Gå til innhold

Jeg tror jeg har fått mus i hus!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og jeg kaster opp! Fy søren, tanken på det er helt jævlig. Har noen noen gode råd hva jeg gjør? Jeg så musedrit(unnskyld...) innerst i et skap, og i natt drømte jeg at det kravlet mus over hele meg. Herregud! Jeg freaker helt ut her. Jeg bor i et hus med tre etg, der jeg bor i midten, selvsagt på bakkeplan.😖😖😖 noen som kan hjelpe? Hvordan går jeg fram nå? 

Anonymkode: cb104...015

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skaff deg musefanger eller katt

Skrevet

For det første, mus er 1000 ganger bedre enn rotter når det først kommer "udyr" inn.

Kjøp deg musefelle, sett den gjerne ut der du har sett muselort. I tillegg ville jeg tatt en runde rundt huset og sett om det er noen synlige åpniger de kan ha kommet inn, evt kontakte anticimex eller lignede firma. 

i min kommune er alle huseiere forpliktet til å drive skadedyrbekjempelse enten ved feller eller sånne giftbokser. Der vi bodde før hadde vi et slags abonnement hos et firma som sjekket og satte ut sånne bokser hver fjerde måned. 

Anonymkode: 871b5...8b6

• Liker 1
Skrevet

Jeg var ikke klar over at jeg synes de krypa der var så ekle, men jeg har seriøst vært kvalm helt siden jeg så det, og føler det kravler overalt. Ok, jeg kjøper musefeller, og setter det ut. Risikerer jeg å treffe på udyret? Eller gjemmer de seg liksom når jeg lager lyd? Beklager, har aldri vært med på dette før, og stiller sikkert dumme spørsmål. De er tydeligvis inne, altså helt inne siden jeg så den skiten etter dem. Katt skaffer jeg asap, han får fast jobb som musefanger. Herregud jeg gruer meg til å gå hjem.

Skrevet

Er det noen som aner om musen blir skremt om jeg går inn på rommet til dem? Eller bryr de seg ikke? Jeg tør søren ikke gå inn der, er livredd for å få en mus over bena! Herregud!! 

Skrevet

Jeg har sett levende mus i huset bare en gang, den sprang under fryseren da jeg kom inn døra. (Musefella tok seg av den rakkeren et par dager senere.)

En ting angående katt og musefangst: de helt små kattungene tar ikke mus sånn med en gang. De kattene vi har hatt, har begynt så smått å fange mus og sånt først når de er et halvår eller så. Så når vi har mistet en pus og fått en ny i hus, har der vært en periode hvor vi har sett mer tegn til mus innendørs. Nå ser vi dem bare når katten tar med seg byttet inn for å lære matmor å jakte. :fnise: Ja, det er forresten en annen ting du kanskje bør være klar over, at de ofte tar med seg fangsten hjem. Dette er visst for å lære resten av husstanden å jakte og forsørge seg selv. Vi har katteluke, så den ene av våre tar med seg byttet helt inn. Den tiden vi ikke hadde det, la de igjen byttet utenfor døra.

Anonymkode: db16f...fe7

Gjest Belle âme
Skrevet

Koffor prøver du ikkje berre å fange stakkaren?(Med ei felle som ikkje vil skade den.) Stakkars lille dyret trenger vel ikkje å dø fordi den har rota seg inn i eit hus?

Skrevet

Jeg er fysisk kvalm av dette, og har helt panikk for å treffe på en mus. Antakeligvis er han minst like redd meg, men jeg orker virkelig ikke tanken på å treffe på den. Mus er søte nok de, men virkelig ikke i huset mitt, jeg aner ikke hvor mange, omfang eller noe. Akkurat nå tenker jeg det hadde vært greit å bo med noen som kunne fikset dette uten at jeg trengte å gjøre noe. Jeg satt i sofaen i sted, og synes jeg ser, hører og kjenner mus overalt.

• Liker 1
Skrevet

For det første: Du sier du så muselort inne i et skap. Kan musa ha kommet inn gjennom skapdøra, eller er det et hull inne i skapet? Uansett: Sett opp fella der du fant lorten. Kjøp feller som både er kraftige og enkle å tømme. Jeg liker Bayer sine sorte, de er kraftige nok til at musa dør raskt uten å seigpines, og er laget for å treffe "riktig" (dvs. over hode/nakke). De gammeldagse i tre og ståltråd er ufyselige å tømme, og du risikerer at de klapper igjen "feil", dvs. at de kan fange f.eks. bare et ben eller en hale. Det er ikke spesielt trivelig ... 

For det andre: Dersom du finner hullet du tror musa har kommet inn gjennom kan du tette det igjen. Mus spiser seg gjennom ganske mye (Glava, tetningsskum m.m. funker f.eks. ikke), men tettpakket stålull får de ikke gnaget seg gjennom. Hvis du i tillegg får "limt" stålullen på plass med akrylmasse e.l. sitter den godt, og det blir vanskelig for musa å dytte den ut. Dessuten er det mulig å glatte til akrylmassen så det ikke blir så stygt, og male over. (Dette er innvendig tetting, der det ikke er overkommelig å tette utvendig.)

For det tredje: De fleste mus vil stikke av så fort de kan om de merker du kommer. En og annen rakker har likevel ikke vett på å være redd, og kan finne på å sitte midt på gulvet og titte på deg eller pusle videre med sitt. Men da tipper jeg du kommer til å hyle litt, og vil musa stikke av. :) 

Lykke til! Og kos deg med katten. Skulle ønske jeg kunne ha naturens egen musefelle selv. :) 

Anonymkode: 127b0...f66

• Liker 1
Skrevet

Koffor prøver du ikkje berre å fange stakkaren?(Med ei felle som ikkje vil skade den.) Stakkars lille dyret trenger vel ikkje å dø fordi den har rota seg inn i eit hus?

I tilfellet mus (og rotter), er det i verste fall ditt liv mot skadedyrets. De har en lei tendens til å gnage på isolasjonen til elektriske ledninger. Elektriske ledninger uten isolasjon = brann.

Har lest et sted om noen som prøvde den humane metoden, de merket musene med (hvit?)maling og slapp dem ut i skogen i nærheten. Tok ikke lange tiden før "pønkerne" besøkte fella en gang til.

• Liker 1
Skrevet

I tilfellet mus (og rotter), er det i verste fall ditt liv mot skadedyrets. De har en lei tendens til å gnage på isolasjonen til elektriske ledninger. Elektriske ledninger uten isolasjon = brann.
Har lest et sted om noen som prøvde den humane metoden, de merket musene med (hvit?)maling og slapp dem ut i skogen i nærheten. Tok ikke lange tiden før "pønkerne" besøkte fella en gang til.

Jepp. Mus "roter seg" ikke inn på høsten og vinteren, de leter aktivt etter hull og sprekker for å komme seg inn i varmen. Slipp dem fri ute, og de kommer tilbake så fort de klarer. Og på runde to vet de veien også, så de slipper å bruke tid på å lete. :) 

Anonymkode: 127b0...f66

• Liker 2
Skrevet

Da vi skulle oppgradere det elektriske anlegget vårt, oppdaget elektrikeren en mus som satt fast i hovedsikringen. Den var ... Ehm, godt stekt, kan man vel si? Attpåtil er det et tømmerhus fra 40-tallet, så med så mye tørt tre vil det raskt bli overtent hvis det først begynner å brenne her. Så at huset fortsatt står uten at andre enn musa måtte bøte med livet, er egentlig litt for ... Mirakuløst, i mangel på bedre ord, til at jeg liker å dvele noe særlig ved det.

Så ja, her er det enten musene eller oss. Og etter så mye arbeid og penger som vi har lagt ned i eiendommen her, er det ikke snakk om at noe så smått (pun intended) som mus skal gjøre hele strevet forgjeves!

• Liker 1
Skrevet

Da vi skulle oppgradere det elektriske anlegget vårt, oppdaget elektrikeren en mus som satt fast i hovedsikringen. Den var ... Ehm, godt stekt, kan man vel si? Attpåtil er det et tømmerhus fra 40-tallet, så med så mye tørt tre vil det raskt bli overtent hvis det først begynner å brenne her. Så at huset fortsatt står uten at andre enn musa måtte bøte med livet, er egentlig litt for ... Mirakuløst, i mangel på bedre ord, til at jeg liker å dvele noe særlig ved det.

Så ja, her er det enten musene eller oss. Og etter så mye arbeid og penger som vi har lagt ned i eiendommen her, er det ikke snakk om at noe så smått (pun intended) som mus skal gjøre hele strevet forgjeves!

Wow!

Til lykke med opppussingen, ihvertfall. :)

• Liker 2
Skrevet

Wow!
Til lykke med opppussingen, ihvertfall. :)

Takk :)

Skrevet (endret)

Jeg var ikke klar over at jeg synes de krypa der var så ekle, men jeg har seriøst vært kvalm helt siden jeg så det, og føler det kravler overalt. Ok, jeg kjøper musefeller, og setter det ut. Risikerer jeg å treffe på udyret? Eller gjemmer de seg liksom når jeg lager lyd? Beklager, har aldri vært med på dette før, og stiller sikkert dumme spørsmål. De er tydeligvis inne, altså helt inne siden jeg så den skiten etter dem. Katt skaffer jeg asap, han får fast jobb som musefanger. Herregud jeg gruer meg til å gå hjem.

De er mye reddere for deg enn du er for dem.

Du har flaks om du får se en av dem (les: den ene som har kommet seg inn).

Kjøp musefeller og plasser disse slik at de står på steder hvor du har funnet muselort og der hvor musa har spist noe.

Ikke kombiner musefeller og katt uten at du setter fellene slik at ikke katten skades av dem (eller at du selv klarer å tråkke i en felle, - for det vil du merke !)

Udyret er et ganske lite, og veldig pent, udyr med et skadepotensial som bl.a. er brann.

Så 4-bente utemus innomhus er en særdeles dårlig idè. Feller og katt i første omgang.

1184_6350fe9e8590a7779ce752b4a9d0e84a_2.

Endret av Mis(s)Understood
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Du over her, de er sikkert redde for meg, men tviler sterkt på at de er mer redd enn meg. Jeg har kastet opp av tanken på at de er her, er kvalm, og i natt drømte jeg at dynetrekket var fylt av mus, ikke dyne. Flott det ja. Men-i dag går jeg til verks-jeg setter ut musefeller, og prøver å finne hull de kan ha kommet inn. Dumt spørsmål muligens, men hva funker å bruke som agn i musefeller? Er det ost? Eller er det bare et triks i Tom og Jerry filmer?

Skrevet

*Grøss!* For en drøm da! Jeg føler det på samme måte om edderkopper, så jeg føler med deg.

Jeg brukte ost i fellene jeg satte opp, det ser ut til at det funket her, i alle fall. Men du kjøpte flere? Du kan jo prøve med litt forskjellig, evt? :P Jeg mener å huske at ei jeg vet om hadde brukt sprøstekt bacon med stor suksess.

Skrevet

Jeg leide et gammelt hus som var fullt av mus/rotter. De krafset inne i veggene og på loftet på kveldene når det ble stille i huset.  Jeg fant en død mus under senga mi en gang, og fant muselort på vaskerommet og i stua. Anskaffet katt som fikk kattunger. En dag lekte disse kattungene med en mus med avbitt hode, i stua... Så at kattunger ikke jakter, er feil. Det gjør de. Vi hadde etter hvert flere voksne katter. Det ble noe bedre, og musefeller tok noen på loftet. Likevel, huseier tettet ikke igjen hull, og åpner også med jevne mellomrom et vindu til kjelleren som han lot stå oppe, så da kom musene inn igjen. I dag hadde jeg heller flytta enn å leie et musebefengt hus. 

Anonymkode: 9d766...55b

Skrevet

Hvis du tilbyr deg å rense sluken til Incognita, så kan hun kanskje ta seg av muse-problemene dine? :)

Anonymkode: 1b3ef...330

• Liker 3
Skrevet

Haha, da skal jeg gå å kjøpe litt diverse bacon og annet snacks. Tapas til musene i huset liksom. Fysj!!  Jeg aner ikke omfanget av dette, mulig det ikke er så galt-det jeg har sett er bare litt muselort i hjørnet av et skap. Det er et hull i bunnen av skapet, som de sikkert kan snike seg opp gjennom, det skal tettes. Jeg synes jeg har vært flink så langt, i går turde jeg ikke gå inn på rommet der en gang.  Det er et MARERITT, i sted trodde jeg at jeg hadde mus på kjøkkenet og, men det var bare en emballasje som falt på gulvet. Jeg har musikk på full guffe, så håper jeg  skremmer de vekk.:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...