Cata Skrevet 13. juni 2009 Forfatter #3781 Del Skrevet 13. juni 2009 Mulig dette er samme siden eller en variant av den, for i betalversjonen så kan man sammenlikne og evt. hekte seg på andres trær. Men gratisvarianten ser helt grei ut for å lage sin egen lille "slektsbusk". Men er enig i at det ville vært morsomt å kople slektsbuskvekstene både innenfor og på tvers av landegrenser. Og kirkebøkene skal myses på i restitueringsprosessen. Takketitakk. Middel til nedsvelging av frossenpizza (vel, stekt sådan) er funnet. Kollega har sjekket skap og funnet brus . Med to mils avstand og langt mellom bussene (må ikke forveksles med busskvekster...) så er det greit å innta fluider som ikke gjør en stakkar ukjørbar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 13. juni 2009 #3782 Del Skrevet 13. juni 2009 [...] Med to mils avstand og langt mellom bussene (må ikke forveksles med busskvekster...) så er det greit å innta fluider som ikke gjør en stakkar ukjørbar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 14. juni 2009 Forfatter #3783 Del Skrevet 14. juni 2009 Kjeder meg! Lider av pre-operasjonsk kjedsomhet og ønsker jeg var en uke fram i tid med hele greia unnagjort. (På den annen side kommer jeg nok til å ønske det skal være en uke igjen når torsdagskvelden kommer. Sykehusskrekk er ugøy.... ) Har ellers (omsider) fått endevendt gangen min i dag så nå er det noenlunde støvfritt, vinterfottøyet er satt vekk og de skoa jeg ikke bruker til hverdags er stort sett arkivert i skoskapet. Og varmedressen er stua vekk på loftet. Hm, det ser jo nesten ut som et møblert hjem, jo.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 15. juni 2009 #3784 Del Skrevet 15. juni 2009 Det er utrolig hvor mye mer plass man får i en gang når man får vekk litt sko. Og med en god sommer i sikte, tror jeg at varmedressen din trygt kan oversomre på loftet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 17. juni 2009 Forfatter #3785 Del Skrevet 17. juni 2009 2 dager igjen til operasjon og bra er det. Det presser i magen. Ikke direkte vondt, men et jevnt press. Jeg tror cystejækelen har vokst litt. Det var ikke slik i starten. (Og jeg tror jeg har tatt høyde for evt. psykiske effekter.) Til tross for lege- og sykehusskrekk så gleder jeg meg faktisk til fredag, slik at jeg kan komme i gang med elendigheta. Og gjett om jeg gleder meg til neste uke på denne tida når jeg er godt i gang med å gro sammen igjen. De to første dagene kommer til å være fæle. Jeg kommer til å gå og være drittredd for at det skal løsne noen sting eller noe, selv om jeg rent logisk vet at med kikkhullsoperasjon så kan det jo ikke bli full buksprekk liksom. Men hjerne og panikk-gen (evt. hypokondergen) er på kryssende kurs i den saken der, så nervøs kommer jeg nok til å være okkesom til jeg ser at det faktisk går bra. Dessuten kommer jeg vel til å ha noe vondt, regner jeg med - men tviler på at det blir uutholdelige smerter liksom, så det skal jeg nok takle rimelig greit. Feiging? Jeg? Jo, kanskje det. Jeg er faktisk så feig at jeg dropper seilinga i kveld . Er fint seilervær, men for det første er det faktisk ikke helt godt å sitte sammenkrøket såpass lenge (har kjent det et par uker nå) og for det annet er jeg sånn kløne at jeg kan risikere forkjølelse eller oppskrubbing eller drukning eller noe annet som kan forpurre operasjon. (Jeg pleier ikke være oversvømt av flaks, liksom....) Så jeg pingler ut og kommer sterkere tilbake om 3 uker eller så der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 17. juni 2009 #3786 Del Skrevet 17. juni 2009 Ville vel vært mer unormalt å ikke kvi seg. Men har du orden på listen over alt du må stæsje rundt sofaen, for å kunne holde deg i dørgende ro, til du er ferdig å gro? Ifapastiller, i tilfelle du må hoste. Fishermans friend, i tilfelle du VIRKELIG må hoste. Vann, hvis du må hikke? Plaster, hvis... Nei, greit, jeg skal ikke være slem... Vannkoker, hvis du får lyst på te mens du venter på å begynne å hikke. Pledd, i tilfelle en ny istid. Termometer, for å se syk ut, hvis noen kommer innom. En god bok, i tilfelle strømmen går og PCen kubber. En god penn, for å kunne skrive testemente i margen, hvis fiskermannen ikke hjalp mot hosten... Vi heier på deg vi. Du vet det? Sant, Bettie? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 17. juni 2009 Forfatter #3787 Del Skrevet 17. juni 2009 (endret) Ifapastiller, i tilfelle du må hoste. Check - har ikke, men har DOC Fishermans friend, i tilfelle du VIRKELIG må hoste. Check - har ikke.....-holde pusten i stedet for å hoste? Vann, hvis du må hikke? Check Plaster, hvis... Nei, greit, jeg skal ikke være slem... Che....wæææææææææhhhhhh ck Vannkoker, hvis du får lyst på te mens du venter på å begynne å hikke. Check - jeg drikker kaffe har jeg sagt: (Og da må jeg opp å tisse, så sårene virkelig får disse....) Pledd, i tilfelle en ny istid. Check - har! Men bør kanskje kjøpe "Istid 2"? Termometer, for å se syk ut, hvis noen kommer innom. Check - har ikke eid et termoemeter siden mor knuste det da jeg var to, og strengt tatt eide jeg vel ikke det heller. Tror du det klarer seg hvis jeg ser veldig ynkelig ut? En god bok, i tilfelle strømmen går og PCen kubber. Check - biblioteket besøkt i dag En god penn, for å kunne skrive testemente i margen, hvis fiskermannen ikke hjalp mot hosten... Check - men....i margen på bibliotekboka? Da ødelegger jeg bibliotekets eiendom også konfiskerer de min.... Endret 17. juni 2009 av Cata Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 18. juni 2009 Forfatter #3788 Del Skrevet 18. juni 2009 Aggggghhhh, jeg gruer til i morgen . Og så gleder jeg meg innmari til i morgen kveld, uansett om jeg har vondt etter operasjon eller ei. For da er det over så da vet jeg jeg bare har å gro sammen igjen. Om et par uker kan sommeren komme for alvor . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 18. juni 2009 #3789 Del Skrevet 18. juni 2009 Du er toff! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 18. juni 2009 Forfatter #3790 Del Skrevet 18. juni 2009 Du er toff! Bare realist! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 19. juni 2009 #3791 Del Skrevet 19. juni 2009 Gigalykke til i dag, da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 20. juni 2009 #3792 Del Skrevet 20. juni 2009 Håper og regner med at alt har gått bra. Siden jeg er på sykebesøk har jeg tatt med noen blomster Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 21. juni 2009 Forfatter #3793 Del Skrevet 21. juni 2009 Takk-o-takk. Er nå vel hjemme igjen etter operasjon som på sin måte ble en positiv opplevelse. Måtte reise med buss til sykehuset og fikk skyss helt til døra. (Hadde egentlig spurt om bussen stoppet nær sykehuset et sted.) Forklaringen var jo at alle passasjerene som var igjen på bussen skulle dit... Vel inne gikk det slag i slag. Rakk såvidt å svippe innom doen før jeg var i systemet og før jeg visste ordet av det lå jeg i senga utstyrt med sykehusskjorte og lekre (not) sykehusunderbukser og ble trillet opp til overvåkningen. Anestesilege kom innom og forhørte seg om allergier og andre greier og informerte litt om åssen de hadde tenkt å dope meg. Så ble det litt venting igjen og dermed lå jeg på bordet. Fikk plugget i kanyler både her og der og sykepleiere forklarte hva de enkelte greiene var til og hva jeg kunne forvente å kjenne. Deretter våknet jeg av at noen rusket forsiktig