Gå til innhold

Hvem er det som egentlig har siste ord når det kommer til barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det moren eller er det stemora ? Hvem er det egentlig som bestemmer over barnet mora eller stemora ?

Anonymkode: b32d1...4f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det moren eller er det stemora ? Hvem er det egentlig som bestemmer over barnet mora eller stemora ?

Anonymkode: b32d1...4f5

Er dette ett kødde spørsmål?

Anonymkode: 27034...1ab

• Liker 4
Skrevet

Det er jo selvfølgelig moren om du spø på denne måten. (Jeg som startet tråden om teaterstorbyhelga). Men når en stemor spør, så er det som oftest en far inn bildet. Han har vell like stor rett som mor.

Anonymkode: 6d254...b97

• Liker 5
Skrevet

Det som hadde vært interessant å vite, var hvem som BURDE bestemme over barna.. Altså hvem tar de beste avgjørelsene FOR barna.... 

Mor og far bestemmer selvsagt over barna sine. Men om man bor sammen med barna, har også steforeldre en viss rettighet til å bestemme i sitt eget hjem.. 

• Liker 4
Skrevet

Det som hadde vært interessant å vite, var hvem som BURDE bestemme over barna.. Altså hvem tar de beste avgjørelsene FOR barna.... 

Mor og far bestemmer selvsagt over barna sine. Men om man bor sammen med barna, har også steforeldre en viss rettighet til å bestemme i sitt eget hjem.. 

Enig. I sitt eget hjem, mener jeg, at stemor og far stiller likt i noen tilfeller mens mor har ingenting hun skulle sagt så lenge barna har det bra.

• Liker 4
Gjest Magnifiq
Skrevet

Det kommer ann på.

Er det noe som skal skje mens barnet er hos pappa og stemor, så er det de som bestemmer. Er det noe som skal skje mens barnet er hos mor, er det selvsagt hun som bestemmer.

F.eks om en ungdom er hos far og stemor, og de nekter han/hun å dra på fest, så kan ikke mor komme og si at barnet fåt lov, og omvendt.

Skrevet

Det er Gud som bestemmer over alle, inkl barna.

Anonymkode: c8e24...baa

• Liker 1
Skrevet

Moren bestemmer selvfølgelig når det er hennes uke med barnet. Når det kommer til konflikter over litt større spørsmål (felles regler for oppførsel, innetid osv.) handler det litt om hvor lenge stemoren har vært i bildet. 

Anonymkode: bd1b3...c7c

Skrevet

Moren bestemmer selvfølgelig når det er hennes uke med barnet. Når det kommer til konflikter over litt større spørsmål (felles regler for oppførsel, innetid osv.) handler det litt om hvor lenge stemoren har vært i bildet. 

jeg mener at stemor bestemmer regler og oppførsel i eget hjem. Sammen med far.

• Liker 5
Skrevet

jeg mener at stemor bestemmer regler og oppførsel i eget hjem. Sammen med far.

ja, men så kan de jo være lurt at mor og far har felles regler for visse ting. Da kan man unngå en del konflikter med barnet, spesielt når det er tenåring og vil teste grenser. 

• Liker 2
Skrevet

den som bestemmer over og eier barnet er staten.
om staten tillater det får mor bestemme, og en sjelden gang får far bestemme.

Skrevet

Har man delt foreldreansvar bestemmer begge. Da får man et juridisk ansvar for barnet. Har bare mor, er det mor som har siste ordet. Foreldreansvar er å ha ansvar for oppdragelsen (rett og plikt), hvilket også gir rett til å være med og bestemme om personlige beslutninger for barnet, samt ha rett til informasjon om barnet.

fant dette på nett

Anonymkode: bc1db...b8f

Skrevet

Har foreldrene felles foreldreansvar, men barnet bor fast sammen med den ene forelderen, har bostedsforelderen bestemmelsesrett i spørsmål "som gjeld vesentlege sider av omsuta for barnet".  Det gjelder blant annet om barnet skal være i barnehage, hvor i landet barnet skal bo og andre større avgjørelser i dagliglivet.

Når foreldrene har felles foreldreansvar, må de begge gi sitt samtykke til søknad om pass, flytting til utlandet og eventuelle større medisinske inngrep,. Foreldre står imidlertid fritt til å flytte hvor de vil innen Norges grenser selv om de har felles foreldreansvar. 

Begge foreldrene er verger for sine barn i økonomiske spørsmål så lenge de har felles foreldreansvar. 

Ved felles foreldreansvar må også begge foreldrene gi sitt samtykke til eventuell adopsjon. 

Kilde: advokathjelpen / lovdata

Her ser du en oversikt over hva mor og far bestemmer alene/sammen om de har felles foreldreansvar. Resten er opp til hvor mye du vil krangle eller bruke på advokat. Med mindre kun den ene er bostedsforelder finnes det ingen trumfkort rent juridisk. 

Skrevet

Mor og far bestemmer begge de viktigste tingene, men en stemor og en stefar har også sitt å si. Så lenge en far har en ny samboer/kone og en mor har ny samober/mann, så har også stemor og stefar sitt å si. En mor kan ikke bestemme at barnet skal slippe å rydde rommet sitt hos far og stemor, og en far kan ikke bestemme at tenåringen skal få være ute hele natta når tenåringen er hos mor og stefar. 

Jeg som stemor hadde aldri akseptert at mitt stebarn på 15 år var feks ute til kl 02.00 en ukedag, og har full forståelse at mine barns stemor ikke aksepterer at mitt barn overnatter hos venner uten å gi beskjed til stemor (og far)

Anonymkode: f404a...82b

• Liker 1
Skrevet

I mange sammenhenger: barnet selv

På skolen: skolen

På fritidsaktiviteter: de som leder aktiviteten

Hjemme hos barnet: de eller den foreldren som bor i hjemmet med barnet

Regner med at dette var en "køddetråd" ja...

Anonymkode: 47dec...ae0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...