Gå til innhold

mor på 60+ nesten demens etter cellegift ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en mor på snart 70 år som har tapt seg veldig etter hun fikk cellegift-behandling. Det har plutselig gått opp for meg at det kan være cellegiften som har gjort henne slik, etter flere ÅR med en mor som ligger på mentalt nivå med en 13-15 åring, som konstant trasser og manipulerer alle til de grader. Jeg har jo faktisk mistet moren min.

Hun er jo glad i oss. Jeg ser jo det. Men hun er "borte" Hun er ikke omsorgsfull lengre, viser ikke interesse i våre liv utenom sladder, greier ikke lage mat som før, planlegge dagen sin, utelater måltider, greier ikke finne ut av hva som er næringsrikt å spise om hun er dårlig, og så greier hun ikke kle seg til en anledning eller snakke om noe annet enn seg selv.

Er det noen andre som har lagt merke til en personlighetsforandring hos cellegift pasienter? 

Anonymkode: 893e8...f3c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke på den måten, nei. Det kan være en reell kognitiv svikt, eventuelt en utvikling av kreften (antar det er derfor hun får cellegift) som gjør at hun blir kognitivt redusert. Vanskelig å vite når man ikke kjenner hele historien, jeg ville tatt kontakt med fastlegen for å be om en vurdering. 

Anonymkode: a77c6...681

• Liker 1
Skrevet

Jeg føler at du kan være inne på noe. Cellegift er meget sterk kost for kroppen, det ødelegger mange friske celler, kan ødelegge immunforsvaret. Det er ikke for ingenting at det heter : celle gift. Det ødelegger som sagt også friske celler. Det kommer til å bli brukt mindre cellegift i fremtiden, kanskje helt borte, da de vil finne noe som går mer direkte på kreften. Cellegift gjør mye skade. Bare det at man mister håret, forteller hvor sterk den er.

Anonymkode: 8524e...7e2

Skrevet

Eldre mennesker som har somatisk sykdom (fysisk sykdom) kan utvikle noe som heter delir.

google det og se om det kan passe. :)

Skrevet

naboen her fikk kreft for noen år siden og han er blitt fryktelig glemsk, han gjentar ting flere ganger. Nå bor ikke vi sammen med han så det er ikke noe problem, men jeg la merke til at dette forandret seg veldig etter at han fikk cellegift. I går var jeg på besøk hos en eldre dame som nå går på cellegift, det samme problemet var der, hun gjentok og gjentok. Og hun såg det selv at hun hadde blitt veldig glemsk. Hun skulle ta det opp med legen neste gang, hvis hun husker det....

Anonymkode: 27cab...5ff

Skrevet (endret)

Jeg synes du bør be fastlegen hennes om en utredning, for selv om det er vanlig med senskader/senvirkninger etter cellegift, høres dette ut som det kan være en demenssykdom/psykiatri, mer enn senskader etter cellegift. 

Endret av Ulven
Skrevet

Delir stemmer faktisk veldig bra. Takk for råd.

Anonymkode: 893e8...f3c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...