i meg og sa navnet mitt. Prøvde jo å krakse fram et ja, men pga slange de hadde stappet ned i halsen på meg under operasjonen så var stemme midlertidig ute av drift. Etterhvert kom jo den tilbake så jeg fikk gitt litt lyd fra meg. Litt uvel blir man jo av narkose så mens jeg lå der og var lysegrønn så kom hyggelig pleier og lurte på om jeg var kvalm? Jo'a bittelitt, men det går vel over. Dermed trødde sykepleier inn noe kvalmestillende og vips - fin form igjen. Nåja, fin og fin.... Ikke kvalm i allfall. Så ble det et lite hyl fra meg da jeg oppdaget at det sildret litt blod fra magen. Ny kompress og trøstende klapp: "Det er ikke helt uvanlig". Ble liggende noen timer på overvåkningen og så trillet inn på et rom. Hurra - enerom . Dvs. egentlig var det jo tomannsrom men andre senga var ledig. Jeg sloknet litt igjen. Utpå kvelden - ny lett panikk- mer blod fra sår på mage. Denne gangen la pleieren på litt trykk da hun teipet og nå holdt det. Sjelden følt meg så slapp i fisken noen gang. Men måtte jo sitte opp og få i meg noe mat da. (OK mat, men null matlyst. ) Men viljen vant over lysten til å ligge ned så mat ble det. Hadde jo nesten ikke spist på et døgn så jeg ante at det var lurt å få i seg noe. Do-tur var et kapittel for seg. Jeg kreket meg avgårde, krumbøyd som en 95 åring, og så vel ellers ut som noe katta hadde dratt med hjem på en dårlig dag. (Nei, ikke du Kamikatze...) Trenger jeg å si det ble tidlig kveld? Eller ville blitt hvis ikke alle hadde rent rundt og stappet i meg smertestillende til alle døgnets tider. Tok snilt lillepille helt til de prøvde seg med sovepille. Da nektet jeg. Prøve selv først! Sov etter måten greit. Våknet noen ganger da de var inne og sjekket at det sto til liv, men sov innimellom. Da jeg våknet i går var jeg ca. 100 ganger bedre. Fikk jo forklaringen på laber tilstand da legen kom innom. De hadde funnet tre cyster, ikke en, så jeg hadde ligget på bordet i nesten 2 timer... Dermed kom jeg sent i gang med sporten "korridorvandring" og fikk bli til i dag. Helt greit for meg med tilsyn et døgn til, men i dag var lege og jeg enig i at nok fikk være nok - så nå er jeg hjemme, med beskjed om å komme til kontroll om 3mnd og ellers gjøre det jeg føler for den nærmeste uka. Muskler i mageregion er støle som etter ørti situps, men avgjort mindre støle enn i går så jeg tror det kommer til å gå veldig greit dette her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 21. juni 2009 #3794 Del Skrevet 21. juni 2009 Vi kjente henne som et positivt menneske, og som en hyggelig taster. Cata vil særlig bli husket som... Å, hei! Her er du jo! Når du snakker om at det ble en positiv opplevelse, så jeg deg nesten for meg i det hvitblendende lysskjæret fra den kjekke legens kritthvite smil, idet du våknet opp og oppdaget en rød rose stikkende ut fra operasjonsarret, og rødvin i dryppet... Jaja, du fikk nå kanapé, så helt bortkastet var det nå ikke. Du kan tro det har vært stille her! Velkommen tilbake iblant oss levende. Nå har du endelig muligheten til å perfeksjonere deg i su doku! Jeg sier som de gjør i Hollywood: She is home. She is sitting down. She feels empty inside, and must soon feed! CATA part II - Out now - in a forum near you! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 21. juni 2009 Forfatter #3795 Del Skrevet 21. juni 2009 CATA part II - Out now - in a forum near you! Det med rødvin i "påsan" kunne muligens vært en god idé. Ta patent på den du. Og det har kun vært stille her pga. at jeg ikke har tatt meg bryet å legge inn KG på mobilen. Mobilen var trofast følgesvenn i går når verste nettabstinens skulle tas brodden av (og, ja, det var faktisk lov å bruke mobil - jeg spurte før jeg slo på). Ellers har du rett i at "she feels empty inside" (kan ikke det pokkers brødet se til å tine snart da ?) Det må snart dyttes inn noe mat her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 22. juni 2009 Forfatter #3796 Del Skrevet 22. juni 2009 ...og der skrev jeg et langt innlegg som forsvant, gitt. Formen forsåvidt fremdeles stigende, men har litt vondt. Tror nok "vondt" er dels selvforskyldt ettersom jeg var på farten i 1,5 timer i formiddag da jeg skulle levere sykemelding på jobb. Ble jo en kaffekopp og transporttid også. Var rimelig sliten da jeg kom hjem så resten av formiddagen ble stort sett tilbrakt på sofaen. Ser også nå at jeg har blødd, men tror nok det er fra operasjonsdagen. Ser flekker gjennom gasbinddelen av plasteret. Men for all del, her snakker vi "dråper" -ikke foss, og egentlig er det også positivt at jeg ser dem . Mener nemlig grunnen til at jeg ikke har sett det før er at jeg har vært så oppblåst av gassen de dyttet inn under operasjonen at jeg ikke har sett de nederste plasterlappene skikkelig . Gidder ikke bytte dem for det ser ut som de har holdt tett i morgendusjen i dag. (Er sånn gjennomsiktig "plast" med gaskompress innafor.) Legen sa jeg kunne røske dem vekk eller beholde alt ettersom, men jeg er ikke veldig tøff når det gjelder sår og blod og gørr så jeg sørger for å beholde "kamuflasjen" tror jeg . Dumt å gå i dørken av sånt. Ellers har jeg til min glede konstatert at jeg ikke lenger gruer så mye hvis jeg må hoste (=stølhet gir seg) og jeg går ca. normalt i trapper. Men fremdeles ser jeg ut som en gås med hofteleddsdysplasi når jeg går. Jeg vagger avgårde i medium sneglefart. Håper jeg får opp speeden litt mer utover i uka. Sånn kan jeg ikke ha det lenge. Blir jo ryggpasient av det her. Men regner med at kroppen fisker fram mer tempo når den er klar for det. Så får jeg nøye meg med "gå i trapp" seieren i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 22. juni 2009 #3797 Del Skrevet 22. juni 2009 Er vel ikke uvanlig at operasjonssår tråkles slik at puss og litt blodplasma får dreneres ut. Healingprossessen funker best i "friluft". Men venter du til det skorper seg så slipper du å risikere småinfeksjoner. Du kan teipe et stykke dobbel steril gas løst over, for å hindre at smuss kommer til. Og lage regnfrakkprosjekt til dusjen, så lenge som doktorn sa, pluss to-tre ekstra hypocatadager for sjelefredens skyld. Jeg har akkurat lest et lite utdrag fra Ida Grans nettdagbok. Du leder, "for å si det sånn"... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 23. juni 2009 Forfatter #3798 Del Skrevet 23. juni 2009 Tøffa meg opp i går og bytta likevel. Fant ut at jeg har ca. samme type plaster som sykehuset har brukt i heimen så jeg røska av og la på nytt. (Og følte meg temmelig bleik selv om alt så tørt og fint og rent og greit ut.) Liker best blodet mitt når det er inni, jeg . Ene sida er nesten grodd allerede, andre sida er litt mer "høl" i så den trenger nok litt tid til. Er for øvrig avansert fra modus "tasse" til "tusle" i dag. Får mer fart på beina og er mindre sammenkrøket når jeg går. Snart ser jeg ut som bare en 65-åring med isjas . (Så ut som en skral 95 åring på fredag....) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 23. juni 2009 #3799 Del Skrevet 23. juni 2009 Har du begynt å trene til NM i kappgang, eller? Hadde ikke du gjort sofaen klar for slaraffenliv og selvtrøst? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 23. juni 2009 Forfatter #3800 Del Skrevet 23. juni 2009 Jo, men sofa + selvtrøst = au i ryggen når det blir for lenge. Så da må man røre seg. Har gått i fella "for lite aktivitet" en gang før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg