Cata Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter #3401 Del Skrevet 2. oktober 2008 Åkay, jeg er blitt sprø (igjen). Prøver meg på aksjehandel nå i disse urolige tider. Ser at hydroaksjer er priset så lavt som de sjelden har vært så jeg sjanser på noen få. Litt skummelt, men så lenge man ikke satser mer enn man kan tåle å tape så.... Før eller senere snur vel de dårlige tidene og jeg har ingen hast. Spent på om jeg får det budet jeg la inn. For øvrig har jeg prøvd meg på fremmedspråk i dag. Har besøk av et par russere på jobb denne uka og siden jeg for ca 1000 år siden tok et russiskkurs (kveldskurs) bare for moro skyld, så prøver jeg jo iherdig å skjønne hva de sier. Klarer ikke la være, liksom. Etter de har vært innom vår avdeling et par turer de siste dagene så oppdager jeg at jeg faktisk oppfatter litt. Skjønner selvsagt ikke mer enn en brøkdel av ordene, men når jeg ser det i forbindelse med sammenhengen man snakker i, så begriper jeg hva som menes innimellom. Ble spesielt gøy i dag da jeg ved en anledning hjalp tolken deres å oversette fra russisk til engelsk . Tolken er imponerende flink, men det var et faguttrykk som han ikke helt kom på i farta mens jeg husket at det russiske ordet var blitt brukt en gang før. Dermed kunne jeg opplyse tolken om hva han skulle oversette det med. Fyren har humor så han måtte spørre om jeg var sikker på jeg ikke var spion og om jeg egentlig kunne språket deres :gjeiper: ? I think not, men kanskje jeg skulle ta et nettkurs i vinter - fremdeles bare for gøy? Har sett et som ser litt morsomt ut. Får vel aldri bruk for det til noe for russere er ikke det folkeslaget jeg oftest kommer borti, men på den annen side så har jeg nå oppdaget at det er morsomt å skjønne bittelitt av noe som ikke alle andre skjønner. Engelsk kan jo alle, og de fleste jeg kjenner kan jo knote litt på tysk også. Kinesisk hadde selvsagt vært enda morsommere, men de har jo den der vrien at et ord kan forandre mening alt etter tonefallet og siden jeg er komplett umusikalsk så er ikke det noe å satse på for meg. Tenk om jeg kom til å kalle noen "ditt esel" når jeg egentlig mente å si "fin dag i dag". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 2. oktober 2008 #3402 Del Skrevet 2. oktober 2008 Du kunne jo få noen spennende reaksjoner da, hvis du bommet på tonefallet. Elelrs har jo ikke hjernen vondt av å bli trimmet, og språk får man alltid bruk for. Modig er du også som hopper på aksjekarusellen. Men kanskje det er lurt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 3. oktober 2008 Forfatter #3403 Del Skrevet 3. oktober 2008 Au og atter au... Jeg har hodepine. Ikke sånn gnistrende "jeg tror jeg holder på å dø hodepine", men en sånn ulmende, irriterende sak i bakhodet. Har ikke noe problem med å skjønne hvorfor. Jeg er nemlig stressa. Dvs nakken min er. Kjenner at skuldrene leker ørepynt og da blir det gjerne ubehagelig. Begriper ikke helt hvorfor, for så stressende har jeg da virkelig ikke hatt det i det siste. Det har vært en travel uke ja, men ikke stressende egentlig. Får ta med meg en bok og flate ut litt så jeg får slappet av i muskulaturen. Kan ikke ha det sånn i helga. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 4. oktober 2008 #3404 Del Skrevet 4. oktober 2008 Nei, du kan ikke ha det sånn i helga. Det å ha skuldrene som ørepynt er ikke lurt. Håper ei god bok og litt utflating gjør susen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter #3405 Del Skrevet 6. oktober 2008 Noen ganger er'e ålreit. I dag har jeg vært utenbys på møte. En kollega fra et annet fagfelt trengte en smule fagstøtte fra mitt område så jeg ble innkalt som forsterkning. Og i løpet av møtet så fant jeg en typisk åndsfrende blant dem vi hadde møte med. Kommunikasjonen klikket inn fra første minutt. Vi var like uhøytidelige i uttrykksformen begge to så en av de mer "seriøse" deltakerne satt innimellom og kikket litt forvirret på oss og visste ikke helt om han skulle le eller se spørrende ut. Ikke desto mindre så fikk vi ned en noenlunde grei handlingsplan for det vi skulle gjøre. Artig når sånt skjer. I tillegg så dumpa jeg borti noen gamle kjente som holder til i det samme miljøet så jeg fikk sludret noen ord med dem mens jeg ventet på at reisefølget mitt (som skulle i et annet møte etterpå) ble ferdig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter #3406 Del Skrevet 8. oktober 2008 ....og språkkaoset griper om seg. Russere innom på jobb i dag også. Begynner jo nesten å "kjenne" dem nå. Men i dag var det altså en annen tolk enn sist. Ukens russer forstår tydeligvis litt engelsk selv om han ikke snakker det så i dag ble det full gordisk knute på kommunikasjonen - selv om vi forsto hverandre utmerket med tolkehjelp. (De tolkene imponerer stadig... ) Vel, det ble ca som følger: Russer snakket russisk men forsto en del av det jeg sa når jeg snakket engelsk, jeg skjønte noe av det russeren sa når vi snakket fag (ved en anledning da tolken sto bittelitt fast ble vi enig om at vi snakket samme fagspråk - det var internasjonalt) og tolken tolket de mer intrikate spørsmål og svar begge veier, men like før de skulle til å gå var kaoset komplett. Jeg snakket fremdeles engelsk ispedd to ord russisk, mens russer snakket russisk og forsto engelsk og tolken tolket fra engelsk til norsk - til russer . De har selvsagt gjort som alle andre som besøker et annet land og lært seg "tusen takk" og "ha det bra". Hodet er komplett forvirret, men skjønner mer og mer for hver gang, så nå har jeg kjøpt kurs. Må holde lyttingen ved like nå så kanskje jeg lærer litt "turistrussisk" etterhvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 8. oktober 2008 #3407 Del Skrevet 8. oktober 2008 Jeg ser det for meg - russisk, engelsk og norsk i en salig blanding. Tror ikke det hadde vært noe for meg å være tolk. Jeg hadde sikkert kommet til å oversette feil vei mange ganger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter #3408 Del Skrevet 8. oktober 2008 Jeg ser det for meg - russisk, engelsk og norsk i en salig blanding. Tror ikke det hadde vært noe for meg å være tolk. Jeg hadde sikkert kommet til å oversette feil vei mange ganger. Ja, jeg er kjempeimponert over dem. Uansett hva de får betalt så tror jeg de fortjener mer. En ting er nå sånn som i dag når det er en fra hvert språk som de skal tolke for, men tenk hvis de må være med på forretningsmiddager og tolke for flere samtidig, -begge veier. Som en hevdet - de hadde aldri problemer med å holde vekta for de fikk aldri tid til å spise når de var ute på reise. Selv om det er satt en smule på spissen, så hadde han et poeng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 11. oktober 2008 #3409 Del Skrevet 11. oktober 2008 mysan da, du har jo sett hårsveisen. Det er ikke så mye å slå ut der . Da får du heller kline det fullt med gele, og la det stritte skikkelig, i ekte Kariussveis. DET hadde vært noe. Jeg hørte nylig på tv at mandarin er et enkelt kinesisk språk og lære, så når du er ferdig med russisken din, så har du et nytt prosjekt. Selv har jeg nu bestemt meg for å begynne og male igjen, det får bli mitt prosjekt. Det er så mye natur her jeg bor vettu, og nå om høsten er det så mye farger, så nå har inspirasjonen tatt meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 11. oktober 2008 Forfatter #3410 Del Skrevet 11. oktober 2008 Da får du heller kline det fullt med gele, og la det stritte skikkelig, i ekte Kariussveis. DET hadde vært noe. Jeg hørte nylig på tv at mandarin er et enkelt kinesisk språk og lære, så når du er ferdig med russisken din, så har du et nytt prosjekt. Selv har jeg nu bestemt meg for å begynne og male igjen, det får bli mitt prosjekt. Det er så mye natur her jeg bor vettu, og nå om høsten er det så mye farger, så nå har inspirasjonen tatt meg. Kinesisk nei :hår: . De har jo den der tonefallsgreia så jeg ville jo aldri vite hva jeg egentlig sa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 13. oktober 2008 #3411 Del Skrevet 13. oktober 2008 Jo, men poenget med Mandarin var jo at det var enkelt da, Cata Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 13. oktober 2008 Forfatter #3412 Del Skrevet 13. oktober 2008 Jo, men poenget med Mandarin var jo at det var enkelt da, Cata Jamen jeg tror ikke det er enkelt for meg... *tungnem* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 14. oktober 2008 #3413 Del Skrevet 14. oktober 2008 Du er ikke den rette til å undervurdere deg selv, kjære Du får antakelig til akkurat det du vil. Men vil du ikke lære mandarin så er det sikkert greit det asså Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter #3414 Del Skrevet 15. oktober 2008 Bra for meg og sikkert for "mandarinene" også . Forøvrig er jeg trøtt. Jeg har vært på tur langt inni de svenske skoger og har reist i 8 timer for å komme meg hjem. Ikke alle steder er like lett tilgjengelige her i verden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 15. oktober 2008 #3415 Del Skrevet 15. oktober 2008 Hva i all verden gjør du langt inne i de svenske skoger? Finnes det ikke norske skoger som er utilgjengelige nok, eller. Tror jeg holder meg unna språkdebatten. Fremmende språk er ikke akkurat min greie. Det er ille nok å være dyslektiker på norsk, hvis jeg ikke skulle være det på russisk eller kinesisk. Eller - kan en kineser være dyslektiker? De har jo alle disse tegnene, og ikke bokstaver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter #3416 Del Skrevet 15. oktober 2008 Sukk, jeg har vært på jobbetur. Og oppdaget at jeg trolig er allergisk mot skalldyr. Sist jeg var med dit og vi ble invitert på middag så spiste jeg hummersuppe til forrett. Har ikke vært så akutt dårlig på mer enn 20 år. Jeg spydde som en gris.... Men trodde jo så klart det bare var at det var en litt alderstegen hummer i den suppa. I går ble vi invitert på middag igjen. Jeg kikka på menyen og sjekka om det var mulig å finne noe salat eller noe sånt til forrett, men akk....alle forretter inneholdt skalldyr i en eller annen form, unntatt en rett som inneholdt noe slags kaviar. Det ble til at alle bestilte i henhold til et menyforslag som ble lagt fram - med krepsesuppe som forrett. Jojo, jeg regnet jo med at lynet ikke ville slå ned samme sted 2 ganger så jeg bestilte det samme som alle de andre. Og ble....nåja, ikke dårlig, men begynte å svette og føle meg heller uggen. Heldigvis gikk det over igjen uten store katastrofer , men jeg mistenker at det rett og slett er noe i mitt indre som ikke kommer overens med skalldyr, så heretter blir egg de eneste "skalldyr" jeg akter å innta . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 15. oktober 2008 #3417 Del Skrevet 15. oktober 2008 Skalldyrsallergi eller intoleranse - ikke morsomt tenker jeg. Godt du ikke ble fullt så dårlig denne gangen da. Ellers; tilbake til mandarin Hørte på radioen i dag at grunnen til at det er så lett å lære - verdens letteste språk og lære faktisk, sa mannen - er at det ikke finnes bøyinger av ordene. En hest kalles hest uansett, i motsetning til f.eks. latin hvor den bøyes til det ugjenkjennelige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter #3418 Del Skrevet 15. oktober 2008 En hest kalles hest uansett, i motsetning til f.eks. latin hvor den bøyes til det ugjenkjennelige. Bøyes hesten???? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter #3419 Del Skrevet 16. oktober 2008 Grrrrrr . Nå sier jeg snart opp kontrakten med venstre fot. Den har kranglet siden før påske da et eller annet nedi selve foten havarerte mens jeg gikk over gulvet på jobben. Kjente det skjedde, men aner ikke hva som skjedde. Riktignok er gulvet hardt, men jeg tråkket ikke over eller noe slikt. I flere dager var foten nesten umulig å gå på. Stort sett grei, men innimellom kom det noen voldsomme smerteilinger når jeg trådte ned på den. Nå har omsider de verste ilingene gitt seg, men i stedet er den begynt å verke opp langs leggen. Særlig på forsiden av leggen og av og til hvis jeg har sittet i ro en stund så ser yttersiden av ankelen litt hoven ut. Klemmer jeg på et punkt et stykke under kneskåla så gjør det innmari vondt (er ikke sånn på høyrebenet). Jeg er lei! Mistenker at jeg har en eller annen betennelsesreaksjon nedi der et sted. Vet at våren 2004 skjedde noe liknende. Jeg var på karatetrening og skulle løpe over gulvet og plutselig var det noe som "smalt" nedi foten (tråkket ikke over den gangen heller). Dagen etter klarte jeg nesten ikke trå på benet. Legen mente det var en betennelse forårsaket av belastning og gav meg piller i et par dager. Foten ble nesten, men ikke helt bra. Tror det også var venstrebenet så jeg mistenker at f**skapet har blusset opp igjen . Hater å måtte gjøre det, men blir vel nødt til å bestille legetime når jeg bare er ferdig med denne perioden med mye reising. Kan bare ikke ha det slik, men på den annen side så pleier det gjerne ende med forferdelse når leger skal prøve å fikse på denne kroppen her så jeg prøver å unngå det i det lengste. Men har vel ikke store valget nå, for dette er rett og slett hemmende. Vet jo aldri når benet "bryter sammen" så det å gå nedover trapper er litt risikosport. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 17. oktober 2008 #3420 Del Skrevet 17. oktober 2008 Karatetrening du?! Her kommer ting for dagen ja, det må jeg si. Gå til Dr. Pille med vond fot Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg