Gå til innhold

Som Cata's dager går......

Cata

Anbefalte innlegg

:ler: I dag har jeg trimmet meg. Ikke ren fysisk trim som i "trening" men som i "gjøre andre ting" på jobben. I anledning finanskrisen så blir vi av og til satt til oppgaver som vi ikke gjør til daglig hvis noen er vekk pga. sykdom e.l. I dag var en slik dag, så jeg fikk både utført litt nyttig arbeid og frisket opp gamle kunnskaper. Sporadisk "hands on" er aldri dumt.

Ikke for det, jeg legger opp til fysisk trim også. I dag kom nemlig pulsklokken jeg bestilte på nett og jeg har sittet i flere økter å prøvd å forstå innstillinger og menyer. Skal hive den på når jeg går til jobb i morgen. Blir jo ikke organisert trening, men mer kartlegging av rikets stilling. Prøvde den så vidt på dag, dvs. det brystbeltet som sender signalene og det ser heller dårlig ut. Puls i helt rolig tilstand ligger rundt 80 kan det se ut som. Det må da være ca. det som kalles hvilepuls (*google*) . Det indikerer at formen ikke akkurat er på topp.

Som om jeg ikke visste det ;) .

Og sånn bortsett fra alt annet så er jeg en smule frustrert på jobb. En kollega som ikke har vist seg borte hos oss så alt for ofte er begynt å vise meg uvant mye oppmerksomhet :sur: . Det er litt .....forvirrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*hutre* Men i dag er det fysisk trim som har stått på timeplanen. Først var jeg flink og gikk til jobb, med pulsklokke. Sparte inn 7 minutter på distansen for jeg måtte guffe på for å holde pulsmålet sånn noenlunde :ler: . Heia Cata!

Så kom jeg på jobb og jobbvenninne og jeg som hadde hatt planer om å dra til badeland i romjula fant ut at i kveld hadde vi tid. Så dermed ble det kjapt hjem fra jobb for å hente bil og så ose avgårde. Ble litt svømming, men mest dupping i boblebad og plasking i varmtvannsbasseng. Deilig for stive muskler. Men selv om vannet var varmt og deilig så ble det desto kaldere da jeg kom ut i kald bil og skulle kjøre hjem, så derfor sitter jeg nå her og småhutrer. Ikke fordi jeg egentlig fryser men fordi et par av minusgradene fant veien inn til ryggmargen og nå kommer de seg ikke ut igjen.

Dessuten ser jeg ut som en sviske. En time i vannet får meg til å bli helt "lille rosin" :fnise: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*knirk*

I dag skulle jeg for alvor prøve pulsklokke på vei til og fra jobb. Herremin for et stress :ler: . Jeg må jo gå såååå fort for å komme opp på "treningspuls". Men klarte det i ca. 20 minutter hver vei da, så jeg er fornøyd. Ser av filene at jeg skal ha klart å forbrenne littegrann fett i løpet av den perioden. (Forutsetter her at maxpuls er noenlunde rett i forhold til tommelfingerregel om 220 minus alder.)

Selv om det ikke skulle bli helt rett så er det garantert bedre trim en om jeg bruker mitt vanlige rusletempo, men på den annen side så mister turen litt av sjarmen når jeg halser avgårde på den måten :sur: . Men det blir kanskje bedre når jeg venner meg til den nye marsjfarten. Tok inn ca. 5 minutter på distansen :ler: . Men det er litt inspirerende.

Minuset er - vonde bein. Gleder meg til det blir litt tørrere så jeg kan bruke masaiskoene igjen. Har OK Nike goretexsko nå, så jeg er bra skodd, men masaiskoene er bedre. Men de er også litt risky hvis det er glatte partier underveis så jeg tør ikke bruke dem på denne årstiden. Litt lite friksjon mot underlaget pga. den buede sålen, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I disse tider er det viktig med god friksjonsflate mot underlaget, ja. Jeg synes du er flink, jeg, som virkelig går til/fra jobben. På denne tiden av året er jeg ikke noen ivrig utetrimmer, så jeg har trukket inn, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, me likes kaffekvern. Klarte å få kjøpt en billig på QXL for et par uker siden og ettersom jeg er drikkersjeldenkaffeutenomjobb menneske så er det greit å kverne selv etterhvert. Det blir litt ekstra smak (og duft) av nykvernet kaffe :hoppe:.

For øvrig er jeg stolt av meg selv. Jeg er snart antidepp-fri. Må litt beskjemmet innrømme at det er uten å ha blandet legen inn i det, hvilket egentlig er fyfy med den slags medisin. Vi var jo enige om at jeg skulle slutte "til våren", altså denne våren og jeg vet jo hvordan det skal gjøres. Det gikk helt greit å slutte for 2 år siden, selv om jeg måtte begynne med pillene igjen og da gikk jeg jo på dobbelt så stor dose som nå. Så jeg gadd ikke renne avsted til legekontoret bare for å bli fortalt noe jeg vet fra før.

Vel, anyway, etter at jeg var på reise i oktober og klarte å glemme lillepillle hjemme, så bestemte jeg meg for å fortsette med å glemme dem litt. Så siden da har jeg knasket 3-4 stk i uka.

Nå har jeg tatt ett "knepp" til og er nede på 2 pr. uke. Stadig ingen bivirkninger bortsett fra at mine normale søvnforstyrrelser vender tilbake så jeg stadig ligger på grensen til søvnunderskudd :kjefte: . Men slik har jeg vært i mer enn 20 år så det er ikke noe nytt. Pillene bare dempet det og fikk meg til å sove normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg erklærer meg herved for hypokonder av klasse 1. Skulle reise meg fra sofaen og sjekke ståa på komfyren da jeg plutselig fikk en smerteiling i brystet - på venstre siden. Jeg sverger - tanken på hjerteinfarkt slo meg :sukk: .

Men jeg er jo realist også da og siden jeg ikke kommer fra en "hjertefamilie" og siden jeg tross alt hadde smertene i sida mer enn under brystbeinet så valgte jeg å kule'n. Godt var det, for nå er smertene ca. borte. Men det fikk meg faktisk til å tenke. Hva gjør jeg dersom jeg skulle få et infarkt eller noe annet alvorlig? Ingen har nøkkel til leiligheta og ytterdøra i 1. etasje er alltid låst. Hvordan skulle eventuelle ambulansefolk få tatt seg inn hvis jeg ikke var i stand til å gå?

På en kveld som dette vil ingen savne meg før tidligst mandag morgen, så det ville ikke vært mye hjelp å få fra omgivelsene heller.

Isj, litt ekkelt å tenke på selv om det denne gangen sikkert bare var en ufarlig muskelstrekk. :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje du skal tenke gjennom hva som kan gjøres dersom du skulle komme i en situasjon hvor du trenger hjelp? Det er greit å ha laget planer som man antagelig ikke vil får bruk for - sånn bare for sikkerhetsskyld.

Jeg har gitt begge ungene nøkkel til huset vårt, jeg. Ikke fordi jeg tror jeg vil trenge det, men - sånn for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skal tenke gjennom hva som kan gjøres dersom du skulle komme i en situasjon hvor du trenger hjelp? Det er greit å ha laget planer som man antagelig ikke vil får bruk for - sånn bare for sikkerhetsskyld.

Jeg har gitt begge ungene nøkkel til huset vårt, jeg. Ikke fordi jeg tror jeg vil trenge det, men - sånn for sikkerhets skyld.

Japp, men uten familie og venner i nærheten så er det litt vanskelig. Jeg har liksom ikke lyst til å ha en nøkkel liggende på jobb, og vil heller ikke belemre noen kolleger med å være "barnevakt" for meg dersom noe skulle skje. Tenkte gjennom det for noen år siden da jeg holdt på å bli liggende en påskeferie pga. akutte ryggproblemer, men det nærmeste jeg kom en løsning er at jeg får kaste nøkkel ut vindu til hjelpemannskapene :ler: . Men det betinger jo at jeg er i stand til å reise meg og åpne et vindu.

Singeltilværelsen har enkelte små praktiske hodebry.

Men, jeg setter min lit til fortsatt god helse i mange år. I dag har jeg gjort mitt beste for å beholde den. Selv om det blåste stiv kuling så snørte jeg på meg joggeskoene og travet en tur. Siden regnbuksa er i litt tvilsom forfatning så slang jeg på meg seilerbuksa da jeg skulle ut. (Det regnet nemlig fryktelig i morges.) For et syn - det er god plass til å røre seg i den buksa, for å si det slik. Ikke noe lekkert syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:kjefte:

Som om det ikke var nok med pilleslutt og dårlig nattesøvn. Nå har jeg søren meg angstanfall også. Grrrr. Angsten har ikke med pilleslutt å gjøre, og jeg vet hva den kommer av. (Har for en gangs skyld en helt konkret grunn.) Det jeg dessverre ikke er i stand til er å skru den av.

I seg selv bekymrer det meg ikke så mye, for jeg er vant til det og vet den vil brenne ut i løpet av noen dager/uker. Jeg takler det. Har vært der før Det som er irriterende er noen av de fysiske symptomene. Blant annet har jeg denne gangen fått såkalt "nervøs mage" (kan man da si jeg er drittredd :ler: ?) . Dobbelt grrrr. Er det moro å fly på do hele tida når man samtidig skal gå til jobben liksom? Nope. Det er det ikke. Ikke liker jeg den konstante verkingen og prikkingen i kroppen heller, selv om det ikke er sånt som legger noen begrensninger.

Ikke i det hele tatt.

Anfallet har nå vart i et par dager og siden lengden på anfall er litt uforutsigbar så regner jeg med det kan gå et par dager til. Får være litt grei med magen og meg og ta bil til jobb i morgen hvis det ikke har roet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer sikkert til å beholde helsa så flink du er til å trave avgårde både i regn og blåst. Og så har du kanskje en telefon i nærheten av deg - det finnes jo så mange flinke menn i brannvesenet, som ofte er de som rykker ut ved alle slags behov, og som vet hvordan man får opp låste dører. Rene låsesmedene er en del av dem.

Æsj da. Angst er ikke moro. Det er rett og slett noe dritt. Selv om du vet at det brenner ut etter en tid, er det ikke moro mens det står på. Håper det ikke varer så lenge.

:kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angst bedre. Ikke bra, men bedre. Og mage enig med angst. Ikke toppform på den heller, men avgjort mye snillere med meg enn i går. Det går framover. Veldig greit å kjenne seg selv når det gjelder slike ting. I det minste blir jeg ikke redd for angsten selv. Jeg vet den er der, jeg vet den går over. (Og som sagt vet jeg denne gangen hva som har fremkalt den også. )

Men kan godt være jeg tyr til bilen i morgen også, altså. Vil være helt sikker på at magen er i form igjen så jeg slipper å "forsvinne" bak en busk underveis :ler: . Særlig ettersom det ikke er så mange busker på distansen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:kjefte: Finanskrisen er begynt å puste oss i nakken. Så langt har det gått forbausende bra, men nå begynner vi for alvor å merke de dårlige tidene hos oss også. Ganske merkelig å tenke på at for 4 måneder siden så var det toppkonjunktur.

Det er skummelt.

Vi skjønte jo alle at det ikke ville vare ved, -intet tre vokser opp i himmelen, som kjent. Men jammen ble dette mer berg- og dalbane (med trykk på dal) enn det som morsomt er. Før eller senere blir det oppgangstider igjen, det vet vi jo. Men vi vet også at de ikke er like om hjørnet. Så spørsmålet for oss er jo om vi vil klare oss mot langt større konkurrenter. Selv om det har gått til nå og selv om både store og små aktører i bransjen merker nedgangstidene så er jo de store.....større.

Men samtidig har jeg sjelden merket så god stemning som nå om dagen. Vi har til vanlig et godt arbeidsmiljø, men nå er alle i brett opp ermene stemning og gjør enda litt mer for å hjelpe hverandre, så på den måten er det rett og slett morsomt å gå på jobb. Merkelig hvordan kriser ryster folk sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stinker!

Helt bokstavelig. Det begynte å bli heller tomt i hårshampooflaska så jeg måtte på nett og handle. Har i det siste brukt en shampoo fra lookfantastic som jeg har likt godt, men selvsagt var den gått ut av assortementet. Siden jeg er plaget med tørr og kløende hodebunn så er det ikke allslags shampooer jeg kan bruke (og frisørshampooer er verre enn verst), så jeg måtte finne en ny. Vel, som tenkt som gjort og i går kom den seilende inn til posten. (For øvrig i grevens tid, for nå var det så godt som helt tomt i den gamle flaska.)

Veeeeeeeeel, resultat....jeg stinker som et helt tjærebrenneri. Gudene må vite hva de har hatt i miksen sin. Det er jo ikke helt uvanlig at den slags shampoo har en "touch av tjære" men dette ble i overkant. Håper det blir bedre når håret er tørt, for ellers kommer jeg til å bli redd for at noen skal prøve å utvinne tjære av meg. :ler:

Tjære vene.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:husarbeid:

Ukarakteristisk anfall av energi! Klær surrer i vaskemaskina, Tusle har gjort rent på stue og kjøkken og jeg har skrubba bad etter alle kunstens regler (halvårets runde med "Cillit Bang" i dusjen, -vanligvis greier jeg meg med mikrofiberklut, men av og til bare mååå jeg). Nå gjenstår soverom og gang (Tusle må bare få "mat" først :fnise: ) Skulle gjerne ha vaska vinduer utvendig også, men værgudene er ikke helt enige....

På platespilleren surrer Waylon Jennings - super jobbemusikk. Hva kan jeg gå løs på nå tro? :klø:

Åja, kjøkkenbenken! :idesmil: *går for å finne flaska med Jif*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som stikker av med ting her i huset? :klø: En av mine favoritt CD'er er vekk. Søkk vekk. Jeg trodde jeg hadde glemt den i bilen, men da jeg var ute i dag så endevendte jeg hanskerommet og ... niks CD. Innomhus er den i allfall ikke. Jeg har endevendt litt her også. Dvs. platene mine ligger stort sett slengt borte ved CD spilleren hvis jeg er for lat til å sette dem i hylla igjen. Den er ikke der heller.

:sukk:

Noen bedre forslag?Anyone?

Bortsett fra det så har jeg vært bittelitt huslig i dag også. Vinduene mine ser så fæle ut utvendig at jeg tok med meg mikrofibergreie med langt skaft og en bøtte vann og en nal og fikk rufsa av de vinduene som jeg klarer å nå fra verandaen. Har 3 vinduer til som skulle vært vaska, men de er ganske store og må vaskes fra innsiden (slår inn i rommet) så da vil jeg ha litt mer enn bare 3 plussgrader ute. Søren så krøkkete det skal være å komme til, da.

Det får bli påskemoro, tenker jeg.

Forøvrig har jeg hatt litt "strandtrim". Tok bilen og putret ut til stranda og gikk tur i nesten en time. Litt kald vind, men ellers fint. Skal hilse å si at det er god trening å gå i våt sand som man synker litt ned i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våt sand og våt snø er fine muskeltrenere.

Du har ikke et par gram overskuddsenergi å gi bort Kunne trengt litt her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hvem er det som stikker av med ting her i huset? :klø: En av mine favoritt CD'er er vekk. Søkk vekk.

Himmel :roll: , jeg er offisielt senil. Hadde glemt at den plata er en jeg har lastet ned fra iTunes og brent ut, så den ligger bare i plastetui uten bilde på coveret. Så den lå jo sammen med de andre CD'ene likevel.

Hvor dum er det mulig å bli på en søndag? :slår:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornøyd!

Kom hjem fra tur i dag (var utenbys på møte) og i postkassen lå det oppdatering om "guttungen", dvs. SOS-barneby "sønnen" min. Ser ut som han klarer seg bra og er i ferd med å bli en målbevisst, men likevel hyggelig og omsorgsfull liten fyr.

Kjekt å få vite for en fadder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man måtte ta hensyn til alt og alle når man er singel? :klø:

I dag hadde jeg en halv avtale med en kollega/venninne om å dra i svømmehallen etter jobb (hennes forslag opprinnelig). Da jeg kom for å høre når hun kunne dra kunne hun fortelle at hun bare måtte innom et familiemedlem først - om vi ikke kunne vente til i 7 tida med å dra?

Eh, nei.... Faktisk ikke. Hadde slitsom dag i dag så jeg orket ikke tanken på å mase meg ut av huset igjen hvis jeg først kom meg hjem og for meg er det ganske langt tur å komme meg i svømmehallen, så det blir litt ekstra tiltak. Så jeg bare konkluderte tørt med at "da får vi ta det en annen gang".

Er ikke egentlig sur, men litt oppgitt. Det er helt greit at hun prioriterer slektning foran meg, og vi hadde bare en løs avtale uansett. Så noe egentlig problem ble det ikke. Det som gjør meg oppgitt er at slik er det omtrent hver gang jeg skal avtale noe med noen. Det forventes omtrent at jeg alltid skal være den som innretter meg etter dem fordi de skal innrette seg etter familien. Hallo...helt greit at de tar hensyn til sine familier, men jeg orker ikke ta hensyn til alle andres familier hver gang. Av og til vil jeg faktisk ta hensyn til hva som passer meg. *sukk*

For ordens skyld: jeg dro i svømmehallen rett etter jobb, alene, og fikk både svømt og brukt boblebad så nå er jeg rimelig knadd og avslappet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, skal man bli det siste offeret for årets influensa, tro? :klø: En av mine kolleger måtte gå hjem fra jobb før i uka pga. syg & svag og jeg mistenker at han har spredt noen basselusker (eller strengt tatt virus) i korridorene. Jeg er nemlig småsnufsete. Det er naturligvis mye bedre enn storsnufsete :ler: , men i tillegg så kjenner jeg tendens til litt sånn vemmelig smak i munnen. Den forbinder jeg bare med influensa. Hadde superinfluensa for et par år siden så jeg krysser fingrene for at den fikk såpass fart på immunforsvaret at jeg ikke får noe voldsomt utbrudd nå.

Jaja, uansett så har jeg ingen planer for helga så om det skulle bli noe mer enn småsnufs så skal jeg greie å ha det ganske bra med pledd og sofa og bok. (Og PC :jepp: )

Kan jo også være at jeg er supersliten etter de siste par dagene på jobb. Synes jeg har holdt på med ca. 1000 ting samtidig, selv om det logisk sett bare må være 999. Noen dager er travlere enn andre. Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...