Gjest gjest1 Skrevet 2. oktober 2004 #1 Del Skrevet 2. oktober 2004 For å si det som Lennon: Forestill deg verden uten religioner av noe slag. Hva ser du da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokalven Skrevet 2. oktober 2004 #2 Del Skrevet 2. oktober 2004 En utrolig kjedelig verden som strengt tatt ikke er så mye bedre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 2. oktober 2004 #3 Del Skrevet 2. oktober 2004 Hadde du spurt om en verden uten monoteistiske ørkenreligioner kunne jeg svart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2004 #4 Del Skrevet 2. oktober 2004 Religionskriger hadde ikke eksistert. Men vi mennesker hadde sikkert funnet noe annet spennede å krige om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hillary.. Skrevet 2. oktober 2004 #5 Del Skrevet 2. oktober 2004 Religionskriger hadde ikke eksistert. Men vi mennesker hadde sikkert funnet noe annet spennede å krige om. Ja, for hva er egentlig såkalte religionskriger??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 2. oktober 2004 #6 Del Skrevet 2. oktober 2004 Jeg ser mennesker som ikke tenker på ting som ikke er umiddelbart tilgjengelig for dem. Religioner er bare manifister over de store spørsmål, utviklet over en lengre periode. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 2. oktober 2004 #7 Del Skrevet 2. oktober 2004 Mennesker har et behov for å tro på noe, så en verden uten religioner kan jeg i grunnen ikke forestille meg. Forskjellige kulturer tror forskjellige ting, dermed forskjellige religioner. Svært mange mennesker finner meningen med livet i religionen sin, de henter styrke i troen. Tro er positivt, religion er positivt, det mener jeg selv om jeg ikke er personlig kristen selv. Mange kriger kalles religionskriger, men hadde ikke religionen vært krigens årsak, så hadde nok noe annet vært det. Folk har slåss i hele verdens historie og kommer nok til å fortsette med det så lenge den kloden eksisterer. Grusomme handlinger og overgrep utføres også i en eller annen guds navn - hadde vi ikke hatt religionen hadde vi like fullt hatt grusomme handlinger. Mennesket i seg selv har ondskap nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Philosophia Skrevet 3. oktober 2004 #8 Del Skrevet 3. oktober 2004 Interessant spørsmål. Tror ikke det hadde vært noe annerledes. Alle har vi en overbevisning om hva som er rett og galt (uten at den trenger å være knyttet til religion) som vi handler etter, som andre er uenig i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NOMADEN Skrevet 4. oktober 2004 #9 Del Skrevet 4. oktober 2004 Jorden hadde vært et bedre sted uten islam. Islam pålegger sine tilhengere Jihad. Politisk ukorrekt ja, men sant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 5. oktober 2004 #10 Del Skrevet 5. oktober 2004 Noen mennesker ville i hvert fall ha følt seg mindre kneblet og bundet om de ikke hadde hatt troen sin hengende over seg som en trussel om fortapelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 5. oktober 2004 #11 Del Skrevet 5. oktober 2004 Det ville fortsatt vært mennesker her, så intet nytt under solen, tipper jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherubino Skrevet 5. oktober 2004 #12 Del Skrevet 5. oktober 2004 Interessant spørsmål. Tror ikke det hadde vært noe annerledes. Alle har vi en overbevisning om hva som er rett og galt (uten at den trenger å være knyttet til religion) som vi handler etter, som andre er uenig i. Enig med deg. Det vil jo være tragisk hvis den eneste grunnen til at folk oppfører seg anstendig er et håp om belønning eller en sterk frykt for en straffende Gud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå