Gå til innhold

er det lov å ta strømmen flere dage pga renovering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Bor i  en selveier leilighet i en blokk med totalt 12 leiligheter.  Sameiet fikk i  sommer  beskjed  om  at  stigeledning må  skiftes. Det er i og for  seg  greit. fikk nå  varsel om  at  vi kommer   til  å  mangle  strøm  dagtid  i  minst  4  dager neste uke. Det eg  egentlig  lurer på  om  det  er  lov å  være strømløs i 4  dager. Eneste  varmen  som  eksisterer  er elektrisk.  Jeg har  en datter på to mnd  så det betyr i  grunn at  vi  ikke  kan bo  et  sted  uten  varme  og strøm  ettersom  jeg  ikke  full ammer. Syns det er kort  varsel å  komme med også  lite  hensynsfullt. De vet  også  at   vi overtar  ny  bolig  om  tre uker. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nå er ikke jeg elektriker og har ikke en gang den fjerneste anelse hva en stigeledning er for noe en gang. Men hvis de tar strømmen, så er det vel kanskje fordi de må det for å kunne jobbe? Du kan ikke forvente at de utsetter arbeidet på grunn av deg og din baby, om tre uker er de sikkert opptatt med et annet oppdrag osv.

Ut i fra innlegget ditt får jeg inntrykk av at du hisser deg opp over dette og helst vil kreve at de tilpasser seg dine behov. Mitt råd til deg er å legge deg på en mye mer diplomatisk linje. Ikke vær hun moren som tror hele verden kretser rundt deg og babyen din. Ingen liker den moren. Se heller etter løsninger. Du kan koke opp vann på forhånd og ha på termos. Sterilisere mange flasker på forhånd. Kan man blande mme på forhånd? Et kjøleskap holder fint på varmen i mange timer så lenge døren er lukket. De er konstruert for det. du kan google modellnavnet og strømbrudd. Og så kan du høre om elektrikerne har mulighet til å slå på strømmen i lunsjpausen. Hvis ikke ville jeg rett og slett alliert meg med nærmeste nabo som har strøm, dratt på cafe, til en venninne eller lignende. Dette klarer du. 

Anonymkode: d68df...d8c

• Liker 14
Gjest solavskjerming
Skrevet

Om det er lov vet jeg ikke. Men dersom de faktisk er nødt til å bytte denne, så må strømmen bort. Regner med at denne må byttes pga sikkerhet.

Hva mener du de ska gøre dersom de ikke kan ta strømmen?

Skrevet

Det er heldigvis bare på dagtid. Som skrevet over, spør om de kan skru på strømmen i lunsjen. Dette går nok fint med litt planlegging, kjøleskap holder lenge på kulda.

Anonymkode: cef90...e13

Skrevet (endret)

Altså, dette er jo bare dumt. Hilsen ei som er samboer med en elektriker som får sinnsykt mye pes av beboere fordi de tar strømmen på grunn av arbeid som gjøres for at ditt el-anlegg skal være up to date, så du ikke skal måtte bekymre deg(i like stør grad) for branner o.l

Så skal jeg si til deg. som han klager over til meg:

Ta og bytt den forbaska ledningen sjæl da, mens det er strøm i den, så skal du se hvor bra det går.

Han hadde en forbaska idiot av en beboer i et bygg som SLO PÅ strømmen, ettersom han syns det var så kjedelig å være uten strøm hele dagen. 

Og nå har ditt sameie visst om at dere skal bytte stigeledning siden i sommer. Ettersom du eier leiligheten selv, regner jeg med at du visste om dette? Da har du hatt siden i sommer på å forberede deg på at strømmen nok blir tatt om ikke så lenge, og du kunne alliert deg med noen(nå mener jeg ikke å tråkke deg, eller noen på tærne om det er slik at du sitter uten fam/venner, men de fleste gjør ikke dette, eller så har man andre naboer, og spør man om hjelp, så får man det som regel)

Det er verken kort varsel, eller lite hensynsfullt.. Herre... Nå har du EN UKE på å passe på at alt er klart til disse dagene. Elektrikere har, tro det eller ei, også andre oppdrag å utføre, og det er ikke alltid de vet eksakt når de får utført en jobb. Da blir det slik. Men det er jo fullt mulig å gjøre som personen over her - og spørre om de kan skru på strømmen i lunsjen, slik at du får strøm da. Dette forutsetter at de har mulighet til deg, og at det er forvsarlig å gjøre. 

Beklager min skarpe tone, men det er veldig lite hensynsfullt når du tror alle skal tilpasse seg det som passer deg.. Må ledningen byttes, så er det som regel en god grunn til det. Og jeg ser heller at du blir uten strøm noen timer hver dag i 4 dager, noe som burde gå som smurt om du forbereder deg litt i løpet av uken, enn at min kjæreste utsetter seg for farlige situasjoner fordi hans skulle ta snarveier eller annet lignende, pga de sinte beboerne som misliker elektrikern som kommer for å sørge for at el-anlegget fungerer optimalt, hver dag. Han gjør det for deg - for at du skal ha det bra! Tenk på det slik :) 

Endret av VikkiHelle
  • Liker 11
Skrevet

4 dager uten strøm synes jeg er veldig mye. Noe lignende skjedde i mitt borettslag, men da var strømmen kun borte en dag. Var hjemme med baby jeg måtte koke mme til hver 3.time (og nei, man skal ikke blande til mme på forhånd). Ble litt irritert fordi jeg vet at denne oppgraderingen skyldes at borettslaget ikke har vedlikeholdt det elektriske anlegget siden 1950-tallet og at det nå måtte massiv oppgradering til. 4 dager uten strøm må vel kompenseres på et vis eller?

Anonymkode: 583e2...688

• Liker 1
Skrevet

Men da har man et ansvar selv også, har man ikke, for å si ifra om at utbedringer snart må gjøres, for å sørge for beboernes ve og vel? Når man tross alt vet at det elektriske anlegget er så gammelt at det er uforsvarlig  å ikke oppgradere det? Da har du lov til å klage, og du bør i aller høyeste grad gjøre det. 

Hvordan skal det kompenseres? De skal jo tross alt bytte ledningen som er med på å styre strøm til hele blokken..(vet ikke hvordan jeg skal forklare hva den gjør) 4 dager uten strøm fra 08-16 bør være overkommelig. Må man koke mme og trenger strøm til dette, er det ikke vanskeligere enn å gå til en som har strøm og spørre om man kan være så snill og låne til varme. Nå har TS en uke(som forresten er kravet for varsling) på å spørre naboer o.l :) Det bør gå, mot at hun får et mer sikkert hjem. 

• Liker 4
Skrevet

Kok opp vann på forhånd og ha på termos. Stikk på besøk til andre eller cafe. Ta en lang trilletur. 8x4 timer går fort hvis du har en god holdning til saken!

Skrevet

Det er bedre å måtte styre litt med dette i fire dager enn å bo i en leilighet med gammel og brannfarlig elektrisk anlegg. 

Anonymkode: e0d0d...e78

• Liker 9
Skrevet

Sjølvsagt er det lov. Og det er til og med varsla med over ei veke. Dette må de berre leve med. Kok opp vatn og ha på termos. 

Skrevet

Eg  bare lurte.   Litt  fordi  eg  syns  de  kunne  ha  tatt  de da de  fikk pålegg om  det.  min  bedre  halvdel  er  elektriker  det  sammer  er  også  naboen.  Begge sier  de  ikke  skjønner  hvorfor  de  skal ta strømmen, selfølgelig  blir  jobben  lettere. De  skjønner  heller  ikke hvorfor  de  skal  skifte  den.  Det  var  mer  et  spørsmål.  For  i  følge  boretslag loven  skal  ikke  arbeid  gå  ut  over boende  part,  men  ha  som gjelder  her  er  g  usikker  på.  kok opp vannpå termos  er  greit,  men  kulden  er  verre

Skrevet

Eg  bare lurte.   Litt  fordi  eg  syns  de  kunne  ha  tatt  de da de  fikk pålegg om  det.  min  bedre  halvdel  er  elektriker  det  sammer  er  også  naboen.  Begge sier  de  ikke  skjønner  hvorfor  de  skal ta strømmen, selfølgelig  blir  jobben  lettere. De  skjønner  heller  ikke hvorfor  de  skal  skifte  den.  Det  var  mer  et  spørsmål.  For  i  følge  boretslag loven  skal  ikke  arbeid  gå  ut  over boende  part,  men  ha  som gjelder  her  er  g  usikker  på.  kok opp vannpå termos  er  greit,  men  kulden  er  verre

Da synes jeg du skal få din samboer og naboen til å forklare deg i detalj hva en stigeledning er og hvilken funksjon den har.

Selvsagt kan man koble stigeledningen fra hovedskaper mens det er spenningssatt, men det blir likevel strømløst i leilighetene  som fødes av stigeledningen.

Det kan være flere grunner til at stigeledningen må byttes. Du kan for eksempel spørre din bedre halvdel hvilke grunnet han ser for bytte sv stigeledning. En elektriker med gruppe L vil umiddelbart vite det ;)

Når den byttes i november så kan det være en indikasjon på at ikke alt er i den skjønneste orden med den. 

• Liker 5
Skrevet

4 dager uten strøm synes jeg er veldig mye. Noe lignende skjedde i mitt borettslag, men da var strømmen kun borte en dag. Var hjemme med baby jeg måtte koke mme til hver 3.time (og nei, man skal ikke blande til mme på forhånd). Ble litt irritert fordi jeg vet at denne oppgraderingen skyldes at borettslaget ikke har vedlikeholdt det elektriske anlegget siden 1950-tallet og at det nå måtte massiv oppgradering til. 4 dager uten strøm må vel kompenseres på et vis eller?

Anonymkode: 583e2...688

Hvorfor skal man ikke det?

Skrevet

Kanskje du kan benytte denne anledningen til å reise bort på besøk til noen? 

Ellers ville jeg bare tipse om at det finnes gassfyrte ovner som kanskje kan være en ìde hvis det blir fort kaldt i leiligheta. Jeg vet ikke hva slike koster, men sjekk f.eks. en hyttebutikk, Byggmakker eller lignende. 

Anonymkode: 72c29...fec

• Liker 2
Skrevet

De tar gjenen strømmen bare en time eller to i 4 dager. det går nok bra

Anonymkode: 05372...4b1

Skrevet

Å herre gud altså... Hvor har mannen din utdanninga si fra? Hold han LANNGT unna mitt el-anlegg. Eller så får han fader meg gjøre det selv om han mener det er så enkelt å bytte.. Selvom leiligheten blir strømløs når de bytter stigeledning uansett da. Hvis han ikke skjønner hvorfor den skal byttes, når de har fått pålegg om det, så får han revurdere utdannelsen sin, ford a er han tydeligvis ikke skikket til å være elektriker(eller barnefar hvis han er villig til å utsette ungen for potensiell brannfare ved å ikke vedligeholde det elektriske).

Selvom de kan bytte uten å fjerne strømmen, er det jo alltid sikrere når man tar strømmen helt. Da kan ikke ting gå galt da. 

Lykke til i livet, du kommer visst til å trenge det om du tror alle og enhver skal ta hensyn til deg og ditt barn hele veien. 

Anonymkode: 26efa...a91

• Liker 4
Skrevet

Og du er også så inngrodd i lover, at du tror det ikke skal gå utover deg når de driver med elektriske oppgraderinger eller annet nødvendig arbeid? Så du skal bo i en leilighet det ikke blir gjort noe med du da? Veldig trygt altså..

Anonymkode: 26efa...a91

• Liker 1
Skrevet

Hvem skal kompensere da liksom? Det er deres eiendom og deres eget styre som har planlagt vedlikeholdet. Litt meningsløst å kompensere seg selv for oppgraderinger på egen eiendom.

Anonymkode: 0ab6d...04b

• Liker 1
Skrevet

Da synes jeg du skal få din samboer og naboen til å forklare deg i detalj hva en stigeledning er og hvilken funksjon den har.

Selvsagt kan man koble stigeledningen fra hovedskaper mens det er spenningssatt, men det blir likevel strømløst i leilighetene  som fødes av stigeledningen.

Det kan være flere grunner til at stigeledningen må byttes. Du kan for eksempel spørre din bedre halvdel hvilke grunnet han ser for bytte sv stigeledning. En elektriker med gruppe L vil umiddelbart vite det ;)

Når den byttes i november så kan det være en indikasjon på at ikke alt er i den skjønneste orden med den. 

He  he  begge  elekrikerene  i  blokken  har  sagt  de  ikke  skjønner  hvorfor,  men  selvfølgelig  gjør en  det  og  det  er  fullt  forståelig.   Det  eg  mener  med hensynsløst  er  at  de fikk vite  det  i  sommer  at  den  måtte  byttest.   Nå hadde  de  lagt  det  ut  på  anbud  og  får  det  fikset.  

Skrevet

Hei  

Altså, dette er jo bare dumt. Hilsen ei som er samboer med en elektriker som får sinnsykt mye pes av beboere fordi de tar strømmen på grunn av arbeid som gjøres for at ditt el-anlegg skal være up to date, så du ikke skal måtte bekymre deg(i like stør grad) for branner o.l

Så skal jeg si til deg. som han klager over til meg:

Ta og bytt den forbaska ledningen sjæl da, mens det er strøm i den, så skal du se hvor bra det går.

Han hadde en forbaska idiot av en beboer i et bygg som SLO PÅ strømmen, ettersom han syns det var så kjedelig å være uten strøm hele dagen. 

Og nå har ditt sameie visst om at dere skal bytte stigeledning siden i sommer. Ettersom du eier leiligheten selv, regner jeg med at du visste om dette? Da har du hatt siden i sommer på å forberede deg på at strømmen nok blir tatt om ikke så lenge, og du kunne alliert deg med noen(nå mener jeg ikke å tråkke deg, eller noen på tærne om det er slik at du sitter uten fam/venner, men de fleste gjør ikke dette, eller så har man andre naboer, og spør man om hjelp, så får man det som regel)

Det er verken kort varsel, eller lite hensynsfullt.. Herre... Nå har du EN UKE på å passe på at alt er klart til disse dagene. Elektrikere har, tro det eller ei, også andre oppdrag å utføre, og det er ikke alltid de vet eksakt når de får utført en jobb. Da blir det slik. Men det er jo fullt mulig å gjøre som personen over her - og spørre om de kan skru på strømmen i lunsjen, slik at du får strøm da. Dette forutsetter at de har mulighet til deg, og at det er forvsarlig å gjøre. 

Beklager min skarpe tone, men det er veldig lite hensynsfullt når du tror alle skal tilpasse seg det som passer deg.. Må ledningen byttes, så er det som regel en god grunn til det. Og jeg ser heller at du blir uten strøm noen timer hver dag i 4 dager, noe som burde gå som smurt om du forbereder deg litt i løpet av uken, enn at min kjæreste utsetter seg for farlige situasjoner fordi hans skulle ta snarveier eller annet lignende, pga de sinte beboerne som misliker elektrikern som kommer for å sørge for at el-anlegget fungerer optimalt, hver dag. Han gjør det for deg - for at du skal ha det bra! Tenk på det slik :) 

Hei  du  og ditt  negative  svar  ja  eg  har  visst  om  det.  Det  har  de og  så  hvorfor  ikke  da  få  anbud  i  sommer  da  det  var  varmt  ute.  Det  gjelder  ikke  styret  sine  leiligheter.  Hvorfor  er  du  så  sur  forresten.  Det  var  et  spørsmål.  Ja frustrerende, men  det  må  gjøres.  syns  fortsatt  de  kunne  ha  gjort  det  i  sommar  da  det  var  varmere  ute.  Ettersom  det   er  kalt no.  har  heller  ikke  nevnt  et  eneste  ord  om  at  den  er  fra  50  tallet.    Hadde  eg  vert  styre leder  så  ville  eg  ha  lagt  det  ut  på  anbud  i  sommer,   da  hadde  det  jo  ikke  gjort  noe å  vært  uten.  Det  hadde  heller  ikke  rammet  to 90 åringer  i  etasjen  over.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...