Gå til innhold

Som Cata's dager går......

Cata

Anbefalte innlegg

:kjefte:

Hvorfor er det så rotete i dette huset? Hvem ER det som lager kaos?

Åh, ja...det er visst meg det.

Og hvem er det som ikke har vasket juleduken siden ifjor. (Fant den på bunnen av skittentøyskorga.)

Åh, ja....det er visst også meg.

:klø:

Det er problemet med å være aleneboer. Man har ingen andre å skylde på. Noe man heller ikke har er noen å sende på loftet etter juletre (plast ja....) og julepynt. Nå er jo ikke det den store jobben, egentlig, men begge deler er litt uhåndterlige å få ned loftsstigen.

*sukk*

Først har man styret med å få det ned, og om et par uker skal det søren meg opp dit igjen. Dette bør en eller annen lur sjel finne en løsning på synes jeg. Lur sjel er ikke meg. Men, nå er hus vaska og stua er i allfall ryddig. KJøkkenet blir det snart og gangen...ja den er et kapittel for seg uansett hva jeg gjør, men jeg skal nå klare å få den bedre i allfall. Men det blir jul i år au. Den før omtalte juleduk svirrer nå i vaskemaskina, sammen med en del andre u-julete ting, så den blir iallfall stryketørr før i morgen. Treet skal jeg snart få opp, eller ned....eller først ned så opp. Jah, dere skjønner hva jeg mener, tror jeg. Så da er det faktisk ca. jul her. I allfall når pinnekjøttet er lagt i bløt.

Tjohei :nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er det ikke nisser på loftet. De må ha stukket av. Jeg hadde da grangivelig flere smånisser før :klø: ?

Finner de store (og de er for så vidt viktigst) men - hvor søtten er de små? Noen dukka jo opp selvsagt, men de var da flere før? Jaja, får være som det er. Jeg orker ikke krabbe loftet rundt etter forfløyne smånisser. Har fått opp treet og lurt meg selv ;) . Stakk innom en butikk på vei hjem fra jobb i dag for jeg hadde fått den lyse ideen at jeg skulle ha nye juletrelys. Sånn kjekk liten lyslenke med masse smålys som "ligger" rundt i grenene. (En av de mest frustrerende jobbene er nemlig å få lys med klips til å stå noenlunde rett. )

Nuvel, lys ide viste seg å være relativt mørk. 40 lys av den dimmen der er aaaaaaltfor lite. Ble jo mørkt og dystert i kroken. Men da jeg ble enig med meg selv om det så hadde jeg begynt å henge på kuler og dermed våget jeg ikke lirke av lyslenken. Den fikk henge og så klipsa jeg de gode gamle lysene på utapå. Det skal bli sirkus å nøste opp alt det der når jula er over.

Men nå ble det så avgjort en lys krok :fnise: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:tree: God jul! :tree:

Til alle som måtte finne på å stikke innom.

Pinnekjøttet er fortært og jeg er lettere forspist. Har risgrøt som kan konverteres til riskrem, men ærlig talt tror jeg jeg er for mett til å tenke på det i dag. Pinnekjøtt er nam. Men jeg vannet det for lite ut, så jeg kommer nok til å bo med hodet i en bøtte vann i kveld. Det ble salt. Prøvde å kompensere med å ikke salte kålstappa, men det ble mye NaCl likevel.

Bevilget meg øl til maten, riktignok, men får nok ty til vann resten av kvelden. Kan jo ikke ende som fyllesvin på en julaften (ikke ellers heller forresten) .

Har hatt 3 innkommende telefoner i kveld. 2 fra familie og en veldig koselig en fra enken etter en tidligere kollega av meg. Hun og jeg hadde alltid en god tone mens kollega fortsatt var i live, så jeg har fortsatt å sende henne julekort etter at hun ble alene. Hun er ikke så glad i å skrive, så hun kvitterer gjerne med å ringe, men dette er vel første gang hun har ringt på selve julaften. Kjempekoselig.

Regner med det tikker inn et par telefoner til i løpet av kvelden. Det pleier gjerne gjøre det. Pakkene (alle 3) ligger foreløpig uåpnet under treet, og jeg har faktisk pyntet meg - selv om jeg har alenejul. Man får holde på formene. Veksler mellom TV og data, og har faktisk bevilget meg et par julehefter. Det var fast takst som barn, men i voksen alder har det sklidd ut. I år fikk jeg imidlertid lyst til å kose meg med Snøfte Smith og Blondie. Klare juleklassikere.

I stereoen surrer en CD med Dolly Parton og Kenny Rogers som synger julesanger.

Hvem påstår man ikke kan ha bra jul selv om man er alene? :nissevink:

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, der var de siste julegavene i havn. :ler:

Det er ikke det at jeg egentlig er så treg, men disse julegavene ser ikke mottakerne noe til på noen år uansett så det haster liksom ikke. Som jeg har sagt før så har jeg 2 SOS-barnebyunger og siden man ikke får lov å sende dem store pakker (greit nok) men oppmuntres til å gi penger hvis man vil gi noe ekstra, ja så gjør jeg nettopp det. Hver av avleggerne får 500 kr til jul og samme summen til fødselsdagen.

Disse pengene vil være tilgjengelig for dem når de flytter fra barnebyen en gang.

Uten å ha peil på lønns og prisnivå i hhv. El Salvador og Etiopia så vil jeg tro at en tusenlapp norske penger i året vil være en OK drahjelp når den konverteres til lokale forhold om noen år. De blir ikke rike av det, så klart, men vil tro at pengene er noe mer verdt for dem enn her.

Hm, dette måtte jeg google litt på. En artikkel på nett sier at lønnen for en arbeider som produserer for Adidas i El Salvador er USD 162 pr måned. Dette skulle tilsi en årslønn på omtrent 14 000 kr. Ergo vil gutten ha fått ca. en drøy halv årslønn av meg når han flytter for seg selv. Han er 12 nå og blir vel i barnebyen til han er ca. 18-20 tenker jeg.

I Etiopia ser det ut som en årslønn for en engelslærer er ca 38000 NOK. Jenta er nå 7 år så hun blir i barnebyen i ca. 11-13 år til. (Da vil hun ende opp med 1/3 årslønn på konto. Men man kan jo anta at en lærerlønn ligger noe over vanlig grunnlønn, så kanskje hun også vil ha ca. en halv årslønn på konto når hun blir stor.)

Selvsagt vil lønnsnivåene der gå oppover etterhvert og dollarkurser endrer seg jo hele tida, men... litt drahjelp blir det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2. juledag: Det er klarvær ute, men er det kaldt? Termoemeteret har konka ut (note to self: bytte batteri) og jeg får ikke opp verandadøra for å sjekke. (Juletreet står foran den.)

Men jeg bør faktisk lette på rumpa og snøre på meg skoa og gå en tur, bør jeg ikke? Får være måte på å sitte pal.

*tenker hardt og seriøst*

Jo, man tager turbukse med lange ullunderbukser under og så fleecegenser og allværsjakke. Det bør holde når jeg faktisk skal røre på meg. Så kaldt er det da ikke. Tror jeg.

Kjem attende senere :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jo bli til en fin drahjelp til ungene dine, det, når de kommer så langt at de skal starte for seg selv. Hadde lenge et barn gjennom PLAN, jeg, men så trakk de seg ut av landsbyen, og da gle det bort. Kanskje en tanke å sette i gang et prosjekt barn igjen?

Ble det en tur på deg 2.dag? Mine turer foregår på et begrenset areal - fra sofaen til stolen til sofaen og til senga. Ikke noen utetur på meg inntil videre. Pinnekjøttet 2.dag gikk jeg også glipp av - særen også.

Ønsker deg noen fortsatt gode dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det ble tur 2. dag. Og det er blitt en liten rusletur i dag også. Ble bedt på sen julefrokost hos en jobbvenninne og mannen hennes (koselig) og etter maten så foreslo hun en liten rusletur på stiene i nærheten av der de bor for å få litt frisk luft. Fin tur, men jeg var ikke helt kledd for forholdene kjenner jeg. Det ble k-k-k-kaldt. De bor såpass langt vekk at jeg måtte kjøre og på vei hjem bestemt jeg meg for at stakkars lille bilen måtte få en omgang i vaskemaskina (pokker ta all veisaltingen :kjefte: ) og dermed ble jeg stående utafor vaskehallen og fryse. Hadde opprinnelig plan om å ta meg en kveldsluftetur i dag, men den får utgå. Nå er det meg og koseklær og "inne" som gjelder - muligens også med ullpledd på etter middag.

Øh...middag ja....må kanskje tine lakesefileten litt selv om jeg ikke har rukket å bli særlig sulten enda. Og så tror jeg jeg skal trakte en kopp kaffe så jeg får varmet meg litt fra innsiden også.

"Egon, vi har en plan"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*urk*

Jeg er kvalm. Var småtrøtt og småfrossen da jeg kom fra jobb (spaserte, mind you ;) ) så etter middag inntok jeg horisontalen under et pledd på sofaen. Må ha dormet av og det er aldri lurt når det gjelder meg. Tåler det ikke. Blir uggen og småkvalm omtrent hver gang. Så nå sitter jeg her og henger og venter på at det skal gå over - og ønsker meg en cola som jeg ikke har :ler: .

Får bli kaldt vann i stedet.

Jeg blir aldri noen overbevisende "middagslurer" nei :fnise: . Foreldrene mine bare måååå ha en middagslur hver dag, men det genet må ha hoppet over meg.

Jaja, det ordner seg når jeg bare får tasset rundt litt og fått i meg vann (:grine: vil ha cola nåååå) .

I dag var siste arbeidsdag i dette året. Gutta får klare seg uten meg de to (halvannen?) siste dagene. Sannsynligvis ser de fram til et par fredelige dager uten "kvinneglam" :ler: . Og jeg får brukt opp resten av årets feriekvote. Siden jeg var den som måtte på jobb og fikse og ordne 1 .nyttårsdag i år så er det bare greit å slippe unna det i 2009. 2009 ja... Det er det store diskusjonstemaet for tiden. Finanskrisen har skvalpet innpå oss også, så det diskuteres permitteringer på nyåret. Det er noe som opptar kolleger masse. Jeg er jo ikke uinteressert jeg heller, men har hatt mine rundkast før i tidligere kriser hos andre arbeidsgivere, så jeg klarer liksom ikke få full panikk heller. Særlig ikke ettersom mine foreldre i sin tid jobbet et sted der permitteringer kom og gikk. Dermed vet jeg at det er slike perioder som går over (som oftest da).

Men starten på 2009 blir helt avgjort spennende og det er en form for spenning vi kunne klart oss uten.

Edit: Tyrkleif

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme og u-kvalm. Derimot så er jeg støl overalt, -jeg forsov meg noe så inn i.....

Klokka var jo nesten 11 før jeg fikk dytta meg ut av dyna. Helt håpløst. På den annen side så er det jo ferie. Og stølheta skal jeg nok få ut av kroppen. Jobbvenninne og jeg har nemlig bestemt oss for en tur i badeland i ettermiddag og der har de både boblebad og varmt basseng. Blir jo en liten kjøretur for å komme seg dit da, men pyttpytt. Hva gjør man vel ikke for nyttårsbadet :fnise: ?

Får håpe det ikke er smekkfullt. (og der ryker min nyvaskede bil - men det måtte jo skje før eller senere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke noe av badelandutflukt. Venninne ble forhindret. Men, OK, "landet" ligger der til neste år også. Nå har jeg vært på årets siste handletur. Jeg kjøper ikke inn de store mengdene mat til jula ettersom butikken tross alt har åpent i romjula, men nå saboterde de altså 1. dags middagen min en smule. Ikkeno' kalkunfilet???? :sur:

Kan jo ikke kjøpe en hel fugl bare til meg. Er ikke så glad i Kalle Kun at jeg orker gnage på ham i ukesvis. Dermed gikk jeg over på plan B - kyllingfilet. Men der var siste forbruksdato hhv. i dag og i morgen. Teknisk sett ville jo den med 01.01 holdt, men....jeg stoler ikke helt på kyllingfilet. Vil gjerne ha noen dager igjen til utløpsdatoen. Så jeg måtte forsyne meg over på plan C som blir ferskkjøttsuppe. *nam*

Det er ca. det beste jeg vet, men jeg er så lat at jeg ikke gidder kutte grønnsaker så ofte. Og masse grønnsaker må man ha i suppa skal den bli god. Nå var det imidlertid ingen vei utenom så det blir snadder på meg i morgen. Aldri så galt.....

Fikk også sjåppa litt stearinlys. Er snart tomt i pakken med julerøde lys så jeg vil over på hvitt. Var forresten uanstendig masse svarte lys i butikkhylla :klø: . Kall meg gjerne gammeldags, men det virker litt naturstridig med svarte lys, selv om jeg godt kan se at det kan være stilig i rette settingen. Nuvel, fant noen helt greie offwhite lys og et (hihi) gullkulekubbelys. Eneste jeg fant som ikke var enten himmelhøyt eller svart. Har svart støpejernsgreie for å ha kubbelys på så det ville blitt litt overkill med en svart kubbe oppå der igjen.

Eh....jeg begynner ikke å bli gammel og satt vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt nytt år til alle som måtte finne på å stikke innom boka.

:tree: :tree: :tree: :tree: :tree: :tree: :tree: :tree: :tree: :tree: :tree: :tree: :tree: :tree:

....to be continued......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hallo:

Hu og hei, her er jeg igjen - eller skal jeg kanskje si fremdeles? Dette begynner jo å bli litt av en maratonbok siden jeg beholder samme boka fra år til år. Kanskje dataarkeologer finner den om 100 år og bruker meg som forskningsobjekt? (Stakkars mennesker.)

Nuvel, nyttårsaften er unnagjort - behørig feiret i alenefeirertråd på KG samt med innhopp i SL som jeg for tiden egentlig er utflyttet fra. Kan man kalle det skikkelige nerdetendenser? :klø:

Nå skal jeg imidlertid innlede 2009 med litt sunnere forehavender. Været er pent og i gangen står masaiskoene så jeg akter å snøre mine sko, men la være å spenne mine ski og komme meg ut en times tid. Har en del aktiviteter på planen i ettermiddag, jeg må nemlig bake brød. Dessuten skal jeg være flink bisk og lage middag fra grunnen av - i dag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke jeg - sorte lys kan være stilig, men da må det gå inn i et svart/hvitt eller svart/sølv-gull tema. Da kan det være stilig. Poden har tenkt litt på en slik kombinasjon når de en eller annen gang skal gifte seg.

Før øvrig:

Et nytt år har startet.

Takk for mange hyggelige ord i dagboka mi for 2008.

Jeg håper å se seg i min nye dagbok også.

Og så vil jeg ønske deg

Et riktig godt nytt år :helen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmpf... Jobb fornekter seg ikke. I går var første dagen i hele jula der jeg ikke gadd slå på telefonen. Jeg hadde nemlig ærklært 1. nyttårsdagsfred i heimen siden jeg tilbragte 1. januar 2008 på jobb.

"Why is it always me that.....?" (Muligens på grunn av the ugliest klær, men ikke pga. the longest face...)

Selvsagt ble det trøbbel i går. Og selvsagt var ingen å finne. Avløser hadde måttet ta fri pga hendelse i familien og min andre stand in må ha dratt til skogs eller noe.... Jeg nekter å påta meg dårlig samvittighet :sur: .

Dessverre så fikk jeg ikke fiksa problemet så jeg får muligens en tur eller tre på jobb i helga også. Det er ikke det at jeg ikke prøvde, men.....jeg aner rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Og like før jeg skulle hjem i dag så oppsto det trøbbel igjen. Dermed avsluttet jeg dagen med en halv times overtid. Har iverksatt et par små kriseplaner og krysser fingrene for at de holder over helga, for da har jeg mulighet til å få hjelp av forståsegpåere, men inntil da så..... :klø: . Tenk så gøy det hadde vært å være kurset og opplært når man forventes å skal fikse problemer, i stedet for å måtte finne ut alt på egen hånd, i programvare som man ikke har noen manualer på :sur: . Jeg gikk hjem med hodepine og påberoper meg snart gryende magesår også.

Nuvel, bortsett fra det så var det litt godt å komme i gjenge igjen. Selv om jeg liker meg hjemme så er det nå greit med hverdager også.

Nå sitter jeg her og småfryser litt. Var passe kaldt da jeg gikk hjem fra jobb så jeg fikk litt frost i meg, men samtidig er jeg energibevisst (flink ja?) og ikke helt innstilt på å gi varmepumpa et knepp til før jeg må. Har kost meg med en liten middagshvil under ullpleddet, men litt småfrossen enda kjenner jeg. Kanskje tulle meg inn i pleddet og se "Alle elsker Mary" på TV3?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir nok ikke av de som eventuelt permitteres fra jobben din. Det kan de jo ikke. For hvem skulle da ta fridagen sin og fikse jobbproblemer - uten å ha fått opplæring i programvaren, men fikser det likevel? Slikt er det bare SuperCata som gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hvem skulle da ta fridagen sin og fikse jobbproblemer - uten å ha fått opplæring i programvaren, men fikser det likevel? Slikt er det bare SuperCata som gjør.

Neh, det er det Cata ikke gjør (men gjerne skulle gjort). :sur: Dessuten skulle jeg på jobb i dag så akkurat det var jo greit nok. Men det irriterer meg at jeg ikke klarer å fikse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...