Gå til innhold

Er barna like sosiale på vinteren som om sommeren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i et område med relativt mange barn, og har ei jente på 5 år. Hun er kanskje ikke den ivrigste på å gå ut på ettermiddagene i utgangspunktet, men i sommer/tidlig høst, vaf hun stortsett ute hver ettermiddag og lekte med de andre. Da var deg jo så enkelt. Ta på en tynn jakke og løpr ut, så kunne de sykle rundt, leke med dukkevognene eller bare være på lekeplassen. Nå er det mørkt når vi kommer hjem, og det er ikke så fristende å være ute. Da må de mer oppsøke hverandre hjemme, og hun er ikke så glad i å være hos andre uten at vi er med (-selv om vi forsøker å oppmuntre til det). Merker at det blir mye mindre sosial kontakt da. Hun går fulltid i bhg, har faste fritidsaktiviteter et par ganger i uka (noe hun elsker) og vi er som oftest sammen med andre i løpet av helga. Men jeg bekymrer meg litt for om det allikevel blir for lite sosial kontakt med andre barn. Men så kjenner jeg jo selv også at jeg blir mer "hjemmekjær" om vinteren, i motsetning til om sommeren hvor det bare er å gå ut, så treffer man naboene. Hvordan er det hos dere?

Anonymkode: 5adb8...880

Videoannonse
Annonse
Gjest Magnifiq
Skrevet

Barnet er jo sosial hele dagen i Bhg. Og i tillegg til aktiviteter på ettermiddagene, så syns jeg du bare skal la henne slappe av de andre dagene.

Skrevet

Du kan slappe av. Mennesker er sosiale vesener, men det betyr ikke at vi vil eller trenger å være sosial hele døgnet. Høres ut som din datter har mer enn nok. Har hun søsken også kanskje? Om hun har venner i barnehagen så er det egentlig nok å leke med de 5 dager i uken i tillegg til noe helgebesøk av og til. 

Her hadde vi fritidsaktiviteter 1 dag i uka, har en 5 åring. Det ble faktisk for mye for han, han hadde ikke overskudd til det rett og slett. 

• Liker 1
Skrevet

Barn har lange dager i barnehagen / skole.

La de få slappe av og få fred og ro! 

Anonymkode: ec55d...84d

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! Godt å høre det dere sier. Har liksom inntrykk av at alle barn løper inn og ut hos hverandre, blir med hverandre hjem ukentlig etc, og det har gjort at jeg har grublet litt...

Anonymkode: 5adb8...880

Skrevet

Lite spontan sosialisering med nabobarna på vinteren her, som du sier så skjer det for det meste ute, og det er mørkt når vi kommer hjem. Det hender vi har med bestekompisen hjem fra bhg, men mitt barn går til gjengjeld ikke på noen fritidsaktiviteter, så da blir vel mitt og ditt barn omtrent like sosiale. ;)

Anonymkode: 70299...942

Skrevet

Mine er faktisk mest sosiale på vinteren. Jeg er skikkelig vintermenneske og er nesten mer ute da enn jeg er på sommeren. Dette har ungene adoptert og de er ute å Aker og står på ski stort sett hvert ledige minutt på vinteren.

Nå er jo mine ungdommer blitt sånn helt plutselig, så de har jo mindre fritid nå enn da de gikk I bhg. Så lenge barn går I bhg er de jo sosiale der så da er det jo ikke noe problem at de slapper av litt med rolige kvelder.

Skrevet

Her er 8 åringen ute med nabobarn hele våren, sommeren og tidlig høst, men i oktober ca. går hun mer eller mindre i dvale til våren igjen.

Er sjelden snø om vinteren her, men når det er det er hun ute.

Hun går ikke på fritidsaktiviteter  (av eget ønske), men har venner med hjem av og til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...