Cata Skrevet 28. oktober 2011 Forfatter #4401 Del Skrevet 28. oktober 2011 Gmail kom plutselig og lastet seg inn på Mail. Jeg var dum nok til å klikke ja for jeg trodde bare det var snakk om å overføre fra gmail til mail og noe som måtte friskes opp i forbindelse med oppdateringen. Det var feil. Hele Gmailen kom nemlig og la seg rett inn på maskinen og da jeg omsider fikk slettet innholdet så hadde jeg slettet det på gmailserver også. Drastisk rydding med andre ord. Litt surt for jeg har jo brukt den som en slags backup. (Men har annen backup av det som er på maskinen fra før, så krise er det ikke. ) Irriterende!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 28. oktober 2011 Forfatter #4402 Del Skrevet 28. oktober 2011 Hm, der har gmailene mine gjemt seg godt i en smartmappe inne på Mail . Det var jo ikke sånn det skulle være. Jaja, litt svinn får man regne med når man legger om systemer. Foreløpig er jeg godt fornøyd med omleggingen. Har fått raskere PC og finner en del fikse, nye funksjoner her og der. Men det tar jo litt tid å bli vant i "nytt miljø". Akkurat nå så driver jeg og tar backup etter omleggingene. Uavhengig av dagens mailmisére har jeg lært på den harde måten at backup er kjekt å ha. (Den jeg hadde var temmelig dårlig da min gamle windowsmaskin takket for seg. Det gikk tapt noen bilder der...) Må vel se til å legge meg i fornuftig tid. I morgen skal jeg på jubileumsfest med jobben. Har egentlig betraktet det som mer "må" enn "vil" ettersom det er ganske stusslig å komme alene når alle andre er par og "klikker seg" alt etter hvem fruene kjenner. Da blir jeg gjerne sittende alene og sture for miljøet er ikke spesielt inkluderende når de kommer parvis. I dag øynet jeg riktignok håp da en av mine nære kolleger fortalte at kona hans var lett nervøs for anledningen: "Jamen jeg kjenner jo ingen der..." "Joda, du kjenner Cata", var det konsekvente svaret. Litt sterkt å si at vi kjenner hverandre, men vi har nå i allfall møttes så det hjelper jo litt. Så dermed ser det ut som jeg får selskap og dermed blir det straks litt triveligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 30. oktober 2011 Forfatter #4403 Del Skrevet 30. oktober 2011 Fest ble hyggelig og jeg er trøtt. Ikke drakk jeg alkohol, og ikke ble det så fryktelig sent heller, men kjenner på kroppen at det er en stund siden jeg var 20, for å si det slik. For en gangs skyld så var det planlagt bordsetning så vi ble plassert avdelingsvis. Stor lettelse for meg som ikke akkurat liker å trenge meg på folk jeg ikke kjenner så godt fra før. Jeg var veldig heldig og havnet med et par av mine nærmeste kolleger og deres koner så det ble en riktig så hyggelig middag. God mat var det også. Etter middagen så var det lagt opp til dans. Ble sittende en stund ved et annet bord og prate med en dame jeg kjenner og jammen kom det ikke en fyr forbi og bød meg opp til dans også. Stakkars mann . For det første er jeg ikke god til å danse, for det annet hadde jeg helt umulige sko på. De rett og slett klistrer seg til gulvet og da er det litt...vanskelig...å svinge rundt uten å lande på rattata. Men sørget for å gjøre min dansepartner oppmerksom på at jeg hadde et lite praktisk handicap der, så han passet på å unngå de stooore svingene slik at jeg klarte å henge noenlunde med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 6. november 2011 Forfatter #4404 Del Skrevet 6. november 2011 Litt grinete for tiden. Pga. ymse omstendigheter så vurderer min mor å leie ut en del av barndomshjemmet mitt for en periode. Det betyr i klartekst at det ikke kommer til å bli plass til meg der, og selv om jeg vet jeg ikke burde bry meg, så svir det litt likevel. Rent praktisk er det ikke noe stort problem (man har da hoteller), men jeg føler meg litt "kastet ut" selv om jeg naturligvis aldri vil si det høyt. Tross alt har jeg da bodd for meg selv i over 20 år så jeg ville jo være helt urimelig om jeg reserverte plass i barndomsheimen når jeg maks er der 2 ganger i året. Så jeg "freser" i stillhet. Bortsett fra det rent egoistiske aspektet her, så er jeg litt halvbekymret for min mor også. Vel er hun mer sosial av seg enn jeg noen gang har vært, men på den annen side så vet jeg hun har gjentatte ganger gitt uttrykk for at det er deilig å ha ro og fred i huset når hun har vært ute på et eller annet. Leier hun ut, så kan hun skyte en hvit pinn etter det. Ikke fordi de potensielle leietakerne er så bråkete, men fordi huset er gammelt og lydisoleringen deretter. Vi leide ut noe da jeg var barn og jeg husker veldig godt at det ikke var noe "stille" hus, selv om de fordums leieboere også var fredelige folk. Så, ja, jeg er skeptisk, men det er hennes hus og hun må få gjøre som hun selv ønsker. Jeg kan bare ikke blande meg. Håper bare det går bra og at det ikke blir for mye for henne i lengden. (Og at hotellene ikke øker prisnivået med det første ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 13. november 2011 Forfatter #4405 Del Skrevet 13. november 2011 I allfall skal det soves snart. Har vært utenbys og feiret fødselsdagen til en venninne, og det ble festligheter til langt utpå natta. Vi var naturligvis flere tilreisende og og det ble til at en annen venninne og jeg delte hotellrom. Dermed ble det litt urolig nattesøvn også. Som singel så er jeg jo ikke vant til å sove "sammen med" noen, så da det viste seg at rommet vi delte hadde dobbeltsteng i stedet for to enkeltsenger ble det til at vi begge balanserte ytterst på kanten av madrassen for ikke å forstyrre romkameraten. Men tror nok at venninne sov noe bedre enn jeg, for hun er i det minste vant til å dele soverom med gubben sin . Menmen, det går greit når det bare er snakk om et par netter. Det er så sjelden jeg møter disse vennene mine at det var uansett verdt en smule redusert nattero. Dessuten var det en ualminnelig hyggelig fest. Jubilanten hadde samlet slekt og venner fra forskjellige perioder av livet og det viste seg at vi fort fant tonen på kryss og tvers av slektsrekker og vennegrupperinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 14. november 2011 Forfatter #4406 Del Skrevet 14. november 2011 Av og til gjør PC'n rare ting. Plutselig deiset det inn en programvareoppdatering til den trådløse routeren. Greit nok, jeg oppdaterte. Alt funket fint etterpå, men det kom en rar klikkelyd fra skjermen når musepekeren ble flyttet fra et vindu til et annet. Det skal da for pokker ikke være noen sammenheng der? Vel, jeg irriterte meg noen minutter og endevendte systemvalgmenyen for å finne ut hvordan jeg evt. kunne slå av "klikkene", men uten resultat. Så kom det med ett beskjed om programvareoppdatering for selve maskinen. Javel, jeg klikket atter en gang OK og maskinen la inn oppdatering. Og vips så var klikkene vekk. Det kan da ikke være noen sammenheng der? Kan det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 18. november 2011 Forfatter #4407 Del Skrevet 18. november 2011 Nå sitter jeg her med passe skrekkblandet fryd, imponert over mitt eget mot. I hele mitt mobile liv har jeg hatt abonnement hos Telenor, men det hjelper ikke - bruksmønsteret mitt passer rett og slett dårlig med de abonnementene de har, så nå skal jeg prøve å bytte til Onecall og se om det passer bedre. Det er liksom litt dumt å betale 2-300 i måneden hvis jeg kan klare meg med en drøy hundrelapp. Men det er litt spooky. Jeg vet det er lett som en plett og at den nye leverandøren ordner hele overføringen og alt det der, men det er småskummelt likevel. Jeg liker ikke forandringer . Jaja, blir det helt krise så får jeg vel bare flytte tilbake igjen, men håper jeg finner ut av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 19. november 2011 Forfatter #4408 Del Skrevet 19. november 2011 Jeg tror kanskje jeg er kunden fra helvete. Jeg hadde et gavekort jeg ville bruke opp før det gikk ut på dato, så i dag trasket jeg målbevisst til byen for å se om jeg kunne finne meg et hverdagsskjørt som jeg faktisk gidder bruke. Jeg er egentlig buksemenneske, men av og til får jeg lyst til å "skjørte meg opp litt" for det. Så jeg ruslet inn på en butikk som innimellom har klær jeg liker godt og begynte å se meg om. Ekspeditøren var opptatt så etter å ha stått litt med de aktuelle skjørtene i lanken så stupte jeg bare inn i et prøverom uten å spørre om det var OK. Skjørt nr. 1 var ubrukelig - fint på stativet, ikke fint på meg. Skjørt nr. 2 var bedre på meg, men muligens litt trangt? Så jeg tuslet ut og fant en størrelse over den jeg hadde på. Ny prøving. Det var videre, men muligens litt for vidt over baken... Hmmm. På det tidspunkt hadde ekspeditør for lengst gått over til privatsnakk med kundene hun hadde vært opptatt med da jeg kom inn, men jeg syntes liksom ikke jeg kunne gå og avbryte en samtale som var i gang heller. Så jeg skrellet av meg siste skjørtet også og hengte det pent på hengeren sin igjen, halte på bukse og sko og hengte skjørtene pent på plass i stativet. På vei ut passerte jeg ekspeditør og venninne. "Oisann, du må bare si fra hvis du trenger hjelp", kom det fra ekspeditøren. Jeg pleier normalt være høflig og si at "det gjør ikke noe", men denne gangen var jeg i overkant irritert. Greit å vente hvis det er mange kunder og følgelig mange foran meg og ekspeditøren er opptatt, det har jeg ikke så mye i mot. Men når det går lange tider med privatslarv så blir jeg sur . Så jeg droppet noe av høfligheten og repliserte med et (anstrengt) smil: "Tusen takk, men jeg var litt i tvil om størrelsene, så jeg kommer heller tilbake en dag du har tid." Definitivt ikke snill og jeg hørte bare et spakt "beklager" i det jeg gikk. For min del endte det godt, for på nabobutikken fant jeg et skjørt jeg likte mye bedre, som passet akkurat, og jammen var det ikke litt billigere også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 26. november 2011 Forfatter #4409 Del Skrevet 26. november 2011 Pengene sitter løst for tida. iPad2 er bestilt. Klarte ikke dy meg, som den "dingsedama" jeg er blitt. Til mitt forsvar så må jeg si at jeg bruker faktisk de fleste dingsene jeg drar i hus og en del av dem bruker jeg mye. Tror knapt jeg har en ubrukt app på iPhonen. Selv om jeg ikke bor i det ultimate nedslagsfeltet for "Berit" så er det nær nok til at jeg kaster bekymrede blikk på yr, sånn dann og vann. Dels er jeg glad i nattesøvnen, og dels vil jeg ha båt i live til neste år så jeg kanskje får brukt den. Sjekka fortøyninger i går og de sitter godt og småbåthavna her er ganske lun og skjermet så det er antakelig unødige bekymringer, men likevel - det er helt greit om det ikke blir mer enn kuling. Så langt har det vært meldt både stiv og sterk kuling, men det blåser bemerkelsesverdig lite synes jeg. Håper det vedvarer i morgen, for da er det meldt storm. Heldigvis midt på dagen. Skal det først være "blåsevær" så setter jeg pris på at det ikke kverker nattesøvnen. Men håper som sagt det følger trenden og ikke når helt opp til varselet. For øyeblikket ligger jeg i allfall bra an. Litt ruskete ute, men ikke verre enn at det bare er småkoselig inne. Og med lørdagsgrøten putrende på komfyren og en fersk Dean R. Koontz bok liggende på stuebordet så er utsiktene der for en bra lørdagskveld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 29. november 2011 Forfatter #4410 Del Skrevet 29. november 2011 Det blåser pokker meg fremdeles. Naturligvis mindre enn i helga, men dog... Så lenge det er nede på kuling er det vel ikke akkurat fare for liv og heim og helse, men nattesøvnen kan det bli så som så med. Lurer på om man kan legge inn bestilling til værgudene om "Vind kun mellom kl 10 og 14, takk"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 3. desember 2011 Forfatter #4411 Del Skrevet 3. desember 2011 Jeg er bekymret. Det er ikke bare ute det blåser opp til uvær. Det gjør det visst på jobb også. Nå begynner også vi for alvor å merke finanskrisen der ute i store vide verden. Ubehagelig følelse. På den ene siden er jeg sikkert ekstra vár etter å ha vært den som ble rasjonalisert vekk på et tidligere arbeidssted en gang, men på den annen side ville det jo være naivt å tro at ikke vi også kan rammes. Det er litt skummelt. Jeg er sikkert i en bedre posisjon enn mange andre, godt utdannet (kan være tveegget sverd), lett flyttbar, lite gjeld og alt det der. På den annen side har jeg alderen mot meg om det skulle bli skikkelig, skikkelig ille. Dessuten har jeg ikke veldig lyst til å flytte. Selv om jeg ikke har noen bånd til stedet, så liker jeg arbeidsplassen og jeg liker hjemmet mitt. Det frister ikke å gi seg på vandring nå. Men må man, så må man. På den positive siden så er vi gode til å være fleksible og stå på når det gjelder, så sjansen for at vi kommer gjennom elendigheta er absolutt til stede. Det er bare den der litt ekle, nagende "hva om...?". Vel, enkelte ting kan man ikke gjøre noe med. En global finanskrise er en av dem, så det er bare å vente og se hvordan det går. Men for alle tilfellers skyld så pålegger jeg meg selv en smule innkjøpsstopp nå framover. Siste utskeielse deiset inn i dag. Som den dingseglade dama jeg er så gikk jeg omsider til innkjøp av en iPad og har tilbragt dagen med å få den til å virke slik jeg vil. Ikke så helt enkelt når en av de tingene jeg har lyst til å bruke den til er e-bøker, på norsk. Prøvde å installere dele- og leseverktøy etter instruksjoner på Bokkilden, men akk.... Kom nesten i mål da det var en autorisering jeg ikke fikk til å virke. Fortærende ergerlig. Men finner vel ut av det etterhvert. Ville vært praktisk med surfe- og lesedings når man er på reiser, kjenner jeg. Vanlige bøker tar plass og veier en del i kofferten. Men utviklingen går vel videre der også. Og det er ikke mitt eneste elektroniske rundkast i helga. I går byttet jeg mobiloperatør. Det ble også litt styr for da jeg slo den på så nektet den å virke med det nye simkortet. Full etterforskning ble igangsatt og det viste seg at den fremdeles hadde operatørlåsen på. Irriterende ettersom jeg var inne på "mine sider" og sjekket for flere uker siden og der var det ikke registrert noen lås på min mobil. Men på iPhone så måtte man altså ringe for å fikse det. Dumt, dumt, dumt... Vel, det ordnet seg nå etterhvert og da jeg kom hjem etter jobb fikk jeg lagt inn det som skal til for at mobildatanettverk skal virke også, så nå tror jeg både MMS og data er oppe og går. Får slå av hjemmenettet i kveld og prøve. Håper ellers det blir en rolig natt. Det var varslet vind i kveld, men ser ut som det blir noe mindre av den enn det varselet sa. (Men tro ikke at jeg legger vekk øreproppene altså. Av og til må "sov i ro" tas i bruk når værgudene herjer.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 5. desember 2011 Forfatter #4412 Del Skrevet 5. desember 2011 Fremdeles stress på jobb, men "akuttnervene" har roet seg. Telefon virker igjen etter omleggingen (ingen problemer så langt og telefonregningen er jo rent morsomt i forhold til den jeg hadde). Men må si de var kjappe til å sende ut faktura. I går kom fakturaen og i dag varsel om at jeg måtte sjekke at spamfilteret var avslått så den kom fra. De er gode til å si fra, det skal de ha . iPad er ladet med sine to første bøker. Fikk omsider autorisert iPad (måtte åpne leseappen og foreta autorisering der) for bøker, lastet ned en bok til 9 kroner som test og da det viste seg at jeg fikk orden på det så kjøpte jeg en "vanlig" bok også. Nå utforsker jeg mulighetene for å låne ebøker på bibliotek. Er ikke så mye å finne her i landet enda, men det virker som det er i ferd med å rulles ut og ser ut som de tjenestene stort sett kommer til basere seg på Adobe Digital Editions de også. Ingenting kommer opp mot "ordentlig, ekte papirbok" men iPad var forbausende grei å lese på når jeg bare fikk justert inn lysstyrken. Det var alt for mye lys på så jeg ble jo rent blendet, men etter å ha skrudd ned intensiteten så ble det langt bedre. I kveld har jeg vært på besøk hos jobbevenninne som bor noen mil unna. Hun ble mor i sommer og nå fikk jeg hilse på småen. Jeg er der ikke så ofte så jeg har ikke sett'n før. Søt liten tass. Selvsagt valgte værgudene å lesse på med snø og sludd alle veier i dag, så jeg grudde litt for kjøreturen i dag tidlig da det snødde som tettest. Heldigvis var det helt OK å kjøre hjem igjen etter visitten. (Litt glatte veier, men såpass får man tåle i svarteste vinteren.) Var forresten ute i siste liten til å få dekket til båten, ser jeg. Jobben ble gjort i går og i dag kom snøen for alvor. Det kalles timing Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 10. desember 2011 Forfatter #4413 Del Skrevet 10. desember 2011 Og så lenge varte presenningen. Gårsdagens uvær, eller i forgårs eller noe som har skjedd siden mandag, tok halvparten av den, så da jeg kom ned for å sjekke i går så var det fullt kaos. Et lodd var vekk og vinden fikk dermed godt tak i et hjørne. Jeg liker ikke kombinasjonen vind og stort vindfang, så jeg fant det klokelig å fjerne presenningen siden (atter en gang) maljene var revet løs. Da var det nemlig ikke bare å feste den igjen. Men det å hale inn 24 kvm rebelsk presenning i stiv kuling(?) er heller ikke gøy. Nemlig. Fram med kniven, kutte lodd, hale inn lodd og dytte presenning ned i cockpit før vinden fikk tak. Det gikk egentlig ganske bra selv om det var hektisk mens det sto på, men så skulle presenning bæres over lang flytebrygge og inn i liiiiiiten bil. Entusiasmen for "prosjekt båt" var i det øyeblikket på et lavmål. Senere tok vinden seg opp så jeg får ta en tur ned i ettermiddag eller morgen og se om fortøyningene holder enda. De var fine i går, og fjerning av vindfang lettet sikkert presset betraktelig, men...velvelvel, man vet jo aldri. Liten vits i å gå ned så lenge det blåser kraftig, for da er det uansett ikke stort jeg kan gjøre. Har ikke muskler nok til å stå i mot vindpresset om det er noe som må strammes opp. Men det skal visst løye betraktelig senere i dag, så da får vi se. Jeg er ikke egentlig av den værsjuke typen, men etter nesten konstant kuling og storm i et par uker nå, så er jeg ganske lei, og det ser ut som det begynner på'n igjen uti uka. Virker rett og slett som om uflaksen står i kø. Først forsinkelse med seilombygging, så jeg ikke fikk båten på land før det var fullt på opplagringsplassen i havna. Da jeg så ringte rundt og spurte meg for hos dem som driver med slikt så var det heller ingen som kunne ta den til oppbevaring i vinter. Når jeg så blir nødt til å la den ligge på sjøen så raser det altså løs med omtrent konstant uvær. Jeg blir lei! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 10. desember 2011 #4414 Del Skrevet 10. desember 2011 Huff, dette uværet altså! Synd å lese om uflaksen din, får håpe at det går din vei snart. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 10. desember 2011 Forfatter #4415 Del Skrevet 10. desember 2011 Ja, det håper jeg også. Kunne tenkt meg litt "medvind" i prosjektene mine snart (men ikke for sterk vind altså ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 10. desember 2011 #4416 Del Skrevet 10. desember 2011 Hehe! Ja, det blåser noe vanvittig her i perioder også. Tok Superspeed her om dagen og det bøøøølget. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 10. desember 2011 Forfatter #4417 Del Skrevet 10. desember 2011 Hehe! Ja, det blåser noe vanvittig her i perioder også. Tok Superspeed her om dagen og det bøøøølget. Mvh Yvonne Å fyttikatta, det må ha vært bra skvalp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 10. desember 2011 #4418 Del Skrevet 10. desember 2011 Å fyttikatta, det må ha vært bra skvalp. Ja, det var virkelig en prøvelse. Heldigvis hadde jeg tatt sjøsyketabletter! Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 10. desember 2011 Forfatter #4419 Del Skrevet 10. desember 2011 Heldigvis hadde jeg tatt sjøsyketabletter! Er et must på denne tida av året. Er det ikke skvalp, så blir det det nok. Jeg har vært nede og sjekket båt og begynner virkelig å få tro på mine evner til å fortøye, om ikke annet. Den lå pent plassert i båsen sin fremdeles. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 10. desember 2011 #4420 Del Skrevet 10. desember 2011 Oi, ja, det er godt gjort egentlig, i dette uværet som har vært. Leste noe om orkanstyrke og sørlandet, og da sluttet jeg å lese. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg