Gjest Anonymous Skrevet 2. oktober 2004 #1 Del Skrevet 2. oktober 2004 Når amn skaladoptere, kan man få velge f.eks hvilken land man vil adoptere fra, hvor gammelt barnet skal være, kjønn osv? Eller må man bare ta det man får? Har man noen innflytelse i det hele tatt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppelure Skrevet 2. oktober 2004 #2 Del Skrevet 2. oktober 2004 Land velger du selv. Alder på barnet ved adopsjon varierer fra land til land, men som regel vil de tilstrede normal aldersforskjell mellom deg og barnet. Gå på sidenen til adopsjonsforeningene der står det masse om dette. Kjønn kan du ikke velge. Men jeg tror at dersom du har en datter fra før kan de notere et ønske om en sønn. Men du får ingen garanti. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2004 #3 Del Skrevet 2. oktober 2004 Jeg har lurt på litt i forhold til valg av friske barn jeg... Var jo en familie som først fikk et hjertesykt barn og så et HIV-smittet barn. Så ble de nektet å adoptere et tredje, før dette så ble endret på. Jeg synes man bør få ha litt "valgmuligheter" i forhold til sykdom etc. For skulle jeg fått barn på den naturlige måten ville jeg jo ikke ha gjort det dersom faren eller jeg var HIV-smittet. Følgelig ville sjansen for at biologisk barn skulle blitt født med HIV vært lik null. Ergo vil jeg ha muligheten til å bestemme om jeg ønsker å ta meg av et sykt barn eller et friskt barn, for ved en naturlig prosess kan man ta avgjørelser mht. nettopp dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 2. oktober 2004 #4 Del Skrevet 2. oktober 2004 Jeg synes man bør få ha litt "valgmuligheter" i forhold til sykdom etc. Har man ikke det da? :klø: Min tante har adoptert to barn, og da fikk hun velge alder og hvilket land de var fra. Jeg tror aldri det ble nevnt noe om sykdom. (Kjenner en som mottok ett barn som hadde hatt hepatitt, men det ble ikke oppdaget før flere år senere, da vedkommende prøvde å få barn og fant ut at hun var steril..) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 2. oktober 2004 #5 Del Skrevet 2. oktober 2004 Jeg synes man bør få ha litt "valgmuligheter" i forhold til sykdom etc. Når det gjelder funksjonshemminger etc må du faktisk ha spesiell godkjenning. Ikke hvem som helst som får adoptere barn som krever spesielt mye oppfølging. Det samme gjelder sykdommer. Normalt vil man kun få friske barn, med mindre man krysser av på søknaden for at man også er åpen for adopsjon av barn med spesielle behov. Da vil man kunne få barn med f.eks. hareskår og andre mindre "feil". MEN (og det er et viktig men) det er jo alltid fare for at barnet har skjulte sykdommer som HIV og ADHD. I mange land er barna testet for bl a HIV. Men adopterer man bittesmå sjeler så er det jo ikke alltid slike alvorlige sykdommer kan oppdages. Med eldre barn er det lettere å avdekke slikt. Slik sett er det likt med egenfødte og adopterte. Man har aldri noen garantier for at barnet er 100% friskt. Men ved adopsjon er man garantert at barnet ikke har alvorlig hjerneskade, Downs, osv. Har man sterke preferanser på kjønn må man nesten bare basere seg på statistikk. I Kina er det sterk overvekt av jentebarn, de fleste andre land er det hovedsaklig gutter. (India har vel for øvrig også flest jenter som frigis for adopsjon, men jeg lurer meg på om ikke det er blitt veldig vanskelig å adoptere derfra nå.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 3. oktober 2004 #6 Del Skrevet 3. oktober 2004 Jeg synes du skal sette deg inn i hva adopsjonsbyråene sier, de har glimrende sier med FAQ og annen informasjon som helt sikkert vil svare deg på mye av dte du lurer på. Det finnes tre i Norge som er godkjent av myndighetene for å drive med adopsjon, og valget av byrå vil også påvirke valg av land. De tre byrådene er: InorAdopt Verdens barn Adopsjonsforum Les, ta kontakt med dem, spør og grav, få tilsendt brosjyrer og ta den tiden det tar å sette deg inn i dette. Meld deg inn i et av byråene med en gang og ta kontakt med barnevernet i kommunen din. Adopsjon kan ta flere år og er nok den viktigste avgjørelsen du tar i livet, så jeg anbefaler deg å virkelig grave deg ned i materialet som er tilgjengelig. Og nei, du blir ikke tildelt et funksjonshemmet barn uten å samtykke til det - MEN det hender jo at barn har funksjonshemminger de ikke vet om før etterpå. Ting kan være skjult eller at man oppdager det senere. Garantier har man aldri, uansett på hvilken måte man får barn på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2004 #7 Del Skrevet 3. oktober 2004 Tusen takk for gode svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2004 #8 Del Skrevet 3. oktober 2004 Tusen takk for gode svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. oktober 2004 #9 Del Skrevet 4. oktober 2004 Man har ikke garantier for at barn er friske. det har man ikke ved egne barn heller, men selfølgelig er det ønskelig at det er friskt. Det kan være skjulte ting som uthemmet osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
søndagsengel? Skrevet 13. oktober 2004 #10 Del Skrevet 13. oktober 2004 Ved Norskadopsjon får man vite det hvis det aktuelle barnet har en funksjonshemning eller sykdom, og må samtykke før man får barnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thuva Skrevet 16. oktober 2004 #11 Del Skrevet 16. oktober 2004 Vi har selv adoptert et barn fra Sør-Korea. Vi brukte tilsammen 1,5 år fra vi begynte med barnevernet til vi var hjemme med vår sønn. Da vi fikk vite om han (tildeling) var han bare 5 uker gammel. Han kom til fosterhjem da han var 2 dager gammel, og bodde der til vi hentet han. Da var han 3,5 mnd gammel. Når det gjelder alder på barna, så varierer dette veldig fra land til land. Sør-Korea er barna som regel mellom 3-6 mnd ved ankomst Norge. I Kina er de som regel mellom 1-2 år gamle. Så det er forskjell fra land til land. Men dette står i informasjonen som dere får fra de forskjellige adopsjonsforeningene i Norge. Når det gjelder funksjonshemminger, så står det i sosialrapporten om dere ønsker det eller ikke. Vi ønsket ikke et funksjonshemmet barn. De som får disse barna må godkjennes spesielt for det i Norge. Når man bestemmer seg for å adoptere må man velge forening og land ut fra det som passer de enkelte. Vi valgte Sør-Korea fordi vi ønsket oss en liten baby. I Sør-Korea er det også veldig bra oppfølging med helserapporter og vaksinasjoner. Vår sønn hadde fått de vaksinasjonene han trengte og fortsatte etter at han kom hjem til Norge. Adopsjon anbefales på det sterketste for de som ikke kan få barn på andre måter. Selv har vi også prøvd IVF men det frister ikke til gjentagelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnis Skrevet 18. oktober 2004 #12 Del Skrevet 18. oktober 2004 Hvilket adopsjonsbyrå brukte dere? Hvor mye kostet adopsjonen alt i alt, og hvor mye av hele beløpet kostet reisen? Hvis man ønsker å adoptere flere barn, må man da vente til man har fått det ene barnet og så begynne hele adopsjonsprosessen på nytt? Eller går det litt fortere fordi man allerede er "godkjent" som adoptivforeldre? Tok dere opp lån eller sparte dere penger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå