til tross for at værgudene ikke er helt greie - eller kanskje på grunn av det ;).

Så nå skal jeg snøre på meg masaiskoene, hive på meg regndress og labbe på jobb en tur. Dusteinstrument laget trøbbel før helga så jeg vil se åssen det går, og bruke det som påskudd for en god og lang spasertur. Jeg føler ikke for å gå bare for å gå nemlig, og kjenner at etter 2 uker med "sitte på fly" så har beina godt av å røre på seg.

Er jeg ikke tilbake før kvelden, så har jeg nok blåst vekk. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I'm toback... :ler:

Men jammen ble det en luftig spasertur. Enkelte ganger slet jeg faktisk med å gå mot vinden. Mulig jeg utgjør stort vindfang? :klø:

Var ute i nesten 2 timer tilsammen for jeg måtte ta en liten omvei hjem igjen. Nå putrer fårikålen i gryta og snart er det mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wow: Fårikål?! Jeg visste det! Jeg skulle aldri rørt den cornflakespakka!

Ædda, bædda...... *bææææææææ*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phu, årets tannlegetime unnagjort. Det pleier stort sett gå greit med meg, men...aaaaaauuuu i lommeboka. Så også denne gang. Jeg skjønner at tannlegen må betale lønn til assistent og kontormedhjelper. Og jeg skjønner at kontorlokaler og tannlegeutstyr ikke er gratis. Faktisk er jeg ikke dummere enn at jeg begriper at tannlegen vil tjene litt på dette selv også, men....godt og vel 800 kr for 10-15 minutter i stolen? Kun sjekk, røntgen og litt lettere "tannrens" (ikke kunne jeg se noe tannstein, men...)

Costa Plenty, synes jeg.

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannlegetimer er dyrt. Gap opp koster en masse penger.

Er i gang med tannlegen selv, men det ser ut til at jeg ikke må betale hele gildet selv. En del av medisinene mine står på lista til nav over medisiner som kan gi tannskader som gir rett til refusjon. tannlegen skulle søke for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan noen selge meg en gyngestol? :ler:

Nuvel, det er ikke helt bokstavelig ment, jeg kjenner bare alderen snike seg innpå og ser for meg Gamle-Cata i stolen med strikketøyet. Jeg vurderer nemlig å begynne å strikke igjen. Strikket masse for 15-20 år siden, men skapet ble fullt av gensere og etterhvert flyttet jeg til et sted med ikke fullt så kalde vintere, så tykke ullgensere ble rett og slett litt for tykke.

Altså ikke strikke mer ;) .

Og det er jo litt synd for det er en koselig hobby. I går ramla jeg innom garnbutikken og ble litt inspirert. Skal strikke om igjen en genser som jeg har slitt ut for mange år siden. Årevis som student med tung sekk førte til at genseren rett og slett fikk slitt hull på ryggen, av alle steder. Og den genseren er passe tykk for klimaet her. Altså skal jeg reprodusere.

Var litt for mye kø i butikken i går til at det ble handel (Vet noen om Peer Gynt garnet eksisterer enda? Jeg kunne ikke finne det.) Dessuten måtte jeg uansett grave fram mønsteret først, så jeg vet hvor mye garn jeg trenger. Men hvis det ikke blir forsinkelser på jobb på mandag så skal jeg ile avgårde etter arbeidstid og handle.

Gleder meg til å få fart på pinnene igjen :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logger ut før jeg svarer på denne... :gjeiper:

Per G. :plystre:

Ellers har sparkjøp (sparkjop.no) rimelig garn.

Kan du ikke bare kjøpe pinner med innebygget mp3-spiller eller laser ellerno? Alternativt begynne en rolig opptrapping ved å spikre fast løse meier til lenestolbeina eller sette kontorstolen i ei gammel paraboltallerken?

Men riktig b-mor kan du ikke være riktig ennå - du som ble sjekka av en tannlege, å greier! :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logger ut før jeg svarer på denne... :gjeiper:

Per G. :plystre:

Ellers har sparkjøp (sparkjop.no) rimelig garn.

Men jeg har ikke Sparkjøp.... Åååååå du mener på nettet? :klaske:

Nuvel, jeg skjønner godt at du vil være anonym katte når du svarer på sånt som dette :ler: . Faktum er at damen i garnbutikken ikke ville selge meg Peer Gynt som hun definerte som "klø-garn", men hun hadde da noe med tilsvarende tykkelse, så det er framleis håp om strikkjeplagg.(Her ramler vi hodestups inn i husflidstil.) Så det ble garn. Og pinner.

Regner også med det blir hissige utbrudd, for jeg er sikkert ikke blitt det minste flinkere til å telle rett når jeg legger opp enn det jeg var for 15 år siden, men før eller senere får jeg det vel til å bli rett.

Rene spenningsprosjektet dette. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jupp, risikosport. Vi heier fra sidelinjen, ikke sant Bettie? :nigo:

Advarsel om kløgarn bør tas på alvor. Empiri og strikkende slekt, lærte meg fort at "klø" ikke betyr klø, men stikke! Og at utsagnet "kan muligens klø litt, innen du venner deg til det" betyr stikker som om du blir stappet inn i en iron maiden etterfylt med premenstruelle pissemaur. - Ikke akkurat noe en ivrer etter å tilvennes... :opplyser:

En mulig løsning for deg, kan muligens bli, dersom noen spør om du har STRIKKEPINNER(!) for så og peke i retning av tilfeldig henlagt bevismateriale, å nihevde at det dreier seg om to Wifi-nettverksantenner du ennå ikke har rukket å montere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen jeg har hatt masse gensere i Peer Gynt opp gjennom årene og jeg bruker dem da ikke som undertøy.... Ergo er det ikke-klø mellom meg og klø-garn. Sånn er det med den saken. Nåja, strikketøy i farta - den forhatte 1. runde med vrangbord er unnagjort og det ser ut som jeg har talt rett maskeantall (bank i bordet). Heia meg!!!

(Skal late som om pinnene er mine umonterte horn,,,,,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katze da, bilder er vel ikke lov? Men det var fine horn, det skal du ha....

Nå har jeg vært og rørt på meg. En tur i svømmehallen gjorde underverker for stiv rygg og ditto skuldre (ikke bare strikkepinnene sin skyld), Ble ikke kjempetrim, men så dårlig svømmer som jeg er så får jeg jobbe bra bare på noen få lengder i bassenget. Og det er jo fint for å få bevegelse i skuldrene.

Nå venter jeg bare på at det skal komme et par OK programmer på TV. Må se TV mens jeg strikker :ler: . Så da blir det noen runder på vrangborden i kveld også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...