Gå til innhold

Som Cata's dager går......

Cata

Anbefalte innlegg

:kjefte:

Denne dagen slettes fra kalenderen. Nå!

Det begynte med melding om at den allestedsnærværende finanskrisen puster oss i nakken så man skal vurdere kutt og permitteringer. Det er ikke akkurat uventet, og kom ikke som noe sjokk heller, men likevel er det en beskjed som ikke er spesielt morsom å få. Vi er riktignok langt bedre stilt enn mange andre, men dog.... Nuvel, dagens opptur var at jeg fikk høre rykter om at sjef har rimelig stor tru på meg. Muligens er det fordi jeg er lokal kranglefant i avdelinga, så han vet hvor han har meg :fnise: ?

Men det er også eneste opptur, for vel hjemme fikk jeg telefon fra min mor som etter alle solemerker skulle vært på vei for å besøke sin søster og ha en hyggelig helg med henne. Reise var avlyst for for det første døde en nær bekjent av familien for et par dager siden, og for det andre så klarte min far å få omgangssyken (er visst noe som går for tida) i dag, så da hadde hun ikke hjerte til å reise.

Merker at jeg er kommet inn i 40-årenes "konstant dårlig samvittighet" periode. Føler meg liksom forpliktet til å skulle vært der, samtidig som jeg vet jeg er elendig med andres sykdom så jeg ville trolig tatt beina på nakken og stukket.

Av og til er livet noe herk - selv om jeg innerst inne vet at slikt som dette er sånt som rammer alle når foreldre begynner å dra på åra. :sinna:

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen dager er slik.

Ikke moro med permiteringsspøkelse bak gardina, nei. Men du har nok gjort deg så "uunværlig" at du kan være rimelig sikker på å få bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I boken til min bil står det: Ikke skifte pære selv, gjør på verksted. Så det har jeg tenkt å gjøre. Ganske snart. Nå er det bare fjernlysene som virker :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I boken til min bil står det: Ikke skifte pære selv, gjør på verksted. Så det har jeg tenkt å gjøre. Ganske snart. Nå er det bare fjernlysene som virker :ler:

Klok Bok :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har man julet seg...

Måtte jo få sendt en del julegaver og siden jeg fremdeles sliter med å få tatt ut restferie så var dagen i dag fin til denslags. Men da jeg skulle pakke inn et par ting så oppdaget jeg selvsagt at jeg var fri for merkelapper (eller hadde rotet dem bort :klø: ) . Dermed var det bare å snøre på seg skoene og trave til bokhandelen.

Nuvel, de store sakene ble pakket i en norgespakke og sendt av gårde til "family'n", så nå er det verste unnagjort.

Da det var gjort syntes jeg jeg hadde vært så flink at jeg måtte belønne meg selv med en........bilvask :ler: . Det er faktisk sant. Bilen var så nedsauset av salt og skitt etter turen til flyplassen før i uka at det var mildest talt påkrevd. Dessuten mistenker jeg at det begynte å bli litt snaut med vindusspylervæske så jeg fikk etterfylt det også.

I kveld har jeg syslet med å få pakket tingene til "ungene mine" - altså til SOS barneby ungene. De får et kort hver + et ark klistremerker. Dessuten får jenta hårstrikk i assorterte farger, mens gutten fikk et par post it blokker med litt kult motiv på. Ikke store gavene, men i allfall innenfor reglementet til barnebyene. Får ta meg en utflukt på posten i morgen og få det av gårde. Dessuten har jeg fått skrevet hilsener på noen andre smågaver. Gavekort fra polet er ideelt når man skal sende en hilsen til voksne folk. Alt som ikke kan spises, brennes eller kastes er jo ubrukelig som gave til folk som har alt. :fnise:

Meeeeen.....jeg er stressa. Far er bedre i dag hører jeg, men ikke desto mindre så har jeg gått rundt med dårlig samvittighetstressknute i dag så nå har jeg en murrende hodepine. *urk*

Håper den gir seg til i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh.... *senker skuldrene*

Der var de siste julegavene stappet i posten. Nå er det bare julekortene igjen. Dro avsted til nabobyen i dag. Jeg føler nemlig for å få meg et sengetøysett til i flanell (frossenpinn, ja). Det hadde de ikke så jeg satte meg bums ned på en kafe og fikk meg en kopp kaffe og en pannekake med is. Det kurerte hodepina så jeg har nok lidd av litt koffeinabstinens i går ;) .

I dag skal jeg vaske klær - det ser dårlig ut i genserskuffen.... Og så må jeg vaske trappa så ikke snille nabo blir sur nabo. Greit å oppføre seg pent når man har felles oppgang.

Resten av dagen skal jeg kose meg med nett og krimbok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ah, nå er trappa ren og pen og salmiakkduftende - og naboforholdet er atter en gang reddet :ler: .

Og vaskemaskina surrer med en haug mer og mindre skitne gensere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitsom helg. Ikke pga. trappevask, men div. familiegreier. Hadde egentlig planlagt å bake brød i kveld, men gav opp bare ved tanken. Får bli i morgen, eller noe. Men fikk sparket meg selv ut av døra og gått en regnværstur, bare for å oppdage at regnbuksa ikke tåler duskregn en gang. Dermed ble det full rulle i vaskemaskinen da jeg kom hjem, med kombinert vaskmiddel/impregnering. Får håpe det gjør nytten for buksa er egentlig helt grei - hvis den bare hadde holdt vannet ute.

:husarbeid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Slitsom" fortsetter. I dag var jeg på tur første halvdel av dagen (i embets medfør så og si). Kom tilbake på kontoret da det var ca. 2 timer igjen av arbeidsdagen og starta optimistisk PC'n. Vi har ca. verdens tregeste nettverk så det tok sin tid.... Vel, omsider fikk jeg åpnet mailen og der lå melding fra en leverandør - ankommet på fredag. "Hei, utstyret til nyinstallasjonen ble sendt med hurtigfrakt i dag og skal være hos dere mandag i neste uke. Jeg ankommer mandag kveld og møter hos dere tirsdag morgen."

iiiiiiiik!!!!!

Mandag i "neste uke" var altså i dag. Jeg hadde jo fri fredag så den mailen hadde jeg rimelig nok ikke sett. Nå kommer gjesten til å greie det meste selv altså, men vi har litt som må installeres fra vår side også og jeg hadde jo regnet med å få litt lenger forvarsel..... Det ble hektisk telefonering, men nå har jeg hanket inn 2 tjenende ånder og er på sporet av den 3. så jeg tror det skal gå i boks.

Men du store min for et surr det hadde blitt hvis ikke jeg hadde vært fast bestemt på å komme tilbake på jobb en tur etter morgenens møte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aua.....maskiner installert og ser ut til å funke, men har vært lange dager. Sliten! Hjelper heller ikke mye når nyansatt kollega vil ha råd og vink i flere saker samtidig, mens jeg prøver å henge med på installasjonsgreiene og trekke i tråder og koordinere litt der.

Men, som sagt, funker nå - ser det ut som.

Kunne egentlig tenkt meg å kollapse i en krok i kveld, men selvsagt så er dette kvelden for bowling og pizza med gutta. Dvs. førjulsmoro med en del kolleger. Dermed er det bare å innfinne seg (for jeg synes nemlig bowling er gøy, og dessuten er vi så få at alle "må" bare stille).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*urk*

Så kom det vi alle har ventet på - permitteringsvarsel. Foreløpig er det bare generelt, navnene kommer vel etterhvert dersom det blir aktuelt. Føles litt merkelig ettersom vi har nesten fulle ordrebøker for 1. kvartal til neste år, men på den annen side så er det jo fullstendig urealistisk å gå rundt og tro at "det rammer ikke oss". For vi (eller i allfall jeg) vet jo godt at det kan ramme alle - inkludert oss. Sånn er jo bare verden, og særlig nå når den har gått en smule av hengslene.

Vel, så lenge det blir med permittering er jeg ikke veldig nervøs. Tror de i såfall kommer til å prøve å permittere flest mulig 50% slik at vi holder oss litt i sving og det ikke får hårreisende økonomiske konsekvenser. Men akkurat nå er jeg veldig glad for studielånet og billånet jeg ikke har :fnise: . Kan komme til å få uttelling for at jeg er flink til å betale ned nå. Skal nok klare meg med atskillig mindre enn det jeg har av penger nå, hvis jeg må. Har jo bare boliglånet og der er jo renta på vei ned igjen. (Plusser på med "glad for at jeg ikke kjøpte leilighet over evne da jeg kjøpte" - har moderat boliglån også. )

Så....ingen krise, men ikke spesielt morsomt heller, selvsagt. Så får i det lengste håpe at det ikke blir aktuelt. Men ledelsen må jo varsle mulige permitteringer så snart de ser at det kan bli alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe seg. Januarrushet med regninger er begynt. Har nettopp vært i nettbanken og godkjent en bunke e-faktura så nå ligger det over 22 000 til utbetaling. Men det må da innrømmes at de siste regningene i den haugen ikke forfaller før i februar. Og boliglån ligger også inne i den totalen.

Men bevare meg vel så mange forsikringer som forfaller i januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Permisjonsvarsler er ikke moro. Får håpe det i liten grad vil ramme dere.

VI er jo litt spente på hvordan nedgangstidene vil virke inn på firmaet vårt. Med nedgangstider er det ikke sikkert folk vil kjøpe så mange blomster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du har helt rett. Det er ikke moro i det hele tatt. Men jeg tar det med stoisk ro. Jeg har økonomi til å klare en kneik på noen måneder selv om det skulle bli redusert inntekt og jeg har vært ute i hardt vær før. For et par kriser siden ;) så hadde jeg den tvilsomme ære å bli rasjonalisert vekk fra min daværende arbeidsplass og jeg kan garantere at et oppsigelsesbrev er mye mindre morsomt enn et eventuelt permitteringsbrev (eller hva man nå får).

Den gang grep jeg sjansen til å videreutdanne meg og fikk i grunnen 6 ganske morsomme år i kjølvannet av oppsigelsen (selv om økonomien ble heller hanglende en stund). Så dette klarer jeg. Tross alt er jo tanken bak evt. permitteringer å holde liv i bedriften og må en, så må en. Dette er jo som kjent noe som rammer alle. Men jeg har tro på at tingene er i ferd med å stabilisere seg nå. Det kommer sikkert til å ta lang tid før ting er i gang igjen, og enda lengre tid før vi er oppe på det nivået vi var. (Erfaringsmessig så tar slike turer 1,5- 3 år.)

Så det gjelder bare å holde ut. Vet med sikkerhet at det er mange arbeidsplasser som sliter mer enn min for tida, så jeg har stor tro på at vi klarer oss gjennom dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permittering er ikk jeg redd for. Eneste grunn til at jeg skulle kunne miste jobben måtte være at sjefen slutter å like meg, at han havner på sykehjem eller rett og slett parkerer sine tøfler.. eh raggsokker. Jeg er ikke særlig redd for noen av delene, skjønt den helsemessige biten kan jeg vel strengt tatt ikke være sikker på. Mannen er midt i sekstiårene, og menn over førti lever jo egentlig ganske farlig, men allikevel. Neida, tror nok jeg har jobb der en stund fremover.

Hvordan er været borte hos deg, Cata? Her forsvant kulden og snøen, og nå er det bare tåkete og vått, grønne gressmatter og nakne trær. Ikke akkurat de beste vilkårene for julestemning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hvordan er været borte hos deg, Cata? Her forsvant kulden og snøen, og nå er det bare tåkete og vått, grønne gressmatter og nakne trær. Ikke akkurat de beste vilkårene for julestemning.

Tåkete og vått her også. Men det er jeg vel vant til. Heldigvis har vinden forsvunnet så jeg har håp om å slippe å tilbringe julaften med å holde på taket :ler: . Dessuten får jeg prøvd min nyimpregnerte snart 20 år gamle regnbukse når jeg skal ut og gå senere i dag. :hoppe:

Spent på å se om impregneringsprosjektet holder vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk aldri testa impregneringsprosjektet. Akkurat da jeg skulle ut gav regnet seg en times tid, og det er ca. den timen jeg bruker på turen min. Kan man da si at impregneringen virket veldig godt? :ler:

Har vært en veldig stille søndag. Har fått vasket litt klær og satt på en oppvaskmaskin, ellers ikke de helt store sprellene. Blir tidlig kveld i kveld, for jeg må gå til jobb i morgen. (Må jobbe inn -eller snarere ut- den kommende julematen ;) ) Håper jo å holde "isolasjonen" på sidebeina noenlunde stabil gjennom jula. Trenger ikke mer, for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulselinemor

Jeg har aldri vært innom deg, derfor er det på tide at jeg legger igjen spor. Tusen takk for hjelpen inne hos Bettie. Nå har vi fått henne over på side 40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hu hei, Trulselinemor. Velkommen i rekkene og jammen fikk vi skubba Bettie på rettsi'a av 40 ja. (Har alt vært inne og feiret.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...