Gå til innhold

Noen tanker bak oppkjøring / sensor


Anbefalte innlegg

Skrevet


Man bruker flere timer med å øvekjøre med en kjørelærer og når dagen kommer til å kjøre opp så kjører du med en sensor.
Så kommer den store dagen hvor du skal sitte deg i bilen med en sensor. Du er sikkert kjempenervøs for dette bestemmer om du skal få lappen eller ikke.

Du begynner å kjøre og gjør allerede småfeil som du til vanlig ikke hadde gjort om du kjørte med kjørelæren din. Det skyldes for det meste at du er nervøs eller du bare ikke har hatt nok kjøretimer.

Men uansett, det jeg vil diskutere er vel om man faktisk trenger en sensor.
Personen som er best egnet til å si om eleven burde få lappen er vel en kjørelærer?
Det er han/henne som er med eleven ifra starten og kan se og bedømme hvordan eleven utvikler seg i trafikken.
Jeg synes det er feil at du skal ha 1 time med en sensor og hvis du gjør en feil der om det så er pga av nervøsitet eller du bare gjorde en feil. Så skal du liksom ikke få lappen. (selvfølgelig spørs det på feilen eleven gjør)

Ja, jeg forstår at en sensor har sikkert litt mer utdannelse enn en kjørelærer.
Men det er jo kjørelæreren som lærer oss hvordan vi skal oppføre oss i trafikken, så hva skiller egentlig de to?

 

Spent å høre hva dere mener og høre forskjellige pros&cons imot det jeg skrev her.

 

  • Liker 1
Skrevet

En sensor er vel mer objektiv enn en kjørelærer. 

Selv vil jeg si at jeg egentlig kjørte bedre med sensor enn med kjørelærer. 

Anonymkode: eaebd...fb8

  • Liker 3
Skrevet

Hvis en kjørelærer hadde avgjort om du skulle bestå eller ikke så kunne med vilje strykt deg og prøvd å tjene inn mer penger, eller du ville kanskje bestått en oppkjøring du ikke burde bestått fordi kjørelæreren liker deg veldig godt/du har gitt litt ekstra penger i smug. Blir også litt vanskelig  for en kjørelærer å avgjøre om noen skal stå eller ikke når det gjelder kjentfolk/venner etc. En sensor er vel mer objektiv enn en kjørelærer.

Jeg var så klart nervøs for oppkjøringen men kjørte bedre med sensoren eller etter de første 5 minuttene følte jeg meg også ganske avslappa, mer enn når jeg kjørte med kjørelæreren.

  • Liker 3
Skrevet

Det finnes ikke kjørelærere i Norge. Sensor er jeg helt enig i at er undøvendig, på B96 og moped slipper vi slikt tull. Det er gørrkjedelig å leie bort bilen min for at eleven skal kjøre opp, 45 minutter med kaffedrikking på trafikkstasjonen gjør meg jo skjelven av alt koffeinet.

  • Liker 1
Skrevet

Hvis en kjørelærer hadde avgjort om du skulle bestå eller ikke så kunne med vilje strykt deg og prøvd å tjene inn mer penger, eller du ville kanskje bestått en oppkjøring du ikke burde bestått fordi kjørelæreren liker deg veldig godt/du har gitt litt ekstra penger i smug. Blir også litt vanskelig  for en kjørelærer å avgjøre om noen skal stå eller ikke når det gjelder kjentfolk/venner etc. En sensor er vel mer objektiv enn en kjørelærer.

Jeg var så klart nervøs for oppkjøringen men kjørte bedre med sensoren eller etter de første 5 minuttene følte jeg meg også ganske avslappa, mer enn når jeg kjørte med kjørelæreren.

Selvsagt finnes det useriøse trafikklærere men oppkjøringen er bare laget for å teste en bitteliten del av den obligatoriske opplæringen. Dersom vi ville tjene mer penger ville vi jo ansatt utlendinger til minstelønn for å kjøre med elevene, og kun lært de hvordan de består oppkjøringen og selv meldt inn obligatorisk undervisning. Samme med trafikalt grunnkurs, jeg melder jeg selv inn at de har deltat, jeg kunne bare meldt inn folk. 

Vi har 0 dødsulykker på moped hvert år, vi har ingen oppkjøring på moped.

En sensor er jo bare en trafikklærer, og vi jobber med de samme målene. Oppkjøringen fjerner fokus på det viktige, og elever kan nå be om KUN veiledningstimene og så dra på oppkjøring uten å kunne noe som helst. Trafikklærerne kjenner også elevene bedre, og har mye bedre forutsetninger enn en sensor til å vurdere om de er klar til å kjøre. Jeg kan bestå oppkjøringen etter en halvliter vodka med en brødpose over hodet. Jeg kan coache noen til å bestå oppkjøringen på 90 minutter, men de vil jo ikke lære noe.

Skrevet

Det finnes ikke kjørelærere i Norge. Sensor er jeg helt enig i at er undøvendig, på B96 og moped slipper vi slikt tull. Det er gørrkjedelig å leie bort bilen min for at eleven skal kjøre opp, 45 minutter med kaffedrikking på trafikkstasjonen gjør meg jo skjelven av alt koffeinet.

Utrolig korte prøver de kjører der du holder til da!!! Da burde sensorene klare å presse inn en ekstra oppkjøring :) 

Skrevet

 

Utrolig korte prøver de kjører der du holder til da!!! Da burde sensorene klare å presse inn en ekstra oppkjøring :) 

Prøvene varer vel rundt en time over alt i landet? Etter 45 minutter med kaffedrikking trenger jeg naturligvis å pisse, og nå som jeg har bruker her kan jeg bruke timen til å hjelpe andre! :)

Skrevet

[...]

Du begynner å kjøre og gjør allerede småfeil som du til vanlig ikke hadde gjort om du kjørte med kjørelæren din. Det skyldes for det meste at du er nervøs eller du bare ikke har hatt nok kjøretimer.

[...]

Jeg synes det er feil at du skal ha 1 time med en sensor og hvis du gjør en feil der om det så er pga av nervøsitet eller du bare gjorde en feil. Så skal du liksom ikke få lappen. (selvfølgelig spørs det på feilen eleven gjør)

[...]

Nettopp! Greier du ikke kjøre med en fremmed i bilen når du er litt stresset, er du rett og slett ikke klar for noe så farlig som trafikken.

Det låter nok harskt, men daglig plages vi her i byen med folk som tok teoritester på nettet, og leste akkurat nok til å bestå prøven, men som mangler tre fjerdedeler av teorikunnskapen. Lenge har det irritert meg at det ennå går an å få spørsmål på teoriprøva hvor grammatikken avgjør, mens prøvene er så korte og like, at det skjuler store kunnskapshull.

Selvsagt svei det når jeg røk på oppkjøringa, av nøyaktig de grunnene du oppga. Men i ettertid må jeg innrømme at jeg antakelig ikke var helt klar den gangen. Og at jeg fikk et litt annet perspektiv på ting den ekstra måneden det tok før jeg fikk kjøre opp på nytt.

Både trafikklærer og sensor vektla at førerkortet jeg fikk ikke var et bevis på at jeg var fullt utlært, men at jeg hadde akkurat såvidt tilstrekkelig med kunnskap til å fortsette øvelseskjøringen på egenhånd.

Skulle jeg gjort noe annerledes i dag, ville det være å øvd på oppkjøring med en annen trafikklærer, men den gangen bodde jeg slik at det var kun en å velge mellom...

  • Liker 4
Skrevet

Nettopp! Greier du ikke kjøre med en fremmed i bilen når du er litt stresset, er du rett og slett ikke klar for noe så farlig som trafikken.

Det låter nok harskt, men daglig plages vi her i byen med folk som tok teoritester på nettet, og leste akkurat nok til å bestå prøven, men som mangler tre fjerdedeler av teorikunnskapen. Lenge har det irritert meg at det ennå går an å få spørsmål på teoriprøva hvor grammatikken avgjør, mens prøvene er så korte og like, at det skjuler store kunnskapshull.

Selvsagt svei det når jeg røk på oppkjøringa, av nøyaktig de grunnene du oppga. Men i ettertid må jeg innrømme at jeg antakelig ikke var helt klar den gangen. Og at jeg fikk et litt annet perspektiv på ting den ekstra måneden det tok før jeg fikk kjøre opp på nytt.

Både trafikklærer og sensor vektla at førerkortet jeg fikk ikke var et bevis på at jeg var fullt utlært, men at jeg hadde akkurat såvidt tilstrekkelig med kunnskap til å fortsette øvelseskjøringen på egenhånd.

Skulle jeg gjort noe annerledes i dag, ville det være å øvd på oppkjøring med en annen trafikklærer, men den gangen bodde jeg slik at det var kun en å velge mellom...

Teoriprøvene burde legges om, jeg får elever som ikke vet hva vikeplikt er -.-"

Men du skulle aldri blitt sendt til oppkjøring dersom du trengte en ekstra måned for å bestå oppkjøringen. Allerede på trinn 3 skal man være klar til å bestå oppkjøringen, og etter det har du jo sikkerhetskurs på vei, som er trinn 4. Du burde klaget på læreren og gikk han en dårlig review, det skal ikke være slik.

Skrevet



Vi har 0 dødsulykker på moped hvert år, vi har ingen oppkjøring på moped.

 

Det der er ikke sant.

Anonymkode: eaebd...fb8

  • Liker 1
Skrevet

Det der er ikke sant.

Anonymkode: eaebd...fb8

Ikke helt, men ikke langt i fra. Ingen i år feks. Av og til er det noen som klarer å bli drept, men det er ofte personer som har ulovlig modifisert mopedene sine.

Skrevet

Teoriprøvene burde legges om, jeg får elever som ikke vet hva vikeplikt er -.-"
Men du skulle aldri blitt sendt til oppkjøring dersom du trengte en ekstra måned for å bestå oppkjøringen. Allerede på trinn 3 skal man være klar til å bestå oppkjøringen, og etter det har du jo sikkerhetskurs på vei, som er trinn 4. Du burde klaget på læreren og gikk han en dårlig review, det skal ikke være slik.

Det var en måneds ventetid for ny oppkjøring hos trafikkstasjonen. Greit, jeg hadde langt fra noen ideell trafikklærer, og han var i en monopolsituasjon, men at jeg røk på den oppkjøringa var ene og alene min egen feil. Røk på vikeplikt og fart. Rett så usympatisk bilsakskyndig, men det gir meg ikke rett til å hoppe ut foran en lastebil som kom fra høyre på forkjørsvei. Nei, jeg trengte den "ventetiden", for å få ting i perspektiv.

  • Liker 1
Skrevet

Det var en måneds ventetid for ny oppkjøring hos trafikkstasjonen. Greit, jeg hadde langt fra noen ideell trafikklærer, og han var i en monopolsituasjon, men at jeg røk på den oppkjøringa var ene og alene min egen feil. Røk på vikeplikt og fart. Rett så usympatisk bilsakskyndig, men det gir meg ikke rett til å hoppe ut foran en lastebil som kom fra høyre på forkjørsvei. Nei, jeg trengte den "ventetiden", for å få ting i perspektiv.

Fart er lett å bomme på, og jeg ser jo daglig personer som bryter vikeplikt. Ser den, men hvis du lærte noe er jo det et godt eksempel på hvorfor det er viktig med oppkjøring.

  • Liker 1
Skrevet

Ikke helt, men ikke langt i fra. Ingen i år feks. Av og til er det noen som klarer å bli drept, men det er ofte personer som har ulovlig modifisert mopedene sine.

I 2014 omkom 22 mennesker på MC eller moped. 

Det har selvsagt forekommet dødsulykker på moped i år. Blant annet: http://www.nrk.no/nyheter/1.12365406

Anonymkode: 79ec6...ef0

Skrevet

Det er med oppkjøring på samme måte som når man tar en eksamen på skolen. Det kommer eksterne sensorer inn ved muntlig eksamen, og ved skriftlig sendes prøven til en ekstern sensor.

Anonymkode: 2e00c...04a

Annonse
Skrevet (endret)

I 2014 omkom 22 mennesker på MC eller moped. 

Det har selvsagt forekommet dødsulykker på moped i år. Blant annet: http://www.nrk.no/nyheter/1.12365406

Anonymkode: 79ec6...ef0

Masse folk dør på MC, det er livsfarlig. Den ulykken er ikke i vegvesenets statistikk, så da må det ha vært selvmord (telles ikke i statistikken), lett MC (ikke moped) eller feil i statistikken. 2 døde på moped i 2014.

Fant ulykken du linket til, var en typisk MC ulykke med en 44 åring:

http://www.nrk.no/sorlandet/mann-_44_-omkom-i-mc-ulykke-i-mandal-1.12365445

Endret av ambivalentReaction
Skrevet

I England hvor moren min kjørte opp for 30 år siden var det trafikklærer som bestemte. Hun forteller at det da var viktig å velge en skole som hadde stor pågang og ikke trengte å tyne elevene for penger :)

Det er mange situasjoner i livet man må prestere foran fremmede mennesker som eksamen, jobbintervju, presentasjoner ++ velkommen til voksenlivet

Anonymkode: 47b16...51e

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...